Przejazdy kolejowe - przypomnienie przepisów

Zderzenie pojazdu z pociągiem na przejeździe kolejowym grozi śmiertelnym wypadkiem ze względu na ciężar i prędkość pociągu. Z tego powodu przejścia, są zabezpieczone szlabanami, znakami świetlnymi, krzyżami ostrzegawczymi i wreszcie przepisami ruchu drogowego, które dokładnie określają, jak kierowca powinien się zachowywać podczas przejazdu. Tak więc nawet te przejścia, które nie mają fizycznego zabezpieczenia, są zabezpieczone prawnie.

Niebezpieczne sytuacje na przejazdach kolejowych — jak najczęściej dochodzi do wypadków?

  • Nieuwaga i zmęczenie kierowcy samochodu są bardzo niebezpieczne. W takich sytuacjach łatwo przegapić przejazd.
  • Słońce może oślepić kierowcę lub sprawić, że migające czerwone światła będą mniej widoczne. Dlatego trzeba być bardzo ostrożnym i jeśli nie widać dobrze świateł, lepiej będzie zatrzymać się przed przejazdem kolejowym i dobrze się rozejrzeć.
  • Jeśli szlabany są podniesione, ale czerwone światła nadal migają, nigdy nie należy wjeżdżać ani wchodzić na przejście. Bramy mogą się ponownie zamknąć i może przyjechać kolejny pociąg. Na przejście można wjechać tylko wtedy, gdy nie migają czerwone światła, są one nadrzędne w stosunku do szlabanów.
  • Bariery mogą również mieć awarię, dlatego nigdy nie wolno wjeżdżać na skrzyżowanie, jeśli migają czerwone światła ostrzegawcze.

Przejście bez szlabanów i świateł

Bądź bardzo ostrożny na tego typu skrzyżowaniach, a także uważnie słuchaj. Zbliżając się do tego typu przejazdu, pociąg musi zatrąbić klaksonem, aby był nie tylko widoczny, ale i słyszalny. Lepiej ścisz radio lub otwórz okno, zatrzymaj się przed przejściem i dobrze się rozejrzyj.

Awaria na skrzyżowaniu

Jeśli z jakiegoś powodu zatrzymasz się na przejeździe kolejowym i nie możesz jechać dalej, a pociąg nie jedzie, zadzwoń pod numer 112 i poinformuj, na którym przejeździe to się stało. Każdy przejazd kolejowy jest ponumerowany, dzięki czemu od razu wiadomo, o który przejazd chodzi. Oznaczenia zawsze zaczynają się od litery P., i znajdują się na odwrocie krzyża ostrzegawczego lub urządzenia świetlnego. Policja będzie miała więc miejsce na uniknięcie wypadku, czyli zatrzymanie pociągów.

Niefunkcjonalna sygnalizacja

W przypadku napotkania niedziałającej sygnalizacji lub barier trzeba niezwłocznie zgłosić ten fakt pod numer 112 (zgodnie z opisem w poprzednim punkcie).

Zbliżając się do przejazdu kolejowego należy zachować szczególną ostrożność

Zbliżając się do przejazdu kolejowego należy zachować szczególną ostrożność

Przepisy — jak należy zachowywać się na przejazdach kolejowych?

  1. Przed przejazdem kolejowym kierujący pojazdem musi zachować szczególną ostrożność, a zwłaszcza upewnić się, że może bezpiecznie przejechać przez przejazd kolejowy.
  2. Pojazdy ustawiają się przed przejazdem kolejowym w kolejności, w jakiej przyjechały. Jeżeli nie jest to jazda równoległa lub jazda zgodnie z § 12 ust. 2, pojazdy mogą przejeżdżać przez przejazd kolejowy tylko w jednym kierunku jazdy.
  3. W odległości 50 m przed przejazdem kolejowym i podczas przejazdu przez niego kierujący może jechać z maksymalną prędkością 30 km/H. Jeżeli świeci przerywane białe światło sygnalizacyjne urządzenia zabezpieczenia przejazdu, może on jechać 50 m przed przejazdem kolejowym i podczas przejazdu z maksymalną prędkością 50 km/H. Kierujący przejazdem przez przejazd kolejowy nie może niepotrzebnie wydłużać czasu przejazdu.
  4. Jeżeli pojazd zatrzyma się na przejeździe kolejowym, jego kierujący obowiązany jest usunąć pojazd z torów kolejowych, a jeżeli nie może tego zrobić, niezwłocznie uczynić wszystko, aby maszyniści taboru zostali na czas ostrzeżeni o niebezpieczeństwie.
  5. Przed przejazdem kolejowym, na którym umieszczony jest znak drogowy „Stop” kierujący pojazdem ma obowiązek zatrzymania się w miejscu, w którym dobrze widać tory, którymi będzie jechał pociąg. 

Kierowcy nie wolno wjeżdżać na przejazd kolejowy:

  • jeżeli ostrzeżenie jest podane przez dwa naprzemienne, czerwone światła sygnalizacji urządzenia zabezpieczającego przejazd,
  • jeżeli ostrzeżenie następuje przerywanym dźwiękiem syreny lub dzwonka urządzenia zabezpieczającego przejazd,
  • jeśli barierki zostaną opuszczone,
  • jeżeli nadjeżdżający pociąg lub inny pojazd kolejowy jest już widoczny, lub słyszalny albo słychać jego klakson, lub gwizd; nie dotyczy to sytuacji, gdy świeci przerywane białe światło sygnalizacyjne urządzenia zabezpieczającego przejazd,
  • jeżeli pracownik toru zasygnalizuje zatrzymanie pojazdu zatacza koła chorągiewką czerwoną, lub żółtą, a przy ograniczonej widoczności pokazując czerwone światło,
  • jeżeli sytuacja za przejazdem kolejowym nie pozwala na bezpieczny przejazd i dalszą jazdę maszynista może wjechać na przejazd tylko wtedy, gdy przed przejazdem uzyskał ustną zgodę uprawnionego pracownika, przewoźnika kolejowego na przejazd przez przejazd. Upoważniony pracownik przewoźnika kolejowego jest obowiązany na żądanie maszynisty okazać ważne upoważnienie przewoźnika kolejowego.

Mandat na przejeździe kolejowym — ile zapłacą kierowcy?

  • 2000 złotych – przejechanie przejazdu kolejowego na czerwonym świetle, które jest emitowane przez sygnalizator;
  • 2000 złotych – wjazd na przejazd kolejowy, w momencie, gdy nie ma miejsca, aby go opuścić
  • 1000 złotych – za wyprzedzanie innego pojazdu na przejeździe kolejowym lub przed nim;
  • 1000 złotych – za wyprzedzanie w momencie przejeżdżania przez tory tramwajowe albo bezpośrednio przed nimi;
  • 300 złotych – zatrzymywanie się na przejazdach kolejowych albo tramwajowych w odległości mniejszej niż dziesięć metrów od przejazdu;
  • 300 złotych – pozostawienie pojazdu na przejeździe kolejowym lub tramwajowym.

Bardzo ważne, abyśmy zachowywali szczególną ostrożność przy każdym przejeździe kolejowym, nie tylko tym, który nie posiada świateł i barierek. 

 

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2025 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.