Jak naprawić kierownicę? Postępuj zgodnie ze schematem
Warto zacząć działać jeszcze zanim pojawią się pierwsze dziurki. Wówczas można ją pomalować, jednak materiał powinien trzymać się pierścienia, a więc nie przesuwać. Gdy występują natomiast widoczne ubytki, wówczas można podjąć się szpachlowania. Przed samą renowacją należy przygotować stanowisko oraz używane kosmetyki. Warto wszystkie elementy mieć pod ręką, sam proces będzie szybszy.
Przed podjęciem działań zmierzających do pełnej renowacji kierownicy, najpierw należy ją zdjąć, a później odtłuścić. Warto w tym celu posiłkować się preparatami przeznaczonymi do renowacji skóry. Po oczyszczeniu można przejść do procesu malowania. Najlepiej ustawić ją na stojaku, aby preparat rozprowadzony został równo na całej powierzchni. Stojak można wykonać samodzielnie z kilku rurek lub użyć np. statywu fotograficznego. Cały proces zawiera się w kilku etapach:
1. Po ściągnięciu kierownicy, należy przejść do ustawieniu jej na stojaku.
2. Materiał powinien zostać najpierw oczyszczony mechanicznie. Można posiłkować się szczotką z miękkim włosiem lub ściereczką z mikrofibry i użyć odpowiedniego kosmetyku do skóry. Pozwala to na usunięcie impregnatów i innych preparatów, które zostały wcześniej wykorzystane do pielęgnacji zewnętrznej warstwy.
3. W kolejnym etapie można posiłkować się włókniną ścierną mającą na celu wygładzenie całej powierzchni. Warto uważać, aby nie przemoczyć kierownicy danym środkiem. Może to nie tylko wydłużyć proces renowacji, ale również go uniemożliwić.
4. Zmywacz w płynie umożliwi dokładne oczyszczenie i odtłuszczenie. Przy sporych zabrudzeniach nie należy nakładać większej ilości preparatu, niż jest to zalecane przez producenta. Zamiast tego czynność czyszczenia należy powtórzyć wielokrotnie z odpowiednimi odstępami czasu. Po każdym czyszczeniu pozostały środek powinien być zebrany za pomocą chłonnej ściereczki.
5. Można przejść do dopasowania lakieru. Zazwyczaj producenci rekomendują konkretne produkty. W przypadku starszych modeli można posiłkować się dodatkowo rozpuszczalnikiem. Przed zastosowaniem danego produktu należy zapoznać się z instrukcją i zaleceniami. Pozwoli to uniknąć nieoczekiwanych plam lub pozostałości, które będą się odznaczać na zewnętrznej warstwie.
6. Pierwsza warstwa lakieru powinna zostać nałożona na kierownicę za pomocą piankowego aplikatora. Gdy nałożony odcień nieco odbiega od pierwotnego, preparat należy wymieszać z jaśniejszym lub ciemniejszym odcieniem. Dla pewności preparat zawierający pigment można nałożyć najpierw jedynie na fragment kierownicy. Pozwoli to skontrolować, czy otrzymana barwa jest zgodna z oczekiwaną. To ostatnia chwila na wprowadzenie kosmetycznych zmian w renowacji.
7. Druga warstwa powinna zostać nałożona za pomocą natrysku. Pozwoli to na wypełnienie wszelkich mikroszczelin.
8. Przy użyciu włókniny ściernej można wyrównać całą powierzchnię.
9. Na zakończenie renowacji warto zastosować lakier przeźroczysty. W zależności od indywidualnych preferencji można wybrać lakier matowy lub błyszczący.
Odnowiona kierownica według powyższego schematu umożliwi komfortową jazdę przez setki tysięcy kilometrów. Po renowacji warto pozostawić ją na co najmniej kilkanaście godzin. Wówczas efekt będzie najlepszy.
Po kilku latach eksploatacji samochodu pojawiają się pierwsze ślady na kierownicy. Eksperci są zgodni, po zauważeniu pierwszych zmian wskazujących na estetyczne uszczerbki, należy jak najszybciej poddać ją konserwacji lub renowacji, wówczas efekt będzie najlepszy. Wiele osób rozważa zakup nowej kierownicy, właśnie ze względów estetycznych. Nie warto jednak wydawać sporej sumy, gdyż odnowienia tego elementu można podjąć się samodzielnie w przydomowym garażu. Wystarczy sobotnie popołudnie, aby cieszyć się nową jakością skórzanych elementów. Według wskazanego powyżej schematu można podjąć się odnowienia również innych elementów w samochodzie wykonanych z podobnego materiału.