Układ chłodzenia silnika - budowa, działanie i czyszczenie

Układ chłodzenia silnika jest niezwykle ważny, ponieważ zapewnia optymalną temperaturę pracy silnika i chroni go przed uszkodzeniem. Silnik w pojeździe generuje duże ilości ciepła podczas pracy, a jeśli jego temperatura przekroczy bezpieczny poziom, może to prowadzić do poważnych uszkodzeń. Właśnie dlatego warto wiedzieć więcej o funkcjonowaniu i jego konserwacji.

Co warto wiedzieć o budowie układu chłodzenia silnika?

Układ chłodzenia silnika zbudowany jest z elementów takich jak wymiennik ciepła, pompa wody, termostat, wentylator, chłodnica, zbiornik wyrównawczy i obwód olejowy. Ostatni element jest także wyposażony w specjalne filtr oleju, który jest niezbędny do optymalnej pracy silnika. Wymiennik ciepła i pompa wody zapewniają obieg zimnej wody z chłodnicy do silnika.

Jak nie ciężko się domyślić ma to kluczowe znaczenie dla obniżania temperatury całego układu. Termostat pełni funkcję regulacyjną i ma za zadanie utrzymać właściwą temperaturę zamykając lub otwierając zawór dopływu zimnej wody, która pochodzi z chłodnicy. Wentylator współpracuje z wymiennikiem ciepła. Ich wspólna praca ma za zadanie wspomożenie wymiany ciepła między silnikiem, a chłodnicą. Chłodnica natomiast przyjmuje gorącą wodę pochodzącą z silnika i odprowadza ją do otoczenia. Dzięki temu ciepło zgromadzone w stacji roboczej jest redukowane. 

Praca silnika powoduje, że olej nagrzewa się do wysokich temperatur. Obwód olejowy pozwala na wymianę ciepła między silnikiem i ściankami obudowy za pomocą oleju. Aby cała praca układu chłodniczego silnika przebiegała sprawnie niezbędny jest zbiornik wyrównawczy służący do uzupełnienia płynu w układzie. Pełni on także rolę zapobiegania uciekania płynu.

Działanie układu chłodzenia silnika - wszystkie istotne informacje

Jak już wcześniej wspomniano omawiany układ odpowiedzialny jest za utrzymanie silnika w odpowiedniej temperaturze. System ten wykorzystuje różne przyrządy do stabilizacji regulacji oraz ewentualnego wyrównywania temperatury. Jednym z głównych komponentów tego układu jest chłodnica, która umieszczona jest z przodu pojazdu. Znajduje się za grillem i chłodzi silnik za pomocą powietrza, które poprzednio zostało wciągnięte przez silnik. Cały system wzbogacony jest w pompę wodną, która nawadnia silnik i pompuje ciecz przepływową. Umożliwia ona obniżenie temperatury całego systemu.

Termostat znajduje się wewnątrz bloku silnika. Pod wpływem temperatury otwiera się i umożliwia wpływanie wody do kanałów silnika, gdy temperatura jest za niska. Umożliwia to ustabilizowanie jej oraz utrzymanie przez dłuższy czas.

Jak można zauważyć cały system bazuje na cyrkulacji powietrza oraz napływie wody w odpowiednim momencie. Aby płyny zostały utrzymane na odpowiednim poziomie i nie uciekały potrzebny jest komponent określany jako zbiornik wyrównawczy. Zwykle podłączony jest do chłodnicy i działa jako magazyn. Absorbuje i odparowuje wodę w celu utrzymania odpowiedniej temperatury cieczy.

Jak przebiega czyszczenie układu chłodzenia silnika?

Na samym początku warto wspomnieć, że czyszczenie takiego układu samodzielnie może okazać się słabą decyzją. Proces ten najlepiej, aby odbywał się w odpowiednim serwisie samochodowym. Na samym początku mechanik odłącza akumulator umożliwi to uniknięcie zwarcie elektrycznego oraz rozładuje prąd zalegający. Następnie ekspert otworzy zawór zwrotny i dokona diagnozy stanu układu chłodniczego. Takiemu procesowi będzie towarzyszyło usunięcie resztek starych płynów lub elementów stałych takich jak piasek a czasem nawet lód.

Po wykonaniu tych prac nastąpi moment, w którym układ zostanie złożony ponownie zgodnie z instrukcją producenta. Wynika to z tego, że układy chłodzenia silnika często wyglądają inaczej w przypadku innych maszyn. Jeśli zejdzie taka potrzeba mechanik wymieni uszczelki, które są uszkodzone lub wyczerpane. Jeśli jakieś elementy w omawianym układzie są uszkodzone lub wymagają regeneracji to mechanik je wymieni. Na samym końcu całego procesu zostanie wlany płyn chłodzący do układu. W tym momencie cały system jest gotowy do pracy i może optymalnie chłodzić silnik.

Układ chłodzenia silnika - jak go konserwować?

Przed zaprezentowaniem podstawowych porad warto jest odpowiedzieć sobie na pytanie, dlaczego w ogóle warto jest konserwować ten układ? Zabezpieczenie go oraz dbanie o stan techniczny podniesie nie tylko bezpieczeństwo poruszania się pojazdem, ale także zagwarantuje jego dłuższą pracę. Większa żywotność układu przełoży się na wolniejszą konieczność wymiany komponentów- to zaoszczędzi koszty oraz czas kierowcy. Oto kilka podstawowych rad jak konserwować układ chłodzenia silnika!

  • Poziom płynu chłodzącego powinien być regularnie sprawdzany. Najlepiej, aby było to co najmniej raz w roku. Idealnym scenariuszem jednak będzie sprawdzanie stanu płynu chłodniczego co miesiąc lub dwa.
  • Olej także powinien być regularnie wymieniany najlepiej co 5000 lub 10 000 km. Kwestia ta głównie zależy od indywidualnych zaleceń producenta. Tego rodzaju praktyka umożliwi zapobieganie gromadzenie się zanieczyszczeń i przegrzewania się silnika.
  • Chłodnica powinna być regularnie czyszczona. Proces ten może być wykonywany co około 6 miesięcy. Ważne jest jednak, aby był on na tyle skuteczny, że wszystkie zanieczyszczenia znajdujące się w układzie zostaną usunięte. Umożliwi to sprawniejszy przepływ powietrza oraz płynu chłodzącego co podniesie optymalizację pracy układu.
  • Zaciski gumowe oraz uszczelki to jedne z elementów, które najbardziej narażone są na uszkodzenie. Najlepiej, aby sprawdzać je co około 3 miesiące. Proces ten można przeprowadzić samodzielnie- należy upewnić się, że nie ma żadnych wycieków a uszczelki nie są zużyte.
  • Ważne jest także systematyczne sprawdzanie stanu węży chłodnicy.
  • Termostaty montowane w takich układach zwykle starczają na bardzo długi czas i rzadko się psują. Mimo wszystko warto jest je sprawdzić co około 1 rok. 
  • W eksploatowanym płynie chłodniczym mogą się pojawić ubytki. W takiej sytuacji należy je uzupełnić lub zupełnie wymienić tą substancję.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2025 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.