Jak rozpoznać opony wielosezonowe?
Warto wiedzieć, kiedy opony całoroczne będą dla nas właściwym rozwiązaniem, ale zanim przejdziemy do tej kwestii, warto ustalić czym ogumienie wielosezonowe różni się od wersji sezonowych opon. Mianowicie opony całoroczne łączą w swojej konstrukcji rozwiązania stosowane zarówno przy produkcji opon na zimę, jak i tych letnich.
Wiadome, że każdy z producentów posiada własne zastosowania. Niemniej jednak, w dużym stopniu cały szkopuł tkwi w zastosowaniu odpowiedniego wzoru bieżnika oraz właściwej mieszanki w oponie wielosezonowej. Jak dobrze wiemy, opony całoroczne muszą sprawdzać się nie tylko na mokrych i suchych nawierzchniach, ale także przy wysokiej temperaturze latem oraz niskiej zimą.
Zatem jak rozpoznać opony całoroczne? Tego typu opony mogą posiadać oznaczenie All Weather, All Seasons lub 4Seasons, które wskazuje przystosowanie do każdych warunków pogodowych. Jeśli chodzi o strukturę opon całorocznych – posiadają one mieszankę średniej twardości oraz zmniejszoną liczbę lameli, co ma zapewnić przyczepność w czasie zimy oraz w okresie letnim. Jednak niezwykle ważną kwestią jest, że modele sezonowe charakteryzują się maksymalnym przystosowaniem konstrukcji bieżnika do konkretnej pory roku, co zapewnia najwyższe osiągi dla typowych w danym okresie warunków pogodowych.
Jaki jest koszt utrzymania opon wielosezonowych?
Na pewno zastanawiasz się, jaki jest koszt eksploatacji opon całorocznych. Ważnymi czynnikami
w tej kwestii jest sposób prowadzenia pojazdu oraz roczny przebieg. Im spokojniejszy sposób
jazdy i mniejsze przebiegi roczne, tym racjonalność zakupu opon wielosezonowych rośnie. Jeśli
pokonujesz bardzo dużo kilometrów i masz w zwyczaju zachwycać się wysokimi osiągami
swojego pojazdu będzie konieczne, aby opony całoroczne wymieniać nieco częściej.
Nieduży przebieg rzędu 10 tys. kilometrów sprawi, że komplet opon całorocznych będziesz
musiał wymieniać raz na pięć lat. W związku z tym w Twojej kieszeni pozostanie kilkaset złotych
zaoszczędzonych na sezonowych wymianach opon. Mówi się, że opona całoroczna przy
przebiegu bliskim 20 tys. km rocznie wystarczy na około 3 lata użytkowania, dlatego koszt zakupu
dzielimy na trzy, ponieważ ze względu na specyfikę gumy nie mamy do czynienia ze wszelkimi
kosztami eksploatacyjnymi, np. przechowywanie czy wymiana opon.
W efekcie roczny koszt użytkowania ogumienia całorocznego wynosi niecałe 500 zł miesięcznie w
ciągu trzech lat. Oczywiście na koszt eksploatacji gumy wpływa koszt kompletu opon
wielosezonowych.
Najpopularniejsi producenci opon całorocznych
Mieszanka opon wielosezonowych
Oczywiście istotną kwestią jest mieszanka opony całorocznej. Opony wielosezonowe są tworzone w taki sposób, aby mieszanki były twardsze niż w modelach zimowych, a miększe niż te letnie. Taki zabieg zapewnia szerokie okno temperaturowe, dzięki czemu sprawdza się w wysokich i niskich temperaturach.
Dlaczego tak jest? Zimą producenci koncernów dużą uwagę przywiązują do miękkości gumy. Za elastyczność opony przy niskich temperaturach odpowiada tu wysoka zawartość krzemionki. W wersji letniej przede wszystkim stawia się na twardość, co jest niezwykle ważne przy wysokich temperaturach.
Opony całoroczne to dobry kompromis, który sprawdzi się w krajach, gdzie nie spotkamy niezwykle upalnych dni lub srogich zim. A z taką pogodą mamy do czynienia już od kilku dobrych lat w Polsce. Warto jednak zaznaczyć, że tego typu opony mogą nie dorównać modelom sezonowym do ekstremalnych warunków.
Wzór bieżnika opon całorocznych
Opony całoroczne zazwyczaj posiadają mniej gęstą siatkę lameli i rowków niż ich odpowiednik zimowy, ale na tyle gęstą, aby poradzić sobie w zimowych warunkach, np. śnieg, lód czy błoto pośniegowe.
Tego typu konstrukcja pozwala lepiej radzić sobie na mokrej, suchej oraz ośnieżonej nawierzchni. Dzięki połączeniu lamelek oraz odpowiedniej liczbie rowków, wzór bieżnika opon całorocznych zda egzamin zarówno w wysokich, jak i niskich temperaturach.