Jak przygotować auto na sezon letni?

Okres wiosenno-letni sprzyja podróżowaniu. Przed pierwszą dalszą podróżą warto jednak sprawdzić, jak nasze auto zniosło zimę. Trzeba pamiętać, aby samochód poddać kontroli oraz odświeżyć go. Kilka szybkich zabiegów pozwoli mu zachować na dłużej dobrą kondycję w sezonie letnim.

Opiszemy Wam podstawowe czynności, dzięki którym przywrócicie swoje auto do stanu prawie idealnego. Regularna pielęgnacja naszego samochodu to również dbanie o siebie i bliskich. Tylko sprawne auto zapewni nam bezpieczeństwo, a poza tym jazda będzie bardziej komfortowa. Hałas oraz drgania nie są przyjemne podczas podróży. Nie można też zapomnieć o kwestii finansowej – lepiej wydawać małe kwoty częściej, niż ogromne sumy na naprawy większych awarii.

Kiedy zmienić opony na letnie?

Zmiana opon to podstawa bezpieczeństwa i komfortowej jazdy (chyba, że posiadamy opony wielosezonowe). Wizyta w serwisie wiąże się z wyważaniem kół, dzięki czemu będziecie mogli korzystać z maksymalnych parametrów opon, a przy okazji nie narazicie podwozia na uszkodzenia.

Ma to również duży wpływ na przyczepność i wygodę. Opony zimowe zaprojektowane zostały z myślą o śniegu, mrozie, i lodzie, dlatego też nie będą tak efektywne podczas letniej wysokiej temperatury i ulewnych deszczy. Bieżnik opony letniej jest gładki, co pozwala na zachowanie bardzo dobrej przyczepności. Liczba nacięć jest niewielka ale rowki są szerokie, aby zagwarantować maksymalną ochronę przed aquaplaningiem.

W efekcie tego droga hamowania jest skrócona i łatwiej kontrolować samochód. Letnie opony pracują w wysokich temperaturach, dlatego mieszanka gumy musi być odpowiednio skomponowana, a to z kolei przekłada się na przedłużoną żywotność opon i nasze finanse.

Regularnie wymieniane opony wystarczają na dłużej!

Regularnie wymieniane opony wystarczają na dłużej!

Zwróć uwagę na uszkodzenia opon!

Letnie opony powinno zamontować się, kiedy średnia temperatura w ciągu dnia wzrasta do 7°C.

Wymiana opon to znakomity moment na sprawdzenie stanu ogumienia. Obejrzyj je z każdej strony, również wewnątrz. Zwróćcie uwagę na wszelkie uszkodzenia i nieregularności opon. Zmierzcie wysokość bieżnika i oceńcie, czy opona ściera się równomiernie i nie występuje problem ząbkowania. Trzeba również sprawdzić, czy ciśnienie w oponach jest prawidłowe. Informację o optymalnym dla danego pojazdu poziomie ciśnienia znajdziecie w instrukcji obsługi samochodu, na słupku przy drzwiach kierowcy i często na klapce wlewu paliwa oraz w schowku.

Jeżeli coś Was zaniepokoi, udajcie się do wulkanizacji, a niesprawne opony poddajcie recyklingowi. Możecie zrobić z nich np. doniczkę, siedzisko w ogrodzie lub na tarasie. Pamiętajcie, że minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, ale już poniżej poziomu 3 mm nie możecie liczyć na pełne właściwości opon. Skontrolujcie nie tylko zamontowany komplet, ale także ten, który idzie „odpocząć”.

Przed schowaniem do garażu dokładnie oczyśćcie opony. Nie zapomnijcie również o kole zapasowym! Zweryfikujcie jego stan, upewnijcie się, że w razie potrzeby będziecie mogli je wykorzystać. W osobnym artykule opisujemy, jak przechowywać opony.

Sprawdź płyn hamulcowy

Płyn hamulcowy jest tak samo ważny jak olej silnikowy. Dlaczego? Ponieważ daje Twojemu samochodowi zdolność do zatrzymania się. Niski poziom płynu hamulcowego utrudni zatrzymanie samochodu.

Twój płyn hamulcowy znajduje się w przezroczystym pojemniku na tylnej ścianie komory silnika. Pod przednią szybą i zwykle po stronie kierowcy. Na pojemniku jest linia napełniania, upewnij się, że twój płyn znajduje się na tej linii. W razie niedoboru po prostu zdejmij nakrętkę i dodaj płyn.

Płyn hamulcowy jest wyjątkowo trujący, więc postępuj ostrożnie. Ponadto, jeśli robiłeś to już wcześniej i masz otwartą butelkę płynu hamulcowego; nie używaj go. Płyn hamulcowy z czasem traci swoją skuteczność, ponieważ pochłania wilgoć z powietrza. Więc im dłużej stoi na Twojej półce, tym mniej skutecznie będzie zatrzymywać Twój samochód!

Oceń stań techniczny pojazdu

Dziurawe drogi, ukryte przeszkody pod śniegiem oraz duże ilości soli drogowej na pewno odbiły swój ślad na samochodzie. Zima sprzyja uszkodzeniom, a także korozji, dlatego przed pierwszą dłuższą wycieczką należy zajrzeć pod maskę lub udać się do fachowca.

W nowych modelach samochodów nie możemy wiele zrobić samodzielnie, a starsze auta wymagają częstych i dokładnych przeglądów. Są jednak elementy, które mieć pod kontrolą nawet nie mając wielkiego doświadczenia.

Sprawdź akumulator

Nie ma nic gorszego niż rozładowanie akumulatora w środku podróży, a wraz ze wzrostem temperatury może pracować ciężej niż zwykle. Aby zapobiec awariom i zapewnić sobie spokój ducha, zatrzymaj się w lokalnym serwisie i sprawdź stan swojego akumulatora samochodu. 

Jeśli masz ochotę samodzielnie zadbać o kondycje akumulatora samochodowego, nie musisz być mechanikiem. Wystarczy wyposażyć się przydatne, niedrogie przyrządy (np. areometr) oraz prostownik z odpowiednią mocą do naładowania baterii (głównie 12V).

Pamiętaj, że totalnie zużytego akumulatora (lub zwyczajnie starego, mającego co przynajmniej 5 lat) raczej nic nie uratuje. Niemniej warto poświęcić chwilę na weryfikację, zanim wydamy kilkaset złotych na nową baterię naszego samochodu.

Sprawdź olej w samochodzie i płyn do spryskiwaczy

Uzupełnienie płynów eksploatacyjnych to istotna sprawa. Łatwo zapomnieć o uzupełnieniu płynów eksploatacyjnych. Poziom oleju silnikowego kierowcy sprawdzają dość regularnie, ale z płynem hamulcowym lub chłodniczym czeka się nierzadko do ostatniej chwili. Wystarczy moment, aby sprawdzić, czy mechanizm Twojego samochodu posiada właściwe warunki do pracy.

Wyższa temperatura na zewnątrz to także czas na letni płyn do spryskiwaczy! Jest dostosowany do wysokich temperaturach oraz gdy na szybie zostają plamy po owadach. Warto sprawdzić również czy wycieraczki działają prawidłowo po zimie. Jeżeli zamiast usuwać wodę, rozmazują ją, pogorszy się widoczność, ale również Wasz komfort jazdy.

Sprawdzajcie regularnie poziom płynów eksploatacyjnych!

Sprawdzajcie regularnie poziom płynów eksploatacyjnych!

Płyn chłodzący

Oprócz oleju, sprawdź płyn chłodzący silnik. który jest niezwykle istotnym płynem. Chroni przed przegrzaniem i utrzymuje chłodzenie klimatyzatora. Miejscem, w którym należy go szukać, jest zbiornik wyrównawczy, a nie sama chłodnica. Szukasz tutaj dwóch rzeczy:

Upewnij się, że zbiornik zasobnikowy jest pełny. Możesz wyraźnie zobaczyć poziom w zbiorniku zasobnikowym. Upewnij się, że używasz mieszanki wody i płynu niezamarzającego w proporcji 50/50 (którą można kupić w postaci gotowej), otwórz pokrywkę i wlej do kreski.

Odgrzybienie klimatyzacji w samochodzie

Klimatyzacja w samochodzie bardzo przydaje się w upalne dni. Jeśli jednak przez całą zimę z niej nie korzystaliście, to po jej włączeniu w aucie może pojawić się nieprzyjemny zapach. Jest to znak, że w kanałach wentylacyjnych pojawiły się drobnoustroje, które dzięki wilgoci miały doskonałe warunki do rozwoju.

Pleśń niekorzystnie wpływa na zdrowie pasażerów. Najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta u fachowca. Wyczyści on cały układ, sprawdzi jego poprawne działanie oraz wymieni potrzebne filtry. Na rynku istnieje również wiele środków, które pomogą Wam samodzielnie pozbyć się niechcianych gości. Pamiętajcie, że czyszczenie klimatyzacji należy przeprowadzić minimum raz do roku, najlepiej przed sezonem letnim.

Klimatyzacja w samochodzie bardzo przydaje się w upalne dni

Klimatyzacja w samochodzie bardzo przydaje się w upalne dni

Płyn przekładniowy do skrzyni biegów

Tak, nawet w Twojej skrzyni biegów znajduje się płyn, który należy wymienić. Częstotliwość, kiedy powinien zostać zmieniony. jest przedmiotem dyskusji. Warto tutaj kierować się wskazówkami producenta, kiedy wymienić płyn w skrzyni biegów.

Mając to na uwadze, powinieneś od czasu do czasu sprawdzać poziom płynu przekładniowego. Czy jest na to lepszy czas niż lato? Ogólnie rzecz biorąc, większość automatycznych skrzyń biegów ma bagnet pod maską, który mierzy poziom płynu przekładniowego. Płyn przekładniowy powinien mieć ładny odcień czerwieni, co wskazywałoby na czysty płyn i powinno być dobrze.

Podobnie jak olej silnikowy, ma linię wskaźnika pokazującą, gdzie jest pełny. Jeśli masz dobry kolor i jest trochę za nisko, dodaj trochę płynu do przekładni. Tylko upewnij się, że masz odpowiedni rodzaj płynu zalecany przez producenta. Podobnie jak w przypadku oleju silnikowego, nie należy przepełniać płynu przekładniowego, ponieważ może to spowodować zbyt duże ciśnienie w układzie, a samochód nie będzie działał tak płynnie.

Wycieraczki

To doskonały moment na sprawdzenie wycieraczek przedniej szyby. One również mogły mocno ucierpieć podczas zimowych miesięcy. W każdym razie wycieraczki przedniej szyby należy wymieniać co sześć miesięcy.

W czasie zimy na pewno były poddawane ekstremalnym zmianom temperatury. Więc szukaj jakiejkolwiek postrzępionej gumy. Sprawdź, czy ramię wycieraczki nie zostało wygięte. Poszukaj zgnilizny lub pęknięć na gumowej części ostrza. Wszystko to może mieć wpływ na skuteczność wycieraczek.

Wycieraczki przedniej szyby są tym elementem, o którym nie zdajesz sobie sprawy, że musisz go wymienić, dopóki nie złapie Cię zła pogoda. Więc nie czekaj, a działaj. 

W trakcie mycia samochodu pamiętajcie o wszystkich zakamarkach

W trakcie mycia samochodu pamiętajcie o wszystkich zakamarkach

Płyn do wspomagania kierownicy

Czy kiedykolwiek próbowałeś skręcić samochodem bez wspomagania kierownicy? Jest to zaskakująco trudne. Obecnie wszystkie nowoczesne samochody mają wyrafinowany układ wspomagania kierownicy, który ułatwia prowadzenie. Siłą napędową tego systemu jest płyn do układu wspomagania kierownicy. Ponownie nie ma tu wiele do zrobienia, ale warto również przeanalizować te kwestię!

Niski poziom płynu wspomagania kierownicy utrudni kierowanie pojazdem. Może to również potencjalnie uszkodzić układ wspomagania kierownicy, czego na pewno nie chcesz. Więc warto za kilka złotychkupić butelkę płynu do wspomagania kierownicy zgodnie ze specyfikacją pojazdu i uzupełnić zbiornik.

Wymianę płynu należy pozostawić profesjonaliście. Jeśli płyn wygląda na brudny, ma ciemny kolor, możesz poprosić mechanika o przepłukanie systemu za Ciebie. Tak, będzie Cię to kosztować, ale będzie to o wiele tańsze niż naprawa części układu wspomagania kierownicy

Jak zadbać o wygląd samochodu?  

Podczas słonecznej pogody łatwo dostrzec mankamenty karoserii, dlatego warto dokładnie umyć samochód. Postarajcie się nie pomijać nawet najmniejszych zakamarków, ponieważ właśnie tam mógł zgromadzić się nie tylko brud, ale też resztki soli. Ich pominięcie będzie zapewne skutkować pogorszeniem się stanu uszczelek lub co gorsze korozją niektórych elementów.

Spróbuj również dotrzeć do podwozia oraz nadkoli. Najprościej będzie to zrobić wodą pod ciśnieniem. Po dokładnym oczyszczeniu zajmijcie się zabezpieczeniem zarysowań oraz polerowaniem.

Aby uniknąć powstawania nowych rys, pierwsze woskowanie samochodu wykonaj najlepiej ręcznie! Dobrze jest również zabezpieczyć uszczelki odpowiednimi środkami. Poświęćcie też uwagę obręczom, zwłaszcza, jeśli posiadacie drogie felgi aluminiowe. Zadbajcie o wnętrze auta. Zacznijcie od odkurzenia kabiny. Wyjmijcie dywaniki, oczyśćcie je z błota i osuszcie, aby pozbyć się wilgoci. Umyjcie okna od środka za pomocą specjalnych płynów. 

Po wykonaniu tych kilku zabiegów możecie bezpiecznie wyruszyć w dalszą trasę zadbanym autem. Szerokiej drogi!

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.