Opony do BMW X 3M

Zmień model Zmień model

Historia dywizji BMW M (Motorsport GmbH) sięga 1972 roku. Początkowo stworzona, by wspierać program wyścigowy marki (z legendarnym modelem 3.0 CSL na czele), szybko zaczęła przenosić technologie z toru na publiczne drogi. Przez dekady emblemat "M" zarezerwowany był dla lekkich coupé i sedanów (np. M3 lub M5).

Rewolucja nadeszła w 2009 roku wraz z premierą modeli BMW X5 M (E70) oraz X6 M (E71). Był to punkt zwrotny, który zmienił nie tylko markę BMW, ale cały rynek aut sportowych. Sukces "dużych M-ek" otworzył drogę dla modelu X3 M. Jest on duchowym spadkobiercą tamtej rewolucji, ale w bardziej zwartej, lżejszej i zwinniejszej formie. 

Dzisiejsze X3 M Competition jest szybsze i bardziej precyzyjne niż pionierskie X5 M z 2009 roku, stawiając oponom jeszcze wyższą poprzeczkę w kwestii przyczepności bocznej i responsywności.

Opony do BMW X 3M

Rok produkcji Oznaczenie producenta
2018 - obecnie F97 Szczegóły modelu samochodu

BMW X3 M to samochód, który zatarł granicę między rodzinnym SUV-em a autem torowym. Nie jest to po prostu „szybsza wersja” modelu X3. To kompletnie przebudowana konstrukcja, w której inżynierowie z oddziału M Gmbh zmienili niemal wszystko – od silnika, przez układ jezdny, aż po geometrię zawieszenia.

Zrozumienie technologii tego auta jest kluczem do świadomego wyboru opon.

Silnik S58

Pod maską X3 M pracuje 6-cylindrowy silnik rzędowy TwinPower Turbo, który w wersji Competition generuje aż 510 KM i 650 Nm momentu obrotowego. Silnik ten oddaje moc w sposób gwałtowny i liniowy. Opony tylnej osi poddawane są ogromnym obciążeniom termicznym i mechanicznym przy każdym mocniejszym wciśnięciu gazu. Wymaga to mieszanki gumowej o najwyższej odporności na ścieranie i przegrzewanie (klasa UHP).

Sztywność nadwozia i precyzja prowadzenia

To, co odróżnia X3 M od zwykłego X3 (nawet w wersji M40i), to ukryte wzmocnienia. Auto posiada dodatkowe rozpórki w komorze silnika (w tym charakterystyczną karbonową rozpórkę w kształcie litery U) oraz wzmocnienia podwozia. Auto jest sztywne i zwarte, więc opona staje się głównym elementem amortyzującym. Ogumienie musi posiadać bardzo sztywną ściankę boczną i wysoki indeks nośności (wzmocnienie XL), aby nie “pływać” na feldze podczas gwałtownych manewrów.

Napęd M xDrive i aktywny dyferencjał M

To najbardziej zaawansowany system w tym samochodzie. Napęd M xDrive w X3 M jest tylnionapędowy w swojej naturze. Przednia oś dołączana jest tylko wtedy, gdy tylne koła tracą przyczepność. Dodatkowo, aktywny dyferencjał na tylnej osi potrafi rozdzielać moment obrotowy między lewym a prawym kołem (wektorowanie momentu).

System ten jest niezwykle wrażliwy na różnice w obwodzie kół. Zastosowanie opon różnych producentów na osiach, a nawet duża różnica w głębokości bieżnika, może doprowadzić do błędów systemu, szarpania, a w skrajnych przypadkach – do uszkodzenia skrzyni rozdzielczej (VTG). 

BMW X3 M to samochód, który nie wybacza tanich zamienników. Oszczędność na oponach w aucie o takich osiągach to ryzyko, którego nie warto podejmować. Wybierz sprawdzone marki i homologowane modele, aby cieszyć się bezpieczną jazdą.

Copyright © 2010-2025 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.