Jak sprawdzić prawdziwy przebieg auta?

Kupno samochodu z ręki to pewny sposób na zaoszczędzenie pieniędzy. Zawsze jednak istnieje ryzyko, że zostaniemy złapani przez przebiegłych sprzedawców, którzy chcą zarobić jak najwięcej pieniędzy poprzez oszustwo. Przy zakupie samochodu należy zwrócić uwagę przede wszystkim na liczbę poprzednich właścicieli, brak ograniczeń i zadłużeń, rok produkcji, stan techniczny pojazdu i oczywiście przebieg.

W przypadku przebiegu łatwo jest zmylić naiwnego nabywcę. Przypadki korekty licznika kilometrów zdarzają się dość często. W rzeczywistości możliwe jest ukrycie prawdziwego przebiegu samochodu nawet za pomocą zwykłego śrubokręta. 

Statystycznie prawie 50% samochodów używanych wystawionych na sprzedaż ma skorygowany przebieg. Średnio zmniejsza się ona o 30-50 tysięcy kilometrów. Nie wiedząc o tym, kupujący ryzykuje zakup znacznie bardziej zużytego i problematycznego samochodu niż się spodziewa. I to za zawyżoną cenę.

W tym artykule powiemy Ci, jak sprawdzić, czy przebieg został zmieniony i jak uniknąć kłopotów z tym związanych.

Sprawdź przebieg samochodu za pomocą dokumentów

  • Do obliczenia rzeczywistego przebiegu samochodu, należy najpierw wziąć do ręki książkę serwisową samochodu oraz dowód rejestracyjny pojazdu. Tam zobaczysz rok produkcji pojazdu. Na podstawie tego, że przeciętny samochód przejeżdża rocznie około 15-16 tysięcy kilometrów, można wnioskować, korelując te dane z rokiem produkcji. Powiedzmy, że licznik kilometrów pokazuje przebieg 70 000 kilometrów w samochodzie z 2007 roku. Na podstawie powyższego dokonujemy obliczeń. Przez cały ten czas samochód powinien przejechać około 160 tysięcy kilometrów.
  • Zalecamy zapoznanie się z dokumentem dotyczącym ostatniej wymiany oleju. Tu też może być pewien haczyk. W broszurze tej zazwyczaj podany jest przebieg, przy którym olej był wymieniany. 
  • Oprócz roku produkcji samochodu można też sprawdzić przebieg w książce serwisowej. Z reguły po wykonaniu zaplanowanej konserwacji mistrzowie umieszczają tam pieczątkę z przebiegiem.
  • W paszporcie pojazdu znajduje się również informacja o produkcji pojazdu. Używane niemieckie pojazdy sprzedawane są zazwyczaj po przejechaniu od 100 000 do 150 000 kilometrów. Jeśli przebieg jest mniejszy, oznacza to, że cyfry zostały sfałszowane. 

Sprawdzanie za pomocą komputera

Jak sprawdzić przebieg samochodu? Nie ma chyba prostszego sposobu niż sprawdzenie licznika kilometrów. Potrzebny będzie laptop i kabel USB OBD-2. Trzeba połączyć go z elektroniczną jednostką sterującą, która przy zakupie pokaże prawdziwy przebieg samochodu. Niektórzy "fachowcy" potrafią zresetować dane również w jednostce sterującej. Dlatego należy zachować ostrożność.

Sprawdzanie za pomocą środków technicznych

  • Jak obliczyć przebieg na podstawie danych technicznych samochodu? Przyjrzyj się uważnie i określ, jak równo ustawione są liczby na liczniku kilometrów względem siebie. Jeśli są krzywe, to znaczy, że ręka oszusta już tu była. 
  • Otwórz maskę i sprawdź wszystkie elementy. O przebiegu samochodu świadczyć będą wymienione części peryferyjne.
  • Kupując samochód, słuchaj dźwięków wydawanych przez łożyska ze skrzyni biegów. Jakiekolwiek stukanie lub niestabilne działanie synchronizatora może być znakiem. 

Sprawdzanie na podstawie znaków pośrednich

  • Jeśli pozwolisz sobie na oględziny deski rozdzielczej od wewnątrz, od razu zauważysz otarcia i uszkodzenia na niektórych elementach — śrubach, nitach, obudowie.
  • Zużyte elementy wnętrza samochodu również zdradzą oszusta. Na przykład dziury w oparciach pojawiają się zwykle, gdy przebieg samochodu osiągnie 200 000 km. Jeśli na siedzeniach są pokrowce, nie bądź leniwy i zdejmij je. Często tuszują wszelkie nieprawidłowości.
  • Sprzedawca twierdzi, że prawdziwy przebieg jest niski? Upewnij się, że tarcze hamulcowe nigdy nie były wymieniane. W przeciwnym razie fakt ten również przemawia na niekorzyść sprzedawcy.
  • Chcąc oszacować przebieg, nie zapomnij spojrzeć na przednią szybę. Głębokie odpryski i zarysowania zdradzą, że samochód był używany przez długi czas.
  • Świadczy o tym również stan plastiku wnętrza. Nawet przy zachowaniu najwyższej ostrożności kierowca i pasażerowie dotykają klamek drzwi, uchwytu dźwigni zmiany biegów i hamulca postojowego. To właśnie one pomogą Ci określić rzeczywisty przebieg samochodu.

Skorzystaj z pomocy ekspertów

Jeśli podoba Ci się samochód, ale nadal masz pewne wątpliwości, najlepiej zadzwoń do profesjonalnego serwisu. W salonach serwisowych sprawdzą, kiedy samochód został wycofany z gwarancji i przeprowadzą diagnostykę komputerową. Dzięki niej dowiesz się, jaki jest przebieg określonego samochodu. Ponadto poinformuje, czy do danego urządzenia były podłączone jakieś urządzenia zewnętrzne. Dzięki temu zakup zapewni Ci spokój.

Jak jeszcze można uzyskać kalkulację przebiegu od profesjonalisty? Ewentualnie można udać się do dowolnego godnego zaufania salonu samochodowego i zlecić mechanikowi wykonanie przeglądu silnika. Odpowiedni przegląd pomoże zweryfikować rzeczywisty przebieg, na co wskazuje jego kompresja. Można tam również zbadać poziom CO. W samochodach z dużym przebiegiem wskaźniki te wzrosną co najmniej  dwukrotnie.

Najczęściej oszuści zmniejsza przebieg samochodu o jedną czwartą z różnych powodów. Jednak korekta przebiegu może nie tylko pomóc źle myślącym osobom zarobić na niedoświadczonym kierowcy, ale także odbije się na pojeździe w przyszłości. Tym samym, nie znając prawdziwego przebiegu, trudno będzie Ci na czas wymienić olej czy odnowić inne części samochodu. Skorzystaj więc z porad i zachowaj ostrożność, aby zakup był przyjemnością.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2025 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.