Opony bez powietrza. O co chodzi?

oznaczenia opon
oznaczenia opon
oznaczenia opon
budowa opony
budowa opony
budowa opony
indeksy prędkości i nośności
indeksy prędkości i nośności
ind. prędkości i nośności
tabele ciśnień
tabele ciśnień
tabele ciśnień
zamienniki opon
zamienniki opon
zamienniki opon
opinie o oponach
opinie o oponach
opinie o oponach
porównaj opony
porównaj opony
porównaj opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak przechować opony
jak przechować opony
jak przechować opony

Opony bez powietrza. O co chodzi?

Każdy z kierowców niejednokrotnie spotkał się z sytuacją, gdy musiał wymienić oponę z powodu nagłego ubytku powietrza. Naprzeciw wychodzą projektanci Michelin, którzy chcą przezwyciężyć ten problem i wprowadzić na rynek opony bez powietrza. Co za tym idzie, obniżona zostanie waga pojazdów, która przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2. Trzeba przyznać, że francuska marka podeszła do tematu bardzo konkretnie, bo ich koncepcja ma zostać wprowadzona wkrótce na rynek. 

Koncepcja TWEEL

Prekursorem opracowania technologii opon bez powietrza był francuski koncern Michelin. W 2004 roku stworzono koncepcję o nazwie TWEEL. Głównym przeznaczeniem innowacyjnego produktu miały być koparki i pojazdy przemysłowe. Przede wszystkim Francuzi postawili sobie dwa założenia: elastyczność i stabilizacja pojazdu. Konstrukcja opony bez powietrza składa się z z poprzecznie stabilizujących żeber poliuretanowych oraz bieżnika. 

źródło: michelin.com 

Dedykowana fabryka opon bez powietrza 

Jak się okazało, projekt był zbyt futurystyczny i konkretne prace odłożono na bok. Kamieniem milowym był 2014, kiedy to francuski koncern postanowił otworzyć dedykowaną fabrykę zajmującą się produkcją X TWEEL. Prace w międzyczasie rozpoczęła Toyota. Japończycy skupili się na pojazdach przeznaczonych do jazdy na gładkich szosach. Inżynierzy z Kraju Kwitnącej Wiśni zainstalowali aluminiowe obręcze, które zostały pokryte gumowym pasem. Rozwiązanie jest skierowane do samochodów elektrycznych.

Zalety i wady

Przede wszystkim mniejsze zużycie paliwa. Wylicza się, że pojazd z oponami bez powietrza może ważyć około 20 kilogramów mniej. Zatem taki pojazd przejedzie dłuższą trasę w tych samych kosztach. Ponadto, nie będziesz musiał wozić ze sobą koła zapasowego. Co więcej, mniejsze zużycie paliwa przyczyni się do redukcji emisji CO2, a jak wiemy ekologiczne podejście jest coraz bardziej kluczowe dla rynku motoryzacyjnego. 

Należy pamiętać, że taki projekt ma również swoje wady. Opona bez powietrza nie amortyzuje tak dobrze nierówności jak opona pneumatyczna. Opona bez powietrza będzie narażona na wszelkie tarcia i przeciążenia, które w efekcie będą prowadziły do zwiększenia temperatury ogumienia. Pamiętajmy, że powietrze w oponach odprowadza ciepło. W takim wypadku produkt straci swoje naturalne właściwości i będzie bardziej podatny na uszkodzenia.

Dowiedz się, co oznaczają paski i kropki na oponach!

Zdjęcie pochodzące z Poznań Motor Show 2018

Zdjęcie pochodzące z Poznań Motor Show 2018

Opony bez powietrza mają już swoje przeznaczenie

Obecnie rozwiązanie nie jest wykorzystywane w samochodach osobowych lub maszynach rolniczo-przemysłowych, jednak - jak widać na obrazku poniżej - ma ono swoje przeznaczenie w mniejszych pojazdach. Mamy na myśli kosiarki, wózki widłowe czy wózki golfowe. Opony bez powietrza stosowane są również w wojsku. Ich specyfika idealnie nadaje się do pojazdów zwiadowczych i terenowych, ponieważ mają podwyższoną wytrzymałość.

Rozwiązanie testuje amerykańska armia. Według żołnierzy, którzy jechali wyposażonymi w nie pojazdami, opony bez powietrza są w stanie holować 1000 galonów wody na górę lub trzy palety amunicji i akumulatorów na stromym zboczu, zachowując się jak normalne gumowe opony. Humvee wykorzystywane przez amerykańską armię mają opony „run flat”, które toczą się pomimo bardzo niskiego ciśnienia powietrza, ale „opony bezpowietrzne” są jeszcze lepsze.

Sprawdź co ile wymieniać opony! 


źródło: MDx Media

Kiedy opony trafią do naszych rąk?

Wprowadzenie opon bez powietrza na rynek konsumencki będzie na pewno oponiarską rewolucją. Jeśli wszystko pójdzie po myśli Michelin, czyli żebra okażą się wystarczająco trwałe i sztywne, to produkt zostanie wprowadzony na rynek w 2024 roku. Ważnym pytaniem jest również rodzaj opon, które dostępne będą bez powietrza. W przypadku opon zimowych być może ogumienie będzie musiało mieć zabudowę, aby śnieg, błoto czy kamienie nie wchodziły w jej strukturę. Analogicznie temat dotyczy opon całorocznych

Źródło: 24opony.pl
płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-16, sb: nieczynne

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia