Dlaczego warto dbać o prawidłowe ciśnienie w oponach?

oznaczenia opon
oznaczenia opon
oznaczenia opon
budowa opony
budowa opony
budowa opony
indeksy prędkości i nośności
indeksy prędkości i nośności
ind. prędkości i nośności
tabele ciśnień
tabele ciśnień
tabele ciśnień
zamienniki opon
zamienniki opon
zamienniki opon
opinie o oponach
opinie o oponach
opinie o oponach
porównaj opony
porównaj opony
porównaj opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak przechować opony
jak przechować opony
jak przechować opony

Dlaczego warto dbać o prawidłowe ciśnienie w oponach?

Zobacz, jakie są konsekwencje utrzymywania niewłaściwego ciśnienia w oponach.

Ciśnienie w oponach ma duży wpływ na bezpieczeństwo oraz koszty podróżowania. Nie tylko zbyt niski poziom ma negatywne konsekwencje, ale również za wysokie ciśnienie jest szkodliwe. Opiszemy przyczyny i skutki nieprawidłowego poziomu ciśnienia w oponach oraz doradzimy jak zadbać o jego właściwą wartość.

Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Oczywiście to zalecane przez producenta samochodu. Każde auto wymaga innego poziomu ciśnienia w oponach. Wszystko zależy od jego wagi, gabarytów i przewożonego towaru. Zwróćmy uwagę, że podane wartości dotyczą zarówno jazdy w pojedynkę ale też z kompletem pasażerów i bagażami. Jazda z większym obciążeniem wymaga zmiany poziomu ciśnienia w oponach.

Jaki wpływ na bezpieczeństwo ma ciśnienie w oponach?

Amerykańska Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podaje, że opony ze zbyt niskim ciśnieniem sprawiają, że droga hamowania wydłuży się aż o 22 %. Badania Bridgestone pokazują, że aż 6% wypadków śmiertelnych powoduje spadek ciśnienia powietrza, przebicie opony, jej rozerwanie.

 

Koszty jazdy a ciśnienie w oponach?

Zgodnie z badaniami Bridgestone opony ze zbyt niskim ciśnieniem powodują większe spalanie i mocno skracają swoje przebiegi. Badania wykazały, że w skali roku idealne ciśnienie w oponach skutkuje 2 tygodniami jazdy bez tankowania (dla przeciętnego kierowcy). Za niskie ciśnienie w oponie wpływa na skrócenie przebiegu opon nawet o 40%. Według Europejskiego Centrum Technicznego Bridgestone 38% samochodów w Polsce porusza się ze zbyt niskim ciśnieniem. Właściwe ciśnienie w oponach pozwala na oszczędność zużycia paliwa o 3%. Z powodu niewłaściwego ciśnienia w kołach corocznie w Europie marnujemy przeszło 5 miliardów litrów paliwa. Informacja o właściwym poziomie ciśnienia w oponach znajduje się m.in. na klapce wlewu paliwa.

Jak ciśnienie w oponach wpływa na środowisko?

Wg badań Europejskiego Centrum Technicznego Bridgestone w Unii Europejskiej w 2008 roku spalono niepotrzebnie 3.9 mld litrów paliwa i zużyto za wcześnie 29,6 mln opon. Wskutek tego zmarnowano 7.8 mld euro, a skutkiem tego do atmosfery dostało się 9.2 megaton CO2. To wyniki przeglądu kontrolnego opon, które przeprowadzono w 14 krajach Unii Europejskiej w 2008 roku na 31178 samochodach.

Co powoduje utratę ciśnienia w oponach?

Badania Department Of Transport potwierdzają, że zbyt niskie ciśnienie w 85% przypadkach jest spowodowane stopniowym ubytkiem powietrza w oponie. Tylko w 15% sytuacji zbyt niskie ciśnienie spowodowane jest przez utratę powietrza w wyniku uszkodzeń, jak np. najechanie na krawężnik lub uderzenie. Powietrze z opon uchodzi również w wyniku nieprawidłowego montażu, nieszczelnego zaworu lub wentylu lub wpływu temperatury.

Jak często powinniśmy kontrolować ciśnienie?

Ciśnienie w oponach powinno być sprawdzane raz na dwa tygodnie, a obowiązkowo przynajmniej raz w miesiącu. Sprawdźcie je również przed każdą dłuższą trasą.

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach?

Najrozsądniej wybrać się do serwisu wulkanizacyjnego lub na stację benzynową, gdzie można dokładnie określić ile barów w oponie ubyło. Nie zaleca się kontrolować ciśnienia w oponach „na oko”, szczególnie w przypadku opon o profilu niższym niż 65.

Wystarczy skorzystać z manometru, który jest dostępny w prawie każdym puncie diagnostycznym lub stacji. Należy odkręcić wentyl, założyć nasadkę i ustawić docelowy poziom ciśnienia a potem tylko poczekać aż opona się wypełni. Pompowanie opon nie jest trudne, a pomiar ciśnienia w oponach trwa krótką chwilę.

Zaleca się mierzenie ciśnienia, kiedy opony są zimne. Najlepiej z samego rana, zanim ruszymy w trasę. Jeśli jednak nie mamy takiej możliwości i musimy dojechać np. na stację benzynową, pamiętajmy aby opony „odpoczęły” co najmniej godzinę. Jeśli nie mamy tyle czasu, to dajmy im choć 15 minut. W praktyce jest to trudne do osiągnięcia, ponieważ znaczna większość kierowców pomiarów dokonuje na stacjach, do których trzeba dojechać. Warto jednak pamiętać, by nadmiernie nie eksploatować opon przed podjechaniem do stacji. W trakcie pompowania możemy lekko przekroczyć optymalny poziom ciśnienia, a następnie upuścić do zalecanej wartości. Dzięki temu możemy sprawdzić wytrzymałość i szczelność opony. Przed rozpoczęciem pompowania warto też spuścić z opon odrobinę powietrza. Uciekające powietrze oczyści zawór z zalegającego brudu, dzięki czemu nie dojdzie do jego przepchnięcia do wnętrza opony oraz rozszczelnienia wentylu. Eksperci zalecają odsunąć się od samochodu podczas pompowania. Nawet jeśli opona wydaje się być w dobrym stanie, mogą wystąpić uszkodzenia niewidoczne gołym okiem. Przy próbie pompowania taka opona może eksplodować. Najbezpieczniej jest zamontować nasadkę i odsunąć się od opony w trakcie pompowania.

Nie zapomnijmy o oponie zapasowej!

Ona również traci ciśnienie. To bardzo ważne, jeśli w sytuacji awaryjnej przyjdzie nam kontynuować jazdę na zapasowej oponie. Jeśli występuje podejrzenie, że może być uszkodzona, przed pompowaniem najlepiej skonsultować się ze specjalistą. Uszkodzona opona może być niebezpieczna.

Co wybrać? Tradycyjne powietrze czy sprężony azot?

Jaka jest różnica między tymi metodami? Przecież powietrze w dużej części składa się z azotu. Kwestia leży jednak w poziomach gazów. W powietrzu pompowanym do opon azot zajmuje niewiele ponad 78% składu, resztę stanowią inne pierwiastki. Pompowanie azotem polega na stosowaniu mieszanki oczyszczonej. Dlaczego azot? W przeciwieństwie do powietrza sprawia, że poziom ciśnienia jest stabilny, dzięki czemu lepiej dostosowuje się do temperatury (odpowiednio rozszerzając i kurcząc się przy nagrzewaniu lub schładzaniu).

Zalety i wady pompowania opon azotem

Do zalet możemy zaliczyć to, że w przypadku powietrza na większości stacji możemy skorzystać z kompresora za darmo, dłuższe utrzymacie ciśnienia niż powietrze, zmniejszone ryzyko zmiany sztywności opony w wysokiej temperaturze dzięki pracy w szerszej amplitudzie ciśnień, zmniejszone ryzyko pojawienia się rdzy na stalowych felgach ponieważ azot nie wchodzi w reakcję z metalem, stabilne utrzymanie poziomu ciśnienia na długiej trasie i zmniejszenie ryzyka wystrzału opony przy intensywnej eksploatacji.

Do wad możemy natomiast zaliczyć utrudnioną kontrolę poziomu ciśnienia ( potrzebna butla z azotem lub dojazd do odpowiedniej placówki), koszt pompowania wszystkich opon azotem a realne korzyści odczuwane są dopiero przy dłuższym użytkowaniu.

Pompowanie azotem to wybierają najczęściej kierowcy zawodowi do pojazdów o sportowej charakterystyce oraz taksówkarze, którzy najbardziej odczują korzyści. Dla większości użytkowników, szczególnie podczas jazdy w mieście, różnica będzie niezauważalna.

Gdzie znajdziemy informacje dotyczące prawidłowego ciśnienia do naszego samochodu?

Takie informacje znajdziemy w schowku, na klapce wlewu paliwa, w instrukcji obsługi pojazdu oraz na słupku znajdującym się przy drzwiach kierowcy. Poziom ciśnienia podawany jest w barach lub atmosferach. Przeliczanie ciśnienia w oponach jest proste. Jeden bar to w 0.9869 atmosfera.

Jak dostosować ciśnienie w oponach?

Niektórzy obniżają ciśnienie dla zwiększenia komfortu jazdy. Inni podwyższają je, aby uzyskać mniejszy opór toczenia a tym samym niższe spalanie paliw. Nie poleca się jednak przekraczać +/- 10% wartości zalecanej dla danej opony. Pod żadnym pozorem nie wolno zmieniać ciśnienia w oponach, które znajdują się na tej samej osi. Nawet niewielkie odchylenia w wartości ciśnienia spowodują "zjeżdżanie" samochodu na prawą lub lewą stronę drogi.

Kiedy możemy wyregulować ciśnienie w oponach?

  • - w przypadku dużej zmiany pogody

  • - podczas jazdy z przyczepą

  • - podczas jazdy na dziurawej nawierzchni oraz wyższą prędkością

Warto obserwować prognozy pogody i systematycznie dostosowywać nasze ciśnienie do panujących warunków atmosferycznych (upałów lub ochłodzeń). Prawidłowa wartość ciśnienia ma wpływ na nasz bezpieczeństwo, spalanie paliwa, komfort podróżowania a także żywotność opon. Warto wyrobić sobie nawyk kontroli ciśnienia w oponach regularnie oraz zanim wyruszymy w dłuższą trasę.

 

Źródło:
płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-18, sb: 9-13

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia