Co to jest silnik wolnossący?

Silnik wolnossący to jednostka napędowa, która nie posiada często stosowanego dziś doładowania. Dlatego przez wiele osób jest uważany za konstrukcję przestarzałą, która nie jest w stanie spełnić oczekiwań kierowców. Warto jednak przypomnieć, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu tego rodzaju silniki należały do najbardziej popularnych jednostek montowanych w autach. Obecnie producenci starają się poprawiać osiągi samochodów poprzez montowanie turbosprężarek mających pozytywny wpływ na elastyczność i komfort jazdy. Wciąż jednak wielu kierowców preferuje klasyczne silniki pozbawione dodatkowych instalacji. Jakie wady i zalety ma to rozwiązanie?

Klasyczny silnik bez układu doładowania

Silniki wolnossące są często określane mianem atmosferycznych. Ma to związek z faktem, że nie są wyposażone w żadną formę doładowania. Wewnątrz panuje mniejsze ciśnienie, dlatego mechanizm musi samodzielnie zasysać powietrze do komory spalania. Po wytworzeniu odpowiedniej mieszanki paliwa i powietrza dochodzi do zapłonu, a następnie rozpoczęcia pracy tłoków. W silnikach wyposażonych w układ doładowania powietrze jest sprężane przy pomocy specjalnej turbiny. Dlatego do wnętrza dostarczana jest większa ilość powietrza z otoczenia, co pozwala na uzyskanie zwiększonej mocy silnika.

Zalety silnika wolnossącego

Zaletą silnika wolnossącego jest jego prosta konstrukcja. Jednostka nie wymaga stosowania wielu skomplikowanych elementów, w tym różnego typu czujników, sterowników, a także działania sprężarki. Nowoczesny układ doładowania ma złożoną budowę i nawet drobna usterka może prowadzić do obniżenia osiągów samochodu lub unieruchomienia pojazdu.

Równomierny przyrost mocy

Dlatego tego rodzaju silnik wymaga regularnego i kosztownego serwisu, szczególnie jeśli wykorzystywane są oryginalne części producenta auta. Silniki wolnossące są także bardziej ekonomiczne. Nie pozwalają na uzyskanie zwiększonej mocy, ale jej przyrost jest bardziej równomierny. Nie występuje również konieczność chłodzenia turbiny. To wszystko oznacza możliwość osiągnięcia większej trwałości i niskich kosztów ewentualnych napraw.

Wady silnika wolnossącego

Wady silników wolnossących są dostrzegane głównie przez kierowców, którzy zainteresowani są szybką i dynamiczną jazdą. Konstrukcja nie zapewni odpowiedniej ilości mocy i momentu obrotowego tak, aby prowadzić samochód w sportowym stylu. Silnik wolnossący pozwala uzyskać przyspieszenie charakteryzujące się liniowym zwiększeniem prędkości, a uzyskanie dużej mocy wymaga użycia jednostki o dużej pojemności. To jednak wiąże się z większym spalaniem i dodatkowymi kosztami eksploatacji oraz ubezpieczenia pojazdu.

Znaczące zmniejszenie zużycia paliwa

W przypadku silnika wolnossącego możliwe jest znaczne ograniczenie ilości spalanego paliwa. W tym celu trzeba jednak prowadzić auto w odpowiedni sposób. Podstawową kwestią jest utrzymywanie niezbyt dużej wysokości obrotów. Przyspieszanie powinno być realizowane w dynamiczny sposób, ale biegi należy zmieniać szybko, najlepiej przy zachowaniu około 2500 obrotów na minutę. Trzeba pamiętać, że eksploatacja silnika przy wysokich obrotach nie jest wskazana podczas codziennej jazdy na terenie zabudowanym, a jednocześnie powoduje to wzrostu zużycia paliwa.

Podstawowe zasady oszczędnej jazdy

Rzecz jasna silnik będzie musiał pracować na zwiększonych obrotach podczas takich operacji jak wyprzedzanie lub wjazd na drogę szybkiego ruchu. Jednostka wolnossąca nie będzie jednak osiągać charakterystycznego skokowego wzrostu przyspieszenia, które jest oczekiwane przez młodych kierowców. Aby zachować zasady optymalnej jazdy, warto zajrzeć do instrukcji obsługi auta dostarczonej przez producenta. Znajdziemy w niej ustalony zakres obrotów oraz maksymalny dostępny moment obrotowy. Przedziału określonego przez producenta nie należy przekraczać.

Niski koszt montażu instalacji gazowej

W ten sposób utrzymamy płynną jazdę, przedłużymy trwałość silnika, a także skutecznie ograniczymy koszty eksploatacji pojazdu. Do zalet silników wolnossących należy zaliczyć też niższy koszt montażu instalacji gazowej. Pozwala to uzyskać oszczędności z uwagi na niską cenę gazu LPG w porównaniu do benzyny lub oleju napędowego. Montaż instalacji w aucie wyposażonym w doładowanie jest trudniejsze i bardziej kłopotliwe, zwłaszcza pod względem regulacji układu zasilania.

Jazda bez potrzeby dotrysku benzyny

Konstrukcja silnika z doładowaniem wymaga częstych i bardziej szczegółowych przeglądów w celu utrzymania sprawności oraz bezpieczeństwa użytkowników auta. W przypadku pośredniego wtrysku paliwa po montażu instalacji gazowej pojazd w wielu przypadkach będzie mógł poruszać się nawet bez potrzeby dotrysku benzyny. Jest to kolejny czynnik ograniczający koszty codziennej eksploatacji.

Różnice wynikające ze sposobu jazdy

Mimo niezaprzeczalnych zalet konstrukcji wolnossących wybór silnika w samochodzie nie jest oczywisty. W dużej mierze zależy od oczekiwań kierowcy i jego stylu jazdy. Podczas krótkich podróży na silnie zabudowanym terenie jednostka wyposażona w doładowanie może zapewnić niższe spalanie i awaryjność na podobnym poziomie, co silnik atmosferyczny. Dzieje się tak jednak głównie z powodu krótkotrwałego obciążania jednostki. 

Mniejsze koszty eksploatacji auta

Sytuacja będzie wyglądała inaczej, jeśli będziemy częściej podróżować na długich dystansach. Silnik wolnossący spali mniejszą ilość paliwa przy większym obciążeniu, co będzie przekładało się nie tylko na zmniejszenie kosztów eksploatacji, ale także większą trwałość i bezawaryjność. Dlatego auta z silnikami tego typu są nadal poszukiwane przez wielu doświadczonych kierowców.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2025 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.