Audi SQ8 to samochód, który wymyka się prostym definicjom. Jest sportową odmianą flagowego SUV-a marki (Q8), łączącą linię nadwozia w stylu coupe z funkcjonalnością limuzyny i osiągami auta wyścigowego. W przeciwieństwie do "pełnokrwistego" RSQ8, model SQ8 został zaprojektowany jako idealny Grand Tourer – samochód do połykania tysięcy kilometrów autostrad w absolutnym komforcie i z ogromną prędkością.
Zrozumienie technologii tego auta jest kluczem do świadomego wyboru opon.
Gigantyczny moment obrotowy
Silniki V8 w SQ8 (zarówno TDI, jak i TFSI) charakteryzują się tym, że gigantyczna siła napędowa dostępna jest niemal natychmiastowo. Potężny moment obrotowy jest szczególnie niebezpieczny na mokrym asfalcie. Tradycyjna guma (sadza) traci wtedy przyczepność.
Mieszanki w oponach dedykowanych do potężnych SUV-ów nasycone są krzemionką wysokiej dyspersji. Krzemionka posiada zdolność chemicznego wiązania się z cząsteczkami wody. Dzięki temu, nawet gdy asfalt jest mokry, opona "klei" auto do drogi, pozwalając systemowi Quattro efektywnie rozdzielać napęd bez ciągłego dławienia silnika przez kontrolę trakcji.
Aktywna stabilizacja przechyłów (eAWS)
Najbardziej imponującym elementem SQ8 jest system elektromechanicznej aktywnej stabilizacji przechyłów (eAWS). System ten wykorzystuje silniki elektryczne na stabilizatorach, aby w ułamku sekundy usztywnić zawieszenie w zakręcie.
Ponieważ nadwozie się nie wychyla, siła odśrodkowa nie jest amortyzowana przez zawieszenie, lecz przekazywana bezpośrednio na barki opon i ich ściany boczne. Dlatego SQ8 bezwzględnie wymaga opon o wzmocnionej konstrukcji (XL) i sztywnej budowie, dedykowanych do ciężkich SUV-ów o wysokich osiągach.
Skrętna tylna oś
SQ8 jest niezwykle zwrotne dzięki systemowi czterech kół skrętnych. Specyficzna geometria pracy zawieszenia wymaga opon o bieżniku odpornym na tzw. ząbkowanie, co jest kluczowe dla zachowania komfortu akustycznego.
Przykładowe opony klasy premium z rozwiązaniami przeciwko ząbkowaniu:
- Michelin Primacy / Pilot Sport (z technologią EverGrip lub MaxTouch Construction) – Michelin stosuje technologie, które mają na celu równomierne rozłożenie sił przyspieszenia, hamowania i skręcania na całą powierzchnię styku. Rozwiązanie to sprzyja płaskiemu i równomiernemu zużyciu, redukując ryzyko powstawania ząbków.
- Continental PremiumContact 7 / SportContact 7 – Opony te mają bardzo zaawansowaną geometrię klocków, która często jest zoptymalizowana komputerowo (tzw. "pattern noise optimization"). Poprawne ułożenie i zróżnicowanie rozmiarów bloków minimalizuje rezonans i nierównomierne zużycie.
- Pirelli Cinturato P7 (lub nowsze serie) – Pirelli słynie z produkcji opon turystycznych oferujących wysoki poziom akustyczny. Wykorzystują one specjalne sekwencje klocków bieżnika, które zapobiegają stałemu, powtarzalnemu rytmowi uderzeń w nawierzchnię, co redukuje powstawanie ząbków.
- Goodyear Eagle F1 Asymmetric (z technologią SoundComfort) – Choć sama technologia SoundComfort dotyczy hałasu wewnętrznego (pianka wewnątrz opony), konstrukcja zewnętrzna jest również zaprojektowana tak, aby zapewnić optymalną sztywność i zapobiegać niekontrolowanym ruchom klocków (które są przyczyną ząbkowania).
Cisza w kabinie
Audi SQ8 posiada szyby bez ramek i doskonałe wygłuszenie kabiny, jednak szerokie opony (często 285 mm lub szersze) generują naturalny hałas toczenia. Wiele opon dedykowanych do Audi SQ8 posiada technologie redukcji hałasu (np. Pirelli PNCS, Continental ContiSilent), polegające na umieszczeniu specjalnej gąbki wewnątrz opony, która tłumi rezonans.
Ważne: Najpopularniejszym rozmiarem montowanym fabrycznie w modelu SQ8 jest 285/45 R21, jednak zawsze przed zakupem sprawdź rozmiar na boku obecnie posiadanych opon lub w instrukcji pojazdu.