Oznaczenia opon samochodowych – jak je czytać?

Wyjaśnimy Wam, co oznaczają wszystkie oznaczenia, jakie stosują producenci opon. Sprawdzimy jak należy odczytać rozmiar oraz datę produkcji opony, czym jest indeks nośności i prędkości oraz czym charakteryzuje się opona z oznaczeniem M+S?

W tym artykule zobaczysz, jak znaleźć informacje o rancie ochronnym felgi. Dowiesz się o niezwykle istotnych oznaczeniach opon. Twierdzimy, że prawidłowe odczytywanie ogumienia pomaga przy doborze oraz późniejszej bezproblemowej eksploatacji opon. Przyjrzyjmy się najważniejszym oznaczeniom, na które powinniśmy zwrócić uwagę, gdy mamy zamiar kupić odpowiednie opony do swojego pojazdu.

Oto najważniejsze oznaczenia na oponach

Na oponie znajdziemy nazwę modelu, markę oraz wiele innych przydatnych informacji m.in. ciąg liczb, jak np.: 215/55R16 91V (zdjęcie poniżej).

215 – szerokość opony mierzona w milimetrach.

55 – profil, czyli wysokość ściany bocznej wyrażona w procentach z szerokości (55% z 215 mm).

R – wewnętrzna konstrukcja opony. R oznacza, że opona posiada konstrukcję radialną.

16 – średnica felgi (obręczy) w calach, na jakiej może być zamontowana opona (1 cal = 2,54 cm).

Informację o rozmiarze opon znajdziesz najczęściej na słupku przy drzwiach kierowcy, na klapce wlewu do paliwa, w schowku oraz w instrukcji pojazdu.

Podstawowe informacje na temat oznaczeń opony

Podstawowe informacje na temat oznaczeń opony

Gdzie znajdę rozmiar opony? 

Rozmiar Twojego ogumienia znajduje się na bocznej ściance gumy. Poszukaj ciągu znaków typu 205/55 R16 czy 245/50 R17. Co więcej informacje o rozmiarze opony znajdziesz w alternatywnych miejscach, co może się przydać w trakcie lub przed zakupem pojazdu. 

Gdzie są informacje o rozmiarze opony? 

  • na słupku przy drzwiach kierowcy;
  • w schowku;
  • na klapce wlewu paliwa;
  • w instrukcji samochodu.

Jak wybrać właściwy rozmiar opony? 

Rozmiar opony dobiera się odpowiednio do pojazdu. Każdy z producentów udostępnia informacje, jaki rozmiar dedykowany jest dla danego modelu. Jeśli chcesz sprawdzić, jaki rozmiar wybrać dla Twojego samochodu, skorzystaj z naszego konfiguratora na stronie głównej. 

Przykładowy rozmiar opony: 225/45R18

Przykładowy rozmiar opony: 225/45R18

V - indeks prędkości

Indeks prędkości informuje nas, z jaką prędkością możemy bezpiecznie użytkować oponę przy maksymalnym załadowaniu pojazdu. W przypadku opon zimowych można zastosować niższy indeks prędkości od tego, który zaleca producent. Przepisy znajdują się w Rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 15.10.2007, które dodane zostały do Kodeksu Drogowego.

"Dla opon oznakowanych jako śniegowe (...) dopuszcza się niespełnianie dostosowania do maksymalnej prędkości pojazdu, pod warunkiem że są one dostosowane co najmniej do prędkości równej 160 km/h, a w pojeździe umieszczono nalepkę ostrzegawczą o maksymalnej prędkości tych opon tak, aby była ona widoczna oraz czytelna dla kierowcy".

Symbol

Prędkość max
(km/h)

Symbol

 

Prędkość max
(km/h)

Y 300 G 90
W 270 F 80
V 240 E 70
H 210 D 65
U 200 C 60
T 190 B 50
S 180 A8 40
R 170 A7 35
Q 160 A6 30
P 150 A5 25
N 140 A4 20
M 130 A3 15
L 120 A2 10
K 110 A1 5
J 100 -

 

93 – indeks nośności

Indeks nośności informuje jakie jest maksymalne dopuszczalne obciążenie opony. Oznaczenie XL posiadają opony z wyższą nośnością niż standardowa, przypisaną dla danego rozmiaru. Opony takie posiadają zwiększoną nośność przez wzmocnienie ściany bocznej.

Indeks

nośności

Nośność

w kg

Indeks

nośności

Nośność

w kg

Indeks

nośności

Nośność

w kg

Indeks

nośności

Nośność

w kg

45 165  69 325  93  650   117 1285
46 170  70  335  94  670  118  1320
47  175  71  345  95  690  119  1360
48 180  72  355  96   710 120  1400
49  185  73  365  97  730 121  1450
50  190  74  375  98  750  122  1500
 51 195  75  387  99  775  123  1550
52  200  76  400  100  800  124  1600 
53  206  77  412  101  825  125  1650 
54  212  78  425  102  850  126  1700 
55  218  79  437  103  875  127  1750 
56  224  80  450  104  900  128  1800 
57  230  81  462  105  925  129  1850 
58  236  82  475  106  950  130  1900 
59  234  83  487  107  975  131  1950 
60  250  84  500  108  1000  132  2000 
61  257  85  515  109  1030  133  2060 
62  265  86  530  110  1060  134   2120
63  272  87  545  111  1090  135   2180
64 280  88  569  112  1120  136  2240 
65 290  89  580  113  1150  137  2300
66 300  90  600  114  1180  138 2360 
67 307  91  615  115  1215  139  2430 
68 315  92  630 116  1250  140  2500 

Opona radialna i bezdętkowa. Jakie oznaczenia? 

  • RADIAL – opona radialna, to taka, w której warstwy osnowy ułożone zostały promieniowo do osi jej czoła.
  • TUBELESS – opona bezdętkowa.

  • DOT, MWXW – kod DOT zgodny z wymogami norm (USA).

  • 0710 – kod daty produkcji opony. Dwie pierwsze cyfry (07) oznaczają tydzień, dwie kolejne (10) rok produkcji. Kod (2 na zdjęciu) znajduje się tylko na jednym boku opony za symbolem DOT (1 na zdjęciu).

Przykład numeru DOT na oponie

Przykład numeru DOT na oponie

Przykładowy numer homologacyjny 

  • ContiPremiumContact 2 – nazwa handlowa opony
  • E4 – homologacja na kraje Unii Europejskiej.
  • 02285087 – numer homologacji.

Dodatkowe informacje o oponach

Niektóre opony mają wyjątkowe zalety, na przykład opony zimowe. Opony te mają specjalny wzór bieżnika i mieszanki gumowe, które zostały zaprojektowane tak, aby działać lepiej w temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza, ze śniegiem i / lub lodem. Jeśli opona przejdzie wymagania testowe dla opony zimowej, producent zwykle umieszcza ikonę góry i płatka śniegu na boku opony, aby wskazać, że została przetestowana pod kątem warunków zimowych.

Oznaczenia na oponie

Oznaczenia na oponie

Oznaczenia RunFlat dla konkretnych marek oraz Rotation i 3PMSF

  • Run Flat – opona, na której można kontynuować jazdę po całkowitej utracie ciśnienia bez zagrożenia wypadkiem. Producenci takich opon stosują różne oznaczenia: Continental - SSR, CSR, Bridgestone - RFT (Run Flat Tire), Dunlop - DSST, Goodyear - EMT, ROF (RunOnFlat), Firestone – RFT, Yokohama – Run Flat, Michelin - ZP, Pirelli - RFT.
  • ROTATION – oznacza kierunek toczenia opony. Oznaczenie to informuje, w jaki sposób zamontować oponę.
  • 3PMSF (ang. three-peak mountain snowflake) – oznaczenia, które znajdują się na większości opon zimowych oraz całorocznych. Głównie symbol „góry ze śnieżynką”. Każda opona z takim symbolem jest przystosowana do jazdy w warunkach zimowych.
Opona wielosezonowa – śnieżynki oraz kwiatki, na środku widoczny wskaźnik zużycia TWI

Opona wielosezonowa – śnieżynki oraz kwiatki, na środku widoczny wskaźnik zużycia TWI

Oznaczenia dotyczące struktury i pochodzenia opony

  • Made in Netherlands – kraj produkcji opony.
  • TWI – skrót od angielskiego Treadwear Indicator (wskaźnik zużycia). Oznaczenie TWI widoczne jest w sześciu miejscach na obwodzie opony (jako nadlania w rowkach bieżnika) i oznacza granicę dopuszczalnego zużycia bieżnika. Kiedy bieżnik zużyje się do poziomu wskaźnika TWI oznacza to, że opona osiągnęła maksymalną możliwą głębokość 1,6 mm. Należy wtedy koniecznie wymienić opony.
  • TREADWEAR 280... – oznaczenie klasy jakości wg normy UTQG (USA).
  • Reinforced – opona wzmacniana. Możliwe są również oznaczenia.
    XL – Extra Load - opona wzmacniana.
  • M+S (Mud + Snow) czyli błoto oraz śnieg, oznaczenie znajdujące się na każdej oponie zimowej, całorocznej i terenowej, jak również na niektórych dostawczych. Z reguły oznaczenie widoczne jest obok „góry ze śnieżynką” jak na zdjęciu poniżej.
Opona wielosezonowa – oznaczenie M+S oraz symbol „góry ze śnieżynką”

Opona wielosezonowa – oznaczenie M+S oraz symbol „góry ze śnieżynką”

W jaki sposób odróżnić oponę zimową od letniej? 

Ogumienie zimowe na boku posiadają oznaczenie M+S (ang. Mud & Snow) – czyli błoto i śnieg oraz symbol trzech szczytów z płatkiem śniegu wewnątrz. Często pytacie, co się dzieje w sytuacji, kiedy opona nie ma oznaczenia M+S, ale ma symbol z płatkiem sniegu. W tej sytuacji taka opona też jest przeznaczona do jazdy zimą. 

Nieco trudniejszym zadaniem jest odróżnienie opony całorocznej od zimówki. Opony, które spotkasz w Europie mają zwykle oznaczenie M+S z płatkiem śniegu. Jednak w przypadku opony całorocznej warto przyjrzeć się jej strukturze bieżnika – posiada ona mniej nacięć i rowków niż opona przeznaczona do jazdy zimą, ale oczywiście więcej niż opona letnia. 

Modele opon całorocznych często posiadają nazewnictwo sugerujące dobre właściwości w ciągu roku, na przykład All Season, 4Seasons" czy All Weather. 

Ważna wskazówka. Zwróć szczególną uwagę na ogumienie, które posiada oznaczenie M+S bez płatku śniegu. Mogą to być produkty importowane z USA, gdzie większość opon posiada oznaczenie M+S, ale z produktami całorocznymi lub zimowymi nie ma wiele wspólnego.

W krajach europejskich ogumienie całoroczne zbliżone jest osiągami do opon zimowych, więc najczęściej ma symbol góry z płatkiem śniegu. 

INSIDE w oponach o bieżniku asymetrycznym opona musi być zamontowana ścianą boczną do wewnątrz samochodu.

INSIDE w oponach o bieżniku asymetrycznym opona musi być zamontowana ścianą boczną do wewnątrz samochodu.

Oznaczenia opony UTQG

Oznaczenie UTQG, czyli z ang. Uniform Tire Quality Grading, mówi o jednorodnej klasyfikacji jakości opon. To oznaczenie dotyczy głównie opon osobowych, które pochodzą z amerykańskiego rynku. Co ciekawe, można je również dostrzec w Europie, ponieważ dany model może trafić na oba rynki. Warto wiedzieć, że nie obowiązują one na naszym kontynencie, więc producenci opon i sprzedawcy nie informują o ich znaczeniu i wartościach dla danych modeli.

Oznaczenia tego typu znajdziesz na ścianie bocznej ogumienia w postaci napisów z danymi wartościami: 

TRACTION – przyczepność opony na mokrej nawierzchni;

TEMPERATURE – odporność opony na ewentualne przegrzanie;

TREADWEAR – odporność bieżnika na ścieranie ogumienia.

Budowa opony

Litera "R" na oponie, oznacza ogumienie radialne, czyli taką, która posiada włókna osnowy ułożone w warstwy tworzące korpus opony, biegną promieniowo w poprzek opony. Do lat 60-tych w standardzie konsumenckim i nie tylko była opona diagonalna.

Warto wiedzieć, że produkuje sią ją tylko w wyjątkowych przypadkach (np. dla samochodów starszej daty) i nosi ona określenie "D" zamiast "R". Ważna informacja: wszystkie koła samochodu powinno sią zakładać opony charakteryzujące się tą samą budową. Ogumienie mieszane – a więc diagonalne i radialne jest niedopuszczalne. 

OUTSIDE – Oznaczenie informujące o sposobie montażu opon w oponach o bieżniku asymetrycznym.

OUTSIDE – Oznaczenie informujące o sposobie montażu opon w oponach o bieżniku asymetrycznym.

Jakie są inne oznaczenia występują na oponach?

Oto kilka innych ważnych oznaczeń, jakie możemy znaleźć na oponach.

  • C – oznaczenie opony dostawczej.
  • BasePen – opona posiada elektrostatyczne uziemienie (w rowku na środku bieżnika znajduje się krzemionkowa mieszanka, która skutecznie odprowadza ładunki elektryczne).
  • FP (Fringe Protector) lub RFP (Rim Fringe Protector) – oznacza oponę z osłoną na felgę.
  • FR – opona z rantem chroniącym felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Najczęściej stosowane w oponach z profilem 55 lub niższym.
  • JLB (Jointless Band) – oznacza opasanie wykonane z nylonu.
  • LI (Load Index) – określa maksymalną nośność opony.
  • LT (Light Truck) – oznacza, że opona jest nadaje się dla pojazdów o napędzie 4x4 oraz lekkich ciężarówek. Występuje przed rozmiarem opony.
  • MAX - maksymalna wartość ciśnienia w oponie.
  • MFS (Maximum Flange Shield) – oznacza ochraniacz felgi. Rant chroni krawędź felgi przed uszkodzeniami mechanicznymi, które mogą powstawać przy podjeżdżaniu pod krawężnik lub zahaczeniu o jakiś przedmiot.
  • RIM PROTECTOR – opona posiada elementy chroniące felgę przed uszkodzeniami.
  • SI (Speed Index) – określa górną granicę dopuszczalnej prędkości użytkowania.
  • ULW – opona posiada konstrukcję aramidowymi kordami
  • XL (Extra Load = RF) – opona o wzmocnionej konstrukcji i podwyższonej nośności.
  • DT1 – Nowa wersja wzoru bieżnika.
  • GRNX – Michelin Green X (energooszczędne opony).
  • E – zatwierdzenia przez ECE/WE.
  • SUV – Sport Utility Vehicle, czyli pojazd z napędem na cztery koła.
  • NHS – nie dla obsługi autostrad (niezgodne z prawem drogowym).
  • S1 – opony spełniające nowe europejskie normy w zakresie redukcji hałasu.
  • SILICA – mieszanka żelu krzemionkowego w zestawie.
  • STUDDED – opony zimowe z możliwością montażu kolców.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.