Test opon letnich ADAC 2023

Najnowszy test opon letnich ADAC 2023 jest już dostępny! W tym roku wzięto pod uwagę popularny rozmiar 205/55 R16. Ze względu na wyjątkowy jubileusz, do testu wybrano aż 50 modeli opon – dokładnie tyle, ile lat wykonywane są testy niemieckiego automobilklubu. Specjaliści jak co roku wyłonili opony o najlepszych osiągach na lato, dzięki czemu wybór kompletu na nowy sezon jest znacznie łatwiejszy.

Nowe kryteria oceniania ADAC w 2023 roku

Test opon letnich w 2023 roku jest przełomowy nie tylko ze względu na większą liczbę opon, ale też nowe kryteria oceniania. O ocenie decydują dwa główne moduły – każdy z nich wyznacza średnia ważona z poszczególnych kategorii.

ADAC zasłynął na świecie z rygorystycznej i możliwie obiektywnej metodologii testowania opon. Nowe zasady oceniania pozwoliły lepiej dostosować przeprowadzane testy do potrzeb współczesnych kierowców.

W testach ADAC biorą udział opony każdej półki cenowej. W stawce znajdują się więc zarówno znane opony klasy premium, jak i niszowe modele klasy ekonomicznej. Aby uzyskać obiektywny rezultat testów, niemieccy eksperci kupują ogumienie u różnych dostawców, w różnych momentach roku.

Bezpieczeństwo jazdy (fahrsicherheit) – 70% oceny końcowej

  • Mokra nawierzchnia (nasse fahrbahn) – 60% oceny.

  • Sucha nawierzchnia (trockene fahrbahn) – 40% oceny.

Wpływ opon na środowisko (umwelblinz) – 30% oceny końcowej

  • Przebieg (laufleistung) – 40% oceny.

  • Zużycie (reifenabrieb) – 40% oceny.

  • Wydajność opon (effizienz) – 20% oceny.

  • Generowany hałas (geräusch) – 20% oceny.

  • Zrównoważony rozwój (nachhaltigkeit) – 10% oceny.

Ocena końcowa w testach opon letnich ADAC

Wymienione kryteria wpływają na ocenę końcową (liczbową oraz słowną), którą otrzymuje opona na koniec testu. Nota przedstawiona jest w skali niemieckiej – im niższa, tym lepiej.

Skala ocen ADAC wygląda następująco: bardzo dobra (sehr gut) – od 0,6 do 1,5, dobra (gut) – od 1,6 do 2,5, zadowalająca (befriedigend) – od 2,6 do 3,5, dostateczna (ausreichend) – od 3,6 do 4,5 oraz niedostateczna (mangelhaft) – od 4,6 do 5,5.

Jak obliczana jest ocena końcowa w testach opon letnich ADAC 2023

Jak obliczana jest ocena końcowa w testach opon letnich ADAC 2023

Test opon letnich ADAC 2023 – wyniki

W nowym teście ADAC, pierwsza dziesiątka opon letnich otrzymała “dobrą” ocenę ekspertów. W środku stawki znajduje się 21 modeli z “zadowalającą” notą oraz kolejne 12 z “dostateczną”. Ranking zamyka 7 opon letnich z najniższą, “niedostateczną” oceną. Żadna z testowanych opon nie otrzymała “bardzo dobrej” noty ogólnej.

Co ciekawe, piątkę najlepszych opon letnich stanowią modele z portfolio marek klasy premium, a ostatnie siedem miejsc zajmują w całości modele niszowych producentów.

Oto, jak prezentuje się top 10 opon letnich według ADAC na 2023 rok!

  1. Goodyear EfficientGrip Performance 2 – 2,0

  2. Continental PremiumContact 6 – 2,0

  3. Michelin Primacy 4+ – 2,1

  4. Bridgestone Turanza T005 – 2,3

  5. Nokian Wetproof – 2,3

  6. Falken Ziex ZE310 Ecorun – 2,3

  7. Continental UltraContact – 2,3

  8. Kumho Ecsta HS52 – 2,4

  9. Hankook Ventus Prime 4 – 2,5

  10. Nexen N´Fera Primus – 2,5

Najlepsze opony letnie 205/55 R16 w testach ADAC

Na pierwszych trzech pozycjach oceny ekspertów są bardzo zbliżone. Niewielkie różnice wynikają z inaczej położonych akcentów przez każdego producenta. Wspólnym mianownikiem każdego modelu są natomiast dobrze ocenione osiągi w zakresie bezpieczeństwa, komfortu i wpływu na środowisko.

Na pierwszym miejscu Goodyear oraz Continental

Na pierwszym miejscu z notą 2.0 test ADAC wyłonił dwóch liderów, pochodzących z klasy premium – Goodyear EfficientGrip Performance 2 oraz Continental PremiumContact 6.

  • Opona Goodyear EfficientGrip Performance 2 została uznana za bardzo wszechstronny model, spełniający zarówno standardy bezpieczeństwa jazdy, jak i wymogi środowiskowe. Najwyżej oceniony został przebieg (0,6), co może być zasługą technologii Mileage Plus – autorskiego rozwiązania amerykańskiej marki.

  • Zdaniem ekspertów, Continental PremiumContact 6 wyznacza standardy w zakresie bezpieczeństwa jazdy (1,8 na mokrej i suchej nawierzchni). Sportowy charakter oraz nowoczesny wzór bieżnika przekładają się tu na niezawodność w zróżnicowanych warunkach. W porównaniu do propozycji od Goodyear, opona wypada nieznacznie gorzej w kategoriach środowiskowych.

Michelin Primacy 4+ na drugiej pozycji

Drugie miejsce z notą ogólną 2.1 zajmuje model Michelin Primacy 4+. Jako największą zaletę opony, eksperci z ADAC wskazują przebiegi z wysoką oceną 0,6. Opona osiągnęła również najwyższą notę w kategorii wpływu na środowisko.

Trzecie miejsce dla aż czterech opon klasy premium

Trzecie miejsce ex aequo zajęły aż cztery opony letnie – wszystkie z notą 2,3. Oto, jakie zalety wskazali specjaliści dla każdego z modeli.

  • Bridgestone Turanza T005 – najlepsze w zakresie wydajności (1,5) z zauważalnie niskim zużyciem paliwa. Docenione zostały też zrównoważone osiągi na suchej i mokrej nawierzchni.

  • Nokian Wetproof – drugie miejsce w zakresie bezpieczeństwa, z dobrą notą na mokrej nawierzchni (1,8). Niska masa i mniejsze zużycie paliwa przyczyniły się do dobrej oceny w kategorii wydajności (2,2).

  • Falken Ziex ZE310 Ecorun – najwyższy rezultat podczas jazdy na suchej nawierzchni (1,6). Eksperci zaakcentowali wzorowe reakcje na ruchy kierownicy.

  • Continental UltraContact – jedna z najwyższych ocen w kategoriach środowiskowych (1,7). Docenione za wysoką odporność na uszkodzenia oraz długie przebiegi.

Najgorsze opony letnie 205/55 R16 według ADAC

Na samym dole rankingu ADAC znalazło się 7 modeli opon letnich, które uzyskały ocenę “niedostateczną”. Oznacza to, że w opinii ekspertów nie spełniają one wymaganych standardów bezpieczeństwa oraz innych parametrów. Poniżej prezentujemy pełną listę modeli, których ADAC zaleca unikać.

  • Rotalla RH 01

  • Berlin Tires Summer UHP 1 G2

  • Lassa Driveways

  • Evergreen EH 226

  • Riken Road Performance

  • DoubleCoin DC99

  • Premiorri Solazzo

Wyniki testu opon w poszczególnych kategoriach

Wyniki testu opon letnich wykazały istotny trend – między oponami wciąż występują bardzo duże różnice w osiągach. Dotyczy to zarówno bezpieczeństwa jazdy, jak i wyników środowiskowych. Rezultaty wskazują, że chcąc dobrać najlepsze ogumienie na lato, kierowcy wciąż muszą zachować ostrożność.

Poniżej znajdują się szczegółowe wyniki testu dla każdej z kategorii, wraz z krótkim opisem lidera każdej z nich.

Sucha nawierzchnia

Podczas testu, eksperci z ADAC przede wszystkim drogę hamowania opony na suchej nawierzchni oraz stabilność podczas jazdy i wchodzenia w zakręty. Brane pod uwagę były też reakcje na polecenia układu kierowniczego.

Najlepsze opony w kategorii: Falken Ziex ZE3 Ecorun (1,6).

Mokra nawierzchnia

Test miał wykazać przede wszystkim skuteczność opony podczas jazdy, poziom odporności na aquaplaning oraz ogólną przyczepność na mokrej drodze. W deszczowym klimacie jest to jeden z najważniejszych osiągów opony letniej.

Najlepsze opony w kategorii: Continental PremiumContact 6 (1,8).

Przebieg opon

W tej kategorii eksperci zbadali ogólne przebiegi opony i równomierne zużycie bieżnika. Ważnym czynnikiem była też jakość parametrów przez cały okres eksploatacji opony.

Najlepsze opony w kategorii: Goodyear EfficientGrip Performance, Michelin Primacy 4+, Michelin e.Primacy (ex aequo 0,6).

Zużycie opon

Tutaj wzięto pod uwagę przede wszystkim wytrzymałość gumy na ścieranie. Im bardziej odporna mieszanka gumowa, tym lepsza ocena w testach.

Najlepsze opony w kategorii: Michelin e.Primacy (1,0).

Wydajność

Parametr wydajności jest mocno związany z ekonomią jazdy. Eksperci zmierzyli poziom zużycia paliwa, wpływ masy opon na wrażenia z jazdy oraz bezwładność kół podczas przyspieszania samochodem.

Najlepsze opony w kategorii: Bridgestone Turanza T005, Michelin e.Primacy (ex aequo 1,5).

Poziom hałasu

Test oparto o subiektywną miarę głośności generowanej przez toczącą się oponę na nawierzchni. Eksperci uznawali opony za ciche tylko wtedy, gdy nie generowały one zbyt wysokiego hałasu zarówno w środku, jak i na zewnątrz pojazdu.

Najlepsze opony w kategorii: Delinte DH2, Zeetex ZT1000 (ex aequo 2,1).

Zrównoważony rozwój

Ta kategoria związana jest z ekologicznymi zaletami opony – zarówno w procesie produkcyjnym, jak i podczas jazdy. Eksperci docenili tu między innymi modele produkowane zgodnie z normami środowiskowymi, certyfikaty ekologiczne oraz niski poziom odpadów poprodukcyjnych.

Najlepsze opony w kategorii: Michelin e.Primacy (2,6).

50. rocznica testów opon ADAC

Tegoroczny test opon letnich to ważny jubileusz dla ADAC. Niemiecki automobilklub świętuje 50. rocznicę pierwszego testu opon, który odbył się w 1973 r. W ramach ciekawostki warto powiedzieć, że pierwsze testy odbyły się w trzech lokalizacjach: w szwajcarskiej Engadynie (jazda na śniegu), w Genewie (jazda po lodzie) oraz na włoskim torze testowym Pirelli (jazda na suchej nawierzchni).

To właśnie z okazji ważnej rocznicy, ADAC przygotował zestawienie opon letnich w najpopularniejszym rozmiarze 205/55 R16. Liczba testowanych modeli po raz pierwszy objęła niemal wszystkie segmenty cenowe i jakościowe dostępne na Europejskim rynku.

Pełne wyniki testu opon letnich ADAC 2023

Dla kierowców ciekawych, jak spisało się wszystkie 50 modeli opon, prezentujemy pełne zestawienie opon letnich na 2023 rok według ADAC.

  1. Goodyear EfficientGrip Performance 2 – dobra (gut) 2,0

  2. Continental PremiumContact 6 – dobra (gut) 2,0

  3. Michelin Primacy 4+ – dobra (gut) 2,1

  4. Bridgestone Turanza T005 – dobra (gut) 2,3

  5. Nokian Wetproof – dobra (gut) 2,3

  6. Falken Ziex ZE310 Ecorun – dobra (gut) 2,3

  7. Continental UltraContact – dobra (gut) 2,3

  8. Kumho Ecsta HS52 – dobra (gut) 2,4

  9. Hankook Ventus Prime 4 – dobra (gut) 2,5

  10. Nexen N´Fera Primus – dobra (gut) 2,5

  11. Kenda KR210 Kenetica Pro – zadowalająca (befriedigend) 2,6

  12. Kleber Dynaxer HP4 – zadowalająca (befriedigend) 2,6

  13. Fulda EcoControl HP2 – zadowalająca (befriedigend) 2,6

  14. Toyo Proxes Comfort – zadowalająca (befriedigend) 2,6

  15. Dębica Presto HP2 – zadowalająca (befriedigend) 2,7

  16. Dunlop Sport BluResponse – zadowalająca (befriedigend) 2,7

  17. Pirelli Cinturato P7 C2 – zadowalająca (befriedigend) 2,7

  18. Sava Intensa HP2 – zadowalająca (befriedigend) 2,7

  19. Semperit Speed-Life 3 – zadowalająca (befriedigend) 2,7

  20. Firestone Roadhawk – zadowalająca (befriedigend) 2,8

  21. BFGoodrich Advantage – zadowalająca (befriedigend) 2,9

  22. GT Radial FE2 – zadowalająca (befriedigend) 2,9

  23. Esa Tecar Spirit Pro – zadowalająca (befriedigend) 3,1

  24. Barum Bravuris 5HM – zadowalająca (befriedigend) 3,1

  25. Viking ProTech NewGen – zadowalająca (befriedigend) 3,1

  26. Norauto Prevensys 4 – zadowalająca (befriedigend) 3,1

  27. Apollo Alnac 4G – zadowalająca (befriedigend) 3,2

  28. General Altimax One S – zadowalająca (befriedigend) 3,2

  29. Giti Synergy H2 – zadowalająca (befriedigend) 3,2

  30. Petlas Imperium PT515 – zadowalająca (befriedigend) 3,3

  31. Uniroyal Rainsport 5 – zadowalająca (befriedigend) 3,3

  32. Hifly HF201 – dostateczna (ausreichend) 3,6

  33. Copper ZEON CS8 – dostateczna (ausreichend) 3,6

  34. Westlake Z107 – dostateczna (ausreichend) 3,7

  35. Minerva F209 – dostateczna (ausreichend) 3,7

  36. King Meiler Sport 1 – dostateczna (ausreichend) 3,8

  37. Tomket Sport – dostateczna (ausreichend) 3,8

  38. Michelin e.Primacy – dostateczna (ausreichend) 3,9

  39. Laufenn S Fit EQ+ – dostateczna (ausreichend) 3,9

  40. Delinte DH2 – dostateczna (ausreichend) 4,0

  41. Zeetex ZT1000 – dostateczna (ausreichend) 4,1

  42. Avon ZV7 – dostateczna (ausreichend) 4,1

  43. Radar RPX 800 – dostateczna (ausreichend) 4,1

  44. Rotalla RH 01 – niedostateczna (mangelhaft) 4,7

  45. Berlin Tires Summer UHP 1 G2 – niedostateczna (mangelhaft) 5,3

  46. Lassa Driveways – niedostateczna (mangelhaft) 5,3

  47. Evergreen EH226 – niedostateczna (mangelhaft) 5,4

  48. Riken Road Performance – niedostateczna (mangelhaft) 5,4

  49. DoubleCoin DC99 – niedostateczna (mangelhaft) 5,5

  50. Premiorri Solazzo – niedostateczna (mangelhaft) 5,5

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.