Jednymi z najczęściej spotykanych awarii w samochodach na benzynę są usterki układu zapłonowego, a szczególnie cewek. Cewki zapłonowe są utrapieniem wielu mechaników. Wynika to z tego, że zdiagnozowanie awarii cewki zapłonowej bywa dosyć trudne. Cewka jest niezwykle istotnym elementem samochodu, ponieważ wpływa na pracę i osiągi silnika. Z naszego artykułu dowiesz się jak działa cewka zapłonowa, jakie są jej najczęstsze awarie, oraz co najważniejsze - jak najprościej zdiagnozować usterkę cewki zapłonowej.
Czym jest cewka zapłonowa?
Cewka zapłonowa w silniku, odpowiada za stworzenie wysokiego napięcia, potrzebnego do przeskoku iskry pomiędzy elektrodami na świecy zapłonowej. Cewka zapłonowa przekształca prąd o niskim napięciu z akumulatora, na taki o wysokim napięciu, który jest potrzebny układowi do wytworzenia iskry rozpoczynającej proces spalania.
W związku z tym, cewka zapłonowa przekształca napięcie pochodzące z akumulatora, działając jak transformator. W autach zwykle są montowane co najmniej cztery cewki zapłonowe.
Cewka zbudowana jest z dwóch zwojów drutów, dzielących się na druty wtórne i pierwotne. Drutami grubymi, ale mniejszymi są druty pierwotne. Charakteryzują się dodatnim ładunkiem i pobierają prąd. Cieńszy zwój, mający ujemny ładunek, to zwój wtórny. Zwoje te otoczone są rdzeniem zbudowanym z metalowych płytek na których znajduje się izolacja. Wszystko to jest zamknięte w plastikowej obudowie.
Jakie są przyczyny awarii cewki zapłonowej?
Przyczyny awarii cewki zapłonowej mogą być rożne. Najczęściej ulega ona uszkodzeniu w wyniku działań czynników termicznych i mechanicznych. Może zostać uszkodzona mechanicznie przez dzikie zwierzęta, takie jak na przykład kuny. Cewki mogą ulegać awarii w wyniku zawilgocenia. Często uszkodzenia wynikają z akumulatora który nie działa w prawidłowy sposób.
Objawy awarii cewki zapłonowej
Objawów charakterystycznych dla uszkodzonej cewki zapłonowej jest wiele, postaramy się scharakteryzować najważniejsze z nich:
- szarpanie w czasie dodawania gazu,
- falowanie obrotów silnika,
- problemy z odpaleniem auta,
- większe zużycie paliwa,
- kontrolka check engine,
- drgania na karoserii auta,
- nierówna praca silnika,
- opóźniona odpowiedz samochodu na dodawanie gazu.
Bywa również tak, że pojawia się trudność przy uruchomieniu pojazdu, w czasie kiedy na zewnątrz jest wilgotno. Pogoda jest deszczowa, pada śnieg, lub jest wcześnie rano. W takiej sytuacji cewka która nie działa sprawnie, przekazuje iskrę poza układ zapłonowy. O uszkodzeniu cewki może również świadczyć to, że wszystkie cylindry nie funkcjonują poprawnie, a jazda na zimnym silniku staje się uciążliwa.
Najczęstsze awarie cewki zapłonowej
Najczęstszymi awariami dotyczącymi cewki zapłonowej są brak iskry na cylindrze, oraz wypadanie zapłonów. Wypadanie zapłonów można podejrzewać, jeśli auto czterocylindrowe, pali tylko na trzy. W przypadku braku iskry na cylindrze, często w samochodzie będzie widoczny komunikat informujący o tego rodzaju awarii. Jeśli go nie będzie, urządzenie diagnozujące z pewnością ją wykryje.
Diagnoza awarii cewki zapłonowej
Pierwszą rzeczą jaką powinno się zrobić aby zacząć diagnozę cewki zapłonowej, jest pomiar rezystancji uzwojenia. Chodzi o pomiar oporności, czyli relacji pomiędzy natężeniem prądu, a jego napięciem. Niezbędny będzie do tego omomierz. Poprawne wartości rezystancji, mogą różnić się, zależnie od samochodów, dlatego należy wcześniej sprawdzić, jakie są wytyczne określone dla danego modelu. Zwykle rezystancja uzwojenia pierwotnego powinna wynosić od 1 do kilku Omów, a wtórnego od 800 do kilkunastu Omów.
Wiedząc jaką wartość cewki zaleca producent, można porównać do niej zmierzony wynik. Są przypadki, w których w samochodzie znajduje się cewka zapłonowa która jest źle dopasowana.
Nieprawidłowa cewka, może wywoływać słabszą iskrę, co doprowadzi do większego zużycia paliwa i obniżenia mocy samochodu. W innym przypadku cewka może wywoływać iskrę zbyt mocną, co może skutkować uszkodzeniem cewki, oraz innych elementów układu zapłonowego. Innym powodem nieprawidłowego działania cewki może być zwarcie międzyzwojowe.
Jak zdiagnozować awarie cewki zapłonowej?
Do zdiagnozowania takiego zwarcia niezbędny będzie oscyloskop, którym zazwyczaj dysponują mechanicy samochodowi. Należy wykonać test, w którym podłączy się sondę pojemnościową, albo indukcyjną do przewodów wysokiego napięcia. Inną opcją jest połączenie świecy z cewką - przewodem zapłonowym.
Dobrze jest również podłączyć skaner diagnostyczny do auta. Jeśli w aucie każdemu cylindrowi odpowiada pojedyncza cewka, można je ze sobą pozamieniać, co pozwoli zdiagnozować czy awaria przenosi się razem z konkretną cewką. Jeśli obudowa cewki zapłonowej jest uszkodzona, powinno się ją bezsprzecznie od razu wymienić.
Co zrobić jak zdiagnozujemy awarię cewki zapłonowej?
Cewki zapłonowej raczej nie wymienia się regularnie i zapobiegawczo, tak jak niektórych części w układzie. Nową cewkę zapłonową powinno się wymieniać tylko w przypadku jej uszkodzenia. Ceny mogą być różnie, zależnie od jej rodzaju i jakości. Cewki wyższej klasy, wytrzymają dłużej bez usterek.
Ważne jest, aby wymienić zepsutą cewkę zapłonową jak najszybciej, bo uszkodzona może prowadzić do awarii innych części układu zapłonowego, które są znacznie droższe. Cylindry są pierwszymi elementami, który zacznie źle działać po uszkodzeniu cewki.
Cewka jest istotnym elementem układu zapłonowego, który ulega częstym awariom. Istotne jest, aby umieć ją poprawnie zdiagnozować i znać objawy jej uszkodzenia. Trzeba pamiętać aby uszkodzone cewki zapłonowe wymieniać jak najszybciej, można dzięki temu uniknąć kosztownych wydatków.