BMW X3 M to samochód, który zatarł granicę między rodzinnym SUV-em a autem torowym. Nie jest to po prostu „szybsza wersja” modelu X3. To kompletnie przebudowana konstrukcja, w której inżynierowie z oddziału M Gmbh zmienili niemal wszystko – od silnika, przez układ jezdny, aż po geometrię zawieszenia.
Zrozumienie technologii tego auta jest kluczem do świadomego wyboru opon.
Silnik S58
Pod maską X3 M pracuje 6-cylindrowy silnik rzędowy TwinPower Turbo, który w wersji Competition generuje aż 510 KM i 650 Nm momentu obrotowego. Silnik ten oddaje moc w sposób gwałtowny i liniowy. Opony tylnej osi poddawane są ogromnym obciążeniom termicznym i mechanicznym przy każdym mocniejszym wciśnięciu gazu. Wymaga to mieszanki gumowej o najwyższej odporności na ścieranie i przegrzewanie (klasa UHP).
Sztywność nadwozia i precyzja prowadzenia
To, co odróżnia X3 M od zwykłego X3 (nawet w wersji M40i), to ukryte wzmocnienia. Auto posiada dodatkowe rozpórki w komorze silnika (w tym charakterystyczną karbonową rozpórkę w kształcie litery U) oraz wzmocnienia podwozia. Auto jest sztywne i zwarte, więc opona staje się głównym elementem amortyzującym. Ogumienie musi posiadać bardzo sztywną ściankę boczną i wysoki indeks nośności (wzmocnienie XL), aby nie “pływać” na feldze podczas gwałtownych manewrów.
Napęd M xDrive i aktywny dyferencjał M
To najbardziej zaawansowany system w tym samochodzie. Napęd M xDrive w X3 M jest tylnionapędowy w swojej naturze. Przednia oś dołączana jest tylko wtedy, gdy tylne koła tracą przyczepność. Dodatkowo, aktywny dyferencjał na tylnej osi potrafi rozdzielać moment obrotowy między lewym a prawym kołem (wektorowanie momentu).
System ten jest niezwykle wrażliwy na różnice w obwodzie kół. Zastosowanie opon różnych producentów na osiach, a nawet duża różnica w głębokości bieżnika, może doprowadzić do błędów systemu, szarpania, a w skrajnych przypadkach – do uszkodzenia skrzyni rozdzielczej (VTG).
BMW X3 M to samochód, który nie wybacza tanich zamienników. Oszczędność na oponach w aucie o takich osiągach to ryzyko, którego nie warto podejmować. Wybierz sprawdzone marki i homologowane modele, aby cieszyć się bezpieczną jazdą.