Pod pojęciem Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów kryje się baza danych z informacjami na temat pojazdów, kierowców oraz właścicieli samochodów. Dane dostępne w CEPiK są przeznaczone zarówno dla osób fizycznych, jak również firm oraz różnych instytucji i służb (w tym policji). Warto więc uzyskać więcej informacji związanych z tym bardzo praktycznym systemem.
CEPiK to baza danych spełniająca wiele istotnych zadań. Dzięki niej można na przykład ustalić czy informacje przekazane przez dotychczasowego właściciela auta są zgodne z prawdą. Jest to przydatne przed zakupem pojazdu. Wspomniany system jest wygodny w obsłudze i nie wymaga wychodzenia gdziekolwiek, aby uzyskać stosowne informacje.
CEPiK - co to takiego?
Baza danych znana jako Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców (w skrócie CEPiK) została przygotowana na bazie ustawy Prawo o ruchu drogowym. Mamy tutaj do czynienia ze specjalnym systemem informatycznym zawierającym informacje na temat pojazdów mechanicznych, które zostały zarejestrowane w Polsce. Ponadto dostępne są tu informacje o kierowcach uprawnionych do prowadzenia konkretnych pojazdów. Główne zadanie CEPiK to ochrona przed negatywnymi działaniami i zjawiskami powiązanymi ze sprzedażą aut używanych. Dane z tej bazy są szczególnie przydatne dla osób planujących kupno używanego pojazdu, ponieważ pozwalają na weryfikację jego historii.
W CEPiK dostępne są dwie bazy:
- Centralna Ewidencja Pojazdów (CEP),
- Centralna Ewidencja Kierowców (CEK).
CEP umożliwia na przykład sprawdzenie historii używanego samochodu przed jego kupnem. Warto szerzej zapoznać się z danymi dostępnymi w takim rejestrze pojazdów mechanicznych.
Dane znajdujące się w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców
Jeśli chodzi o zakres informacji i danych, które są gromadzone w CEPiK to został on dokładnie określony w ustawie Prawo o ruchu drogowym. W systemie tym dostępne są między innymi następujące typy informacji:
- o pojeździe (np. typ, marka i model ,rocznik, data pierwszej rejestracji, data ostatniego przeglądu technicznego),
- o nadaniu oraz wybiciu numeru podwozia lub nadwozia albo silnika,
- o ewentualnej kradzieży i odnalezieniu pojazdu,
- o utracie tablic i dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego oraz karty pojazdu (oraz o odnalezieniu tych dokumentów i przedmiotów),
- o zatrzymaniu pozwolenia czasowego lub dowodu rejestracyjnego,
- o posiadanej obowiązkowej umowie ubezpieczenia OC właściciela pojazdu.
Można więc zauważyć, że mamy do czynienia z praktycznym narzędziem zawierającym kompleksowe informacje związane z pojazdami i kierowcami. Taki łatwy dostęp do informacji przekłada się na bezpieczniejszy obrót i handel pojazdami mechanicznymi.
Przed zakupem auta warto sprawdzić jego historię w CEPiK
Usługi dostępne w ramach CEPiK
Bardzo istotnym zadaniem systemu CEPiK 2.0 było zapewnienie podstaw technicznych i prawnych umożliwiających łatwe udostępnianie informacji zawartych w systemie wszystkim zainteresowanym obywatelom. Efektem prac nad systemem są poniższe usługi dostępne dla przedsiębiorców oraz osób prywatnych.
Historia pojazdu
Bardzo często osoby kupujące samochód z rynku wtórnego, zwracają uwagę na informacje dostępne w ogłoszeniach oraz przekazane przez dotychczasowego posiadacza. Aby uniknąć kupna kradzionego pojazdu lub pojazdu z cofniętym licznikiem, warto skorzystać z usługi Historia pojazdu. Pozwala ona na skuteczne sprawdzenie wiarygodności danej oferty.
Historia pojazdu jest usługą darmową, dzięki której możliwe jest sprawdzenie przeszłości pojazdu i zweryfikowanie informacji podanych przez sprzedającego. W systemie gromadzone są następujące informacje związane z historią pojazdu:
- potwierdzenie aktualnego badania technicznego,
- dane techniczne (m.in. moc i pojemność jednostki napędowej),
- fakt wykupienia polisy OC dla pojazdu,
- odczyt licznika zarejestrowany w czasie ostatniej kontroli drogowej lub przeglądu technicznego,
- informacje o tym czy pojazd został oznaczony jako skradziony.
Każdy może za darmo skorzystać z usługi Historia pojazdu. Należy podać jedynie numer rejestracyjny, numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji, aby otrzymać raport na temat danego pojazdu.
Ponadto w 2020 roku do usługi tej wprowadzono informacje dotyczące istotnych szkód. Chodzi tutaj o takie szkody, które w bezpośredni sposób wpływają na bezpieczeństwo pasażerów i kierowców w czasie podróży.
Punkty karne on-line
Liczba zgromadzonych punktów karnych może zostać sprawdzona osobiście w komisariacie policji lub w wygodniejszy sposób drogą internetową. Opcja on-line jest dostępna dzięki usłudze znajdującej się na stronie https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-swoje-punkty-karne.
Sprawdzenie punktów karnych wymaga posiadania profilu zaufanego. Dzięki niemu można wykonać następujące czynności:
- logowanie na konto indywidualne,
- sprawdzenie liczby zgromadzonych punktów karnych,
- pobranie dokumentu w formacie PDF, jeśli potrzebny jest wydruk raportu.
CEPiK umożliwia wyłącznie sprawdzenie własnych punktów karnych. Oznacza to, że nie można sprawdzić innego kierowcy pod kątem jego punktów karnych. Raport wydrukowany z systemu CEPiK nie jest traktowany jako dokument urzędowy, więc nie zostanie uznany przez sąd albo urząd.
Alternatywną opcją jest skorzystanie z tymczasowego profilu zaufanego ważnego przez 3 miesiące. Jest to usługa darmowa i wiąże się z koniecznością przeprowadzenia rozmowy wideo z urzędnikiem.
Bezpieczny autobus
Dzięki usłudze dostępnej na stronie bezpiecznyautobus.gov.pl, możliwe jest sprawdzenie podstawowych informacji na temat autobusu wykorzystywanego do dojazdów do pracy albo w celach wycieczkowych. Po podaniu numeru rejestracyjnego takiego pojazdu można uzyskać następujące informacje:
- fakt wykupienia ubezpieczenia OC dla autobusu,
- posiadanie ważnych badań technicznych,
- wycofanie autobusu z ruchu.
W ramach tej usługi można też sprawdzać liczbę miejsc siedzących oraz stojących. Zarówno dla osób fizycznych, jak i przedsiębiorców, korzystanie z tej usługi jest zupełnie darmowe.
Mój pojazd
Czasami problemem może być brak dowodu rejestracyjnego (nie trzeba go wozić już ze sobą w pojeździe), gdy potrzebne są dane w nim zawarte. Dzięki usłudze Mój Pojazd dostępnej na stronie https://www.gov.pl/web/gov/sprawdz-swoj-pojazd można sprawdzić dane z dowodu rejestracyjnego oraz poniższe informacje dostępne w Centralnej Ewidencji Pojazdów:
- okres ważności ubezpieczenia OC i przeglądu technicznego,
- pojemność silnika i inne dane techniczne,
- informacje o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu.
W przypadku chęci sprawdzenia danych znajdujących się w dowodzie rejestracyjnym konieczne będzie skorzystanie z profilu zaufanego albo tymczasowego profilu zaufanego.
Po zalogowaniu się przy pomocy profilu zaufanego, informacje na temat pojazdu można pobrać w formie pliku PDF, a następnie je wydrukować. W tym przypadku również mamy do czynienia z wydrukiem, który nie jest traktowany jako dokument urzędowy.
Wniosek o udostępnienie informacji
Jest to kolejna ważna usługa przeznaczona dla osób fizycznych i przedsiębiorców. Informacje z CEP lub CEK (dotyczące pojazdu albo kierowcy) można pozyskać poprzez złożenie wniosku o udostępnienie danych wraz ze stosownym uzasadnieniem. Wzór wniosku można znaleźć bez problemów na stronie CEPiK.
Istnieją dwie metody składania wniosku o udostępnienie danych:
- on-line – w tym przypadku potrzebny jest profil zaufany lub podpis elektroniczny,
- przesłanie pisemnego wniosku na adres Centralnego Ośrodka Informatyki.
W przypadku takiego wniosku mamy do czynienia z usługą płatną, której koszt to 30,40 zł. Kwotę tą należy wpłacić na konto bankowe Ministerstwa Cyfryzacji.
Dostęp do statystyk związanych z pojazdami
CEPiK to system pozyskujący informacje od różnych podmiotów, a to przekłada się na sporą liczbę danych statystycznych. Przedsiębiorcy i osoby prywatne mogą wnioskować o udostępnienie takich statystyk dla potrzeb komercyjnych lub niekomercyjnych. Dane pozyskane z CEPiK udostępniane są w formie pozwalającej na identyfikowanie określonych pojazdów i osób.
Dane z CEPiK można pozyskać w ramach dwóch metod wnioskowania:
on-line – w tym przypadku potrzebny jest profil zaufany lub podpis elektroniczny,
drogą pocztową – konieczne jest przesłanie wniosku na adres Departamentu Systemów Państwowych Ministerstwa Cyfryzacji.
W tym przypadku mamy do czynienia z płatną usługą. Wielkość opłaty jest uzależniona od zakresu prac informatycznych, które trzeba wykonać w celu pozyskania danych.