Żółte tablice i rejestracja samochodu na zabytek

Pojazd z żółtymi tablicami jest jednym z bardziej rzucających się w oczy. Większość samochodów z tablicą o tej barwie, jest wpisanych do rejestru pojazdów zabytkowych. Zastanawiasz się, czy i Twój samochód spełnia kryteria do określania go mianem zabytkowego? Jeśli tak, sprawdź, koniecznie przejdź do dalszej części artykułu. 

Czy żółte tablice zawsze oznaczają zabytkowy samochód?

Okazuje się, że nie. Jeżeli pojazd posiada białe tablice z przodu i żółte z tyłu, najprawdopodobniej masz do czynienia z samochodem zarejestrowanym za granicą, np. w Wielkiej Brytanii. Co ciekawe, w Zjednoczonym Królestwie tym od 2001 roku obowiązuje właśnie żółty kolor tylnych tablic wraz z czarnym napisem. Podczas wyboru tej dosyć charakterystycznej barwy kierowano się m.in. względami bezpieczeństwa.

W Wielkiej Brytanii pojawiło się podejrzenie, że odbijające się światło będzie powodować pomyłki kierunku ruchu pojazdów. Tablice w kolorze żółtym mają temu zapobiegać. Należy również dodać, że barwa ta kontrastuje z czarną czcionką, dzięki czemu sprawia, że numer rejestracyjny pojazdu jest wyraźniejszy. 

Jaki samochód można określić mianem zabytkowego?

Aby samochód mógł zostać zarejestrowany jako pojazd zabytkowy, musi spełniać 3 kryteria. Pierwszym z nich jest jego wiek. Samochód nie może mieć mniej niż 25 lub 30 lat (liczba ta zależy od województwa). Co więcej — produkcja takiego pojazdu musiała zakończyć się przynajmniej 15 lat temu. 

Ostatnim warunkiem do uzyskania miana pojazdu zabytkowego, jest zachowanie w nim co najmniej 75% oryginalnych części. W tym miejscu warto zastanawiać się, czy młodsze auto również może być zarejestrowane jako zabytkowe? Może być. Musi jednak spełniać kilka kryteriów.

Warunki wpisania samochodu młodszego niż 25 / 30 lat do rejestru pojazdów zabytkowych:

  • zastosowanie oryginalnych rozwiązań konstrukcyjnych,
  • związek z istotnymi wydarzeniami samochodowymi,
  • związek z ważnymi wydarzeniami historycznymi bądź użytkowanie samochodu przez wyjątkowo ważne osoby,
  • dokumentacja ważnego etapu rozwoju techniki motoryzacyjnej,
  • oryginalne wykonanie lub odrestaurowanie,
  • precyzyjnie odtworzenie zgodnie ze stosowaną technologią w poszczególnych latach produkcji pojazdu.

Pamiętaj, że decyzję o tym, czy pojazd spełnia powyższe kryteria, podejmuje rzeczoznawca.

W jaki sposób zarejestrować pojazd jako zabytkowy?

Proces ten składa się z 3 etapów. Na samym wstępie należy zaznaczyć, że są one dość żmudne. Pierwszym etapem jest uzyskanie przez pojazd wpisu do rejestru zabytków, drugim — kontrola oraz dopuszczenie go do ruchu drogowego, i trzecim — rejestracja w wydziale komunikacji. 

Decyzję dotyczącą rejestracji pojazdu, jako zabytkowy, wydaje rzeczoznawca

Decyzję dotyczącą rejestracji pojazdu, jako zabytkowy, wydaje rzeczoznawca

Wpis do rejestru zabytków

Na początku właściciel samochodu musi uzyskać opinię rzeczoznawcy dotyczącą kwestii techniki samochodowej. Lista osób uprawnionych do wydawania opinii na temat pojazdów zabytkowych, znajduje się u wojewódzkіеgо kоnѕеrwаtоrа zаbуtków. Oprócz takiej opinii rzeczoznawca wydaje również tzw. białą kartę, czyli kartę ewidencyjną samochodu. Jeden z egzemplarzy zostaje wysłany do wspomnianego już wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Drugi egzemplarz białej karty trafia do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie. Należy dodać, że konserwator zabytków zapoznaje się z opinią rzeczoznawcy, po czym samodzielnie ocenia pojazd. Jeżeli ta przebiegnie pomyślnie, samochód zostaje włączony do ewidencji zabytków. Jego właściciel uzyskuje odpowiednie zaświadczenie, które musi przedstawić w okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Kontrola oraz dopuszczenie do ruchu

Samochód określony mianem zabytkowego, musi być sprawdzony pod kątem technicznym w dowolnej stacji kontroli pojazdów. Kierowca nie może jednak przyjść do właściciela takiej stacji i poprosić o przeprowadzenie badania technicznego jego pojazdu. Zanim to zrobi, jest zobowiązany do złożenia wniosku o wykonanie takiego badania. Dokument ten zawiera wiele technicznych informacji dotyczących danego pojazdu.

W związku z tym, że opracowanie wspomnianego przed chwilą dokumentu jest trudnym przedsięwzięciem, niektórzy właściciele samochodów decydują się na zlecenie go rzeczoznawcy samochodowemu. Pozytywne badanie samochodu w okręgowej stacji kontroli oznacza dopuszczenie go do ruchu drogowego. Właściciel, który otrzyma dokument potwierdzający ten stan rzeczy, jest zwolniony z konieczności wykonywania okresowych badań technicznych. 

Rejestracja w wydziale komunikacji

Ostatni etap dotyczy wizyty w wydziale komunikacji. Oprócz standardowych dokumentów niezbędnych w trakcie rejestracji pojazdu właściciel musi przedłożyć dokument potwierdzający wpisanie samochodu do ewidencji zabytków. Konieczne jest również przedstawienie opinii rzeczoznawcy, a także dokumentu uprawniającego pojazd do jazdy w ruchu drogowym. Jeśli samochód został wcześniej zarejestrowany poza granicami naszego państwa, konieczne jest przetłumaczenie dowodu rejestracyjnego. 

Warto jednak zaznaczyć, że koszt rejestracji zabytkowego pojazdu oscyluje w granicach 1000 zł. W skład tej kwoty wchodzi m.in. 300 zł opłaty za badanie techniczne, 400 zł za tzw. białą kartę, 200 zł za żółte tablice rejestracyjne. Należy jednak dodać, że opinia rzeczoznawczy kosztuje od 300 do 600 zł, w związku z czym łączna opłata za przekwalifikowanie pojazdu na pojazd zabytkowy przewyższy 1000 zł.

Samochód zabytkowy a OC

Jeśli jeździsz zabytkowym samochodem tylko okazjonalnie, nie musisz wykupywać całorocznego OC. Załóżmy, że użytkujesz pojazd w lecie, a w okresie jesienno-zimowym go  garażujesz. Wystarczy więc, że zakupisz krótkoterminowe OC na okres przynajmniej 30 dni i nieprzekraczający 12 miesięcy. Pamiętaj, że ubezpieczenie tego rodzaju nie przedłuża się automatycznie. Jeśli nie będziesz posiadać ważnego OC, możesz zapłacić mandat — zupełnie tak samo, jak ma to miejsce w przypadku zwykłych samochodów.  

Jak widzisz, wcale nie musisz oddawać wiekowego auta na złomowisko. Zamiast tego możesz rozważyć wpisanie go do ewidencji pojazdów zabytkowych. Zanim jednak otrzymasz dokument potwierdzający taki stan rzeczy, musisz uzbroić się w cierpliwość.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2025 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.