Wyjaśnimy Wam, co oznaczają wszystkie oznaczenia, jakie stosują producenci opon. Sprawdzimy jak należy odczytać rozmiar oraz datę produkcji opony, czym jest indeks nośności i prędkości oraz czym charakteryzuje się opona z oznaczeniem M+S?
W tym artykule zobaczysz, jak znaleźć informacje o rancie ochronnym felgi. Dowiesz się o niezwykle istotnych oznaczeniach opon. Twierdzimy, że prawidłowe odczytywanie ogumienia pomaga przy doborze oraz późniejszej bezproblemowej eksploatacji opon. Przyjrzyjmy się najważniejszym oznaczeniom, na które powinniśmy zwrócić uwagę, gdy mamy zamiar kupić odpowiednie opony do swojego pojazdu.
Oto najważniejsze oznaczenia na oponach
Na oponie znajdziemy nazwę modelu, markę oraz wiele innych przydatnych informacji m.in. ciąg liczb, jak np.: 215/55R16 91V (zdjęcie poniżej).
215 – szerokość opony mierzona w milimetrach.
55 – profil, czyli wysokość ściany bocznej wyrażona w procentach z szerokości (55% z 215 mm).
R – wewnętrzna konstrukcja opony. R oznacza, że opona posiada konstrukcję radialną.
16 – średnica felgi (obręczy) w calach, na jakiej może być zamontowana opona (1 cal = 2,54 cm).
Informację o rozmiarze opon znajdziesz najczęściej na słupku przy drzwiach kierowcy, na klapce wlewu do paliwa, w schowku oraz w instrukcji pojazdu.
Podstawowe informacje na temat oznaczeń opony
Gdzie znajdę rozmiar opony?
Rozmiar Twojego ogumienia znajduje się na bocznej ściance gumy. Poszukaj ciągu znaków typu 205/55 R16 czy 245/50 R17. Co więcej informacje o rozmiarze opony znajdziesz w alternatywnych miejscach, co może się przydać w trakcie lub przed zakupem pojazdu.
Gdzie są informacje o rozmiarze opony?
- na słupku przy drzwiach kierowcy;
- w schowku;
- na klapce wlewu paliwa;
- w instrukcji samochodu.
Jak wybrać właściwy rozmiar opony?
Rozmiar opony dobiera się odpowiednio do pojazdu. Każdy z producentów udostępnia informacje, jaki rozmiar dedykowany jest dla danego modelu. Jeśli chcesz sprawdzić, jaki rozmiar wybrać dla Twojego samochodu, skorzystaj z naszego konfiguratora na stronie głównej.
Przykładowy rozmiar opony: 225/45R18
V - indeks prędkości
Indeks prędkości informuje nas, z jaką prędkością możemy bezpiecznie użytkować oponę przy maksymalnym załadowaniu pojazdu. W przypadku opon zimowych można zastosować niższy indeks prędkości od tego, który zaleca producent. Przepisy znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 15.10.2007, które dodane zostały do Kodeksu Drogowego.
"Dla opon oznakowanych jako śniegowe (...) dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy".
Symbol |
Prędkość max (km/h)
|
Symbol
|
Prędkość max (km/h)
|
Y |
300 |
G |
90 |
W |
270 |
F |
80 |
V |
240 |
E |
70 |
H |
210 |
D |
65 |
U |
200 |
C |
60 |
T |
190 |
B |
50 |
S |
180 |
A8 |
40 |
R |
170 |
A7 |
35 |
Q |
160 |
A6 |
30 |
P |
150 |
A5 |
25 |
N |
140 |
A4 |
20 |
M |
130 |
A3 |
15 |
L |
120 |
A2 |
10 |
K |
110 |
A1 |
5 |
J |
100 |
- |
- |
93 – indeks nośności
Indeks nośności informuje jakie jest maksymalne dopuszczalne obciążenie opony. Oznaczenie XL posiadają opony z wyższą nośnością niż standardowa, przypisaną dla danego rozmiaru. Opony takie posiadają zwiększoną nośność przez wzmocnienie ściany bocznej.
Indeks
nośności
|
Nośność
w kg
|
Indeks
nośności
|
Nośność
w kg
|
Indeks
nośności
|
Nośność
w kg
|
Indeks
nośności
|
Nośność
w kg
|
45 |
165 |
69 |
325 |
93 |
650 |
117 |
1285 |
46 |
170 |
70 |
335 |
94 |
670 |
118 |
1320 |
47 |
175 |
71 |
345 |
95 |
690 |
119 |
1360 |
48 |
180 |
72 |
355 |
96 |
710 |
120 |
1400 |
49 |
185 |
73 |
365 |
97 |
730 |
121 |
1450 |
50 |
190 |
74 |
375 |
98 |
750 |
122 |
1500 |
51 |
195 |
75 |
387 |
99 |
775 |
123 |
1550 |
52 |
200 |
76 |
400 |
100 |
800 |
124 |
1600 |
53 |
206 |
77 |
412 |
101 |
825 |
125 |
1650 |
54 |
212 |
78 |
425 |
102 |
850 |
126 |
1700 |
55 |
218 |
79 |
437 |
103 |
875 |
127 |
1750 |
56 |
224 |
80 |
450 |
104 |
900 |
128 |
1800 |
57 |
230 |
81 |
462 |
105 |
925 |
129 |
1850 |
58 |
236 |
82 |
475 |
106 |
950 |
130 |
1900 |
59 |
234 |
83 |
487 |
107 |
975 |
131 |
1950 |
60 |
250 |
84 |
500 |
108 |
1000 |
132 |
2000 |
61 |
257 |
85 |
515 |
109 |
1030 |
133 |
2060 |
62 |
265 |
86 |
530 |
110 |
1060 |
134 |
2120 |
63 |
272 |
87 |
545 |
111 |
1090 |
135 |
2180 |
64 |
280 |
88 |
569 |
112 |
1120 |
136 |
2240 |
65 |
290 |
89 |
580 |
113 |
1150 |
137 |
2300 |
66 |
300 |
90 |
600 |
114 |
1180 |
138 |
2360 |
67 |
307 |
91 |
615 |
115 |
1215 |
139 |
2430 |
68 |
315 |
92 |
630 |
116 |
1250 |
140 |
2500 |
Opona radialna i bezdętkowa. Jakie oznaczenia?
- RADIAL – opona radialna, to taka, w której warstwy osnowy ułożone zostały promieniowo do osi jej czoła.
-
TUBELESS – opona bezdętkowa.
-
DOT, MWXW – kod DOT zgodny z wymogami norm (USA).
-
0710 – kod daty produkcji opony. Dwie pierwsze cyfry (07) oznaczają tydzień, dwie kolejne (10) rok produkcji. Kod (2 na zdjęciu) znajduje się tylko na jednym boku opony za symbolem DOT (1 na zdjęciu).
Przykład numeru DOT na oponie
Przykładowy numer homologacyjny
- ContiPremiumContact 2 – nazwa handlowa opony
- E4 – homologacja na kraje Unii Europejskiej.
- 02285087 – numer homologacji.
Niektóre opony mają wyjątkowe zalety, na przykład opony zimowe. Opony te mają specjalny wzór bieżnika i mieszanki gumowe, które zostały zaprojektowane tak, aby działać lepiej w temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza, ze śniegiem i / lub lodem. Jeśli opona przejdzie wymagania testowe dla opony zimowej, producent zwykle umieszcza ikonę góry i płatka śniegu na boku opony, aby wskazać, że została przetestowana pod kątem warunków zimowych.
Oznaczenia na oponie
Oznaczenia RunFlat dla konkretnych marek oraz Rotation i 3PMSF
- Run Flat – opona, na której można kontynuować jazdę po całkowitej utracie ciśnienia bez zagrożenia wypadkiem. Producenci takich opon stosują różne oznaczenia: Continental - SSR, CSR, Bridgestone - RFT (Run Flat Tire), Dunlop - DSST, Goodyear - EMT, ROF (RunOnFlat), Firestone – RFT, Yokohama – Run Flat, Michelin - ZP, Pirelli - RFT.
- ROTATION – oznacza kierunek toczenia opony. Oznaczenie to informuje, w jaki sposób zamontować oponę.
- 3PMSF (ang. three-peak mountain snowflake) – oznaczenia, które znajdują się na większości opon zimowych oraz całorocznych. Głównie symbol „góry ze śnieżynką”. Każda opona z takim symbolem jest przystosowana do jazdy w warunkach zimowych.
Opona wielosezonowa – śnieżynki oraz kwiatki, na środku widoczny wskaźnik zużycia TWI
Oznaczenia dotyczące struktury i pochodzenia opony
- Made in Netherlands – kraj produkcji opony.
- TWI – skrót od angielskiego Treadwear Indicator (wskaźnik zużycia). Oznaczenie TWI widoczne jest w sześciu miejscach na obwodzie opony (jako nadlania w rowkach bieżnika) i oznacza granicę dopuszczalnego zużycia bieżnika. Kiedy bieżnik zużyje się do poziomu wskaźnika TWI oznacza to, że opona osiągnęła maksymalną możliwą głębokość 1,6 mm. Należy wtedy koniecznie wymienić opony.
- TREADWEAR 280... – oznaczenie klasy jakości wg normy UTQG (USA).
- Reinforced – opona wzmacniana. Możliwe są również oznaczenia.
XL – Extra Load - opona wzmacniana.
- M+S (Mud + Snow) – czyli błoto oraz śnieg, oznaczenie znajdujące się na każdej oponie zimowej, całorocznej i terenowej, jak również na niektórych dostawczych. Z reguły oznaczenie widoczne jest obok „góry ze śnieżynką” jak na zdjęciu poniżej.
Opona wielosezonowa – oznaczenie M+S oraz symbol „góry ze śnieżynką”
W jaki sposób odróżnić oponę zimową od letniej?
Ogumienie zimowe na boku posiadają oznaczenie M+S (ang. Mud & Snow) – czyli błoto i śnieg oraz symbol trzech szczytów z płatkiem śniegu wewnątrz. Często pytacie, co się dzieje w sytuacji, kiedy opona nie ma oznaczenia M+S, ale ma symbol z płatkiem sniegu. W tej sytuacji taka opona też jest przeznaczona do jazdy zimą.
Nieco trudniejszym zadaniem jest odróżnienie opony całorocznej od zimówki. Opony, które spotkasz w Europie mają zwykle oznaczenie M+S z płatkiem śniegu. Jednak w przypadku opony całorocznej warto przyjrzeć się jej strukturze bieżnika – posiada ona mniej nacięć i rowków niż opona przeznaczona do jazdy zimą, ale oczywiście więcej niż opona letnia.
Modele opon całorocznych często posiadają nazewnictwo sugerujące dobre właściwości w ciągu roku, na przykład All Season, 4Seasons" czy All Weather.
Ważna wskazówka. Zwróć szczególną uwagę na ogumienie, które posiada oznaczenie M+S bez płatku śniegu. Mogą to być produkty importowane z USA, gdzie większość opon posiada oznaczenie M+S, ale z produktami całorocznymi lub zimowymi nie ma wiele wspólnego.
W krajach europejskich ogumienie całoroczne zbliżone jest osiągami do opon zimowych, więc najczęściej ma symbol góry z płatkiem śniegu.
INSIDE w oponach o bieżniku asymetrycznym opona musi być zamontowana ścianą boczną do wewnątrz samochodu.
Oznaczenia opony UTQG
Oznaczenie UTQG, czyli z ang. Uniform Tire Quality Grading, mówi o jednorodnej klasyfikacji jakości opon. To oznaczenie dotyczy głównie opon osobowych, które pochodzą z amerykańskiego rynku. Co ciekawe, można je również dostrzec w Europie, ponieważ dany model może trafić na oba rynki. Warto wiedzieć, że nie obowiązują one na naszym kontynencie, więc producenci opon i sprzedawcy nie informują o ich znaczeniu i wartościach dla danych modeli.
Oznaczenia tego typu znajdziesz na ścianie bocznej ogumienia w postaci napisów z danymi wartościami:
TRACTION – przyczepność opony na mokrej nawierzchni;
TEMPERATURE – odporność opony na ewentualne przegrzanie;
TREADWEAR – odporność bieżnika na ścieranie ogumienia.
Budowa opony
Litera "R" na oponie, oznacza ogumienie radialne, czyli taką, która posiada włókna osnowy ułożone w warstwy tworzące korpus opony, biegną promieniowo w poprzek opony. Do lat 60-tych w standardzie konsumenckim i nie tylko była opona diagonalna.
Warto wiedzieć, że produkuje sią ją tylko w wyjątkowych przypadkach (np. dla samochodów starszej daty) i nosi ona określenie "D" zamiast "R". Ważna informacja: wszystkie koła samochodu powinno sią zakładać opony charakteryzujące się tą samą budową. Ogumienie mieszane – a więc diagonalne i radialne jest niedopuszczalne.
OUTSIDE – Oznaczenie informujące o sposobie montażu opon w oponach o bieżniku asymetrycznym.
Jakie są inne oznaczenia występują na oponach?
Oto kilka innych ważnych oznaczeń, jakie możemy znaleźć na oponach.
- C – oznaczenie opony dostawczej.
- BasePen – opona posiada elektrostatyczne uziemienie (w rowku na środku bieżnika znajduje się krzemionkowa mieszanka, która skutecznie odprowadza ładunki elektryczne).
- FP (Fringe Protector) lub RFP (Rim Fringe Protector) – oznacza oponę z osłoną na felgę.
- FR – opona z rantem chroniącym felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Najczęściej stosowane w oponach z profilem 55 lub niższym.
- JLB (Jointless Band) – oznacza opasanie wykonane z nylonu.
- LI (Load Index) – określa maksymalną nośność opony.
- LT (Light Truck) – oznacza, że opona jest nadaje się dla pojazdów o napędzie 4x4 oraz lekkich ciężarówek. Występuje przed rozmiarem opony.
- MAX - maksymalna wartość ciśnienia w oponie.
- MFS (Maximum Flange Shield) – oznacza ochraniacz felgi. Rant chroni krawędź felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi, które mogą powstawać przy podjeżdżaniu pod krawężnik lub zahaczeniu o jakiś przedmiot.
- RIM PROTECTOR – opona posiada elementy chroniące felgę przed uszkodzeniami.
- SI (Speed Index) – określa górną granicę dopuszczalnej prędkości użytkowania.
- ULW – opona posiada konstrukcję aramidowymi kordami
- XL (Extra Load = RF) – opona o wzmocnionej konstrukcji i podwyższonej nośności.
- DT1 – Nowa wersja wzoru bieżnika.
- GRNX – Michelin Green X (energooszczędne opony).
- E – zatwierdzenia przez ECE/WE.
- SUV – Sport Utility Vehicle, czyli pojazd z napędem na cztery koła.
- NHS – nie dla obsługi autostrad (niezgodne z prawem drogowym).
- S1 – opony spełniające nowe europejskie normy w zakresie redukcji hałasu.
- SILICA – mieszanka żelu krzemionkowego w zestawie.
- STUDDED – opony zimowe z możliwością montażu kolców.