Matador MP47 Hectorra 3 niemal natychmiast stała się bardzo popularna ze względu na umiarkowany koszt przy bardzo wysokich parametrach użytkowych. Wynika to w dużej mierze z zastosowania w jej konstrukcji technologii dostarczonej przez Continental AG.
Obecnie słowacki producent jest jednym z działów konstrukcyjnych tego giganta oponiarskiego. Należy zauważyć bardzo szerokie możliwości zastosowania tej opony. Słowacka firma oferuje ten model w 50 rozmiarach. Wiele z nich posiada indeks prędkości Y, co oznacza zastosowanie nowoczesnych technologii i materiałów w jego konstrukcji.
Przy tworzeniu tego modelu szczególną uwagę zwrócono na zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa na mokrych nawierzchniach. Jest one na bardzo wysokim poziomie, dzięki kilku rozwiązaniom technicznym. Pierwszym z nich jest konstrukcja systemu odprowadzania wody z czterema bardzo dużymi podłużnymi rowkami, umieszczonymi w centralnej części bieżnika.
To właśnie do nich wpływa cała woda odprowadzana z powierzchni styku. Jest ona następnie wyprowadzana na zewnątrz, między innymi poprzez liczne poprzeczne rowki drenażowe. Wiele z nich jest skierowanych przeciwnie do kierunku jazdy i ma zmienny przekrój, co zwielokrotnia ich przepustowość, a tym samym odporność opony na aquaplaning.
Asymetryczny wzór bieżnika tej opony charakteryzuje się dużą liczbą indywidualnych cech. Prawie wszystkie jednak charakteryzują się niełamliwą konstrukcją i masywnymi wymiarami. Najbardziej wyrazistym przykładem tych cech jest konstrukcja środkowej części bieżnika.
Zawiera ona trzy podłużne żebra uformowane z bardzo masywnych podłużnie ułożonych bloków. Ich wysoka odporność na dynamiczne odkształcenia daje oponie wyjątkową stabilność podczas hamowania i przyspieszania, a także sprawia, że opona jest niezwykle czuła i precyzyjna.
Strefy barkowe po obu stronach asymetrycznego bieżnika różnią się od siebie tylko drobnymi szczegółami. W obu przypadkach konstrukcja charakteryzuje się dużą liczbą pojedynczych bloków ułożonych praktycznie pod kątem prostym do kierunku jazdy.
To właśnie w tym miejscu występuje większość naprężeń, które powstają podczas ostrych manewrów i pokonywania zakrętów. W takich warunkach opona zachowuje pełną kontrolę nad trajektorią pojazdu, nawet przy dużej prędkości, dzięki dużej powierzchni styku, która wynika z opisanych powyżej cech konstrukcyjnych strefy barkowej.
Dowiedz się więcej o oponach Matador