Test opon zimowych w rozmiarze 225/45 R17 według Auto Świat - które opony zimowe warto kupić?

Wybór jest tak ogromny, że niezdecydowanego kierowcę zima może zastać na letnich oponach. Auto Świat postarał się, aby do tego nie doszło!

Podczas anonimowych zakupów udało się uzbierać 50 modeli opon zimowych w rozmiarze 225/45 R 17. To popularne opony do mocnych aut kompaktowych i samochodów klasy średniej. Każdy szanujący się producent musi je mieć w ofercie.

50 modeli opon zimowych sprawdzono w najtrudniejszych warunkach (Fot. Auto Świat)

50 modeli opon zimowych sprawdzono w najtrudniejszych warunkach (Fot. Auto Świat)

Już w trakcie wstępnych testów dotyczących bezpieczeństwa (hamowanie na mokrej nawierzchni) wyraźnie widać, że różnice pomiędzy modelami opon nie ograniczają się tylko do ceny. Producenci w przypadku najtańszych opon oszczędzają właśnie na bezpieczeństwie. Auto Świat sprawdził też, czy najdroższe opony są rzeczywiście najlepszym wyborem.

Oto 53 modele opon zimowych w próbach hamowania na mokrej i suchej nawierzchni:

Do finału testów trafiło tylko 20 najlepszych opon:

Trakcja na śniegu: Goodyear i BF Goodrich najlepiej radzą sobie z przekazywaniem napędu  (Żródło: Auto Świat)

Trakcja na śniegu: Goodyear i BF Goodrich najlepiej radzą sobie z przekazywaniem napędu (Żródło: Auto Świat)

Z hamowaniem na śniegu wszystkie opony, które trafiły do finału, radzą sobie doskonale (Żródło: Auto Świat)

Z hamowaniem na śniegu wszystkie opony, które trafiły do finału, radzą sobie doskonale (Żródło: Auto Świat)

Prowadzenie na śniegu:Dobre prowadzenie boczne to poczucie panowania nad autem. Zwycięzcami w tej próbie są opony: Hankook, Kleber oraz Semperit (Żródło: Auto Świat)

Prowadzenie na śniegu:Dobre prowadzenie boczne to poczucie panowania nad autem. Zwycięzcami w tej próbie są opony: Hankook, Kleber oraz Semperit (Żródło: Auto Świat)

Hałas zewnętrzny: Najciszej toczą się opony Continental i Nexen, o wiele głośniejsze są opony Dębica i Sava (źródło Auto Świat)

Hałas zewnętrzny: Najciszej toczą się opony Continental i Nexen, o wiele głośniejsze są opony Dębica i Sava (źródło Auto Świat)

Hamowanie na suchej nawierzchni: Różnica w drogach hamowania najlepszych i najsłabszych opon w tej konkurencji wynosi ok. 3 m.

Hamowanie na suchej nawierzchni: Różnica w drogach hamowania najlepszych i najsłabszych opon w tej konkurencji wynosi ok. 3 m.

Prowadzenie na suchej nawierzchni: Continental, Bridge­stone, Vredestein i Apollo  zapewniają szybkie reakcje na ruchy kierownicą i stabilne zachowanie na łukach (Żródło: Auto Świat)

Prowadzenie na suchej nawierzchni: Continental, Bridge­stone, Vredestein i Apollo zapewniają szybkie reakcje na ruchy kierownicą i stabilne zachowanie na łukach (Żródło: Auto Świat)

Jazda po okręgu na mokrej nawierzchni: Opony Goodyear, Bridgestone i Vredestein bardzo dobrze spisują się na torze. Sava i Dębica zdecydowanie gorzej. (Źródło: Auto Świat)

Jazda po okręgu na mokrej nawierzchni: Opony Goodyear, Bridgestone i Vredestein bardzo dobrze spisują się na torze. Sava i Dębica zdecydowanie gorzej. (Źródło: Auto Świat)

Hamowanie na mokrej nawierzchni: W tej konkurencji wygrała opona Bridgestone Blizzak LM 005 (Źródło: Auto Świat)

Hamowanie na mokrej nawierzchni: W tej konkurencji wygrała opona Bridgestone Blizzak LM 005 (Źródło: Auto Świat)

Aquaplaning na prostej oraz na łukach: Najbezpieczniejsze na mokrym torze są opony: BF Goodrich, Continental, Kleber oraz Goodyear. Na oponach Yokohama i Nokian testowe auto za szybko „odpływało” (Źródło: Auto Świat)

Aquaplaning na prostej oraz na łukach: Najbezpieczniejsze na mokrym torze są opony: BF Goodrich, Continental, Kleber oraz Goodyear. Na oponach Yokohama i Nokian testowe auto za szybko „odpływało” (Źródło: Auto Świat)

Koszt na 1000 km przebiegu w zł: Koszt przejechania 1000 km na oponach marki Sava z uwzględnieniem ich ceny i szybkości zużywania się to ok. 33,60 zł. W przypadku znacznie droższych opon takich jak Pirelli czy Nokian, koszt wzrasta do ponad 51 zł, różnica jest więc spora. (Źródło: Auto Świat)

Koszt na 1000 km przebiegu w zł: Koszt przejechania 1000 km na oponach marki Sava z uwzględnieniem ich ceny i szybkości zużywania się to ok. 33,60 zł. W przypadku znacznie droższych opon takich jak Pirelli czy Nokian, koszt wzrasta do ponad 51 zł, różnica jest więc spora. (Źródło: Auto Świat)

Trwałość: Przewaga opon Michelin nad konkurentami jest zauważalna, co  rekompensuje ich cenę. Opony marek Pirelli i Kumho w praktyce służą o jeden sezon krócej. (Źródło: Auto Świat)

Trwałość: Przewaga opon Michelin nad konkurentami jest zauważalna, co rekompensuje ich cenę. Opony marek Pirelli i Kumho w praktyce służą o jeden sezon krócej. (Źródło: Auto Świat)

Opory toczenia: Niskie opory toczenia oznaczają niższe zużycie paliwa. Opony Nokian powinny zapewnić nawet o ok. 7 proc. niższe zużycie paliwa niż opony Kumho. Niskie opory toczenia nie oznaczają niskiej przyczepności! (Źródło: AutoŚwiat)

Opory toczenia: Niskie opory toczenia oznaczają niższe zużycie paliwa. Opony Nokian powinny zapewnić nawet o ok. 7 proc. niższe zużycie paliwa niż opony Kumho. Niskie opory toczenia nie oznaczają niskiej przyczepności! (Źródło: AutoŚwiat)

W testach opon często zdarzają się niespodzianki. Opony wciąż mało znanych marek na wysokim miejscu mogą być ogromnym zaskoczeniem. Również wśród tańszych ofert można spotkać prawdziwe okazje.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.