Ciśnienie opon. Jakie jest właściwe ciśnienie ogumienia?

Zastanawiasz się, jakie powinno być ciśnienie w oponach? A może bardziej potocznie, czyli ile powinno być powietrza oponach? Dowiedz się, jaki poziom ciśnienia powinny mieć Twoje opony oraz gdzie taką informacje możesz znaleźć. Co więcej, w artykule poznasz także konsekwencje zbyt wysokiego oraz niskiego poziomu ciśnienia w Twoim ogumieniu.

Właściwe ciśnienie opon w samochodzie

Plakietki są umieszczone zazwyczaj na klapkach wlewu paliwa czy na drzwiach, gdzie wskazany jest właściwy poziom ciśnienia przy normalnym oraz pełnym obciążeniu. Zalecane ciśnienie w przypadku tej drugiej sytuacji jest zazwyczaj od 0,4 do 0,7 bara wyższe.

Pamiętajmy, że kluczowe są okoliczności. Weźmy na tapet sytuację, gdy do samochodu dołączona jest przyczepka. Wtedy nasi eksperci proponują zwiększyć ciśnienie o ok. 0,5 bara w tylnych kołach.

Przyjrzyj się oznaczeniu "Max. Press.", które informuje nas o maksymalnym ciśnieniu dla naszej opony. W tym przypadku jest to 340 kPa. Jeśli chcesz swoje dane odczytywać w barach – nie ma nic prostszego!

Wystarczy, że przesuniesz przecinek o dwa miejsca w lewo i w tym przypadku z 340 kilopaskali, otrzymujesz wartość 3,4 bara. A więc manometr (przyrząd do pomiaru ciśnienia), nie może pokazać więcej niż wymieniona wcześniej liczba.

Dlaczego ciśnienie w oponach spada? 

Powody spadku ciśnienia w oponach mogą być różne. Najczęstszymi przyczynami są: uszkodzenie wentyla, nieszczelność łatki lub ingerencja przedmiotu, np. gwóźdź, co powoduje przebitą oponę. 

W przypadku ostatniej przyczyny, warto pamiętać, ze nie należy wyciągać tego przedmiotu. Bowiem dopóki gwóźdź tkwi w oponie, powietrze będzie uchodzić bardzo wolne, co daje nam możliwość dotarcia do serwisu wulkanizacyjnego. 

Na spadek ciśnienia może wpłynąć również gwałtowna zmiana temperatury. Ma to szczególne znacznie w przypadku początku sezonu zimowego lub letniego, gdy mamy do czynienia z gwałtowną zmianą temperatury. 

Maksymalne ciśnienie w oponie, czyli Max. Press.

Maksymalne ciśnienie w oponie, czyli Max. Press.

Jakie ciśnienie w oponach letnich? 

Okres wiosenno-jesienny to częste wahania temperatur. Warto wiedzieć, że wzrostu lub spadek temperatury o 10 stopni Celsjusza zmienia ciśnienie w oponie nawet o 0,1 bara. Kierowcy często zastanawiają się, ile powietrza powinno być w kole. 

W tym przypadku należy sugerować się zaleceniami producenta. Nie zapominaj również o regularnej kontroli opon, co pozwoli na bezpieczną podróż. Warto śledzić wahania temperatur i systematycznie dopasowywać ciśnienie do panujących warunków.

Ciśnienie w oponach zimowych

Zastanawiasz się, jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach zimowych? W zimę również warto dostosować odpowiedni poziom ciśnienia w oponach do warunków. W przypadku silnych mrozów można je podnieść o 0,2 bara

Takie działanie wpłynie pozytywnie na przyczepność opon, ich sztywczność oraz sterowność naszego samochodu. Pamiętaj, aby później dostosować ciśnienie do homologowanego, kiedy temperatura ulegnie zmianie (podniesie się). 

Czy można dostosować ciśnienie w oponach samemu? 

Tak, można to zrobić, ale w ograniczonym zakresie. Nie polecamy przekraczać +/- 10 procent optymalnej wartości dla danej opony

W tym przypadku są różne sytuacje – jedni kierowcy obniżają ciśnienie, aby zapewnić sobie większy komfort w czasie jazdy. Drudzy, podwyższają je, aby otrzymać mniejsze opory toczenia, co wpłynie na niższe zużycie paliwa.

Przeanalizować możemy również, czym chcemy pompować ciśnienie. Oczywiście najpopularniejsze rozwiązanie na rynku to powietrze, ale również w grę wchodzi pompowanie kół azotem

Przykład złego użytkowania opony, która miała za niskie ciśnienie

Przykład złego użytkowania opony, która miała za niskie ciśnienie

Zbyt wysokie ciśnienie w oponach

Zwróć uwagę na profil swojej opony. W sytuacji zbyt wysokiego ciśnienia w środkowej części opony pojawi się wybrzuszenie i zmniejszy się powierzchnia kontaktu z podłożem. Oznaką zawyżonego ciśnienia będzie większe zużycie na środku bieżnika niż na barkach.

Taka sytuacja może się odbić na zmniejszony przebieg w naszym komplecie opon. Oprócz pogorszenia mechanicznego spaść może poziom przyczepności podczas jazdy. 

Jak często trzeba kontrolować ciśnienie opon?

Ciśnienie w naszych kołach powinniśmy sprawdzać raz na dwa tygodnie lub trzy tygodnie. Co więcej, warto je sprawdzić przed naszą każdą dłuższą trasą. Pozwoli to uniknąć niemiłych niespodzianek.

Zbyt niskie ciśnienie w oponie

W przypadku zbyt małego ciśnienia uszkodzeniu ulegają boki opony. Niedopompowane ogumienie będzie podnosić spalanie Twojego auta.

Niewłaściwa praktyka doprowadzi do szybszego zniszczenia opony, a także istnieje ryzyko wybuchnięcia ogumienia oraz utraty właściwości, które odpowiadają za przyczepność. 

Ciśnienie a tabliczka na przednich drzwiach przy zamku samochodu Volkswagen Tiguan

Ciśnienie a tabliczka na przednich drzwiach przy zamku samochodu Volkswagen Tiguan

Gdzie są informacje o ciśnieniu opon? 

W przypadku poniżej prezentowanego przykładu (model: Volkswagen Tiguan) możemy dostrzec podział na tylną i przednią część auta oraz preferowane ciśnienie przez producenta w zależności od ilości pasażerów i ilości przewożonych bagaży. A gdzie znajdziemy miejsca informujące o ciśnieniu opon?

  • Sprawdź swoją tabliczkę, którą znajdziesz na przednich drzwiach przy zamku lub na klapce wlewu paliwa (zdjęcie poniżej),
  • w serwisie opon (serwis powinien być wyposażony w katalog, który uprzednio dostarczył mu producent),
  • u dilera marki samochodu, którą posiadasz,
  • u sprzedawcą samochodu, który również zasugeruje się katalogiem.

Jakie ciśnienie w oponach niskoprofilowych? 

Na wstępie należy pamiętać o specyfice opony niskoprofilowej oraz jej przeznaczeniu. Niskoprofilówki stosowane są zwykle w wyposażeniach aut klasy średniej i wyższej, szczególnie o większych osiągach i sportowym charakterze.

Opony tego typu mogą szybciej stracić swoje właściwości w porównaniu ze zwykłymi oponami, gdyż są bardziej narażone na ocieranie oraz najeżdżanie na krawężnik. Warto pamiętać, że opony są dedykowane kierowcom aut sportowych, którzy stawiają głównie na osiągi, a nie na trwałość.

Co ciekawe, opony niskoprofilowe coraz częściej produkowane są w technologii RunFlat lub DriveGuard, dzięki czemu nawet jak stracimy ciśnienie w oponie, możliwe będzie kontynuowanie jazdy.

Jeśli zdecydujesz się na opony o niskim profilu, musisz pamiętać, aby sprawdzić czy nie wymagają one podniesienia ciśnienia o 0,2-0,3 bara, choć pamiętajmy, że to nie jest reguła. Warto zapoznać się z zaleceniami.

Sprawdź: Opony niskoprofilowe – jakie są wady i zalety?

Warto dbać o właściwe ciśnienie opon, co wydłuża ich żywotność

Warto dbać o właściwe ciśnienie opon, co wydłuża ich żywotność

Skutki jazdy ze zbyt wysokim ciśnieniem

Warto przyjrzeć się skutkom jazdy ze zbyt wysokim ciśnieniem opon. Więc czego możemy się spodziewac? 

  • Nierównomiernego zużycia opony,
  • większego odczuwania wstrząsów i nierówności na drodze,
  • mniejszego styku opony z powierzchnia, co wpływa na gorszą przyczepność,
  • większego ryzyka uszkodzenia opony po, np. wpadnięciu w dziurę.

Zbyt niskie ciśnienie – skutki 

Następnie warto przyjrzeć się skutkom jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach. Co taka jazda może spowodować?

  • skróconą żywotność bieżnika,
  • pogorszenie precyzji kierowania,
  • zwiększenie zużycia paliwa,
  • płaski kształt opony w kontakcie z nawierzchnią,
  • trwałe uszkodzenie struktury wewnętrznej opony.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.