Felgi aluminiowe 13 cali
13"
Felgi aluminiowe w rozmiarze 13 cali to dziś znacznie więcej niż tylko element wyposażenia – to symbol pewnej epoki, klucz do uzyskania idealnego, "kultowego" wyglądu w projektach typu youngtimer. To idealny wybór dla pasjonatów, którzy chcą nadać swojemu Fiatowi 126p, Polonezowi czy Golfowi II oryginalny, zgodny z duchem czasu charakter.
Zalety 13-calowych felg aluminiowych
- Najwyższy możliwy komfort jazdy: Felgi 13-calowe umożliwiają montaż opon o najwyższym profilu, co przekłada się na niezrównane pochłanianie nierówności, dziur i wybojów. Dzięki temu jazda staje się wyjątkowo płynna i komfortowa. To doskonały wybór do poruszania się po zaniedbanych drogach oraz w warunkach miejskiej aglomeracji.
- Maksymalna odporność na uszkodzenia: Dzięki bardzo wysokiej ściance bocznej opony, felga jest doskonale chroniona przed uderzeniami w krawężniki czy głębokie dziury. Minimalizuje to ryzyko uszkodzeń i znacząco obniża koszty związane z wymianą opon lub naprawą felg.
- Najbardziej ekonomiczny wybór: Felgi aluminiowe w rozmiarze 13 cali, wraz z dedykowanymi do nich oponami, charakteryzują się zazwyczaj najniższą ceną spośród wszystkich dostępnych alufelg. Dzięki temu stanowią one bardzo przystępne cenowo rozwiązania, zarówno przy początkowym zakupie, jak i w przypadku przyszłej wymiany.
- Idealne na zimę: Wyższy profil opony zapewnia najlepszą przyczepność i właściwości jezdne w warunkach zimowych (śnieg, lód). Felgi 13-calowe są również mniej podatne na uszkodzenia od soli drogowej i łatwiejsze do utrzymania w czystości niż większe, bardziej złożone wzory.
- Lekka poprawa estetyki: Choć nie tak rzucające się w oczy jak większe felgi, 13-calowe alufelgi nadal znacząco poprawiają wygląd samochodu w porównaniu do stalowych obręczy z kołpakami, nadając mu bardziej nowoczesny i zadbany wygląd.
- Niższe zużycie paliwa: Mniejsze i lżejsze koła generują mniejsze opory toczenia, co przekłada się na niższe zużycie paliwa w porównaniu do wszystkich większych rozmiarów felg aluminiowych.
Felgi aluminiowe 13’’ – na co zwrócić uwagę?
- Grupa docelowa pojazdów: Upewnij się, że Twój samochód jest odpowiedni. Felgi 13-calowe pasują wyłącznie do starszych aut miejskich i kompaktowych (głównie z lat 80. i 90.), takich jak Fiat 126p, Polonez, VW Golf II, Opel Corsa A, Fiat Cinquecento itp. Nie ma żadnej możliwości zamontowania ich do współczesnego samochodu.
- Rozstaw śrub (PCD): Musi być identyczny z tym w Twoim aucie (np. 4x98 dla aut włoskich, 4,100 dla niemieckich).
- Osadzenie (ET/Offset): To bardzo ważny parametr w tuningu retro. Niskie ET (np. ET15, ET20) sprawi, że koło będzie bardziej wysunięte na zewnątrz, co daje pożądany, agresywny wygląd, ale może wymagać modyfikacji nadkoli. Wysokie ET schowa koło głębiej.
- Otwór centrujący: Musi być dopasowany do średnicy piasty. Przy tak starych autach i felgach często konieczne jest dokładne zmierzenie obu elementów.
Przykładowe auta seryjne wyposażone w 13-calowe felgi aluminiowe
Rozmiar 13 cali był absolutnym standardem w autach miejskich i kompaktowych produkowanych od lat 70. do połowy lat 90:
- Polskie i wschodnioeuropejskie klasyki: Fiat 126p ("Maluch"), FSO Polonez (w starszych wersjach), Daewoo Tico, Skoda Favorit.
- Europejskie auta miejskie i kompaktowe: Volkswagen Golf (I, II), Volkswagen Polo (I, II), Opel Corsa (A), Fiat Uno, Fiat Cinquecento / Seicento, Peugeot 205, Renault 5.
- Japońskie klasyki: Suzuki Swift (I, II), Honda Civic (III, IV gen.), Toyota Starlet.