Test opon letnich ADAC 2024: 16 opon w rozmiarze 215/55 R17

“Test opon letnich ADAC 2024: 16 opon w rozmiarze 215/55 R17” - w najnowszym teście opon letnich przeprowadzonym przez ADAC, 16 różnych modeli opon w rozmiarze 215/55 R17 zostało poddanych rygorystycznym testom. Celem było ocenienie ich wydajności, bezpieczeństwa jazdy i bilansu ekologicznego. Wyniki mogą zaskoczyć zarówno kierowców, jak i ekspertów branży. Czy Twoje opony znalazły się na liście? Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej.

Krótkie podsumowanie testu

Dobre wiadomości dla kierowców małych SUV-ów i kompaktów! Test ADAC przyniósł pozytywne rezultaty. Chociaż nie wszystkie modele okazały się idealne, większość z nich zapewnia zadowalający poziom bezpieczeństwa i komfortu.

Liderzy testu:

  • Continental PremiumContact 7
  • Michelin Primacy 4+
  • Kumho Ecsta HS52

Te opony wyróżniły się pod względem bezpieczeństwa jazdy, przyczepności na mokrej i suchej nawierzchni, a także niskiego zużycia paliwa.

Ogólne wnioski:

16 testowanych modeli opon:

  • 3 opony otrzymały ocenę "dobrą",
  • 12 opon otrzymało ocenę "zadowalającą",
  • 1 opona otrzymała ocenę "dostateczną".
  • Brak opon z oceną "słabą".

Skala ocen ADAC

Skala ocen ADAC wygląda następująco: bardzo dobra (sehr gut) – od 0,6 do 1,5, dobra (gut) – od 1,6 do 2,5, zadowalająca (befriedigend) – od 2,6 do 3,5, dostateczna (ausreichend) – od 3,6 do 4,5 oraz niedostateczna (mangelhaft) – od 4,6 do 5,5.

Skala ocen ADAC

Skala ocen ADAC

ADAC – nowe kryteria testowe

ADAC zaktualizował swój schemat oceny dla testów opon, kładąc nacisk na bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój. Od testu opon letnich 2023 r. ocena końcowa składa się z dwóch głównych kryteriów.

Bezpieczeństwo jazdy (70%): ta ocena opiera się na testach przyczepności na suchej i mokrej nawierzchni, aquaplaningu, stabilności na zakrętach i zachowania podczas hamowania.

Bilans ekologiczny (30%): tutaj brane są pod uwagę czynniki takie jak zużycie, zużycie paliwa, emisja hałasu, masa opony, masa ścieru, zawartość szkodliwych substancji i certyfikaty producenta.

Większa przejrzystość dla konsumentów

Nowe kryteria testowe mają zapewnić konsumentom większą przejrzystość przy wyborze opon i pomóc im znaleźć modele, które są zarówno bezpieczne, jak i przyjazne dla środowiska.

Szczegółowe wyniki testu opon letnich 2024

Testowana opona

Ocena ADAC

Bezpieczeństwo jazdy

Bilans ekologiczny

Continental PremiumContact 7

2,0

1,7

2,6

Michelin Primacy 4+

2,1

2,2

1,7

Kumho Ecsta HS52

2,3

2,1

2,8

Dębica Presto UHP 2

2,6

2,6

2,6

Dunlop Sport Maxx RT2

2,6

2,6

2,6

Bridgestone Turanza 6

2,6

2,8

2,2

Fulda SportControl 2

2,6

2,6

2,7

Hankook Ventus Prime 4

2,7

2,9

2,1

Goodyear EfficientGrip Performance 2

2,7

3,2

1,6

Falken Ziex ZE 310 EcoRun

2,8

2,7

3,0

Nexen N´Fera Primus

3,0

3,1

2,7

Goodride Solmax 1

3,0

3,0

3,1

Sailun Atrezzo ZSR2

3,0

3,1

2,9

Semperit Speed-Life 3

3,1

3,5

2,0

Linglong Sport Master

3,3

3,5

2,9

Vredestein Ultrac

3,8

2,3

3,8

Trzy najlepsze opony

Continental, Michelin i Kumho – te trzy marki opon otrzymały w teście ADAC ocenę "dobrze". Wszystkie modele prezentują się bardzo wyrównanie i są godne polecenia, ale każdy z nich ma swoje unikalne zalety.

Continental PremiumContact 7, debiutujący w teście, wyróżnia się znakomitą  wydajnością na suchej i mokrej nawierzchni. W kategorii bezpieczeństwa jazdy otrzymał on ocenę 1,7, co czyni go absolutnym liderem.

Michelin Primacy 4+ z kolei bryluje w kategorii bilansu ekologicznego. W porównaniu z dwoma pozostałymi oponami z oceną "dobrze", Michelin wypada zdecydowanie najlepiej.

Kumho Ecsta HS52 plasuje się pośrodku. Pod względem bezpieczeństwa jazdy dorównuje Michelinowi, a w kwestii zrównoważonego rozwoju jest tak samo dobry jak Continental. Niestety Kumho nie może pochwalić się imponującym bilansem ekologicznym ze względu na stosunkowo wysoką wagę.

Wszystkie trzy opony z czołówki testu charakteryzują się ponadprzeciętnym przewidywanym przebiegiem oraz niskim (Michelin) lub bardzo niskim (Continental) zużyciem.
Cały test został przeprowadzony na Volkswagenie T-Roc.

 

Oceny 2,6: tuż za podium

Kolejne miejsca w teście (ocena 2,6) zajęły opony marek Dębica (polska marka koncernu Goodyear), Dunlop, Bridgestone i Fulda. Niewiele im zabrakło do uzyskania oceny "dobrej.

bica Presto UHP 2, Dunlop Sport Maxx RT2 i Fulda SportControl 2 wypadły nieco słabiej w kategorii bezpieczeństwa jazdy ze względu na gorsze osiągi na mokrej nawierzchni.

Z kolei nowo wprowadzony na rynek Bridgestone Turanza 6 zdobył punkty za zrównoważony rozwój. Niestety, słabsze osiągi na suchej i mokrej nawierzchni w kategorii bezpieczeństwa jazdy uniemożliwiły mu uzyskanie oceny "dobrze". Mimo to, dzięki dobrej bilansowi ekologicznemu, opona ta awansowała o kilka pozycji w rankingu.

Oceny "zadowalające": zalety i wady

Kolejne opony w teście (ocena 3,0) to Hankook Ventus Prime 4, Goodyear EfficientGrip Performance 2 i Falken Ziex ZE 310 EcoRun.

Hankook i Goodyear wyróżniają się dobrym bilansem ekologicznym. Hankook ma jednak słabsze osiągi na mokrej nawierzchni, a Goodyear na suchej. Model marki Falken również ma pewne mankamenty na suchej nawierzchni i jest najcięższą oponą w teście, co negatywnie wpływa na jego bilans ekologiczny.

Pozostałe modele w tabeli (oprócz Semperita) nie osiągnęły dobrego wyniku w żadnej z dwóch głównych kategorii.

  • Nexen N'Fera Primus, Sailun Atrezzo ZSR2, Semperit Speed-Life 3 i Linglong Sport Master mają słabe osiągi na suchej nawierzchni, co obniża ich ocenę w kategorii bezpieczeństwa jazdy.
  • Goodride Solmax 1 ma słabe osiągi na mokrej nawierzchni, co również negatywnie wpływa na jego bezpieczeństwo.

Vredestein Ultrac: ostatnie miejsce w tabeli

Vredestein Ultrac zajął ostatnie miejsce w teście. Nie oznacza to jednak, że jest to niebezpieczną oponą. Wręcz przeciwnie – oferuje ona dobre i bezpieczne właściwości jezdne zarówno na suchej, jak i mokrej nawierzchni.

Gorsza ocena Vredestein Ultrac jest spowodowana jego słabym bilansem ekologicznym, a konkretnie wysokim zużyciem. Po testach z udziałem identycznych pojazdów i na tych samych trasach, prognozowana wytrzymałość opony wynosi 27 200 kilometrów. Dla porównania, najlepszy pod tym względem model Kumho Ecsta może przejechać 69 300 kilometrów.

Mimo to Vredestein Ultrac może być dobrą opcją dla osób, które jeżdżą mało. Nie stwarza ona zagrożenia bezpieczeństwa, a co za tym idzie, nie musi być wadą dla każdego kierowcy.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.