XL- OPONY WZMACNIANE - czym się różnią od standardowych. Wady i zalety.

oznaczenia opon
oznaczenia opon
oznaczenia opon
budowa opony
budowa opony
budowa opony
indeksy prędkości i nośności
indeksy prędkości i nośności
ind. prędkości i nośności
tabele ciśnień
tabele ciśnień
tabele ciśnień
zamienniki opon
zamienniki opon
zamienniki opon
opinie o oponach
opinie o oponach
opinie o oponach
porównaj opony
porównaj opony
porównaj opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak przechować opony
jak przechować opony
jak przechować opony

XL- OPONY WZMACNIANE - czym się różnią od standardowych. Wady i zalety.

 

Opony wzmocnione, to opony których konstrukcja została wzmocniona w stosunku do podstawowej wersji opon w danym rozmiarze. Opony wzmocnione mogą posiadać oznaczenia: XL, EXL, RFD, RF, REF, REINF. Na boku opony najczęściej umieszczony jest napis Reinforced lub Extra Load. Opony wzmacniane to opony dostosowane do większego obciążenia i ciśnienia niż jest przewidziany przez Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Felg dla wersji standardowej danego rozmiaru. Opony takie są stosowane do małych pojazdów dostawczych (RFD, RF, REF, REINF) oraz do samochodów sportowych (XL, EXL, EL) o większej mocy silnika. Charakteryzują się sztywniejszą ścianą boczną, dzięki czemu wykazują większą stabilność podczas jazdy oraz pozwalają na rozwijanie większych prędkości. W oponach wzmacnianych można stosować wyższe ciśnienie. Opony XL są mniej komfortowe w stosunku do standardowych ze względu na większą sztywność, nie jest to jednak odczuwalne w samochodach sportowych, które same z siebie do komfortowych nie należą. Opony wzmocnione mogą również powodować większe spalanie paliwa, ponieważ są zwykle cięższe

Indeks nośności powinien być dobierany do auta zgodnie z zaleceniami producenta samochodu czyli zgodnie z homologacją.

Opony wzmocnione niczym nie różnią się wyglądem ani bieżnikiem od tych klasycznych z wyjątkiem oznaczenia na boku opony. Różnią się jednak od opon zwykłych konstrukcją i budową.  Opony te mogą posiadać dodatkowe warstwy opasań lub gumy, mieć inną gęstość tkania kordów, mogą być również wykonane z innego materiału.

 

Zalety:

  • zwiększona nośność - większa trwałość oraz odporność na uszkodzenia wewnętrzne
  • większa odporność na uszkodzenia mechaniczne
  • większa odporność na przeciążenia podczas hamowania
  • lepsza przyczepność w trudnych warunkach
  • większa stabilność auta na zakrętach

 

Wady:

  • nieco wyższy poziom hałasu podczas jazdy
  • wyższe zużycie paliwa spowodowane wyższymi oporami toczenia i tym, że opony są cięższe
  • opony XL są droższe od opon standardowych

 

Podejmując decyzję czy zastosować  opony XL czy nie, powinniśmy kierować się głównie zaleceniami producenta auta. Informację taką można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Należy pamiętać, że niedostosowanie się do wskazań homologacji może wpłynąć nie tylko na nasze bezpieczeństwo, ale również może spowodować w przypadku wypadku samochodowego niewypłacenie odszkodowania przez ubezpieczyciela.

W przypadku samochodów lekkich, miejskich, wady zdają się przewyższać zalety i stosowanie opon Extra Load w ich przypadku nie ma sensu. W przypadku samochodów typu kombi lub van, aut rodzinnych, dużych i szybkich samochodów klasy wyższej oraz samochodów dostawczych wybór opon wzmacnianych może okazać  bardziej korzystny.

na boku opony znajduje się oznaczenie Extra Load lub XL

na boku opony znajduje się oznaczenie Extra Load lub XL

na boku opony znajduje się oznaczenie Extra Load lub XL

na boku opony znajduje się oznaczenie Extra Load lub XL

Źródło: 24opony.pl
płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-18, sb: nieczynne

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia