Jak korzystać z haka holowniczego?

Hak holowniczy jest zdecydowanie bardzo przydatnym elementem wyposażenia samochodu. Ma swoje zastosowanie w wielu różnych sytuacjach na drodze. Jednak nie każdy samochód jest w niego wyposażony. Montaż haka holowniczego, regulują przepisy obowiązujące w danym kraju oraz Unii Europejskiej. W związku z tym, warto dowiedzieć się jaki rodzaj haka najlepiej zamontować, jakie warunki trzeba spełnić, oraz jak to zrobić. 

Rodzaje i budowa haków holowniczych

Najbardziej podstawowy hak holowniczy jest zbudowany z uchwytu kuli i belki mocującej. Belka mocująca posiada na obu końcach wsporniki mocujące. Konstrukcja ta, nazywana jest korpusem, który znajduje się za zderzakiem. Belka mocująca wykonana jest ze stali i jest w przekroju kwadratowa, prostokątna lub okrągła. Belka może mieć długość od kilkudziesięciu centymetrów, do nawet dwóch metrów, a jej kształt może być wygięty lub prosty. Dodatkowo, hak posiada gniazdo elektryczne do którego podpina się tabliczkę znamionową oraz oświetlenie naczepy.

Rodzaje haków

  • Odchylany/chowany - charakteryzuje się zamocowaną na stałe kulą z zawiasem, można go schować pod zderzak.
  • Wypinany automatycznie -  kula jest montowana w pionie lub poziomie. Hak ten ma zamek na klucz.
  • Wypinany półautomatycznie - posiada dźwignie mocujące, a kule można zdejmować i chować do bagażnika, nie ma zamka.
  • Kula przykręcana śrubami - najczęściej spotykany hak o najprostszej budowie, kula jest montowana za pomocą śrub.

Do czego jest przydatny hak w aucie?

Najważniejszymi funkcjami haka, jest możliwość holowania drugiego auta, oraz transportowania przyczepy. Oprócz tego chroni auto przy manewrze cofania, oraz w trakcie kolizji. Podpięcie do samochodu przyczepki poprawi możliwości ładunkowe samochodu, oraz ułatwi transport różnych rzeczy. Hak jako wyposażenie dodatkowe, zwiększa wartość auta. Hak również daje możliwość podczepienia przyczepy kempingowej i wyjazdu na wakacje. Po zamontowaniu specjalnej platformy na hak, można transportować na niej rowery. Zdarza się również, że montaż haka staje się konieczny w celach zarobkowych.

Hak holowniczy w samochodzie przepisy

Unia Europejska w regulaminie jasno określiła, jakie normy musi posiadać hak holowniczy, jaka powinna być jego konstrukcja, oraz jak musi być zamontowany. W Polsce hak holowniczy musi mieć oznaczenie E20.

E20 jest certyfikatem który określa wytrzymałość oraz przystosowanie haka holowniczego do samochodu. Według polskich wytycznych, hak nie może zasłaniać żadnego oświetlenia samochodu. Homologacja E20 powinna być również nabita na tabliczkę znamionową na haku holowniczym.

W Polsce nie jest zabronione poruszanie się z kulą haka holowniczego, kiedy nie jest ona używana. Jednak wyjeżdżając do innych krajów, należy mieć na uwadze to, że tam może być to zabronione. W Niemczech poruszanie się z odsłoniętą kulą, która nie jest specjalnie zabezpieczona, grozi wysokim mandatem.

Jaki hak holowniczy wybrać?

Najlepiej wybrać hak holowniczy konkretnie przystosowany pod dany model auta. Trzeba wziąć pod uwagę, że w aucie z założoną instalacją gazową, montaż haka będzie wyglądał nieco inaczej. Hak powinien być wyprodukowany przez zaufanego, solidnego producenta, co da gwarancji tego, że hak będzie trwały. Istotne jest, aby hak posiadał homologacje, która jest bezwzględnie wymagana. Można również sięgnąć po hak, który był już używany, ale wtedy trzeba sprawdzić czy jest kompletny, oraz czy posiada tabliczkę znamionową.

Jak zamontować hak holowniczy?

Hak holowniczy, może być montowany w różnych samochodach, niezależnie od ich wieku. Należy pamiętać, że można zamontować jedynie hak który ma homologacje, tabliczkę znamionową z danymi, oraz jest dostosowany do modelu auta. W innym przypadku montaż będzie nielegalny.

Aby samodzielnie zamontować hak holowniczy, trzeba się odpowiednio przygotować, ponieważ obejmuje to ściągnięcie zderzaka, a w niektórych przypadkach nawet układu wydechowego. Nie jest to jednak bardzo skomplikowana czynność. Nie ma przepisu dotyczącego tego, kto może montować hak, dlatego każdy może zrobić to samodzielnie o ile posiada odpowiednią wiedzę.

W pierwszej kolejności należy zdjąć zderzak i wypiąć klipsy. Montaż haka, nie wymaga specjalnego robienia dziur w konstrukcji auta, otwory na śruby powinny już znajdować się w odpowiednim miejscu. Przy przykręcaniu kształtowników, należy pamiętać o włożeniu pod nie, specjalnych podkładek. Po zamontowaniu haka, może się zdarzyć, że zderzak będzie wymagał docięcia.

Co zrobić po zamontowaniu haka?

Ważne jest aby pamiętać, że po zamontowaniu haka należy udać się do stacji diagnostycznej. Stacja diagnostyczna sprawdzi, czy hak jest właściwie zamontowany, oraz czy posiada homologację i tabliczkę znamionową i zalegalizuje hak. Następnie należy odwiedzić wydział komunikacji i postarać się, o zamieszczenie informacji w karcie pojazdu - o pozwoleniu na używanie haka.

Montaż haka a instalacja elektryczna pojazdu

Należy pamiętać, że montowanie haka ingeruje bezpośrednio w instalacje elektryczną w pojeździe. Hak holowniczy, może powodować zakłócenia czujników parkowania, które będą go wykrywać jako przeszkodę. Mając czujniki parkowania warto wybrać hak który się składa. Jeśli samochód posiada ESP czyli stabilizację toru jazdy - konieczne będzie zaadaptowanie samochodu do haka. W razie kiedy do haka będzie przypięta przyczepa, system ESP musi być zaprogramowany tak, żeby wiedział że ta przyczepa się tam znajduje. Będzie do tego konieczny komputer diagnostyczny.

Hak holowniczy w aucie może mieć bardzo wiele zastosowań. Przy jego zakupie, należy pamiętać, że musi on spełniać konkretnie określone warunki. Powinno się wybrać hak dostosowany do konkretnego pojazdu i pamiętać o obowiązkowej rejestracji haka.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2025 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.