Co to jest Aquaplaning i jak zapobiegać temu zjawisku?

oznaczenia opon
oznaczenia opon
oznaczenia opon
budowa opony
budowa opony
budowa opony
indeksy prędkości i nośności
indeksy prędkości i nośności
ind. prędkości i nośności
tabele ciśnień
tabele ciśnień
tabele ciśnień
zamienniki opon
zamienniki opon
zamienniki opon
opinie o oponach
opinie o oponach
opinie o oponach
porównaj opony
porównaj opony
porównaj opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak przechować opony
jak przechować opony
jak przechować opony

Co to jest Aquaplaning i jak zapobiegać temu zjawisku?

Zdarzyło się Wam kiedyś poczuć pogorszenie stabilności samochodu podczas przejechania z dużą prędkością przez kałużę? To właśnie jest zjawisko aquaplaningu. W takiej sytuacji może ono doprowadzić do utraty panowania nad autem a także poważnego wypadku. Dowiedzcie się, jak powstaje aquaplaning i jak mu zapobiegać.

Podczas jazdy na mokrej nawierzchni należy zwrócić szczególną ostrożność

Podczas jazdy na mokrej nawierzchni należy zwrócić szczególną ostrożność

Co to jest aquaplaning (inaczej akwaplanacja)?

 

Aquaplaning (zwany również akwaplanacją) to wodny klin, który powstaje w miejscu styku konstrukcji opony z podłożem. Bieżnik nie może wtedy odprowadzić wody, która znajduje się pod kołem. W wyniku tego opona traci przyczepność z nawierzchnią i zaczyna "płynąć". Tylka stały kontakt między bieżnikiem a nawierzchnią zapewnia zachowanie optymalnej przyczepności. Przerwanie tego kontaktu następuje poprzez zbyt dużą warstwę wody na powierzchni jezdni. Woda pomiędzy oponą a nawierzchnią przeszkadza w powstaniu adhezji cząsteczkowej (oddziaływanie cząsteczkowe, które decyduje o przyczepności). Gdy mikro-szczeliny nawierzchni są pokryte wodą, wtedy razem z większą głębokością wody oraz prędkością poruszania się samochodu, rośnie ryzyko wpadnięcia w poślizg - pojawienia się aquaplaningu. Podczas wpadnięcia w aquaplaning na prostej drodze nie możemy dokonać korekty kierunku jazdy, natomiast na zakręcie nie jesteśmy w stanie skręcić zgodnie z łukiem drogi. Prawdopodobnie wypadniemy wtedy z niego.

Jak powstaje zjawisko akwaplanacji?

Opona na mokrej drodze pcha przed sobą wodę a uderzenie powierzchni opony w wodę powoduje wzrost ciśnienia hydrodynamicznego wody. Gdy osiągnie większą wartość niż nacisk konstrukcji na nawierzchnię, opona nie będzie w stanie odepchnąć wody. Zacznie unosić się wtedy na powierzchni wody.

 

Przez ubytek w oponie ok 0,5 bara ciśnienia stracimy około 50% powierzchni styku z drogą.

Przez ubytek w oponie ok 0,5 bara ciśnienia stracimy około 50% powierzchni styku z drogą.

Co wpływa na zjawisko aquaplaningu?

Różnorodność rzeźb bieżnika jest bardzo duża obecnie. Jedni producenci preferują bieżnik asymetryczny, inni kierunkowy, a kolejni symetryczny. Duża różnica występuje też między oponami z niskiej i wysokiej półki cenowej. Rzeźba bieżnika współczesnej opony składa się z rowków kątowych, poprzecznych, obwodowych oraz z lamel o optymalnej wysokości i szerokości. Ma to zapewniać skuteczne i szybkie odprowadzanie wody, nie tworząc przy tym zawirowań w miejscach gdzie spotykają się kanały obwodowe i kątowe. Głębokość rowków (wysokość bieżnika) opon obecnie dostępnych na rynku europejskim występuje w granicach 7-8 mm.

Opona toczy się na mokrej nawierzchni i wytwarza przed sobą klin wody. Bieżnik uderzając o wodę przed powierzchnią kontaktu wytwarza ciśnienie hydrodynamiczne. Kiedy wartość tego ciśnienia przewyższy ciśnienie wewnątrz opony, przestaje odpychać wodę i opona odrywa się od nawierzchni.

Im szybciej będziemy jechać, tym większe będzie ciśnienie wywierane przez klin wody. Kiedy to ciśnienie przewyższy ciśnienie w oponie mamy do czynienia z aquaplaningiem. Największe ryzyko aquaplaningu występuje, gdy jedziemy szybko na zbyt słabo napompowanych oponach. Wtedy nawet przy niskiej prędkości może wystąpić to niebezpieczne zjawisko.

Klin wody przed toczącą się oponą musi być rozproszony na boki, zanim ciśnienie, jakie wywiera on na krawędź powierzchni kontaktu przewyższy ciśnienie w oponie. Wiemy, że płaski kształt stawia większy opór niż zaokrąglony. Dlatego właśnie statki mają zazwyczaj dziób w kształcie litery V lub zaokrąglony. Z oponami jest podobnie - im kształt opony będzie bardziej zaokrąglony, tym woda będzie lepiej rozpraszana.

W oparciu o nasze powyższe rozważania, można stwierdzić że prawdopodobieństwo wystąpienia aquaplaningu jest tym większe im wysokość rzeźby bieżnika jest mniejsza, a gęstość jego rzeźby większa (znikomy udział rowków bieżnika), większa jest prędkość jazdy, głębsza warstwa wody na drodze oraz mniejsze jest ciśnienie powietrza w oponie. To właśnie te wszystkie elementy mają wpływ na zjawisko aquaplaningu.

Trzeba zaznaczyć, że szeroka opona niekoniecznie na mokrej nawierzchni będzie gorsza od węższej. Chodzi tylko o to, że musi ona odprowadzać większą ilości wody, którą spotka na swojej drodze. Producenci uwzględniają ten fakt i zwiększają szerokość rowków a nawet czasem tworzą nowe odmiany rzeźby dla większych rozmiarów opon.

Innymi czynnikami są rodzaj jezdni oraz jej zły stan, głębokość wody, zły stan opon, prędkość oraz zużyte części i elementy zawieszenia.

Czy są opony odporne na aquaplaning?


Najmniej podatne na aquaplaning są modele z kierunkowym bieżnikiem. Z bardzo dobrych parametrów słyną m.in. opony marki Uniroyal czy Pirelli. Gęsto umieszczone rowki bieżnika układają się w powtarzający się kształt litery „V” w celu zwiększenia możliwości opony przy odprowadzaniu wody spomiędzy miejsca styku opony i nawierzchni. Rowki opony kierunkowej są tak zaprojektowane, aby „pchać” wodę do przodu i w stronę boków.

Informacje na temat klasy przyczepności opony znajdziemy na etykiecie każdego modelu. Opona klasyfikowana jest w kategoriach od A do F, oznaczających drogę hamowania na mokrej nawierzchni. Różnica między najlepszą a najgorszą klasą wynosi nawet 18 metrów.

Co robić w przypadku wystąpienia zjawiska aquaplaningu?

W momencie, gdy samochód wpadnie w aquaplaning zachowaj spokój. Nie wykonuj gwałtownych ruchów kierownicą, a pedał gazu trzymaj w neutralnej pozycji. W momencie odzyskania przyczepności może to doprowadzić do wypadku. Samochód ruszy gwałtownie w stronę, w którą skręcone są koła. Moment wyjścia z aquaplaningu jest bardzo niebezpieczny i trzeba go przeprowadzić w delikatny sposób. Nie samo zjawisko jest powodem większości wypadków na mokrej nawierzchni, ale gwałtowna reakcja kierowcy. Samochód musi spokojnie wytracić prędkość, bez gwałtownego hamowania oraz kręcenia kierownicą.

Jak uniknąć zjawiska aquaplaningu?

Opony, których używamy powinny być w dobrym stanie technicznym, wyposażone w głęboki bieżnik. Jaka prędkość będzie bezpieczną? Trudno uzyskać powiedzieć. Prędkość będzie inna dla każdego modelu opony oraz głębokości wody. Zazwyczaj warstwa wody bywa zdecydowanie głębsza niż 7mm. Ciężko jest ocenić głębokość kałuży, do której się zbliżamy, a koleiny powodują powstawanie nawet kilkunastocentymetrowych potoków. Warto pamiętać, że głębokość przeszkód w znaczny sposób obniża prędkość szczególnie na zakrętach. Jedynym parametrem, na który mamy wpływ jest prędkość. Dlatego na mokrej nawierzchni warto ją zmniejszyć, aby uniknąć aquaplaningu.

Źródło: 24opony.pl
płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-16, sb: nieczynne

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia