Jakie są oznaczenia opon zimowych?
Zastanawiasz się, która opona jest zimowa a która letnia? Rozwiązaniem tego problemu jest znalezienie symboli, które są przypisane do opon zimowych. Znajdziesz je oczywiście na ścianie bocznej ogumienia zimowej. Jednym z charakterystycznych oznaczeń jest M+S (Mud + Snow), czyli błoto i śnieg. Jest to deklaracja koncernu, że produkt sprawdzi się lepiej, niż regularny model na ośnieżonej.
Podczas wyboru nowych opon na sezon zimowy, ważne jest, aby zwrócić uwagę na kilka kluczowych czynników, które gwarantują bezpieczeństwo podczas jazdy w wymagających warunkach atmosferycznych. Wszystkie opony zimowe wyposażone są w oznaczenie M+S, jednak nie zawsze świadczy to o ich właściwościach zimowych. Znacznie bardziej wiarygodnym wskaźnikiem jest symbol 3PMSF, który gwarantuje, że opona spełnia surowe normy bezpieczeństwa na śniegu i lodzie, potwierdzając, że została poddana rygorystycznym testom.
Jak przebiega proces testowania opon zimowych?
Eksperci przeprowadzają testy opon zimowych w specjalnie skonstruowanych środowiskach, takich jak tory z pokrywą śnieżną i lodową. Warunki te są starannie regulowane, temperatura waha się od -20°C do 5°C, aby naśladować różnorodność zimowych warunków, które mogą wystąpić na drogach. Opony są badane pod kątem przyczepności na śliskim podłożu, zdolności hamowania przy różnych prędkościach, oraz skuteczności w manewrowaniu.
Co więcej, badania te pozwalają producentom nie tylko zrozumieć, jak opony zachowują się w trudnych warunkach, ale także ulepszać ich konstrukcję. Ciekawostką jest, że niektóre z tych testów wykorzystują symulacje komputerowe, dzięki którym można dokładnie przeanalizować zachowanie opon w bardzo specyficznych sytuacjach, które mogą nie być łatwo osiągalne na rzeczywistym torze testowym. Wiedza ta jest niezbędna do projektowania opon, które zapewniają optymalną wydajność i bezpieczeństwo podczas jazdy w sezonie zimowym.
Kiedy wymienić opony letnie na zimowe
Wśród użytkowników funkcjonuje przekonanie, że opony zimowe należy założyć, gdy pada śnieg. Nie jest to prawdą. Opony należy wymienić z letnich na zimowe, gdy średnia temperatura dobowa spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Poniżej tej temperatury mieszanka gumowa opon letnich zaczyna twardnieć, co powoduje, że opony tracą swoje właściwości jezdne, nie zapewniając już takich parametrów jakie założył ich producent.
Droga hamowania na używanych oponach letnich jest ponad 200% dłuższa niż na nowych oponach zimowych. Może to być różnica nawet 30 metrów! Wymiana opon na letnie i zimowe w odpowiednim momencie przedłuża żywotność ogumienia i pozwala cieszyć się z ich użytkowania znacznie dłużej. Statystyki podają, że 92% polskich kierowców deklaruje użytkowanie opon zimowych zimą, a letnich latem.