Awaria pompy paliwa. Objawy i koszty wymiany

Pompa ciepła zaliczana jest do części pojazdu wyróżniających się przede wszystkim ogromną wytrzymałością. W najprostszym możliwym ujęciu jej żywotność oscyluje od 250 do nawet 300 tysięcy kilometrów przebiegu. Należy jednak zaznaczyć, że gdy wspomniana część odmówi posłuszeństwa, robi to w spektakularny sposób. Może doprowadzić do spadku mocy silnika, problemów z rozruchem auta czy nawet szarpania w trakcie przyspieszenia. 

Rodzaje oraz działanie pomp paliwa

Warto wiedzieć, że omawiana pompa ciepła jest odpowiedzialna nie tylko za wyciągnięcie paliwa ze zbiornika, ale również dostarczenie go do następnych elementów układu paliwowego, aż do jednostki napędowej. Jest ona montowana pod bakiem lub bezpośrednio w nim. Druga opcja jest częściej praktykowanym rozwiązaniem, gdyż ogranicza hałas, który jest wydawany przez silniczek w trakcie pracy.

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że w niektórych nowoczesnych samochodach stosowana jest dodatkowo druga pompa paliwa. Zlokalizowana jest w okolicach silnika. Służy do pompowania paliwa do wtryskiwaczy.  

Jakie są najczęstsze przyczyny awarii pompy paliwa?

Problemy o charakterze mechanicznym

Jak wiadomo, współczesne pompy ciepła są zasilane elektrycznie. Oznacza to tym samym, że w pierwszej kolejności w przypadku ewentualnej awarii trzeba zweryfikować bezpieczniki oraz styki. Zdecydowanie częściej dochodzi jednak do sytuacji, że problemy mają charakter mechaniczny. Wywoływane są przez stosunkowo niską jakość paliwa lub jego niski poziom.

Paliwo jest bowiem odpowiedzialne nie tylko za smarowanie, ale również za chłodzenie pompy paliwa. W przypadku, gdy będzie zanieczyszczone, różnego rodzaju drobinki brudu doprowadzą do zatkania filtra. Konsekwencją tego będą ogromne kłopoty z działaniem pomp.

Regularna jazda na rezerwie

Godny uwagi jest również fakt, że pompie paliwa będzie szkodziła także wieczna jazda na rezerwie. W momencie, gdy w baku będzie znajdowało się zbyt mało paliwa, omawiany element będzie pracował praktycznie "na sucho". W rezultacie może to doprowadzić do jego zatrucia. Warto wiedzieć, że utrzymywanie niskiego poziomu oleju lub benzyny będzie sprzyjało gromadzeniu się wilgoci w zbiorniku. Wspomniana sytuacja przyczyni się do przyspieszonej korozji jego ścian. Nie można zapomnieć, że niewielkie odłamki rdzy mogą uszkodzić zarówno pompę paliwa, jak i pozostałe części układu wtryskowego.

Jazda na rezerwie nie sprzyja funkcjonowaniu samochodu

Jazda na rezerwie nie sprzyja funkcjonowaniu samochodu

Objawy uszkodzenia pompy paliwa

Unieruchomienie samochodu

Należy zaznaczyć, że unieruchomienie samochodu jest najbardziej wyraźnym objawem uszkodzenia pompy paliwa. Pompa nie będzie podawała paliwa do jednostki napędowej. Oznacza to tym samym, że zapłon będzie niemożliwy. Godny uwagi jest fakt, że zbliżająca się awaria może zostać przewidziana przez użytkownika. W najprostszym możliwym ujęciu wspomniany element będzie stopniowo odmawiał posłuszeństwa.

Problemy z rozruchem pojazdu

Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że pierwszym symptomem świadczącym o usterce są problemy z rozruchem pojazdu. Jeżeli kierowca będzie podejrzewał, że są one wywoływane przez pompę paliwa, zalecane jest poproszenie kogoś, by w trakcie uruchamiania silnika najpierw stanął przy bagażniku, a następnie zweryfikował, czy przypadkiem z okolic baku nie wydobywa się dziwny dźwięk.

Gaśnięcie napędu po wciśnięciu lub uruchomieniu gazu

Gaśnięcie napędu po wciśnięciu lub uruchomieniu gazu jest kolejnym objawem awarii pompy paliwa. Jak wiadomo, szwankowanie wymienionej części układu paliwowego przyczynia się do znacznie mniejszego komfortu jazdy. Nikogo nie powinien dziwić ten fakt, ponieważ doprowadza do szarpania w trakcie przyspieszenie, spadków mocy czy podejrzanych, głośnych dźwięków.

Przyczynami takiego stanu rzeczy są wyhamowanie ciśnienia paliwa, a także bardzo słaby przepływ paliwa. Rekomendowane jest, by ostateczna diagnoza została postawiona przez doświadczonego mechanika. Należy bowiem zaznaczyć, że zbliżone symptomy daje uszkodzenie innych elementów. 

Dlaczego nie warto przesadnie oszczędzać?

Warto wiedzieć, że nadmierne oszczędzanie kierowców na tankowaniu czy jazda z bardzo niskim poziomem paliwa mogą przyczynić się do bardzo poważnej awarii. W przypadku, gdy użytkownik będzie regularnie napełniał zbiornik niewielką ilością paliwa lub odkładał w czasie moment tankowania, może poważnie narazić omawianą pompę paliwa na przegrzanie. W rezultacie może dojść do jej spalenia. 

Ile dokładnie wynosi cena pompy ciepła?

Należy mieć świadomość, że koszty związane z wymianą pompy paliwa mogą poważnie nadszarpnąć budżet konta właściciela pojazdu. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że koszt nowej pompy oscyluje w okolicach 500 złotych. Oczywiście w przypadku oryginalnych części, kierowca powinien liczyć się z większym wydatkiem. Największym problemem mogą być jednak koszty robocizny. 

Czy na pewno warto zdecydować się na naprawę w ASO?

Godny uwagi jest fakt, że pompa ciepła w przypadku BMW 520d 177 KM e60 będzie o 30% droższa w porównaniu do części stosowanej w Octavi 2.0 TDI 140 KM. Z kolei różnica w kosztach robocizny będzie przekraczała 600%. Nikogo nie powinien zatem dziwić fakt, że ogromna liczba kierowców BMW podejmuje decyzję o zrezygnowaniu z usług ASO na rzecz doświadczonych mechaników specjalizujących się w naprawie samochodów określonej marki czy nieautoryzowanych stacji.

Należy zaznaczyć, że w Polsce można spotkać mnóstwo osób wykonujących wspomniany zawód, którzy mogą poszczycić się bardzo dużą wiedzą na temat samochodów BMW. Warto wiedzieć, że potrafią oni bez większego problemu poradzić sobie z naprawą części, których renomowane serwisy ASO nie potrafią wymienić na nowe. Kierowcy mogą w ten prosty sposób zdecydowanie obniżyć koszty naprawy. 

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2025 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.