Moment obrotowy a moc – podstawy dla każdego

Niektóre osoby twierdzą, że na osiągi silnika największy wpływ ma jego moc, inne, że wręcz przeciwnie. Co warto wiedzieć na temat tych dwóch podstawowych elementów,  jaka występuje między nimi korelacja i która z tych wartości jest w rzeczywistości ważniejsza?

Moment obrotowy - co z perspektywy kierowcy warto wiedzieć na temat tego pojęcia?

Moment obrotowy można określić, jako siłę, która jest mierzona przez silnik i którą można uzyskać z jednostki napędowej. Pomiaru tej wartości dokonuje się na wale korbowym. Wartość tę wyraża się poprzez jednostkę Nm zwaną niutonometrem. Od wartości momentu obrotowego może zależeć:

  • uciąg pojazdu, co pozwala na np.:. Holowanie,
  • prędkość samochodu, 
  • zdolność do przyspieszenia przy wysokim poziomie obciążenia,
  • możliwość wciągnięcia masy pojazdu bez nakładu wysiłku,
  • osiągi samochodu, a także
  • dynamika auta.

Wartość momentu obrotowego jest zależna od silnika, a mianowicie jego konstrukcji, a także jego pojemności w szczególności skokowej. Sama wartość momentu obrotowego ma z kolei wpływ na przyspieszenie obrotowe. 

Zakres momentu obrotowego - dlaczego jest on niezmiernie istotny?

Istnieje ścisła korelacja między momentem obrotowym a ilością obrotów silnika. Wartość ta stale rośnie wraz z coraz większą ilością obrotów, aż do momentu osiągnięcia maksymalnego momentu obrotowego. Po przekroczeniu tej granicznej wartość tego parametru zaczyna spadać.

Zakres obrotów, w których występuje moment obrotowy, ma niezwykle istotne znaczenie. Im większy zakres, tym wyższy poziom elastyczności silnika, która to warunkuje dłuższe się utrzymanie i lepsze przyspieszenie. To warunkuje m.in. większą łatwość samochodu w pokonywaniu wzniesień.

Elastyczność silnika - co to?

Poziom elastyczności mówi o tym, w jakim stopniu silnik jest w stanie przystosować się do zmian obciążenia, jak również prędkości. Wartość elastyczności silnika jest obliczana, jako iloraz maksymalnego momentu obrotowego i momentu obrotowego występującego w momencie osiągnięcia przez silnik najwyższego poziomu mocy.

Jak obliczyć moc silnika?

Moc silnika pojazdu stanowi iloczyn takich wartości jak moment obrotowy i przyspieszenie obrotowe samochodu. Wartość ta jest wyrażona w kilowatach oznaczanych symbolem kW lub koniach mechanicznych.

Moc silnika - znaczenie

Parametr ten mówi o pracy wykonywanej przez silnik w określonym okresie. Wysoki poziom mocy silnika warunkuje jego dynamiczność. Stanowi on swego rodzaju gwarancję dobrego przyśpieszenia, nawet w sytuacji, w której wartość momentu obrotowego jest na relatywnie niskim poziomie. Mimo to nie można pominąć zależności zachodzącej między tymi dwoma parametrami.

Im szybciej silnik jest w stanie osiągnąć moment obrotowy na wysokim poziomie, tym prędzej możliwe będzie wykorzystanie jego mocy. Można powiedzieć, że poziom mocy w danym samochodzie ma istotny wpływ na prędkość maksymalną.

Moment obrotowy a moc - która wartość ma większe znaczenie?

Mimo że wiele osób jest przeświadczonych, że moc jest istotniejszą wartością, w rzeczywistości nie da się jednoznacznie stwierdzić, która z nich ma większy wpływ na charakterystykę pojazdu i najlepiej, by obie z nich powinny być uznawane za równie ważne. O ostatecznych osiągach decyduje kombinacja kilku różnych parametrów. Niezwykle istotną kwestię odgrywa sposób, w jaki kształtuje się krzywa momentu silnika. Najlepiej, gdy przebiega on w sposób relatywnie płaski i znajduje się wysoko.

Moment obrotowy a moc silnika - korelacja

Aby obliczyć wartość mocy obrotowej, należy pomnożyć przez siebie moment obrotowy i prędkości obrotowej, a następie otrzymaną wartość podzielić przez liczbę 9549,3. Wynika z tego, że wartość mocy jest ściśle skorelowana z tym, ile wynosi moment obrotowa. Pomimo że istnieje wyraźna zależność między wartością momentu i mocą pojęcia te nie powinny być ze sobą utożsamiane. Nie da się określić, że moment obrotowy, czy moc są istotniejsze. Najkorzystniej jest wtedy, gdy wysoka moc silnika jest połączona z momentem obrotowym na wysokim poziomie, który jednocześnie występuje w dużym zakresie obrotów.

Wartość momentu obrotowego, a charakterystyka działania silnika

Taka sama moc może być hipotetycznie uzyskana zarówno przy momencie obrotowym przewyższającym prędkość, jak i na odwrót. W tym wypadku silnik będzie charakteryzował się tą samą wartością mocy, ale charakterystyka jego działania w zależności od tego, czy moment obrotowy będzie na wyższym, czy na niższym poziomie będzie się znacząco różniła.

Od wartości momentu obrotowego i jego mocy uzależnione jest przyspieszenie danego samochodu, a także łatwość, z jaką danym pojazd będzie w stanie ciągnąć duży ciężar. 

Wysoka wartość momentu obrotowego i mocy a osiąganie przez pojazd gorszych wyników

Choć zarówno wartość momentu obrotowego, jak i mocy danego silnika mają niezaprzeczalny wpływ na wrażenia z jazdy, istotną rolę odgrywają również inne parametry. To właśnie dlatego silnik Diesla, pomimo iż w jego przypadku moc i moment obrotowy są wysokie, to nie ma możliwości osiągnięcia wysokich obrotów.

Wynika to przede wszystkim z ograniczeń konstrukcyjnych, a zwłaszcza ze sposobem, w jaki spala on paliwo, a także faktem, że moment obrotowy jest w wąskim zakresie obrotów. Dzięki dołożone do tego silnika turbosprężarce można go uznać rzeczywiście za mocny silnik, który jest w stanie szybko przyspieszyć, lecz jedynie przez krótki okres.

Odwrotnym przypadkiem może być Opel, w przypadku którego wartość momentu obrotowego i mocy są zauważalnie niższe, natomiast zakres pierwszego jest relatywnie szeroki. W tym przypadku, choć samochód nie będzie w stanie tak gwałtownie przyspieszyć, dłużej tę zdolność utrzymuje.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2025 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.