W raporcie opublikowanym przez IBRM Samar dostępne są informacje dotyczące sprowadzania pojazdów używanych do Polski w 2022 roku. Był to okres, w którym odnotowano spore załamanie, jeśli chodzi o import aut używanych z różnych krajów. W tym czasie do Polski udało się sprowadzić około 700 tysięcy pojazdów używanych (655 652 sztuki do końca listopada). Wielu ludzi spodziewało się, że najczęściej sprowadzany był Volkswagen Golf lub dotychczasowy lider, czyli Audi A4. Okazuje się jednak, że po wielu latach dominacji Audi A4, korona lidera za 2022 rok trafiła do Opla Astry.
Najpopularniejsze marki i modele samochodów używanych sprowadzanych do naszego kraju
W 2022 roku do Polski sprowadzonych zostało wiele marek i modeli pojazdów używanych z zagranicy. Sytuacja prezentuje się następująco:
Najczęściej wybierane marki sprowadzanych pojazdów:
- Volkswagen (71 836 szt.),
- Opel (69 106 szt.),
- Ford (65 511 szt.),
- Audi (60 284 szt.),
- BMW (44 752 szt.),
- Renault (38 749 szt.),
- Peugeot (36 968 szt.),
- Mercedes (31 074 szt.),
- Citroen (30 860 szt.),
- Toyota (25 506 szt.),
- Hyundai (24 454 szt.),
- Volvo (19 854 szt.),
- Seat (19 153 szt.),
- Nissan (19 092 szt.),
- Kia (18 598 szt.).
Można łatwo zauważyć, że wśród 10 najczęściej sprowadzanych marek do Polski dominują pojazdy niemieckie, wśród których najniższą 8. lokatę zajął Mercedes. W czołówce znajdują się jeszcze francuskie marki Renault oraz Peugeot (kolejno 6 i 7 miejsce), a także Citroen (9 lokata). Warto też pamiętać o japońskiej Toyocie (10 miejsce) i Fordzie zajmującym ostatnie miejsce na podium.
Niemieckie marki samochodowe są najczęściej sprowadzanie do Polski
Najpopularniejsze modele aut sprowadzanych do kraju:
- Opel Astra (21 237 szt.),
- Audi A4 (21 204 szt.),
- Volkswagen Golf (20 648 szt.),
- BMW serii 3 (15 791 szt.),
- Audi A3 (14 068 szt.),
- Ford Focus (13 189 szt.),
- Opel Corsa (13 121 szt.),
- Ford Fiesta (11 626 szt.),
- Volkswagen Passat (11 170 szt.),
- Volkswagen Polo (11 055 szt.),
- Audi A6 (10 005 szt.),
- BMW serii 5 (9744 szt.),
- Ford Mondeo (9636 szt.),
- Nissan Qashqai (8532 szt.),
- Opel Meriva (8293 szt.).
W roku 2022 można zauważyć jedną istotną zmianę, jeśli chodzi o czołówkę najczęściej sprowadzanych pojazdów używanych do naszego kraju. Okazuje się, że wieloletnia dominacja modelu Audi A4 dobiegła końca. W 2022 roku liderem importu pojazdów używanych został Opel Astra (21 237 sprowadzonych sztuk).
Trzeba jednak pamiętać o tym, że zeszłoroczna wygrana Opla Astry jest minimalna. Audi A4 zostało bowiem wyprzedzone zaledwie o 33 egzemplarze sprowadzone do naszego kraju w 2022 roku. Trzecie miejsce zajął Volkswagen Golf.
W czołowej dziesiątce znajdują się jedynie dwa pojazdy, które nie są produkowane przez niemieckie koncerny. Są to modele Ford Focus oraz Ford Fiesta, których popularność od lat utrzymuje się na wysokim poziomie. Dalszą 13. pozycję zajął Ford Mondeo. Z kolei, jeśli chodzi o auta japońskie to najchętniej sprowadzany jest Nissan Qashqai, podczas gdy liderem wśród aut francuskich jest Renault Clio.
Z jakich krajów najczęściej są sprowadzane samochody do Polski?
W 2022 roku (w porównaniu z rokiem 2021), Polacy sprowadzili mniej więcej o jedną piątą mniej aut używanych. Całkowity import wyniósł 772 348 egzemplarzy, wśród których znaczna większość (705 556 sztuk) to samochody o przeznaczeniu osobowym. W stosunku do 2021 roku można zauważyć więc spadek o 17,8%. Niższy rezultat został zanotowany jedynie w 2013 roku.
Oczywiście najwięcej pojazdów używanych jest nadal sprowadzanych z Niemiec (415 784 sztuki) co stanowi spadek o 24% w porównaniu z 2021 rokiem. Drugie miejsce zajmuje Francja (spadek o 1,4%), a trzecie Belgia (-19%). Czwartą lokatę zajmuje Holandia (-3,5%). Jeśli chodzi o przyrost importu to został on odnotowany w przypadku pojazdów ze Stanów Zjednoczonych (38 592, czyli +6,6%) oraz Norwegii (+67%).
Porównując z rokiem 2021, sprowadziliśmy mniej samochodów do kraju
Wersje silnikowe używanych aut sprowadzanych do Polski
Więcej niż połowa (58,2%) używanych pojazdów osobowych sprowadzonych do Polski, była wyposażona w silnik benzynowy. Liczba aut z silnikiem Diesla spadła o 1,1% (41,4%) w stosunku do 2021 roku. Import aut z zasilaniem elektrycznym jest marginalny (zaledwie 0,4%). Ponadto importowane pojazdy benzynowe są coraz starsze. Ich średni wiek to 14 lat, czyli są o rok starsze w porównaniu z rokiem 2021.
Nic dziwnego, że odnotowywane są takie statystyki. Przez wiele lat do Polski trafiały pojazdy z silnikami diesla (głównie z Niemiec). Jeśli chodzi o auta z instalacją gazową to najczęściej jest ona montowana już w Polsce. Najwięcej pojazdów zasilanych gazem jest używanych w Turcji, Polsce i Włoszech. W pozostałych krajach ta ilość jest bardzo niska.
Rzadkością jest sprowadzanie do Polski używanych pojazdów elektrycznych. Jeśli ktoś podejmuje decyzję o takim aucie to najczęściej jest ono kupowane z salonu. Wiąże się to z przekonaniem, że akumulatory takich pojazdów szybko się zużywają, więc kupno "elektryka" z rynku wtórnego może być ryzykowne.
Charakterystyka pojazdów, które są najczęściej sprowadzane z zagranicy
Polacy są znani z tego, że chętnie sprowadzają pojazdy zagraniczne. Najczęściej do Polski importowane są pojazdy z Niemiec, Francji, Belgii oraz Holandii. Wiele informacji można uzyskać nie tylko od IBMR Samar, ale również od towarzystw ubezpieczeniowych prowadzących statystyki zgłaszanych pojazdów używanych do ubezpieczeń OC.
Na podstawie danych zebranych przez porównywarkę ubezpieczeń Mubi można odnotować następujące cechy pojazdów sprowadzanych z zagranicy i ubezpieczanych w 2022 roku:
- średni wiek auta – 16 lat,
- średnia pojemność jednostki napędowej – 1,9 litra,
- najpopularniejszy typ wykorzystywanego paliwa – benzyna.
Wśród wielu ludzi panuje przekonanie, że w większości z zagranicy sprowadzane są stare diesle, które są sprzedawane na Zachodzie ze względu na wprowadzanie licznych stref zielonych, w których obowiązuje zakaz wjazdu dla starych aut na olej napędowy. Oczywiście do Polski importowanych jest sporo takich aut, ale w znacznej większości są pojazdy posiadające silniki benzynowe.
Auta na benzynę, okazują się być najczęściej sprowadzanymi do Polski
Polskie miasta wojewódzkie z największą liczbą sprowadzonych samochodów
Przede wszystkim sprawdzanie aut z zagranicy lub kupno sprowadzonego pojazdu to rozwiązanie idealne dla osób, które nie posiadają dużych kwot na zakup auta z salonu lub nie chcą ich wydawać. Teoretycznie najbogatsze miejscowości powinny posiadać najmniejszy odsetek sprowadzanych pojazdów używanych. Statystyka wygląda następująco dla miast wojewódzkich:
- Warszawa 41,90%,
- Katowice 47,07%,
- Gdańsk 48,49%,
- Wrocław 50,23%,
- Kraków 52,09%,
- Poznań 53,64%,
- Opole 54,05%,
- Lublin 54,61%,
- Łódź 55,81%,
- Olsztyn 56,64%,
- Szczecin 56,88%,
- Kielce 57,53%,
- Toruń 57,93%,
- Bydgoszcz 58,02%,
- Rzeszów 59,53%,
- Zielona Góra 59,58%,
- Białystok 59,84%,
- Gorzów Wielkopolski 63,28%.
Na podstawie danych z ubezpieczalni samochodowych, można wywnioskować, że najmniej ludzi poszukiwało ubezpieczenia OC na sprowadzony samochód w Warszawie czyli mieście wojewódzkim, które jest najbogatsze w Polsce. Na kolejnych miejscach również znajdują się bogate miasta, takie jak Katowice, Gdańsk, Wrocław, Kraków oraz Poznań.
Największy odsetek osób ubezpieczających pojazdy sprowadzane z zagranicy odnotowano w Gorzowie Wielkopolskim, Białymstoku oraz Zielonej Górze.
Nic w tym dziwnego, ponieważ mamy tutaj do czynienia z dwoma miastami leżącymi przy granicy z Niemcami, czyli krajem, z którego sprowadza się najwięcej używanych pojazdów.
Dlaczego import używanych pojazdów z zagranicy ulega zmniejszeniu?
Jeśli chodzi o sprowadzanie pojazdów używanych do Polski to import maleje od czasu pojawienia się pandemii COVID-19 i zamknięcia granic. Problemem przyczyniającym się do spadku importu jest zwiększająca się inflacja oraz brak nowych pojazdów na rynku spowodowany problemami z łańcuchami dostaw. W związku z tym za granicą auta z rynku wtórnego zyskują popularność i przekłada się to na import do Polski.
Czy Polacy chętnie sprowadzają stare samochody z zagranicy?
W roku 2022 odnotowano średni wiek wynoszący ponad 13 lat, a w autach benzynowych, ponad 14 lat.
Najstarsze pojazdy są sprowadzane do województwa lubuskiego (średnia 14,2 lata). Najmłodsze pojazdy używane trafiają z kolei do województwa wielkopolskiego. Można więc śmiało stwierdzić, że Polacy dość chętnie sprowadzają starsze, kilkunastoletnie pojazdy.