Opony zimowe | Darmowa dostawa | 24opony.pl

Opony zimowe

Opony na zimę to gwarancja komfortu i bezpieczeństwa. W związku z tym dokonaj właściwej analizy w doborze ogumienia. Poniżej znajdziesz wszystkie informacje na temat opon zimowych – porady dotyczące parametrów technicznych, kosztów, a także niezależne testy opon zimowych. Wszystko po to, aby spełnić Twoje oczekiwania i zapewnić Tobie najlepszy wybór.

Wyszukaj opony zimowe
wg rozmiaru

Szerokość

Profil

Średnica

Polecane opony zimowe przez naszych specjalistów

Jaki rozmiar opon zimowych?

Zanim rozpoczniesz poszukiwanie opon upewnij się, że znasz rozmiar swojego ogumienia – to jedno z pierwszych pytań, na które będziesz musiał sobie odpowiedzieć. Twoje opony zimowe i letnie muszą mieć ten sam rozmiar.

Rozmiar opony jest zapisany w postaci ciągu cyfr i liter, które znajdują się na ścianie bocznej ogumienia. Jeśli chodzi o rozmiar opon 205/55 R16, pierwsza liczba określa szerokość podawaną w milimetrach, druga to wartość procentowa tej szerokości (np. 55% z 205 mm), a trzeci wymiar to średnica felgi, która podawana jest w calach.

Jaki rozmiar opon zimowych?

Aby poznać rozmiar swoich opon, wystarczy spojrzeć na ścianę boczną. Znajdziesz kod podobny do tego: 205/55 R16. Oto jak odczytać kod opony:

205 - Ta liczba odpowiada szerokości bieżnika lub części opony, która dotyka jezdni, w milimetrach.

55 - Ta liczba przedstawia stosunek (w procentach) górnej części opony (wysokość ściany bocznej) do szerokości bieżnika (szerokość przekroju).

16 - Ta liczba wskazuje wewnętrzną średnicę opony w calach.

Wymiana opon zimowych. Co jest ważne?

Wymiana opon zimowych

Zwróć uwagę na wybór odpowiedniego warsztatu wymiany opon. Należy korzystać tylko z doświadczonych warsztatów i odpowiednio wyposażonych, ponieważ podczas nieudolnej wymiany ogumienia łatwo uszkodzić stopkę opony, po czym ogumienie zwykle nie nadaje się do dalszego użytku. Listę sprawdzonych i doświadczonych warsztatów znajdziesz tu. Podczas wymiany opon należy również zwrócić uwagę na głębokość bieżnika.

W Polsce prawo reguluje minimalną wysokość określaną za pomocą wskaźnika zużycia opony – TWI (Tread Wear Index). Wartość ta powinna wynosić najmniej 1,6 mm. Przyjmuje się jednak, że minimalna bezpieczna wysokość bieżnika dla opon letnich to 3 mm, a dla opon zimowych 4 mm. Opony zimowe ze względu na to, że pracują w trudniejszych warunkach powinny mieć bieżnik głębszy, by dobrze „wgryzał się” w śnieg i błoto pośniegowe.

Obserwuj swoje opony. Każde niewielkie uszkodzenie, ryska, pęknięcie lub wybrzuszenie może spowodować, że opona nie spełni swojej funkcji i jazda na niej stanie się niebezpieczna. Opony się niestety eksploatują, musimy więc kontrolować ich stan, oceniać poziom zużycia i w razie potrzeby, wymienić je na nowe. Dobry stan ogumienia przekłada się na bardziej ekonomiczną jazdę, lepszą przyczepność oraz nasze bezpieczeństwo i innych uczestników ruchu.

Jazda na prawidłowym ciśnieniu opon – prawidłowe ciśnienie w oponach ma ogromny wpływ na nasze bezpieczeństwo, komfort jazdy i żywotność ogumienia. To, jakie ciśnienie powinno być w oponach możemy odczytać na tabliczce znamionowej, która jest umieszczona zwykle w okolicach wlewu paliwa, przy kole zapasowym w bagażniku, na słupku przy drzwiach kierowcy lub w schowku.

Kiedy wymienić opony letnie na zimowe

Wśród użytkowników funkcjonuje przekonanie, że opony zimowe należy założyć, gdy pada śnieg. Nie jest to prawdą. Opony należy wymienić z letnich na zimowe, gdy średnia temperatura dobowa spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Poniżej tej temperatury mieszanka gumowa opon letnich zaczyna twardnieć, co powoduje, że opony tracą swoje właściwości jezdne, nie zapewniając już takich parametrów jakie założył ich producent.

Droga hamowania na używanych oponach letnich jest ponad 200% dłuższa niż na nowych oponach zimowych. Może to być różnica nawet 30 metrów! Wymiana opon na letnie i zimowe w odpowiednim momencie przedłuża żywotność ogumienia i pozwala cieszyć się z ich użytkowania znacznie dłużej. Statystyki podają, że 92% polskich kierowców deklaruje użytkowanie opon zimowych zimą, a letnich latem.

Dlaczego warto kupić opony zimowe?

Stawiając na ogumienie zimowe, musisz wiedzieć, że zapewni ono Tobie bezpieczeństwo nawet w najtrudniejszych warunkach, gdy na drodze napotkasz śnieg i lód. Kluczowa jest łatwość w ruszaniu, zachowanie w zakrętach, a niezwykle istotna jest jak najkrótsza droga hamowania w trudnych warunkach. Szybkie zatrzymanie pojazdu będącego w ruchu jest najlepszym co do jakości danego kompletu opon zimowych. 

Jak poznać ogumienie zimowe? Z reguły na bieżniku opony znajdziesz więcej nacięć i gęstszy system lameli. Bloki rozstawiane są wąsko i oddzielane rowkami obwodowymi. Dodatkowo, ogumienie zimowe charakteryzuje się mieszanką gumową o większej elastyczności dzięki krzemionce.

Jakie są oznaczenia opon zimowych?

Zastanawiasz się, która opona jest zimowa a która letnia? Rozwiązaniem tego problemu jest znalezienie symboli, które są przypisane do opon zimowych. Znajdziesz je oczywiście na ścianie bocznej ogumienia zimowej. Jednym z charakterystycznych oznaczeń jest M+S (Mud + Snow), czyli błoto i śnieg. Jest to deklaracja koncernu, że produkt sprawdzi się lepiej, niż regularny model na ośnieżonej.

Jednak czy owe oznaczenie zapewni nam pełną gwarancję bezpieczeństwa w trakcie zimy? Odpowiedź brzmi: nie. Warto zaznaczyć, że M+S można spotkać się w oponach całorocznych. Przy zakupie trzeba pamiętać, że symbol M+S widnieje na wszystkich modelach zimowych, lecz nie wszystkie opony z tym znakiem mają zimowe właściwości. Ważnym symbolem jest 3PMSF. Opona danego producenta, aby mieć dane oznaczenie, musi przejść rygorystyczne testy. Oznakowanie na oponach M+S nie podlega aż tak wymagającym badaniom. Test ISO sprawdza, w jaki sposób opona reaguje na ośnieżonej oraz oblodzonej nawierzchni. Porównuje się, jak ogumienie producenta wypada na tle wzorcowego, aby przejść badanie pomyślnie, wynik modelu musi być o 25% lepszy, przynajmniej w sześciu z dziesięciu prób.

Test opon zimowych wykonywany jest na płaskim podłożu na torze z ubitym śniegiem. W czasie próby temperatura powietrza na poziomie 1 metra od ziemi powinna wynosić pomiędzy -2 °C i -15 °C, a temperatura śniegu, mierzona na głębokości około 1 centymetra, powinna zawierać się pomiędzy 4 °C, a -15 °C. Zalecane jest unikanie silnego wiatru, nasłonecznienia oraz zmian wilgotności w czasie trwania testu.

Czy mogę używać opony letnie w zimę?

Ogumienie letniej w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza jest bardziej podatne na twardnienie, kruchość oraz mniej elastyczne. Co warto dodać, opona zimowa w letnich warunkach zużywa się zdecydowanie szybciej. Odpowiednie dopasowanie do stylu jazdy, sezonu oraz drogi jest niezwykle istotne. Co jest ważne przy zakupie opony? Prawidłowo odczytanie rozmiaru ogumienia oraz znajomość podstawowych oznaczeń na oponie. Wymiary opon, których należy przestrzegać są podane w książce serwisowej. Widnieją również na boku opony, są to: szerokość, wysokość, średnica, indeks nośności oraz indeks prędkości. W przypadku zakupu używanego pojazdu, powinniśmy sprawdzić, czy właściciel auta dobrał odpowiednie opony, które są zgodne z homologacją producenta auta.

Czy kupić opony na zimę?

Opony zimowe są niezwykle ważne dla bezpiecznej jazdy. Jeśli mieszkasz w miejscu, w którym masz do czynienia z ujemną temperaturą, śniegiem, zamarzniętymi drogami to warto zaopatrzyć się w zimowe ogumienie. Opony zimowe są również dobrą opcją, jeśli rutynowo odbywasz wycieczki w góry.

Zanim zdecydujesz się na opony zimowe przeanalizuj je w wielu aspektach. Mianowicie nie ograniczaj się wyłącznie do danego samochodu, ale również pamiętaj, że styl jazdy i determinuje wybór zimowego kompletu opon.

W związku z tym w zimę dla osoby poruszającej się wyłącznie po mieście i jeżdżącej z niewielką prędkością należy wybrać inny komplet zimowych opon, aniżeli dla osoby, która preferuje szybką jazdę w trudnych warunkach. Przed zakupem warto zwrócić uwagę na opinie użytkowników opon i niezależne testy, takie jak ADAC, Auto Bild czy Tyrereviews.

Wybierz odpowiednie opony do rodzaju dróg

Poznaj rodzaje dróg, po których jeździsz. Ma to kluczowe znaczenie przy wyborze opon zimowych. Jeździsz głównie po drogach miejskich, bocznych lub autostradach? Jeśli jeździsz dużo, inwestuj w opony wysokiej jakości. Jest to szczególnie ważne, gdy prowadzisz kompaktowy samochód, który jest bardziej podatny na poślizg w złych warunkach. Jeśli jeździsz głównie po mieście, sprawdzą się opony o dobrym stosunku ceny do jakości.

Marki opon zimowych a klasa producenta

Przyjęło się, że opony są podzielone na trzy podstawowe klasy. Podział wynika z zastosowania różnych wzorów bieżnika, jakości mieszanek i zaawansowania technologicznego. Kategoria produktu wpływa na takie parametry jak koszt opony, żywotność, opory toczenia, zużycie paliwa i przyczepność.

Jeśli zatem zastanawiasz się jakie opony zimowe wybrać, przy zakupie musisz wziąć pod uwagę budżet, jaki jesteś w stanie przeznaczyć na zakup ogumienia oraz indywidualne oczekiwania dopasowane do stylu jazdy.

Na początek warto wspomnieć o markach premium, które cieszą się największa popularnością, a są to m.in.: Continental, Bridgestone, Michelin, Pirelli czy Vredestein.

W gronie producentów ze średniej półki znajdują się m.in.: BFGoodrich, Gislaved, Hankook, Kleber, Kumho, Matador, Semperit, Uniroyal, Zeetex, Imperial oraz Barum.

Z kolei do produktów ekonomicznych zaliczamy marki takie jak: Achilles, Apollo, Dębica, Barum, Dayton, Windforce i Zeetex.

Opony zimowe powinny być węższe?

Panuje mit, że na zimą powinniśmy zakładać opony węższe. Wziął się on prawdopodobnie z zimowych rajdów w Finlandii i Szwecji. Podczas wyścigów samochody poruszają się na skrajnie wąskim ogumieniu. Mają jednak bardzo dużo śniegu pod oponami i najczęściej wyposażone są w kolce. W naszych warunkach atmosferycznych i podczas normalnej bezpiecznej jazdy, powinniśmy zakładać opony w takim rozmiarze jaki jest zalecany do danego auta.

Różnice między oponami letnimi i zimowymi

Opony zimowe różnią się od opon letnich przede wszystkim mieszanką gumy, która jest używana do ich produkcji. Mieszanka gumowa stosowana do opon zimowych jest bardziej miękka i ma większą domieszkę kauczuku i krzemionki. Tworzywo to jest przystosowane do pracy w temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza. Mieszanka używana w oponach zimowych nie spełnia również swoich funkcji latem.

Nie zapewnia odpowiedniej przyczepności i bezpiecznego hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Kolejną różnicą pomiędzy oponami zimowymi i letnimi jest konstrukcja bieżnika. Opony zimowe charakteryzują się głębszym bieżnikiem. Rowki centralne są głębsze, dzięki czemu lepiej odprowadzają śnieg i błoto spod czoła opony. Na bieżniku opon zimowych widać liczne lamele, co zwiększa przyczepność na śniegu i błocie pośniegowym.

Bieżnik opon letnich jest znacznie płytszy, co zwiększa powierzchnię styku opony z nawierzchnią i pozytywnie wpływa na lepsze prowadzenie samochodu na suchych nawierzchniach i znacząco skraca drogę hamowania. Nacięcia na oponie letniej są tak zaprojektowane, by jak najlepiej odprowadzały wodę podczas jazdy w deszczu i minimalizowały ryzyko aquaplaningu.

Prawidłowe ciśnienie opon zimowych

W czasie zimy ważną kwestią jeśli chodzi o bezpieczeństwo jest częste kontrolowanie ciśnienia opon. Wraz z nadejściem ujemnych temperatur utrzymujących się wiele dni zaleca się, aby zwiększyć ciśnienia o 0,2 bara. Zbyt niskie ciśnienie może doprowadzić do wydłużenia drogi hamowania pojazdu, pogorszenia przyczepności i sterowalności.

Czy opony zimowe są obowiązkowe?

Wiele państw europejskich posiada przepisy, które mówią o okolicznościach, w jakich zimowe ogumienie musi być używane. Czy musimy zmieniać opony na zimowe, wybierając się do poszczególnych państw w Europie? Sytuacja jest bardzo zróżnicowana, ponieważ nie we wszystkich państwach UE istnieje obowiązek zmiany opon na zimowe. Kwestia ta zależy od regionu, warunków pogodowych w danym kraju i ustanowionych regulacji prawnych.

Weźmy pod lupę kilka krajów europejskich oraz kraje skandynawskie:

  • Austria – obowiązek istnieje w przypadku, gdy występują warunki typowo zimowe i dotyczy to okresu od 1 listopada do 15 kwietnia;
  • Chorwacja – gdy występują warunki typowo zimowe na drodze – w okresie od końca listopada do kwietnia;
  • Czechy – w sytuacji, gdy wstąpią lub prognozowane są warunki typowo zimowych oraz na drogach oznaczonych specjalnym znakiem – w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia;
  • Francja – obowiązek dotyczy tylko Alp Francuskich;
  • Łotwa – w okresie od 1 grudnia do 1 marca;
  • Finlandia – w okresie od 1 grudnia do końca lutego;
  • Szwecja – w okresie od 1 grudnia do 31 marca.

Ciekawostką jest, że nie we wszystkich pojazdach należy zmieniać opony na okres zimowy. Zmiany na ogumienie zimowe w zależności od warunków pogodowych, nie przeprowadza się w:

  • pojazdach jednośladowych,
  • skuterach i rowerach;
  • pojazdach przeznaczonych do rolnictwa lub leśnictwa;
  • wózkach widłowych;
  • specjalnych pojazdach, dla których nie ma opon klasy C1, C2 ani C3, np.: autobusy i kampery.

Najlepsze opony zimowe według testu ADAC

ADAC to niemiecki automobilklub założony w 1903 roku. Stowarzyszenie zrzesza ponad 17 milionów wielbicieli motoryzacji. Zadaniem ADAC jest chronić i promować transport drogowy, sporty motorowe oraz turystykę. Owocem działalności ADAC są – między innymi – niezależne testy opon zimowych, letnich i całorocznych. Jest to kamień milowy, pozwalający obiektywnie spojrzeć na kwestię doboru opon samochodowych na każdy sezon. Co więcej, klub wspomaga ratownictwo lotnicze i występować w ochronie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-16, sb: 9-13

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Płatności PayU
Raty BNP Paribas
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia