Oznaczenia opon samochodowych – jak je czytać?

oznaczenia opon
oznaczenia opon
oznaczenia opon
budowa opony
budowa opony
budowa opony
indeksy prędkości i nośności
indeksy prędkości i nośności
ind. prędkości i nośności
tabele ciśnień
tabele ciśnień
tabele ciśnień
zamienniki opon
zamienniki opon
zamienniki opon
opinie o oponach
opinie o oponach
opinie o oponach
porównaj opony
porównaj opony
porównaj opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak przechować opony
jak przechować opony
jak przechować opony

Oznaczenia opon samochodowych – jak je czytać?

Wyjaśnimy Wam, co oznaczają wszystkie oznaczenia, jakie stosują producenci opon. Sprawdzimy jak należy odczytać rozmiar oraz datę produkcji opony, czym jest indeks nośności i prędkości oraz czym charakteryzuje się opona z oznaczeniem M+S? Zobaczcie jak znaleźć informacje o rancie ochronnym felgi. Co jest istotne, a na co możemy zwrócić mniejszą uwagę? Prawidłowe odczytanie pomaga przy doborze oraz późniejszej bezproblemowej eksploatacji opon. Przyjrzyjmy się najważniejszym oznaczeniom, na które powinniśmy zwrócić uwagę gdy mamy zamiar kupić odpowiednie opony do swojego pojazdu.

Oto najważniejsze oznaczenia na oponach:

 

Na oponie znajdziemy nazwę modelu, markę oraz wiele innych przydatnych informacji m. in. ciąg liczb, jak np.: 215/55R16 91V ( zdjęcie poniżej ).

215 - szerokość czoła bieżnika mierzona w milimetrach, opony wypełnionej powietrzem o odpowiednim ciśnieniu.

55 - Profil, czyli wysokość ściany bocznej wyrażona w procentach z szerokości, oznacza stosunek wysokości boku opony do jej szerokości.

R - wewnętrzna konstrukcja opony. R oznacza, że opona posiada konstrukcję radialną.

16 - średnica felgi (obręczy) w calach, na jakiej może być zamontowana opona (średnica na zdjęciu przedstawia 16 cali).

Informację o rozmiarze opon znajdziesz najczęściej na słupku przy drzwiach kierowcy, na klapce wlewu do paliwa, w schowku oraz w instrukcji pojazdu.

Rozmiar opony dobiera się odpowiednio do pojazdu. Każdy z producentów udostępnia informacje, jaki rozmiar dedykowany jest dla danego modelu. Jeśli chcesz sprawdzić, jaki rozmiar wybrać dla Twojego samochodu, skorzystaj z naszego konfiguratora TUTAJ

Przykładowy rozmiar opony: 225/45R18

Przykładowy rozmiar opony: 225/45R18

93 - indeks nośności

Indeks nośności informuje jaka jest maksymalna wytrzymałość opony. Oznaczenie XL posiadają opony z wyższą nośnością niż standardowa, przypisaną dla danego rozmiaru. Opony takie posiadają zwiększoną nośność przez wzmocnienie ściany bocznej.

indeksy nośności

indeksy nośności

V - indeks prędkości

Indeks prędkości informuje nas, z jaką prędkością możemy bezpiecznie użytkować oponę przy maksymalnym załadowaniu pojazdu. W przypadku opon zimowych można zastosować niższy indeks prędkości od tego, który zaleca producent. Przepisy znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 15.10.2007, które dodane zostały do Kodeksu Drogowego: "Dla opon oznakowanych jako śniegowe (...) dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy".

indeksy prędkości

indeksy prędkości

RADIAL - opona radialna - to taka, w której warstwy osnowy ułożone zostały promieniowo do osi jej czoła.

 

TUBELESS - opona bezdętkowa.

 

DOT, MWXW - kod DOT zgodny z wymogami norm (USA)

 

0710 – Kod daty produkcji opony. Dwie pierwsze cyfry (07) oznaczają tydzień, dwie kolejne (10) rok produkcji. Kod (2 na zdjęciu) znajduje się tylko na jednym boku opony za symbolem DOT (1 na zdjęciu). Więcej o DOT TUTAJ

ContiPremiumContact 2 – nazwa handlowa opony

 

E4 - homologacja na kraje Unii Europejskiej.

 

02285087- numer homologacji.

Run Flat - opona, na której można kontynuować jazdę po całkowitej utracie ciśnienia bez zagrożenia wypadkiem. Producenci takich opon stosują różne oznaczenia:
Continental - SSR, CSR, Bridgestone - RFT (Run Flat Tire), Dunlop - DSST, Goodyear - EMT, ROF (RunOnFlat), Firestone – RFT, Yokohama - Run Flat, Michelin - ZP, Pirelli - RFT.

ROTATION – oznacza kierunek toczenia opony. Oznaczenie to informuje, w jaki sposób zamontować oponę.

 

3PMSF (ang. three-peak mountain snowflake) - oznaczenia, które znajdują się na większości opon zimowych oraz całorocznych. Głównie symbol „góry ze śnieżynką”. Każda opona z takim symbolem jest przystosowana do jazdy w warunkach zimowych.

Opona wielosezonowa – śnieżynki oraz kwiatki, na środku widoczne również TWI

Opona wielosezonowa – śnieżynki oraz kwiatki, na środku widoczne również TWI

Made in Netherlands - kraj produkcji opony.

 

TWI - skrót od angielskiego Treadwear Indicator (wskaźnik zużycia). Oznaczenie TWI widoczne jest w sześciu miejscach na obwodzie opony (jako nadlania w rowkach bieżnika) i oznacza granicę dopuszczalnego zużycia bieżnika. Kiedy bieżnik zużyje się do poziomu wskaźnika TWI oznacza to, że opona osiągnęła maksymalną możliwą głębokość 1,6 mm. Należy wtedy koniecznie wymienić opony.

 

TREADWEAR 280... - oznaczenie klasy jakości wg normy UTQG (USA).

 

Reinforced - opona wzmacniana. Możliwe są również oznaczenia:


XL - Extra Load - opona wzmacniana

M+S (Mud + Snow - śnieg + błoto)- oznaczenie znajdujące się na każdej oponie zimowej, całorocznej i terenowej, jak również na niektórych dostawczych. Z reguły oznaczenie widoczne jest obok „góry ze śnieżynką” jak na zdjęciu poniżej.

Opona wielosezonowa – oznaczenie M+S oraz symbol „góry ze śnieżynką”

Opona wielosezonowa – oznaczenie M+S oraz symbol „góry ze śnieżynką”

INSIDE - w oponach o bieżniku asymetrycznym opona musi być zamontowana ścianą boczną do wewnątrz samochodu.

Sprawdź koniecznie czy napis „INSIDE” widoczny jest po wewnętrznej stronie felgi

Sprawdź koniecznie czy napis „INSIDE” widoczny jest po wewnętrznej stronie felgi

OUTSIDE - Oznaczenie informujące o sposobie montażu opon w oponach o bieżniku asymetrycznym. Ściana boczna, na której znajduje się napis powinna być zamontowana na zewnątrz.

Upewnij się, że napis „OUTSIDE” jest po zewnętrznej stronie felgi

Upewnij się, że napis „OUTSIDE” jest po zewnętrznej stronie felgi

Jakie inne ciekawe oznaczenia występują na oponach?

Oto kilka innych ważnych oznaczeń, jakie możemy znaleźć na oponach:

 

C – oznaczenie opony dostawczej.

 

BasePen - opona posiada elektrostatyczne uziemienie (w rowku na środku bieżnika znajduje się krzemionkowa mieszanka, która skutecznie odprowadza ładunki elektryczne).

FP (Fringe Protector) lub RFP (Rim Fringe Protector) - oznacza oponę z osłoną na felgę.

 

FR - opona z rantem chroniącym felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Najczęściej stosowane w oponach z profilem 55 lub niższym.

 

JLB (Jointless Band) - oznacza opasanie wykonane z nylonu.

 

LI (Load Index) -określa maksymalną nośność opony.

 

LT (Light Truck) - oznacza, że opona jest nadaje się dla pojazdów o napędzie 4x4 oraz lekkich ciężarówek. Występuje przed rozmiarem opony.

 

MAX - maksymalna wartość ciśnienia w oponie.

 

MFS (Maximum Flange Shield) - oznacza ochraniacz felgi. Rant chroni krawędź felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi, które mogą powstawać przy podjeżdżaniu pod krawężnik lub zahaczeniu o jakiś przedmiot.

 

RIM PROTECTOR - opona posiada elementy chroniące felgę przed uszkodzeniami.

 

SI (Speed Index) - określa górną granicę dopuszczalnej prędkości użytkowania.

 

ULW - opona posiada konstrukcję aramidowymi kordami

 

XL (Extra Load = RF) - opona o wzmocnionej konstrukcji i podwyższonej nośności.

 

Zapraszamy również do lektury "Etykieta opony" TUTAJ

Źródło:
płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-18, sb: nieczynne

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia