Przepalona uszczelka pod głowicą to dość poważna usterka. Jednostki z aluminiową głowicą częściej napotykają taki problem z powodu przegrzania, ponieważ narażenie na wysokie temperatury prowadzi do rozszczelnienia pokrywy i traci ona swoją pozycję roboczą. Jakie są objawy tego typu awarii i jak sobie z nią poradzić?
Awaria uszczelki pod głowicami może mieć kilka przyczyn. Oprócz przegrzania, pokrywa może być nieprawidłowo zamocowana, co oznacza, że śruby nie są wystarczająco dokręcone. Innym powodem jest zwykłe zużycie uszczelki głowicy. Jeśli wystąpi którykolwiek z tych powodów, diagnoza jest zawsze taka sama - uszczelkę należy wymienić, następnie wyczyścić zespół cylinder-tłok, przepłukać układ chłodzenia i nasmarować silnik. Wszystkie wymienione czynności są obowiązkowe.
Przeznaczenie uszczelki pod głowicą
Ta uszczelka znajduje się między głowicą cylindrów, a samym blokiem.
- Uszczelka głowicy cylindrów utrzymuje szczelność bloku.
- Organizuje przepływ mieszanki gazu i powietrza w jednym kierunku, czyli do komory spalania.
- Oddziela krążące płyny tj. płyn chłodzący, olej i paliwo.
Wykonywanie wszystkich tych funkcji jest niezbędne do działania każdego silnika spalinowego.
Awaria uszczelki głowicy cylindrów - objawy
Głównymi objawami, po których można zdiagnozować awarię uszczelki pod głowicą, jest pojawienie się białego dymu z rury wydechowej, a także przegrzanie silnika lub przerwy w działaniu chłodnicy. Aby to zweryfikować, należy podążać za poniższymi krokami.
- Otwórz maskę, uruchom silnik i sprawdź, czy wydobywają się z niego spaliny. Wydostawaniu się spalin z silnika zwykle towarzyszy trzask.
- Drugim objawem uszkodzenia uszczelki głowicy jest wyciek oleju spod głowicy cylindrów - problem nie zawsze będzie dotyczył uszczelki, ale jeśli pojawią się wycieki w tym obszarze, należy natychmiast skontaktować się z serwisem.
- Drobne usterki można zauważyć, słuchając pracy silnika. Przy każdej awarii mieszanka paliwa i powietrza z jednego cylindra dostanie się do spalin z drugiego, co słychać jako niestabilną pracę silnika spalinowego. Przy tego typu awarii pojawiają się problemy podczas rozruchu.
- Kolejną oznaką problemu jest emulgacja płynu chłodzącego, ponieważ przepalona uszczelka pod głowica prowadzi do przedostawania się spalin do układu chłodzenia. Dzięki takiej mieszance płyn chłodnicy zamienia się w emulsję i przypomina nieco masło. Problem widać tuż po otwarciu chłodnicy lub zbiornika wyrównawczego.
- Jeśli na bagnecie stanu oleju widzisz powyżej opisywaną emulsję, oznacza to, że wymieszał się on z płynem chłodnicy w komorze silnika. To najbardziej nieprzyjemny scenariusz, gdyż olej traci swoją skuteczność, a wszystkie części silnika zaczynają się szybko zużywać. Jeśli w zbiorniku wyrównawczym pojawią się plamy oleju, jest to również oznaką tego problemu.
- Ostatni sygnał przepalonej uszczelki pod głowicą jest związany z zawartością układu chłodzenia. Jeżeli zauważymy wyciek płynu chłodzącego ze zbiornika wyrównawczego oznacza to możliwość tworzenia się mokrej sadzy na świecach zapłonowych.
Wymiana uszczelki pod głowicą
W chwili kiedy występują pierwsze problemy z uszczelką głowicy cylindrów, samochód może jechać dalej, ale pożądane jest, aby pierwszym przystankiem był zakład mechaniczny. Ta pozornie drobna awaria prowadzi do zakłócenia pracy całego silnika, a także ważnych układów pojazdu. Dlatego nawet krótki okres eksploatacji samochodu z awarią uszczelki prowadzi do poważnych konsekwencji. Koszt samej uszczelki nie jest wysoki, w porównaniu do strat, do jakich może doprowadzić lekceważenie objawów.
Podczas wymiany uszczelki głowicy konieczna będzie również wymiana śrub mocujących. Po wykręceniu śruby nie spełniają już niezbędnych wymagań, a przy ponownym dokręceniu istnieje duże prawdopodobieństwo pęknięcia korpusu śruby.
Przed zainstalowaniem nowej uszczelki pod głowicą ważne jest sprawdzenie powierzchni współpracujących na bloku cylindrów i głowicy. Jeśli wymagane jest dodatkowe szlifowanie, należy zakupić uszczelkę, biorąc pod uwagę grubość usuniętej warstwy metalu.
Co zrobić po wymianie uszczelki pod głowicą?
Po zainstalowaniu nowej części przestrzegać należy kilku zasad:
- nie wskazane jest jeżdżenie na dużych obrotach, ponieważ ekstremalne obciążenia utrudniają dotarcie nowej części,
- dokładnie należy przepłukać komorę spalania, układ olejowy i układ chłodzenia, ponieważ została w nich mieszanka płynu z chłodnicy i oleju. Płukanie zmniejszy ryzyko przegrzania i przyspieszonego zużycia części poprzez poprawę właściwości smaru.
Po wymianie uszczelki głowicy cylindrów kierowca musi przez pewien czas monitorować zachowanie silnika. Jeśli silnik pracuje stabilnie, spaliny są przezroczyste, a temperatura nie przekracza normy, to uszczelka dobrze spełnia swoje zadanie i problem został pomyślnie rozwiązany.
Jaki jest koszt naprawy uszczelki pod głowicą?
Uszczelka nie jest kosztowna. Jej koszt waha się od 40 do 170 zł. Niestety, ani wymiana, ani naprawa przepalonej uszczelki pod głowicą nie należy do łatwych i tanich. W przypadku mało skomplikowanych silników starszej generacji koszt jest możliwy w okolicach 1500 zł, w wypadku mocno zaawansowanych silników należy spodziewać się kosztów 3 - 5 tys. zł.
Są jednak przypadki, szczególnie aut azjatyckiej produkcji, w których wymiana uszczelki pod głowica to poważny wydatek w granicach 10 tys. złotych. Wymiana uszczelki jest niezwykle pracochłonna.