Jak rozpoznać gołoledź na drogach? Jak wtedy jechać?

Gołoledź zimą występuje bardzo często. To objaw marznących opadów deszczu lub śniegu, które szybko zamieniają ulice i chodniki w najprawdziwsze lodowisko. Po czym poznać, że na drodze występuje gołoledź? Jak radzić sobie w takich warunkach podróżując samochodem? O tym jest nasz wpis.

Gołoledź - kiedy występuje?

Po czym rozpoznać, że na drodze jest gołoledź? Ogromne prawdopodobieństwo jej wystąpienia jest wówczas, gdy temperatura powietrza jest na niewielkim minusie (np. -1 lub -2 stopnie Celsjusza), przy czym jednocześnie mrozowi towarzyszą też opady deszczu. Ten, stykając się z asfaltem, momentalnie zamarza, a na powierzchni drogi pojawia się lód. Co więcej — nie tylko deszcz będzie powodował gołoledź. Ta wystąpić może również przy niedużym mrozie i bez opadów deszczu.

Czarny lód na drodze

Najczęściej zaobserwować ją można po lśnieniu powierzchni drogi. Jeśli tak się zdarzy — kierując samochodem należy zachować ogromne środki ostrożności. Taka błyszcząca droga często określana jest mianem tzw. czarnego lodu. Gołoledź może powstać także z opadającej mgły lub skrywać się pod zmrożonym śniegiem pokrywającym drogę nawet niewielką warstwą. Do tego gołoledź występuje często na drogach znajdujących się w pobliżu rzek lub innych zbiorników wodnych, jak też w okolicach terenów leśnych, słynących z większej wilgotności. Jak jeździć w tak trudnych warunkach, by dojechać bezpiecznie do celu? O czym pamiętać, poruszając się po drodze pokrytej gołoledzią? Odpowiedzi na te pytania znaleźć można w dalszej części publikacji.

Warto kontrolnie zahamować

Co zrobić aby zyskać pewność, że na drodze występuje gołoledź? Warto przeprowadzić kontrolowane hamowanie, określane mianem awaryjnego. Dobrze jednak próby tej dokonać w określonych warunkach. Idealnie, jeśli droga jest pusta, a prędkość poruszania się samochodem niewielka. Wówczas warto się przekonać, czy podczas hamowania auto wpadnie w poślizg i czy automatycznie uruchomi się także system ABS. Jeśli tak się stanie — pewność, że powierzchnię drogi pokrywa gołoledź, jest niemal gwarantowana.

Refleks świetlny na drodze

Zjawisku gołoledzi na drodze często towarzyszy także oszronione pobocze oraz refleks od świateł samochodowych pojawiający się na asfalcie. Cienka warstwa lodu pokrywająca drogę nieraz działa niczym lustro, odbijając światło pochodzące z kierunku reflektorów auta poruszającego się po drodze. To również znak potwierdzający fakt, że na drodze występuje zjawisko tzw. czarnego lodu.

Jak jeździć podczas gołoledzi?

Niejednokrotnie obowiązki zawodowe lub zobowiązania innego rodzaju zmuszają kierowców do tego, by poruszać się samochodami niezależnie od warunków pogodowych. Bezpieczna jazda w trakcie gołoledzi nie należy jednak do najłatwiejszych. Warto wiedzieć więc, w jaki sposób poruszać się po drodze w trudnych warunkach. Co robić w sytuacji, gdy wyższa konieczność zmusza do opuszczenia bezpiecznego miejsca postoju w garażu lub na parkingu? Z pewnością należy zastosować się do kilku zasad.

Prędkość dostosowana do warunków drogowych

Kilkanaście kilometrów na godzinę - to jedna z najczęściej rekomendowanych prędkości do poruszania się samochodem podczas gołoledzi. Warto tę zasadę nie tylko znać w teorii, ale również stosować w praktyce. Dzięki zwiększonej uwadze i ostrożności na drodze, ryzyko wystąpienia jakiejkolwiek kolizji zdecydowanie się zmniejsza. Do tego należy również pamiętać o tym, że niewielka prędkość pozwoli na szybsze i skuteczniejsze wdrożenie podstawowych manewrów. Na ich zastosowanie zaś podczas gołoledzi trzeba założyć margines nawet liczący kilkanaście metrów. W ten sposób właśnie wydłuża się droga hamowania pojazdu w trudnych warunkach pogodowych.

Podczas gołoledzi należy znacznie zmniejszyć prędkość pojazdu oraz zwiększyć uwagę

Podczas gołoledzi należy znacznie zmniejszyć prędkość pojazdu oraz zwiększyć uwagę

Gdy gołoledź pojawi się z zaskoczenia

Nierzadko zdarza się tak, że wyruszając w dłuższą trasę, gołoledź pojawi się całkiem znienacka. Jak  wtedy radzić sobie za kierownicą? Dobrą praktyką będzie kierowanie pojazdem z wykorzystaniem obu rąk. Dzięki temu będzie można łatwiej kontrolować ruch samochodu w sytuacji, gdyby pojazd stracił przyczepność i wpadł w poślizg. Ponadto warto pamiętać też o znacznym zredukowaniu prędkości, by w efekcie zagrożenia na drodze móc jak najszybciej i najbardziej płynnie zareagować odpowiednim manewrem.

Gołoledź - jakich manewrów nie wykonywać?

Zdecydowanie niepolecaną i nieskuteczną praktyką jest maksymalne dociśnięcie hamulca przy jednoczesnym wciskaniu pedału gazu. Może to doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji na drodze. Lepszą opcję będzie zwolnienie pedału gazu i pozwolenie, by samochód sam wytracił aktualną prędkość. Warto postawić na hamowanie silnikiem i stopniowe redukowanie biegów przy jednoczesnym płynnym puszczaniu sprzęgła. W takich okolicznościach dobrze też powstrzymać się przed wykonywaniem gwałtownych ruchów kierownicą. Już samo zmniejszenie kąta skrętu kierownicy przyniesie pozytywne efekty dla zachowania bezpieczeństwa na drodze.

Bufor bezpieczeństwa to podstawa

Zachowanie zwiększonej odległości od poprzedzającego pojazdu, zdecydowanie mniejsza prędkość poruszania się po drodze i jeszcze większa zasada ograniczonego zaufania doprowadzić mogą do sytuacji, że poruszanie się po drodze z występującą gołoledzią będzie bezpieczne. Warto o tym wszystkim pamiętać, ale co najważniejsze — zasady te wdrażać w praktyce, a nie tylko teorii. Dzięki mądremu poruszaniu się samochodem w trudnych warunkach atmosferycznych, z powodzeniem można zapewnić dużo większe bezpieczeństwo podróżowania nie tylko sobie, ale i innym. Brawurowe zachowania za kierownicą podczas gołoledzi nie są wskazane. Zachowanie zdrowego rozsądku to podstawa bezpieczeństwa drogowego — i to niezależnie od warunków.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2025 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.