Opony letnie | Darmowa dostawa | 24opony.pl

Opony letnie

Dostawa gratis

Wyszukaj
opony letnie
wg rozmiaru

Szerokość

Profil

Średnica

Polecane opony przez naszych ekspertów

Jaki wybrać rozmiar opon letnich?

Na początek warto zapoznać się z instrukcją obsługi Twojego samochodu lub tabliczką na ościeżnicy drzwi po stronie kierowcy. Znajdziesz tam zalecane wymiary opon letnich. Etykieta będzie wyglądać mniej więcej tak: 205/55 R16 94T.

Rozmiar opon całorocznych został określony w postaci ciągu cyfr i liter, które znajdują się na ścianie bocznej ogumienia. Jeśli chodzi o rozmiar 205/55 R16, pierwsza liczba określa szerokość podawaną w milimetrach, druga to wartość procentowa tej szerokości (np. 55% z 205 mm), a trzeci wymiar to średnica felgi podawana w calach.

94 – wskazuje indeks nośności, czyli ciężar, jaki może wytrzymać każda opona.

T – to indeks prędkości, czyli maksymalna prędkość opony w stosunku do indeksu nośności. Warto wiedzieć, że wymiary opony powinny być dokładnie dopasowane do Twojego pojazdu.

Dlaczego warto kupić opony letnie?

Opony letnie są zoptymalizowane pod kątem doskonałej przyczepności na drodze, niezależnie od tego, czy jest gorąco, lekko wilgotno, czy deszczowo. Są wykonane z mieszanki bieżnika, która zawiera dodatki poprawiające przyczepność na drodze w mokrych warunkach. Co więcej, mieszanka bieżnika zapewnia również wystarczającą sztywność, dzięki czemu opony trzymają się i zachowują swój kształt, gdy jest gorąco. Dzięki temu opory toczenia na gorącej nawierzchni są minimalne.

Wzory bieżnika mają zazwyczaj płytsze, prostsze rowki niż te, które można zobaczyć na całorocznej oponie oraz solidne, ciągłe żebra, dzięki czemu więcej gumy styka się z drogą. Rezultat: większa stabilność podczas pokonywania zakrętów, hamowania i przyspieszania. Jeśli zdecydujesz się na opony na lato, otrzymasz ogumienie dokładnie przystosowane na sezon letni, co daje totalną przewagę nad oponami całorocznymi.

Kiedy wymienić opony zimowe na letnie?

Zmianę opon determinuje temperatura. Wczesną wiosną wahania temperatur są bardzo duże. Kiedy na termometrze pojawi się temperatura 7 stopni Celsjusza i taka temperatura będzie utrzymała się całą dobę przez kilka dni, oznacza to, że czas na wymianę opon.

Według statystyk 92% kierowców zmienia opony w ciągu roku i użytkuje opony letnie w lecie, a zimowe zimą. Dane te wskazują, że większość kierowców jeżdżących po polskich drogach jest świadoma zalet wynikających z jazdy na oponach dostosowanych do warunków atmosferycznych, czyli oponach sezonowych.

Dobra opona zimowa powinna zapewniać optymalne parametry na suchym i mokrym asfalcie, lodzie, śniegu i błocie pośniegowym. Opona letnia powinna gwarantować najlepsze właściwości na suchej i mokrej nawierzchni. Opona letnia ma nieco płytszy bieżnik, dzięki czemu jest bardziej przyczepna na suchej nawierzchni.

Czy można jeździć na oponach letnich przez cały rok?

Jeśli mieszkasz w kraju czterech pór roku, ostateczna odpowiedź brzmi – nie. Wyjątkowe osiągi podczas letnich, ciepłych warunków pogodowych odbywają się całkowicie kosztem przyczepności w zimie. Opony letnie nie zapewnią odpowiedniej przyczepności w niskich temperaturach, a już na pewno nie w przypadku opadów śniegu lub deszczu ze śniegiem.

Oznaczenia opon letnich

Zastanawiasz się, jakie są oznaczenia na oponach na lato? Zanim wybierzesz swój model opon letnich, zwróć uwagę na oznaczenia, które znajdują się na boku opony. Oczywiście najważniejszym z nich jest rozmiar opony, który pozwala dopasować ogumienie do konkretnego modelu pojazdu.

Niezwykle istotny jest symbol DOT (ang. Department of Transportation), który wskazuje nam rok produkcji opony. Co ciekawe, opony na lato nie posiadają oznaczeń typowo określających sezonowe właściwości, co ma miejsce w oponach zimowych i letnich.

Czy zimno może uszkodzić opony letnie?

Głównym powodem, dla którego opony letnie są niewystarczające w ujemnych temperaturach, jest to, że zostały stworzone z mieszanek, które zapewniają doskonałą elastyczność i przyczepność w wysokich temperaturach, ale twardnieją i zasadniczo „zamrażają się” w warunkach zimowych.

W rezultacie, bieżnik opony nie może prawidłowo współdziałać z nawierzchnią drogi, co pogarsza przyczepność. Nie zalecamy rutynowego poddawania opon letnich cyklom zamrażania i rozmrażania. Czynność ta może pogorszyć osiągi i trwałość opon letnich.

Jakie jest prawidłowe ciśnienie opon letnich?

Bardzo ważnym aspektem w Twoim aucie jest poziom ciśnienia w oponach. Abyś mógł cieszyć się pełnią osiągów swojego letniego ogumienia musisz zadbać o tę kwestię. Gdzie znajdziesz informacje na temat prawidłowe ciśnienia opon? Przede wszystkim tych danych powinieneś szukać na klapce wlewu paliwa, przy drzwiach kierowcy lub w instrukcji obsługi Twojego auta.

Przestrzeganie wskazanej wartości ciśnienia w oponach na lato pozwoli dłużej eksploatować Twoje opony i zapewni komfort jazdy i bezpieczeństwo. Stan ogumienia opon – w tym ciśnienia – warto sprawdzać przed każdą dłuższą podróżą lub przynajmniej raz w miesiącu.

Na co zwrócić uwagę podczas użytkowania opon letnich

  • Zużycie bieżnika. Należy pamiętać aby wymienić opony na nowe gdy wysokość bieżnika będzie mniejsza niż 4 mm (wskazanie naszych ekspertów).
  • Ciśnienie w oponach. Jazda na zbyt niskim lub zbyt wysokim ciśnieniu przyczynia się do szybszego zużycia opona, a nawet ich uszkodzenia. Bezpieczeństwo jazdy również jest wówczas zagrożone. Należy pamiętać by raz w miesiącu sprawdzać ciśnienie w oponach. Zalecane ciśnienie można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu, na wewnętrznej klapce wlewu paliwa oraz na naklejce znajdującej się drzwiach po stronie kierowcy.
  • Wyważenie opon zapobiega przedwczesnemu zużyciu opon, zawieszenia, układu kierowniczego i łożysk.
  • Geometria i zbieżność - niewłaściwa geometria układu zawieszenia może wpłynąć negatywnie na kierowanie pojazdem, a przez to zmniejszyć bezpieczeństwo jazdy.
  • Opony należy przechowywać w odpowiednich warunkach (suche miejsce i umiarkowana temperatura to podstawa). Jeśli nie mamy takiej możliwości, skorzystajmy z usługi depozytu opon w serwisie oponiarskim.
  • Nie używajmy opon dłużej niż 10 lat. Po tym czasie właściwości gumy nie są już takie same i używanie takich opon może okazać się niebezpieczne.
  • Należy raz do roku udać się do specjalisty by sprawdził stan opon. Czy nie są nierówno zużyte, nie mają wybrzuszeń i uszkodzeń na boku opony.

Rodzaje opon letnich

  • Opony symetryczne – letnie opony symetryczne to najmniej zaawansowany rodzaj bieżnika stosowany przez producentów opon od wielu lat. Ze względu na to, ogumienie letnie z bieżnikiem symetrycznym stosowane są najczęściej w samochodach miejskich, kompaktowych o niedużej mocy. Bieżnik symetryczny jest jednolity na całej oponie i można go założyć w dowolny sposób. Symetryczny wzór bieżnika najczęściej stosowany jest w oponach letnich, ale raczej nie sprawdza się w oponach zimowych
  • Opony asymetryczne – letnie opony asymetryczne posiadają najnowocześniejszy typ bieżnika. Bieżnik zbudowany jest inaczej po wewnętrznej i zewnętrznej stronie opony. Część zewnętrzna bieżnika odpowiedzialna jest za przyczepność na zakrętach, dlatego klocki ułożone są rzadziej. Wewnętrzna część odpowiedzialna jest za odprowadzanie wody, więc ma głębsze rowki i gęściej ułożone klocki. Opony asymetryczne należy montować zgodnie z oznaczeniem INSIDE i OUTSIDE umieszczonym na bokach opony.
  • Opony kierunkowe – letnie opony kierunkowe charakteryzują się bieżnikiem ułożonym w literę V lub tak zwaną “jodełkę”. Jest typem bieżnika bardziej zaawansowanym niż opona symetryczna i stosowany jest w oponach i letnich i zimowych. Opony kierunkowe należy zakładać zgodnie z kierunkiem jazdy i można rotować je tylko na jednej stronie pojazdu. Bieżnik kierunkowy bardzo dobrze odprowadza wodę spod kół i dlatego często stosowany jest w oponach wyższej klasy do samochodów o większej mocy silnika.

Opony letnie czy opony całoroczne?

Warto wiedzieć, że opony są najbardziej istotną częścią wyposażenia samochodu, która ma wpływ na bezpieczeństwo. Porównując najlepsze opony letnie z najlepszymi oponami wielosezonowymi w warunkach suchych i mokrych, opony letnie są bezkonkurencyjne. Zapewnią one lepsze hamowanie, lepszą obsługę i trakcji a także wyższy poziom komfortu, i mniejszy hałas. Co więcej, będziesz zużywał mniej paliwa.

Kolejną zaletą jest to, że opony letnie działają dłużej niż modele opon wielosezonowych. Trwałość to aspekt użytkowania, który nabiera znaczenia, zwłaszcza przy dużych przebiegach. Poza tym, trudno nie zauważyć, że opony całoroczne są dużo droższe od podobnych opon letnich tego samego producenta.

Pamiętajmy też, że mając samochód klasy średniej lub wyższej, obowiązkowo trzeba mieć opony letnie. Tylko opony letnie radzą sobie z większą mocą i wymaganiami nowoczesnych pojazdów.

Natomiast jeśli stawiasz na krótkie przebiegi, a Twój styl jazdy jest spokojny, preferujesz jazdę w miejskich warunkach, powinieneś przemyśleć zakup opon całorocznych.

Przyczepność opon letnich

Opony letnie, w porównaniu do innych typów opon, mają mniej rowkowane powierzchnie i są zaprojektowane tak, aby jak najwięcej gumy miało styczność z drogą. Ich bieżniki, które zostały stworzone z myślą o optymalnej przyczepności do drogi, są płytsze niż bieżniki w innych oponach sezonowych.

Należy jednak pamiętać, że opony letnie, jak sugeruje ich nazwa, nie radzą sobie dobrze w zimowych warunkach drogowych. Opony letnie nie zostały zaprojektowane do przyczepności na oblodzonych lub zaśnieżonych drogach, w wyniku czego kierowca odczuje mniejszą przyczepność i kontrolę.

Jeśli mieszkasz w rejonie, w którym panują zimowe warunki drogowe, powinieneś odpowiednio zmieniać opony letnie i zimowe. Kierowcom ceniącym długowieczność, opony całoroczne zapewnią niezawodne osiągi i przyczepność przez dłuższy czas, ale brakuje im zalet dedykowanych opon zimowych lub letnich.

Dla kierowców bardziej sportowych pojazdów w cieplejszym klimacie opony letnie to świetny sposób na zapewnienie lepszych wrażeń z jazdy w odpowiednich warunkach.

Najlepsze opony letnie według ADAC

Mowa oczywiście o testach ogumienia na lato ADAC. Tym razem automobilny klub skupił się na 18-calowych oponach letnich do pojazdów niższej klasy i klasy średniej w rozmiarze 225/40 R18. Spośród 16 testowanych opon UHP, żaden z modeli nie miał poważniejszej wpadki. Ogólnie testerzy ADAC wystawili cztery oceny „dobre” i jedenaście „zadowalających”.

Opony o ultra wysokich osiągach to nazwa związana z 18-calowym oponami testowanymi przez ADAC. Podczas gdy kilka lat temu duże opony były instalowane głównie przez tunerów, teraz mają prawie normalny rozmiar dla mocniejszych modeli pojazdów.

W związku z oceną czterech modeli jako „dobre” – zwróćmy na nie uwagę, pozostawiając niżej notowaną konkurencję.

Jakie są ceny opon letnich?

W pierwszym etapie poszukiwań opon letnich zastanów się, jakiego ogumienia potrzebujesz. W naszym sklepie znajdziesz opony z każdego segmentu cenowego, które posiadają różne systemy, np.: XL (opona wzmacniana), Run Flat (system wspomagający oponę podczas przebicia), RFP (chroni krawędź felgi).

Klasa ekonomiczna przeznaczona jest dla osób, które stawiają na mały przebieg i minimalizację wydatków. Ich cena zaczyna się od 150 zł. Z kolei klasa średnia to świetny balans pomiędzy ceną a osiągami – cena od 200 zł. Od opon klasy premium możesz oczekiwać najwyżej jakości wykonania i właściwości jezdnych – cena rozpoczyna się od około 200 zł. Warto pamiętać, że na cenę opony wpływają rozmiar oraz zaimplementowane systemy producenta.

Zapoznaj się z naszą ofertą i sprawdź, które opony sprostają Twoim oczekiwaniom.

Jak sprawdzić czy letnie opony mają zużyty bieżnik?

Zanim kupisz nowy komplet ogumienia, oceń stan bieżnika swojego kompletu opon na lato. Co ciekawe, głębokość nowej opony samochodowej wynosi około 8 milimetrów. Polskie prawo zezwala na jazdę z oponami o minimalnej wysokości bieżnika 1,6 milimetra. Pomimo to, wielkie koncerny oponiarskie zalecają wymianę opon letnich po osiągnięciu 3 milimetrów. To dlatego, że po osiągnięciu tej grubości bieżnika, opony mają tendencję do szybszego zużywania się.

Jak sprawdzić zużycie opon letnich? Najpierw zwróć uwagę na wskaźnik zużycia bieżnika (TWI). Gdy opona zużyła się do poziomu tego wskaźnika, oznacza to, że minimalna wysokość bieżnika została już osiągnięta. Należy pamiętać, że wskaźniki te sygnalizują osiągnięcie 1,6 milimetra.

Precyzyjniejszy pomiar głębokości bieżnika opony letniej możesz wykonać przy pomocy głębokościomierza. Są one dostępne w postaci laminowanych kart z wskaźnikami lub urządzeń cyfrowych. Należy umieścić głębokościomierz w rowku opony, a wtedy dowiesz się czy dana opona jest zużyta.

Opony letnie na mokrej nawierzchni

W środowisku oponiarskim powstało pojęcie związane modelami opon na lato, które radzą sobie świetnie w warunkach deszczowych – tzw. deszczówki. To określenie odnosi się do opon które de facto posiadają mieszankę, która świetnie zachowuje się na mokrych nawierzchniach.

Co ciekawe, tego typu ogumienie ma jeszcze jedną kluczową zaletę – klarowniej dopasowuje się do nierówności na drodze. W efekcie, opony letnie mają większą powierzchnie styku z nawierzchnią. A im większy ten obszar, tym lepsza przyczepność samochodu, co zwiększa nasze bezpieczeństwo.

Jeśli poszukujesz opony deszczowej, sprawdź asymetryczną lub kierunkową rzeźbę bieżnika. Oba bieżniki charakteryzują się szerokimi rowkami, co pozwala usuwać wodę spod kół, a samochód nie traci przyczepności. W porównaniu do zwykłych letnich modeli, dobre ogumienie na deszczowe warunki posiada głębszy i gęściej ponacinany bieżnik, co zwiększa jego wydajność i pozwala na szybszy przepływ dużej ilości wody.

W tej kwestii nasi eksperci sugerują zwrócić uwagę na opony Uniroyal – Rainsport 3 oraz Rainexpert 3, które zasłynęły z bardzo dobry właściwości jezdnych w deszczowej pogodzie.

Copyright © 2010-2022 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.