By odpowiednio dobrać felgi do auta, musimy znać parametry takie jak marka i model samochodu, rok produkcji i pojemność silnika. Najlepiej skorzystać z konfiguratora dostępnego na naszej stronie.
Wielu kierowców stoi przed dylematem czy wybrać felgi stalowe czy te z lekkich stopów czyli aluminiowe. By ułatwić decyzję przedstawimy poniżej wady i zalety felg stalowych.
Zalety felg stalowych
Felgi stalowe są znacznie tańsze niż aluminiowe, szacuje się, że średnio o około 25%. Felgi stalowe są łatwiejsze w eksploatacji, łatwiej się je myje i są znacznie odporniejsze na zarysowania, a rdza która może pojawić się na felgach jest łatwa do usunięcia. Felgę stalową można wielokrotnie malować, trudniej ją uszkodzić, a uszkodzoną dużo łatwiej naprawić.
Wady felg stalowych
Wadą i jednocześnie zaletą felgi stalowej jest ich waga, która jest 2-3 krotnie większa niż waga felgi aluminiowej. Cięższa felga spowalnia samochód, a jazda na niej traci dynamiczny charakter, co nie jest mile widziane latem. Zimą jednak ta cecha staje się zaletą, ponieważ cięższe auto dociska oponę lepiej do zaśnieżonej nawierzchni, co zwiększa nasze bezpieczeństwo. Niewątpliwą wadą felg stalowych jest ich mniej elegancki wygląd, nie są tak wizualnie atrakcyjne jak felgi aluminiowe.
Co znaczą oznaczenia na felgach
rozmiar felgi np. 6x16
Rozmiar felgi podawany jest w calach i jest to szerokość felgi x średnica. W tym przypadku więc felga ma szerokość 6 cala i średnicę 16 cali. 1 cal = 25,4 mm
profil kołnierza np. J
Profil kołnierza dotyczy kształtu, w którym stopka opony przylega do felgi. Jest wiele podstawowych typów kołnierzy, lecz 4 z nich są najczęściej spotykane w przypadku samochodów osobowych:
- J- samochody osobowe
- JJ- samochody 4x4
- P- starsze samochody osobowe
- K- starsze samochody osobowe
profil przekroju felgi np. H2
Profil przekroju felgi ma wpływ na jej sztywność i określa ukształtowanie tak zwanych garbów na powierzchni felgi, które zostały zaprojektowane przez producentów by wzmocnić felgę. Oznaczenia profili:
- H- garb po wewnętrznej stronie felgi ( hump )
- H2- garb po obu stronach felgi ( double hump )
- FH- garb płaski po wewnętrznej stronie felgi ( flat hump )
- FH2- barb płaski po obu stronach felgi ( double flat hump )
- CH- dwa typy garbów ( combination hump )
- EH2- rozszerzony garb dla niektórych opon RUNFLAT ( extended hump )
- EH2+- rozszerzony garb dla niektórych opon RUNFLAT ( extended hump+ )
średnica otworu centralnego np. H2 68
Średnica otworu centralnego wyrażona jest w milimetrach. W tym przypadku otwór centralny ma 68 mm. Dopasowanie otworu centralnego jest bardzo istotne ze względu na nasze bezpieczeństwo. Źle dopasowany otwór centralny spowoduje drgania i wibracje szczególnie nasilające się przy większych prędkościach. Często stosowane są pierścienie centrujące dzięki którym felga zamontowana jest stabilnie i jest odpowiednio wycentrowana na piaście.
ET - odsadzenie felgi np. ET 45
(z języka niemieckiego Einpress Tiefe, offset- z języka angielskiego)
jest to określona w milimetrach odległość powierzchni montażowej od geometrycznego środka felgi (osi symetrii). Gdy wartość ET się zmniejsza alufelgi wystają bardziej na zewnątrz. Zwiększone ET powoduje, że koło schowane jest bardziej wewnątrz nadkola.
ilość i rozstaw śrub montażowych, np. 5×110
Parametr ten jest zapisany na feldze zwykle w innym miejscu niż rozmiar i oznacza ilość otworów montażowych x średnica okręgu.