Jak wyglada odpowiedzialność warsztatu za samochód?

Właściciel warsztatu samochodowego bierze na siebie odpowiedzialność za powierzone mu auto. Często zdarza się, że odbierając auto zauważymy na nim uszkodzenia których wcześniej nie było, zlecone naprawy są źle wykonane, rzeczy które były w aucie zniknęły, lub co gorsza auto zostanie skradzione. Czy właściciel warsztatu poniesie konsekwencje za to co się stało z autem? Co robić gdy dojdzie do takich sytuacji. Jak porazić sobie kiedy warsztat nie poczuwa się do winy. Postaramy się odpowiedzieć na te pytania.

Nieprawidłowo wykonana naprawa auta

Złe wykonanie naprawy auta w warsztacie, może prowadzić do poważniejszych konsekwencji związanych z większymi uszkodzeniami pojazdu. Mechanik który naprawia auto jest zobowiązany również, do kontroli stanu technicznego auta, oraz przejmuje na siebie całkowitą odpowiedzialność za to, co dzieje się z autem pod jego nadzorem. Klienta, którego auto zostało wadliwie, lub nieprawidłowo naprawione obowiązuje rękojmia. Pozwala ona, rościć żądanie naprawy, lub wymianę uszkodzonych części, ewentualnie obniżenie ceny, w okresie do dwóch lat od zaistniałej sytuacji. Należy pamiętać, że to klient a nie warsztat powinien decydować sposobie zadośćuczynienia.

Co w przypadku kiedy w związku ze źle wykonaną naprawą, dojdzie do innych uszkodzeń?

Jeśli nieprawidłowa naprawa, doprowadzi do uszkodzeń innych elementów samochodu, warsztat może ponieść odpowiedzialność na podstawie art. 471 KC. Ważne jest wtedy wykazanie związku przyczynowo - skutkowego. W prostym tłumaczeniu chodzi o to, że nieprawidłowo naprawiony element przez mechanika, najczęściej skutkuje awarią innego elementu. Zazwyczaj to zadanie należy do biegłego rzeczoznawcy.

Co jeśli warsztat spóźnia się z wykonaniem usługi?

Jeśli warsztat samochodowy, nie wywiązuje się z terminu ustalonego z klientem, odpowiedzialność warsztatu za samochód wzrasta. Klient w tym przypadku może zażądać, aby warsztat zapłacił karę umowną za niedotrzymanie terminu. Bywa, że właściciele warsztatów, zabezpieczają się przed takimi zdarzeniami, dając klientom do podpisu oświadczenie, w którym zgadzają się na ewentualne opóźnienia, związane na przykład z zamówieniem niezbędnych części do samochodu.

Czym jest odpowiedzialność deliktowa?

Według art. 415 KC istnieje zapis, według którego ten, kto ze swojej winy, umyślnej bądź nieumyślnej wyrządził szkodę, powinien ją naprawić. Szkoda ze strony warsztatu, zwykle jest nieumyślna, jednak może wiązać się z różnego rodzaju zaniedbaniami. W związku z tym, warsztat bierze za auto odpowiedzialność i nawet jeśli nieumyślnie, z powodu niedbalstwa, dopuści do uszkodzenia samochodu - musi ponieść konsekwencje. Powinny być one równe wyrządzonej szkodzie.

Co kiedy z auta zostaną skradzione rzeczy?

Warsztat który przyjmuje auto, odpowiada za wszystkie pozostawione w nim rzeczy. W związku z tym, kradzież rzeczy z auta jest przestępstwem, na podstawie art. 278 KK. Jeśli rzeczy zostaną skradzione przez osoby spoza warsztatu, warsztat również ponosi wine. Wynika to z tego, że warsztat zabierając samochód ponosi odpowiedzialność nie tylko za niego, ale również za wszystko co się w nim znajduje. Warsztatowi można zarzucić w tym przypadku winę, wynikającą z niedbalstwa i braku należytej staranności.

O czym należy pamiętać?

Aby dochodzić swoich praw, najlepiej posiadać dowody. Istotne jest coś takiego jak protokół przyjęcia auta do warsztatu. Protokół powinien składać się z dokładnego opisu stanu auta, zdjęć, przebiegu auta, oraz rzeczy które wymagają naprawy. Dzięki temu łatwiej będzie udowodnić, że uszkodzenia zostały zrobione po przywiezieniu samochodu do warsztatu a nie przed.

Umowa naprawy - czy jest potrzebna?

Niezwykle rzadko taka umowa sporządzana jest na piśmie. Ze względu na to że nie ma takiego obowiązku. W przypadku naprawy auta kodeks cywilny nie wymaga sporządzania pisemnej umowy. Jednak aby ewentualnie udowodnić to, że umowa taka została zawarta, należy przedstawić jakieś dowody. Mogą to być na przykład świadkowie, rozmowy telefoniczne, lub wiadomości email.

W jaki sposób porozumieć się z warsztatem?

Wiadomym jest, że najlepszą opcją jest to, kiedy warsztat poczuwa się do winy za poniesione przez klienta szkody. W tym wypadku najlepiej dogadać się z warsztatem, aby usunął szkody lub oddał pieniądze.

Niestety, bardzo często dzieje się tak, że warsztat nie przyznaje się do winy i twierdzi że uszkodzenia czy szkody, powstały wcześniej, przed oddaniem im auta. W takiej sytuacji klientowi nie pozostaje nic innego, jak zebrać odpowiednie dowody i skierować sprawę do sądu. Najlepiej w tym przypadku powołać rzeczoznawcę. Jeśli sąd uzna winę warsztatu, najpewniej zasądzi wypłatę odszkodowania lub naprawę wyrządzonych szkód.

Czy uszkodzenia zrobione w warsztacie kwalifikują się do naprawy z AC?

Jest to możliwe i nie ma co do tego przeszkód. Ubezpieczenie AC z pewnością naprawi powstałe szkody, jednak to będzie najgorsze możliwe rozwiązanie dla klienta warsztatu. Straci on wszystkie zniżki, przez co stawka za to ubezpieczenie się zwiększy, a warsztat nie poniesie żadnej odpowiedzialności za swoje czyny.

Przyjęcie samochodu do warsztatu to odpowiedzialność, a każdorazowe oddanie samochodu do warsztatu wiąże się z możliwością pojawienia się nieprzewidzianych problemów. Dlatego warto być wcześniej przygotowanym na taką ewentualność, oraz znać swoje prawa i możliwości ich dowodzenia. Warto pamiętać również o protokołach, umowach, czy w razie problemów zbieraniu ewentualnych dowodów.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2025 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.