Opony w Rosji. Kupować czy nie?

W rosyjskich fabrykach produkowane są opony dla czołowych marek. Wiele przedsiębiorstw z powodu agresji w Ukrainie odcina się od Rosji i wstrzymuje tam swoją działalność. Czy tak będzie też w przypadku opon? Jakie są opinie kierowców na temat rosyjskich opon? U nas sprawdzisz aktualne informacje na temat producentów opon w Rosji.

Czy kupisz opony produkowane w Rosji?

Swoją działalność w Rosji ograniczył między inny francuski Michelin – nie tylko wstrzymał on produkcję, ale i eksport produktów. Pełną listę producentów opon i ich działań znajdziesz poniżej! Drogą tą podążyły również inne znane marki, np.: Apple, Amazon, H&M – można by długo wymieniać.

Powody zwykle są dwa: solidarność z ofiarami wojny lub presja opinii publicznej. Firmy, które nie wycofały się z Rosji, są częstym obiektem nacisków, a nawet medialnego linczu. Oburzeni konsumenci nie pozostawiają na nich suchej nitki, nawołując do bojkotu i rezygnacji z ich produktów lub usług.

Funkcjonując w danym kraju, firmy odprowadzają podatki. Kraj może przeznaczyć ten budżet na budowę dróg, szkolnictwo, czy też broń. Broń, od której ginąć będą niewinni ludzie. Przykre konsekwencje tych ostatnich obserwujemy każdego dnia, śledząc sytuację w Ukrainie.

Warto więc zadać sobie pytanie, drogi Kierowco – czy kupisz opony produkowane w Rosji? Ostatnio dostajemy wiele pytań o kraj pochodzenia opon lub miejsce ich produkcji. Dlatego chcemy sprostać Waszym oczekiwaniom i informujemy, jakie marki działają na terenie Rosji.

Kto produkuje opony w Rosji?

Na terenie Rosji znajdują się fabryki największych koncernów branży oponiarskiej. W rosyjskich fabrykach produkowane są między innymi opony takich marek jak:

  • Continental,

  • Michelin,

  • Bridgestone,

  • Pirelli,

  • Yokohama,

  • Titan,

  • Nokian Tyres,

  • Kama (marka rosyjska).

Opony z Rosji – opinie kierowców

W dobie bojkotu marek, które mają związek z Rosją, warto poznać co na temat ogumienia z tego kraju sądzą polscy kierowcy. Czy jesteś skłonny/skłonna kupić opony pochodzące z Rosji w obecnej sytuacji? Zapraszamy do ankiety, Twoja opinia jest ważna!

Czy kupiłbyś opony produkowane w Rosji?

Tak
Nie
Nie ma to dla mnie znaczenia
Tak, jeśli byłyby znacznie tańsze
Głosuję
Po oddaniu głosu wyświetlimy aktualne wyniki. Zagłosować można tylko raz.
Wyniki ankiety są aktualizowane na bieżąco, zachęcamy więc do częstych odwiedzin i sprawdzania wyników.

Producenci opon reagują na wojnę

Sankcje gospodarcze kierowane przeciw Rosji dotyczą wielu sfer życia – między innymi finansów, transportu oraz giełdy. Pośrednio dotyka to także przemysł, a co za tym idzie – również i branżę opon.

Na rosyjską inwazję odpowiadają światowe koncerny oponiarskie. Ich działania obejmują nie tylko kwestie produkcyjne, ale też humanitarne. Sprawdź, jaką odpowiedź dały największe firmy produkujące opony w Rosji.

Bridgestone wstrzymuje eksport i produkcję opon

Koncern Bridgestone 14 marca wydał oświadczenie, w którym informuje o wstrzymaniu produkcji opon oraz eksportu w Rosji, w odpowiedzi na działania wojenne. W komunikacje prasowym można przeczytać, że firma potępia wszelkie formy przemocy i ma nadzieję na szybkie przywrócenie pokoju.

W konsekwencji fabryka opon w Uljanowsku miała przerwać produkcję opon do 18 marca, co poprzedziły stosowne przygotowania. Działanie japońskiego koncernu obejmuje też zamrożenie wszystkich nowych inwestycji na terenie Rosji.

Priorytetem koncernu jest bezpieczeństwo pracowników – zapewniono, że ponad 1000 pracowników fabryki japońskiego giganta w Uljanowsku otrzyma wsparcie finansowe. Bridgestone EMIA także udzielił dodatkowej pomocy, wpłacając darowiznę w wysokości miliona Euro na rzecz Czerwonego Krzyża. 

Czytaj więcej: pełne oświadczenie marki Bridgestone w sprawie sytuacji w Rosji

Continental zawiesza fabrykę w Kałudze

Continental w odpowiedzi na trwającą wojnę, 9 marca tymczasowo zawiesił fabrykę opon w rosyjskiej miejscowości Kaługa. Jak wynika z informacji Tire Business, wstrzymany został też import i eksport produktów rosyjskich w całym koncernie.

Niemiecki producent opon spodziewa się, że sankcje wpłyną na pogorszenie dostępności surowców oraz łańcuchów dostaw. W związku z tym, uważnie monitoruje sytuację i uruchamia odpowiednie plany awaryjne – zarówno w kwestii bezpieczeństwa, jak i awaryjnych dostaw surowców.

Aktualizacja: Continental wznawia produkcję opon w Kałudze (19 kwietnia)

We wtorek Continental tymczasowo wznowił produkcję opon osobowych w swojej rosyjskiej fabryce. Opony będą z zasady wytwarzane do użytku cywilnego.

W wypowiedziach dla Reuters, Continental informuje, że wznowienie produkcji opon nie było decyzją nastawioną na zysk. Działanie ma na celu ochronę pracowników, którzy mogą ponieść konsekwencje karne, jeśli wstrzymają się od obsługi lokalnego popytu. Firma komunikuje też, że ruch ten nie wpłynie na sankcje nałożone na Rosję za inwazję na Ukrainę.

Odpowiedź Grupy Michelin

Grupa Michelin w oficjalnym komunikacie z 15 marca poinformowała, że zawiesza działalność przemysłową na terenie Rosji. Działanie obejmuje również wstrzymanie eksportu do kraju oraz wstrzymanie produkcji opon osobowych i bieżnikowanych w rosyjskiej miejscowości Davydovo.

Francuski gigant powiedział również, że monitoruje sytuację na najwyższym szczeblu firmy oraz przestrzega obowiązujących i nowych sankcji rządów międzynarodowych.

Dotychczas wspomniana fabryka zatrudniała około 750 osób. Koncern zapewnia, że priorytetem działań jest wsparcie dla pracowników dotkniętych kryzysem, w tym osób zatrudnionych w Michelin Rosja.

Marka Michelin podjęła działania w Rosji

Marka Michelin podjęła działania w Rosji

Pirelli ogranicza działalność i udziela wsparcia

Koncern Pirelli ogłosił 17 marca, że ogranicza działalność w Rosji. W raporcie wraz z wynikami finansowymi za 2021 rok, firma deklaruje wsparcie dla ludności ukraińskiej w wysokości 500 tysięcy Euro.

Działania Pirelli obejmują wstrzymanie inwestycji na lokalnym rynku w Rosji. Funkcjonowanie fabryk nie zostanie wstrzymane, ale ograniczone do tego stopnia, by móc zapewnić pracownikom wynagrodzenia oraz świadczenia socjalne.

W związku z trudnościami w dostawach podczas wojny, włoski producent opon powołał specjalny komitet kryzysowy. Jego zadaniem jest monitorowanie sytuacji, dzięki czemu Pirelli będzie mogło dostosować swoje działania.

Pirelli posiada dwa zakłady w Rosji. Produkcja opon odbywa się w Woroneżu (południowo-zachodnia część kraju) oraz Kirowie (zachodnia część Rosji).

Pełen raport marki Pirelli z 17 marca przeczytasz tutaj

Yokohama wstrzymuje produkcję opon

W oficjalnym oświadczeniu z 18 marca, Yokohama stopniowo wstrzymuje produkcję opon w LLC Yokohama R.P.Z. – spółce zależnej japońskiego koncernu, która w Rosji produkuje opony osobowe. Z oświadczenia wynika, że działania są spowodowane trudnościami z zaopatrzeniem w surowce, spowodowanymi wojną na Ukrainie, a producent wyraża nadzieję, że pokój i bezpieczeństwo zostaną szybko przywrócone.

Fabryka opon Yokohama mieści się w rosyjskim mieście Lipieck. Zakład ma możliwości produkcji ponad 1,6 miliona opon rocznie i zatrudnia ponad 700 pracowników.

Produkcja opon marki Yokohama w Rosji jest stopniowo wstrzymywana

Produkcja opon marki Yokohama w Rosji jest stopniowo wstrzymywana

Nokian Tyres stopniowo przenosi produkcję z Rosji

Końcem lutego, Nokian opublikował oświadczenie, w którym poinformował o stopniowym przeniesieniu produkcji opon z Rosji do Stanów Zjednoczonych oraz Finlandii.

Fiński producent oświadczył też, że nie inwestuje już w produkcję na terenie Rosji, a także 8 marca przekazał darowiznę na UNICEF (100 tysięcy Euro) w celu pomocy dzieciom poszkodowanym przez działania wojenne. Firma przestała też przyjmować z Rosji zamówienia na opony do ciężkich pojazdów.

Z kolei 22 marca fińska marka komunikowała, że wszystkie opony na region Skandynawii będą produkowane w Nokii, a ogumienie przeznaczone na rynek USA w Dayton i Nokii.

Nokian nie zrezygnował ze swoich zakładów produkcyjnych we Wsiewołożsku, o czym poinformował 22 marca. W oświadczeniu firmy czytamy, że kontynuuje produkcję opon osobowych w Rosji, jednocześnie „aktywnie poszukując dodatkowych mocy produkcyjnych”. Producent informuje też, że kontynuując działalność chce mieć pewność, że fabryka pozostanie pod jej pełną kontrolą i nie pozostanie znacjonalizowana.

Czytaj więcej: pełne oświadczenie marki Nokian w sprawie rosyjskiej inwazji

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.