Pęknięta sprężyna zawieszenia

Sprężyna, pomimo swojej prostej konstrukcji odgrywa istotną funkcję w samochodzie. Dzięki sprężynom auto utrzymuje pozycję nadwozia, niezależnie od nierówności drogi czy przewożonych  obciążeń. Sprężynę i amortyzator należy traktować jako jedną całość, gdyż jedna część bez drugiej nie funkcjonuje. Co dzieje się z amortyzatorem i autem w chwili kiedy pęka sprężyna? 

Do czego służy sprężyna w aucie

Właściwa regulacja wszystkich elementów zawieszenia samochodu jest ważnym czynnikiem komfortowego i bezpiecznego podróżowania samochodem. Jednym z głównych elementów zawieszenia są sprężyny, które zapewniają odpowiednią wysokość nadwozia nad jezdnią, a także wpływają na nośność i sterowność maszyny.

Optymalny poziom sztywności tych elementów jest określany na podstawie testów w różnych warunkach jazdy, a właściwa siła sprężystości odpowiada wartości, która zapobiega nadmiernemu przechyłowi nadwozia. Jeśli sprężyny są dobrane prawidłowo, to przy każdym zakręcie przechylenie pojazdu powinno wynosić nie więcej niż dwa lub trzy stopnie. Zbyt miękkie sprężyny mogą znacząco wpłynąć na prowadzenie samochodu.

Pęknięte sprężyny zawieszenia są niebezpieczne

Z biegiem czasu sprężyna zużywa się, traci elastyczność, koroduje i pęka. Niestety nie zawsze bez konsekwencji. Zużyte lub pęknięte sprężyny zmniejszają żywotność amortyzatorów ze względu na wzrost obciążeń i przesunięcie zakresu skoku tłoka. Obwisłe sprężyny pogarszają komfort jazdy i bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo. 

Główne zagrożenia to deformacja geometrii kół, której towarzyszy zwiększone ryzyko pęknięcia sprężyny w ruchu, na przykład w ciasnym zakręcie. Aby nie wymieniać zbyt często amortyzatorów i elementów zawieszenia, aby cieszyć się płynną i bezpieczną jazdą, wystarczy znać kilka oznak zużycia sprężyn

 

Dlaczego potrzebujesz sprężyn w zawieszeniu samochodu

Na prawie każdej drodze występują wyboje, w które koło może wpaść. Aby jakość nawierzchni drogi nie wpływała znacząco na położenie karoserii, sprężyny kompresują i tłumią uderzenie kołem o nierówność. Bez sprężyn w zawieszeniu w kabinie będzie ciągłe drżenie, a mechanizmy po krótkim czasie zawiodą z powodu ciągłych wstrząsów. W celu poprawy komfortu i bezpieczeństwa, wraz ze sprężynami współpracują takie elementy jak poduszki pneumatyczne czy drążki skrętne. 

Sprężyny pomagają kompensować obciążenia podczas transportu osób lub towarów. Przy pełnym obciążeniu masa samochodu może wzrosnąć o setki kilogramów. Sprężyny są zaprojektowane tak, aby zapobiec nadmiernemu zwiotczeniu nadwozia. 

Co może prowadzić do pęknięcia sprężyny zawieszenia?

Głównym wrogiem sprężyn jest korozja. Powierzchowna korozja może nie wpływać na wytrzymałość sprężyny, ale jeśli rdza wniknie głęboko, sprężyna pęknie. Dlatego ślady korozji i uszkodzenia lakieru są powodem do przeglądu sprężyn i przygotowania się do ich planowanej wymiany. Sprężyny zaczynają rdzewieć w miejscach, gdzie najczęściej stykają się sąsiednie zwoje, czyli zwykle u podstawy sprężyny. W tych obszarach powłoka jest naturalnie usuwana, dlatego najczęściej sprężyna pęka u nasady. 

Zdarza się, że lakier sprężyn zostaje uszkodzony na stacji obsługi, podczas montażu. Dzieje się tak w warsztatach, w których sprężyny są ściskane przed montażem prymitywnym narzędziem. 

Innym powodem pękania sprężyn są zimowe chemikalia i sól drogowa, które dostają się do nadkoli i pozostają na wszystkich powierzchniach. Większość chemikaliów gromadzi się w kubkach stojaków. Tam zawsze jest wilgotno, dlatego pojawiają się ogniska korozji a sprężyna zaczyna rdzewieć. Po kilku latach takiej eksploatacji sprężyna nie wytrzymuje już dużych obciążeń. Podczas podróży po dziurawych drogach, gdzie jest dużo wybojów, a samochód często trafia w dziury, sprężyna może pęknąć

Jak sprawdzić sprężynę zawieszenia

Aby sprawdzić stan sprężyny zawieszenia samochodu, należy ją najpierw zdemontować z gniazda, oczyścić z brudu i rdzy. Umożliwi to wizualną ocenę jej stanu, sprawdzenie pęknięć, odprysków i innych wad. Przede wszystkim należy sprawdzić sztywność sprężyny. Wszystkie sprężyny są podzielone na dwie główne klasy A i B. Różnią się one sztywnością i długością. Sprężyny A mają długość do 27,8 cm, a sprężyny B ponad 27,8 cm. 

Kiedy wymienić sprężyny

Nie ma jednoznacznego stanowiska co do częstotliwości wymiany sprężyn. Czynność ta zależy w dużym stopniu zależy od konkretnego modelu samochodu i warunków pracy pojazdu. Niektórzy producenci sprężyn zalecają ich wymianę co 120-150 tysięcy kilometrów. Zdarza się też, że auto ma 10 lat, a w tym czasie przejechało zaledwie 70 tysięcy kilometrów. Aby podjąć decyzję czy warto wymieniać sprężyny, należy zwrócić uwagę na pośrednie oznaki, takie jak korozja, które mogą być powodem do wymiany sprężyn.

Wskazania do wymiany sprężyn

Wprawiony kierowca jest w stanie zawczasu rozpoznać oznaki zużycia sprężyn zawieszenia. Oto najistotniejsze sygnały, że źle dzieje się ze sprężynami. 

  1. Samochód zapadł się na jedno z kół, widać różnicę w odległości od podłoża do nadkola przy kołach jednej osi. Z jednej strony osi odległość jest właściwa, z drugiej wyraźnie mniejsza. 

  2. W zawieszeniu pojawiły się obce dźwięki bez zewnętrznych śladów zużycia amortyzatorów i sprężyn. Dzieje się tak, gdy fragment pękniętej sprężyny ociera się o inne części zawieszenia i wydaje głuche odgłosy skrobania.

  3. Samochód jest bliżej podłoża nawet przy średnim obciążeniu, a w chwili gdy bardziej załadujesz bagażnik błotniki dotykają asfaltu. W takim stanie pokonanie progu zwalniającego jest prawie niewykonalne. 

  4. Pojawiają się ślady korozji na resorach podczas oględzin zawieszenia oraz miejsca, z których odpadł lakier.

Zmiany klimatu, niedokładny montaż, chemia drogowa, wadliwe amortyzatory i styki cewki niszczą powłokę ochronną sprężyny. Prowadzi to do korozji i osłabia strukturę metalu, co ostatecznie prowadzi do pęknięcia sprężyny

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2025 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.