Jazda na oponach zimowych latem. Czy jest dozwolona?

Czy opony zimowe latem to dobry pomysł? Jazda na ogumieniu zimowym w trakcie upalnych dni to dość ryzykowny ruch ze względu na bezpieczeństwo i szybką ścieralność gumy. W poniższym artykule dowiesz się wszystkiego na ten temat, co pozwoli Ci podjąć trafną decyzję. To zmieniać opony latem z zimówek czy nie? Zapraszamy do artykułu!

Nikogo nie zaskoczymy zdaniem, że nie bez powody opony zimowe są niezbędne zimą. Konstruktorzy tworząc taką gumę skupiali się na elastycznych mieszankach gumowych oraz unikalnym wzorze bieżnika, który świetnie sprawdzi się w zimie. A niskie temperatury czy zimowe opady nie będą tej oponie straszne.

Ale chociaż takie opony są niekwestionowanym mistrzem, jeśli chodzi o chłodniejszy klimat, te same cechy stawiają to ogumienie w niekorzystnej sytuacji, jeśli są użytkowanie w cieplejszych temperaturach. Sucha droga bez lodu i śniegu nie potrzebuje gryzących krawędzi opon, aby zapewnić świetną przyczepność.

Opony zimowe latem

Zastanawiasz się, co sie wydarzy, jeśli jeździsz na oponach zimowych latem? Poniżej przedstawiamy Tobie kilka wad takiej jazdy. A oto one: 

  • opony zimowe słabiej rozpraszają ciepło, więc ryzyko nadmiernego napompowania i wybuchu jest znacznie wyższe.
  • ponieważ mieszanka gumy jest bardziej miękka, bieżnik bardziej zmienia kształt. Powoduje to większy opór toczenia i większe zużycie paliwa,
  • kiedy jeździsz na oponach zimowych latem, znacznie skracasz ich żywotność, w przeciwieństwie do sytuacji, gdy były używane tylko w warunkach zimowych,
  • technologia opon przeszła długą drogę, ale opony zimowe są nadal znacznie głośniejsze niż opony letnie czy całoroczne.
Jazda na oponach zimowych w trakcie lata jest nieekonomiczna i niebezpieczna

Jazda na oponach zimowych w trakcie lata jest nieekonomiczna i niebezpieczna

Opony zimowe latem przepisy 

Co istotne, polskie przepisy nie zabraniają na użytkowanie opon zimowych w okresie letnim. Pomimo tej swobody, kierowca powinien pamiętać o właściwym doborze ogumienia do konkretnej pory roku, co zagwarantuje mu komfort i bezpieczeństwo. 

Zalecamy wymianę zimowego ogumienia na nowe, kiedy głębokość bieżnika będzie mniejsza niż 4 mm, czyli blisko połowa bieżnika nowych rowków. 

Może to być lekko szokujące, ponieważ przepisy mówią o minimalnej głębokości 1,6 mm. Czy możemy otrzymać mandat za opony zimowe latem? Tak, jeżeli Twoje ogumienie osiągnie przepisową granicę, możesz stracić nawet dowód rejestracyjny. 

Wynika to z tego, że drogówka może uznać Twój samochód za niesprawny technicznie. Tłumaczenie, które najczęściej słyszymy wynika z chęci oszczędności. Co więcej, kierowcy – jak to nazywają – chcą wyjeździć zimówki latem do końca, zamiast je wyrzucać. Brzmi niesamowicie ekologiczne, ale czy bezpiecznie? Zdecydowanie nie.

Opony zimowe w Niemczech – regulacje prawne

Jak jest z oponami zimowymi latem w Niemczech? W kwestii zmiany opon często wspominacie o naszych zachodnich sąsiadach. Mianowicie od w Niemczech od 4 grudnia 2010 roku istneje przepis o obowiązku jazdy na oponach zimowych.

Wcześniej w niemieckim Kodeksie Drogowym był dostępny wyłącznie zapis, który mówił ogólnikowo o konieczności dostosowania pojazdu do zimowych warunków. Niniejsze przepisy mówiły o specjalnym środku do spryskiwaczy szyb oraz odpowiednim ogumieniu. 

Historia dotycząca zimówek latem nabrała rozpędu, kiedy Wyższy Sąd Krajowy w Oldenburgu wydał decyzję w sprawie pozwu mężczyzny, który odwołał się od nałożenia mandatu za niewłaściwe opony. 

Zgodnie z tą decyzją, dotychczasowa regulacja Kodeksu Drogowego była sprzeczna z prawem, gdyż była zbyt ogólnie sformułowana. W związku z tym powstała nowa Ustawa o Oponach, w której znajdziemy definicje opon zimowych oraz warunków zimowych. Co więcej, w ustawie wskazano, kiedy takich zimówek należy używać. 

Jakie pojazdy mają obowiązek jazdy na zimowych oponach w Niemczech? 

  • samochody osobowe,
  • samochody ciężarowe,
  • autobusy,
  • motocykle.

W przypadku ciężarówek i autobusów opony zimowe muszą być założone wyłącznie na osie napędowe. W przypadku pojazdów rolnych i leśnych nie ma konieczności zmiany opon na zimowe. Ustawodawca stwierdził, że standardowe opony z dużymi rowkami będą właściwe na zimowe warunki.

Przepisy niemieckie a jazda na oponach zimowych latem

Przepisy niemieckie a jazda na oponach zimowych latem

Opony zimowe latem. Przepisy w Wielkiej Brytanii 

W obecnym stanie rzeczy w Wielkiej Brytanii nie ma prawnego wymogu zakładania opon zimowych w zimnych porach roku. W innych krajach Europy, np. powyżej – w Niemczech, kierowcy są prawnie zobowiązani do zdejmowania opon letnich na zimowe miesiące.

Prawo to dotyczy również odwiedzających. Z reguły niemieccy kierowcy przechodzą na zimową gumę między październikiem a Wielkanocą.

Opony zimowe nie lubią upalnych dni

Miękki bieżnik opony zimowej zużywa się znacznie szybciej na ciepłym asfalcie. Jest to mieszanka gumy, która została opracowana tak, aby zachować miękkość i elastyczność, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Jest bardzo skuteczny w łagodzeniu negatywnego wpływu niskich temperatur i zapewnia przyczepność w warunkach zimowych.

Ale jeśli używasz kompletu opon zimowych przez cały rok, ten sam elastyczny bieżnik zużywa się szybciej w cieplejszych temperaturach. Może to zmniejszyć żywotność nawet o 60 procent. Istnieje duża szansa, że ​​musiałbyś je wymienić wcześniej, niż gdybyś na początku wiosny po prostu zamienił je na opony letnie.

W przypadku upałów zalecamy używanie opon całorocznych lub letnich, które dla porównania są produkowane z innej mieszanki gumy, która jest odporna na wyższe temperatury. I – jak można dostrzec – mieszanki stosowane w oponach letnich szybko stałyby się twarde i kruche, gdybyśmy użytkowali je w warunkach zimowych.

Jazda na oponach zimowych latem a droga hamowania

Odmienny skład mieszanki gumowej opon letnich, który pozwala zimówkom uzyskać odpowiednią przyczepność na śniegu i lodzie, wydłuża drogę hamowania na suchym asfalcie w okresie letnim. 

Według ekspertów ADAC hamowanie na oponach zimowych z prędkością 100 km/h (temperatura powyżej 15 stopni Celsjusza), wydłuża drogę hamowania o 16 metrów niż na ogumieniu letnim. 

Co więcej, latem za sprawą opon zimowych zmniejsza się precyzją prowadzenia. Nagła zmiana pasa ruchu samochodem z oponami letnimi przy prędkości 80 km/h jest bardzo bezpieczna, a jak wyliczają specjaliści koncernu Continental kierowalność pojazdu na zimówkach była o 15 procent gorsza. W dodatku, pojazd reagował na ruchy kierowcy z opóźnieniem. 

Przygotuj swoje opony do odpowiednich warunków pogodowych. Zadbaj o bezpieczeństwo swoje i bliskich

Przygotuj swoje opony do odpowiednich warunków pogodowych. Zadbaj o bezpieczeństwo swoje i bliskich

Opony zimowe latem to większe zużycie paliwa

Jeżeli latem używasz opon zimowych, musisz wiedzieć, że zapłacisz więcej za paliwo.

Na ciepłym asfalcie opór toczenia opony zimowej jest znacznie wyższy niż opony letniej czy całorocznej. Dzieje się tak, ponieważ miękka mieszanka gumy zmienia swój kształt.

Prowadzi to do wyższych oporów toczenia, co przyczynia się wzrostu zużycia paliwa. Konsekwencje jazdy na oponach zimowych latem wpływają na środowisko i ogólną jakość życia. Spalając więcej paliwa, Twój samochód będzie emitował większe ilości dwutlenku węgla.

Poza tym będzie głośniej, przez co podróże będą mniej komfortowe.

Wpływ na bezpieczeństwo

Jeśli nie przełączysz się na opony całoroczne lub letnie podczas ciepłej pogody, Twój samochód nie będzie miał optymalnych właściwości jezdnych w kwestii bezpieczeństwa – zwłaszcza jeśli jesteś zmuszony wykonywać nagłe skręty.

Wyobraźmy sobie scenariusz, w którym kierowca musi wykonać awaryjny manewr. Opony zimowe na suchym asfalcie są zbyt miękkie. Obsługa nie będzie tak elastyczna, jak musi być w krytycznej sytuacji.

Z perspektywy długoterminowej opony zimowe, które pozostawiono założone przez całą wiosnę, lato i jesień aż do następnej zimy, prawdopodobnie zużyją bloki bieżnika (ze względu na ich bardziej miękką mieszankę).

Opony zimowe z niewystarczającą głębokością bieżnika nie zapewnią tak dużej przyczepności ani trakcji na zaśnieżonych i oblodzonych nawierzchniach, a jest to istotny czynnik wpływający na bezpieczeństwo podczas jazdy.

Opony zimowe latem zużywają się szybciej

Jazda po suchem i rozgrzanym asfalcie na oponach zimowych? Brzmi to mało rozsądnie. W praktyce musimy nastawić się na szybsze zużycie bieżnika. Opona zimowa podczas eksploatacji latem może zużywać się nawet cztery razy szybciej niż ogumienie letnie.

W związku z tym komplet może wystarczyć nam na dwa razy dłużej niż dwa komplety opon zimowych i letnich. Co więcej, gorsza efektywność paliwowa podważa kwestie ewentualnej możliwości. 

Fakt, możemy zaoszczędzić na koszcie wymiany opon oraz ich składowania, ale jednak w dłuższym rozrachunku będzie to totalnie nieopłacalne.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.