Niektóre osoby twierdzą, że na osiągi silnika największy wpływ ma jego moc, inne, że wręcz przeciwnie. Co warto wiedzieć na temat tych dwóch podstawowych elementów, jaka występuje między nimi korelacja i która z tych wartości jest w rzeczywistości ważniejsza?
Moment obrotowy - co z perspektywy kierowcy warto wiedzieć na temat tego pojęcia?
Moment obrotowy można określić, jako siłę, która jest mierzona przez silnik i którą można uzyskać z jednostki napędowej. Pomiaru tej wartości dokonuje się na wale korbowym. Wartość tę wyraża się poprzez jednostkę Nm zwaną niutonometrem. Od wartości momentu obrotowego może zależeć:
- uciąg pojazdu, co pozwala na np.:. Holowanie,
- prędkość samochodu,
- zdolność do przyspieszenia przy wysokim poziomie obciążenia,
- możliwość wciągnięcia masy pojazdu bez nakładu wysiłku,
- osiągi samochodu, a także
- dynamika auta.
Wartość momentu obrotowego jest zależna od silnika, a mianowicie jego konstrukcji, a także jego pojemności w szczególności skokowej. Sama wartość momentu obrotowego ma z kolei wpływ na przyspieszenie obrotowe.
Zakres momentu obrotowego - dlaczego jest on niezmiernie istotny?
Istnieje ścisła korelacja między momentem obrotowym a ilością obrotów silnika. Wartość ta stale rośnie wraz z coraz większą ilością obrotów, aż do momentu osiągnięcia maksymalnego momentu obrotowego. Po przekroczeniu tej granicznej wartość tego parametru zaczyna spadać.
Zakres obrotów, w których występuje moment obrotowy, ma niezwykle istotne znaczenie. Im większy zakres, tym wyższy poziom elastyczności silnika, która to warunkuje dłuższe się utrzymanie i lepsze przyspieszenie. To warunkuje m.in. większą łatwość samochodu w pokonywaniu wzniesień.
Elastyczność silnika - co to?
Poziom elastyczności mówi o tym, w jakim stopniu silnik jest w stanie przystosować się do zmian obciążenia, jak również prędkości. Wartość elastyczności silnika jest obliczana, jako iloraz maksymalnego momentu obrotowego i momentu obrotowego występującego w momencie osiągnięcia przez silnik najwyższego poziomu mocy.
Jak obliczyć moc silnika?
Moc silnika pojazdu stanowi iloczyn takich wartości jak moment obrotowy i przyspieszenie obrotowe samochodu. Wartość ta jest wyrażona w kilowatach oznaczanych symbolem kW lub koniach mechanicznych.
Moc silnika - znaczenie
Parametr ten mówi o pracy wykonywanej przez silnik w określonym okresie. Wysoki poziom mocy silnika warunkuje jego dynamiczność. Stanowi on swego rodzaju gwarancję dobrego przyśpieszenia, nawet w sytuacji, w której wartość momentu obrotowego jest na relatywnie niskim poziomie. Mimo to nie można pominąć zależności zachodzącej między tymi dwoma parametrami.
Im szybciej silnik jest w stanie osiągnąć moment obrotowy na wysokim poziomie, tym prędzej możliwe będzie wykorzystanie jego mocy. Można powiedzieć, że poziom mocy w danym samochodzie ma istotny wpływ na prędkość maksymalną.
Moment obrotowy a moc - która wartość ma większe znaczenie?
Mimo że wiele osób jest przeświadczonych, że moc jest istotniejszą wartością, w rzeczywistości nie da się jednoznacznie stwierdzić, która z nich ma większy wpływ na charakterystykę pojazdu i najlepiej, by obie z nich powinny być uznawane za równie ważne. O ostatecznych osiągach decyduje kombinacja kilku różnych parametrów. Niezwykle istotną kwestię odgrywa sposób, w jaki kształtuje się krzywa momentu silnika. Najlepiej, gdy przebiega on w sposób relatywnie płaski i znajduje się wysoko.
Moment obrotowy a moc silnika - korelacja
Aby obliczyć wartość mocy obrotowej, należy pomnożyć przez siebie moment obrotowy i prędkości obrotowej, a następie otrzymaną wartość podzielić przez liczbę 9549,3. Wynika z tego, że wartość mocy jest ściśle skorelowana z tym, ile wynosi moment obrotowa. Pomimo że istnieje wyraźna zależność między wartością momentu i mocą pojęcia te nie powinny być ze sobą utożsamiane. Nie da się określić, że moment obrotowy, czy moc są istotniejsze. Najkorzystniej jest wtedy, gdy wysoka moc silnika jest połączona z momentem obrotowym na wysokim poziomie, który jednocześnie występuje w dużym zakresie obrotów.
Wartość momentu obrotowego, a charakterystyka działania silnika
Taka sama moc może być hipotetycznie uzyskana zarówno przy momencie obrotowym przewyższającym prędkość, jak i na odwrót. W tym wypadku silnik będzie charakteryzował się tą samą wartością mocy, ale charakterystyka jego działania w zależności od tego, czy moment obrotowy będzie na wyższym, czy na niższym poziomie będzie się znacząco różniła.
Od wartości momentu obrotowego i jego mocy uzależnione jest przyspieszenie danego samochodu, a także łatwość, z jaką danym pojazd będzie w stanie ciągnąć duży ciężar.
Wysoka wartość momentu obrotowego i mocy a osiąganie przez pojazd gorszych wyników
Choć zarówno wartość momentu obrotowego, jak i mocy danego silnika mają niezaprzeczalny wpływ na wrażenia z jazdy, istotną rolę odgrywają również inne parametry. To właśnie dlatego silnik Diesla, pomimo iż w jego przypadku moc i moment obrotowy są wysokie, to nie ma możliwości osiągnięcia wysokich obrotów.
Wynika to przede wszystkim z ograniczeń konstrukcyjnych, a zwłaszcza ze sposobem, w jaki spala on paliwo, a także faktem, że moment obrotowy jest w wąskim zakresie obrotów. Dzięki dołożone do tego silnika turbosprężarce można go uznać rzeczywiście za mocny silnik, który jest w stanie szybko przyspieszyć, lecz jedynie przez krótki okres.
Odwrotnym przypadkiem może być Opel, w przypadku którego wartość momentu obrotowego i mocy są zauważalnie niższe, natomiast zakres pierwszego jest relatywnie szeroki. W tym przypadku, choć samochód nie będzie w stanie tak gwałtownie przyspieszyć, dłużej tę zdolność utrzymuje.