Opony letnie

Wyszukaj opony letnie
wg rozmiaru

Szerokość

Profil

Średnica

Wszystko o oponach letnich

Opony letnie to najczęściej stosowane ogumienie w w naszym karaju. Przynajmniej pół roku poruszamy się na oponach letnich, warto więc wiedzieć o nich trochę więcej.

Opony letnie występują w klasie budżetowej ( ekonomicznej ), w klasie średniej i klasie premium. W zależności od klasy samochodu jaki posiadamy i zasobności naszego portfela wybór jest ogromny, począwszy od najtańszych opon chińskich po te najdroższe klasy premium od czołowych producentów. Bez wątpienia nie należy kupować opon używanych, bo nikt nie jest w stanie sprawdzić z jakiego powodu z ich użytkowania zrezygnował poprzedni kierowca.

Pamiętajmy by stosować rozmiar opon zalecany przez producenta samochodu. Dopuszczone jest używanie zamienników, ale tylko tych zalecanych, czyli takich których całkowita wysokość nie różni się więcej niż o 2% od rozmiaru zalecanego. Niestosowanie się tej zasady może spowodować przekłamania na liczniku oraz większe zużycie paliwa.

Jeśli nie wiesz jaki zamiennik pasuje do Twojego auta, skorzystaj z konfiguratora "dobierz opony do auta" na naszej stronie bądź skontaktuj się z nami.

801 002 140 numer dla telefonów stacjonarnych

52 561 11 40 numer dla telefonów komórkowych

Kiedy wymienić opony letnie na nowe

Przepisy mówią, że należy wymienić opony letnie na nowe gdy bieżnik osiągnie wysokość 1,6 mm. Taki bieżnik traci swoje parametry trakcyjne i na mokrej nawierzchni nie gwarantuje bezpieczeństwa, zaleca się więc by opony letnie wymieniać gdy bieżnik osiągnie 4 mm.

Rodzaje opon letnich

opony symetryczne

opony symetryczne to najmniej zaawansowany rodzaj bieżnika stosowany przez producentów opon od wielu lat. Ze względu na to, opony z bieżnikiem symetrycznym stosowane są najczęściej w samochodach miejskich, kompaktowych o niedużej mocy. Bieżnik symetryczny jest jednolity na całej oponie i można go założyć na oponie w dowolny sposób. Symetryczny wzór bieżnika najczęściej stosowany jest w oponach letnich, nie sprawdza się w oponach zimowych.

opony asymetryczne

opony asymetryczne to najnowocześniejszy typ bieżnika. Bieżnik zbudowany jest inaczej po wewnętrznej i zewnętrznej stronie opony. Część zewnętrzna bieżnika odpowiedzialna jest za przyczepność na zakrętach, dlatego klocki ułożone są rzadziej. Wewnętrzna część odpowiedzialna jest za odprowadzanie wody, więc ma głębsze rowki i gęściej ułożone klocki. Opony asymetryczne należy montować zgodnie z oznaczeniem INSIDE OUTSIDE umieszczonym na bokach opony.

opony kierunkowe

opony kierunkowe charakteryzują się bieżnikiem ułożonym w literę V lub tak zwaną “jodełkę”. Jest typem bieżnika bardziej zaawansowanym niż opona symetryczna i stosowany jest w oponach i letnich i zimowych. Opony kierunkowe należy zakładać zgodnie z kierunkiem jazdy i można rotować je tylko na jednej stronie pojazdu. Bieżnik kierunkowy bardzo dobrze odprowadza wodę spod kół i dlatego często stosowany jest w oponach wyższej klasy do samochodów o większej mocy silnika.

Należy wspomnieć również o oponach RUNFLAT. System Run Flat pozwala na przejechanie na przebitej oponie dystans 80 km z prędkością około 80 km/h. Możliwe to jest dzięki specjalnie wzmocnionej konstrukcji boku opony, która po utracie ciśnienia utrzymuje ciężar samochodu. Zastosowanie opon Run Flat zwiększa komfort i bezpieczeństwo, ponieważ zwalnia nas z obowiązku wymiany przebitej opony w momencie przebicia oraz likwiduje zupełnie ryzyko nagłego wystrzału opony.

Na co zwrócić uwagę podczas użytkowania opon letnich

  • zużycie bieżnika. Należy pamiętać aby wymienić opony na nowe gdy wysokość bieżnika będzie mniejsza niż 4 mm.
  • ciśnienie w oponach. Jazda na zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniu przyczynia się do szybszego zużycia opona, a nawet ich uszkodzenia. Bezpieczeństwo jazdy również jest wówczas zagrożone. Należy pamiętać by raz w miesiącu sprawdzać ciśnienie w oponach. Zalecane ciśnienie można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu, na wewnętrznej klapce wlewu paliwa oraz na naklejce znajdującej się drzwiach po stronie kierowcy.
  • wyważenie opon zapobiega przed przedwczesnym zużyciem opon, zawieszenia, układu kierowniczego i łożysk.
  • geometria i zbieżność - niewłaściwa geometria układu zawieszenia może wpłynąć negatywnie na kierowanie pojazdem, a przez to zmniejszyć bezpieczeństwo jazdy
  • opony należy przechowywać w odpowiednich warunkach ( suche miejsce i umiarkowana temperatura to podstawa ). Jeśli nie mamy takiej możliwości, skorzystajmy z usługi depozytu opon w serwisie oponiarskim.
  • nie używajmy opon dłużej niż 10 lat. Po tym czasie właściwości gumy nie są już takie same i używanie takich opon może okazać się niebezpieczne.
  • należy raz do roku udać się do specjalisty by sprawdził stan opon. Czy nie są nierówno zużyte, nie mają wybrzuszeń i uszkodzeń na boku opony.

Kiedy wymienić opony zimowe na letnie

Zmianę opon determinuje temperatura. Wczesną wiosną wahania temperatur są bardzo duże. Kiedy na termometrze pojawi się +7 stopni Celsjusza i taka temperatura będzie utrzymała się całą dobę przez kilka dni, oznacza to, że czas na wymianę opon.

Według statystyk 92 % kierowców zmienia opony w ciągu roku i użytkuje opony letnie w lecie, a zimowe zimą. Dane te wskazują, że większość kierowców jeżdżących po polskich drogach jest świadoma zalet wynikających z jazdy na oponach dostosowanych do warunków atmosferycznych. Dobra opona zimowa powinna zapewniać optymalne parametry na suchym i mokrym asfalcie, lodzie, śniegu i błocie pośniegowym. Opona letnia powinna gwarantować najlepsze właściwości na suchej i mokrej nawierzchni. Opona letnia ma nieco płytszy bieżnik, dzięki czemu jest bardziej przyczepna na suchej nawierzchni.

Najlepsze opony letnie według testu ADACNajlepsze opony letnie według testu ADAC

płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-18, sb: 9-13

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Copyright © 2010-2018 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia