Opona radialna a diagonalna. Sprawdź, jakie są różnice!

Ze względu na różnice w konstrukcji wyróżniamy dwa rodzaje ogumienia: opony radialne i diagonalne. Choć wewnętrzna budowa nie jest widoczna gołym okiem, ma znaczący wpływ na pracę opony i wrażenia z jazdy. Sprawdź, czym różnią się opony radialne od diagonalnych oraz które rozwiązanie jest lepsze!

Opona radialna co to znaczy?

Opona radialna (inaczej promieniowa) jest dziś standardem konstrukcyjnym w branży, szczególnie jeśli chodzi o opony osobowe. Oznacza to, że większość producentów stawia w swoich ofertach właśnie na radialne opony.

Ten rodzaj ogumienia po raz pierwszy został zaprezentowany w latach 30. ubiegłego wieku. W 1946 roku firma Michelin zastrzegła wniosek patentowy na pierwsze opony radialne. Były one odpowiedzią na potrzebę stworzenia bardziej elastycznych opon, które lepiej zamortyzują wstrząsy spowodowane nawierzchnią drogi.

Oznaczenie opony radialnej to najczęściej litera "R". Znajduje się ją na ścianie bocznej opony, a sam symbol najczęściej jest wytłoczony w ciągu liter i cyfr, mówiących o wymiarach konkretnego modelu.

Budowa opony radialnej

Budowa opony radialnej składa się ze stalowych warstw kordu ułożonych w czole opony. Nici kordu są ułożone w sposób prostopadły do osi szkieletu opony. Układane są jedna obok drugiej i nie przeplatają się ze sobą. Nici te zawija się wokół drutówek opony radialnej, które umieszczone są w przylegającej do felg stopce opony.

Warstwy kordu opony ułożone są bezpośrednio nad sobą, dzięki czemu ściany boczne tego typu konstrukcji pozostają bardziej elastyczne. Można więc powiedzieć, że bieżnik i ścianki boczne opon radialnych pracują jako dwie niezależne części.

Opona radialna w swojej budowie posiada też często warstwę butylową, umieszczaną poniżej kordu. Odpowiada ona za uszczelnienie opony i w ten sposób zastępuje dętkę. Nad kordem natomiast znajduje się opasanie, składające się z dodatkowego wzmocnienia stalowego oraz tekstylnego (często spotykane w oponach segmentu UHP).

Budowa opony diagonalnej

Opona diagonalna jest stosowana w przemyśle motoryzacyjnym od 1898 roku, w którym zastąpiła opony z pełnej gumy. Przed wprowadzeniem radialnych odpowiedników była standardem w branży oponiarskiej.

Budowa opon diagonalnych składa się z warstw karkasu, wykonanych najczęściej z nylonowego kordu. Włókna kordu ułożone są ukośnie względem siebie (najczęściej pod kątem od 20 do 40 stopni).

W tego typu konstrukcji stosuje się przynajmniej dwie warstwy kordu, dzięki czemu osnowa zachowuje dużo większą sztywność. Dzięki uzyskanej twardości, opony diagonalne nie wymagały stosowania dodatkowego opasania.

Rozwiązania zastosowane w budowie opony diagonalnej znalazły szczególne zastosowanie w pojazdach wyspecjalizowanych, np. w wózkach wysokiego składowania.

Opona diagonalna oznaczenie

Opony diagonalne oznaczone są symbolem "-", umieszonym obok średnicy felgi lub w rzadszych przypadkach literą "D". Warto pamiętać, że na wszystkie koła samochodu powinno się zakładać opony o tej samej konstrukcji.

Inne nazwy opon diagonalnych to ogumienie krzyżowe, konwencjonalne lub warstwowe

Opony diagonalne z opasaniem

Opony diagonalne z opasaniem to rozwiązanie, które jest swego rodzaju kompromisem pomiędzy dwoma typami budowy ogumienia. Różnica polega tu na dodatkowych, skrzyżowanych warstwach osnowy oraz dodatkowym opasaniu. Do budowy opasania często stosuje się wytrzymałe włókna aramidowe.

Zastosowanie tych elementów zdecydowanie poprawia odporność opony na uszkodzenia mechaniczne oraz odkształcenia. Użytkując opony diagonalne z opasaniem można więc poruszać się z większą prędkością, dzięki czemu dobrze sprawdzają się w przypadku montażu do motocykli.

Diagonalne opony z dodatkowym opasaniem oznaczane są za pomocą litery "B" (ang. Bias Belted), która umieszczana jest na boku modelu.

Odporność na uszkodzenia to ważny czynnik w wyborze odpowiednich opon

Odporność na uszkodzenia to ważny czynnik w wyborze odpowiednich opon

Opony radialne i diagonalne – jakie są różnice?

Najważniejszym czynnikiem, który wyróżnia opony radialne i opony diagonalne względem siebie jest wewnętrzna budowa osnowy kordu. Jest to sieć włókien materiałowych, z których składa się szkielet opony.

Podsumujmy krótko najważniejsze różnice w konstrukcji opon radialnych i opon diagonalnych.

  • Opona radialna – osnowa jest układana pod kątem 90 stopni w stosunku do osi szkieletu. W warstwie kordu, czyli czole opony stosuje się wzmacniane opasanie. Kord opony radialnej wykonany jest zazwyczaj ze stali
  • Opona diagonalna – na osnowę składa się kilka warstw tkanin. Są układane naprzemiennie w dwóch kierunkach. Kąt ułożenia warstw jest zmienny (od 20 do 40 stopni), a liczba warstw materiałowych zależy od rozmiaru i przeznaczenia opony.

Struktura i ułożenie warstw kordu nie są widoczne gołym okiem. Mają jednak bardzo duży wpływ nie tylko na możliwości opony, ale też na wrażenia z jazdy. Oba rodzaje budowy opony będą więc zapewniać zupełnie inne korzyści i ograniczenia, które prezentujemy poniżej.

Zalety i wady opony radialnej

Opony radialne to rozwiązanie, które nie bez powodu stało się standardem konstrukcyjnym w branży oponiarskiej. Ten rodzaj ogumienia zapewnia wiele zalet i dużo lepiej sprawdza się podczas szybkiej jazdy.

Mniejsza liczba warstw osnowy sprawia, że opona mniej się nagrzewa i lepiej odprowadza nadmiar ciepła. Elastyczne ściany boczne zapewniają także większy komfort podczas codziennej jazdy.

Konstrukcja opon radialnych oferuje też większą powierzchnię kontaktu ogumienia z nawierzchnią, co bezpośrednio przekłada się na lepszą przyczepność i skuteczność na mokrej nawierzchni.

Jeśli chodzi o wady, stalowe opasanie opon radialnych gorzej radzi sobie z tłumieniem nierówności drogowych. Natomiast twardy bieżnik sprawia, że opona generuje większy hałas zewnętrzny.

Zalety opon radialnych:

  • zwiększona odporność bieżnika,
  • większy komfort jazdy,
  • lepsza przyczepność,
  • ograniczone nagrzewanie,
  • niskie opory toczenia,
  • lepsza elastyczność boku opony.

Wady opon radialnych:

  • głośniejsza praca,
  • słabsze tłumienie nierówności,
  • większa podatność na uszkodzenia boku opony.
Opony radialne są dziś standardem w samochodach codziennego użytku

Opony radialne są dziś standardem w samochodach codziennego użytku

Zalety i wady opony diagonalnej

Opony diagonalne to rozwiązanie, którego zalety przydają się głównie podczas jazdy po wymagającym terenie. Ściana boczna opony diagonalnej jest twardsza, przez co bardziej odporna na uszkodzenia. Samo ogumienie jest też dużo bardziej sztywne i stabilne, co przekłada się na lepsze tłumienie nierówności drogowych.

W przypadku opon diagonalnych, szczególnie docenianą zaletą podczas off-roadowej jazdy jest bieżnik, który lepiej oczyszcza się z błota, gliny oraz kamieni. Dzięki temu łatwiej poruszać się w trudnym terenie.

Dlaczego więc diagonalne opony są dziś rzadziej spotykane? Dużą wadą tego typu ogumienia jest podatny na odkształcenia szkielet opony, przez co często nie jest możliwa jazda z wysoką prędkością.

Przez większą masę opony diagonalne oferują dużo mniejszy komfort jazdy oraz generują wyższe opory toczenia. A to bezpośrednio wpływa na wyższe zużycie paliwa przez pojazd.

Zalety opon diagonalnych:

  • większa odporność na uszkodzenia boków,
  • zwiększona stabilność jazdy,
  • lepsze tłumienie nierówności,
  • właściwości samoczyszczące.

Wady opon diagonalnych:

  • podatność na odkształcenia,
  • mniejszy komfort jazdy,
  • zwiększone opory toczenia,
  • duża masa.
Pojazdy rolnicze i przemysłowe często wykorzystują opony diagonalne

Pojazdy rolnicze i przemysłowe często wykorzystują opony diagonalne

Opona diagonalna czy radialna do motocykla?

Opony radialne i diagonalne wykorzystywane są także do jednośladów. To, która budowa opony będzie lepszym rozwiązaniem do motocykla, zależy w dużej mierze od preferencji i terenu, po którym będziemy się poruszać.

Opona radialna do motocykla

W przypadku opon radialnych do motocykla, mniejsza ilość warstw materiału zapewnia lepsze odprowadzanie ciepła. W praktyce daje to zwiększoną odporność na wysokie prędkości.

Ogumienie o radialnej konstrukcji ulega mniejszym deformacjom wskutek siły odśrodkowej i cechuje je większa stabilność podczas manewrów na zakrętach. Dzięki mniejszemu ciężarowi, opony o tej konstrukcji generują też mniejsze opory toczenia.

Podsumowując, opony radialne zapewniają wysokie osiągi podczas szybkiej jazdy. Mogą więc być lepszym rozwiązaniem dla właścicieli szybkich i szosowych motocykli.

Opona diagonalna do motocykla

Opony diagonalne w motocyklu zapewniają przede wszystkim lepszą odporność na uszkodzenia mechaniczne. Lepiej radzą sobie też z tłumieniem nierówności podczas jazdy. Dzięki temu, opony o diagonalnej konstrukcji są kierowane głównie do właścicieli motocykli enduro, crossów oraz miłośników jazdy w terenie.

Ogumienie to może ulegać większym odkształceniom w trakcie dynamicznej jazdy, dlatego nie zaleca się na nich jazdy z prędkością powyżej 100 km/h. Nie jest to jednak szczyt ich możliwości.

Najszybsze opony diagonalne uzyskują indeks prędkości V – umożliwiający jazdę z prędkością do 240 km/h.

Wybór konstrukcji opony do motocykla zależy w dużej mierze od preferencji i typu jednośladu

Wybór konstrukcji opony do motocykla zależy w dużej mierze od preferencji i typu jednośladu

Opony radialne czy diagonalne? Wyjaśniamy, które rozwiązanie jest lepsze

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, który typ ogumienia będzie lepszy – opony radialne czy diagonalne? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Oba typy opon w znaczny sposób różnią się od siebie i dziś wykorzystywane są do różnych typów pojazdów.

Opony radialne posiadają dobre przystosowanie do wysokich prędkości oraz oferują bardziej komfortową i bezpieczną jazdę. Nie bez powodu więc radialną budowę opony wykorzystuje się do samochodów codziennego użytku – aut osobowych, sportowych, SUV-ów i lekkich pojazdów dostawczych.

Szybko zmieniający się rynek oraz bardziej wymagające pojazdy sprawiły, że radialne opony w znacznym stopniu wypierają swoje diagonalne odpowiedniki w segmencie samochodowym. Nie znaczy to jednak, że opony krzyżowe całkowicie wyszły z użytku i nic nie zapowiada, by tak miało się stać.

W przypadku opon diagonalnych, lepsze tłumienie nierówności oraz przystosowanie do jazdy w trudnym terenie znajdują zastosowanie w pojazdach roboczych, samochodach terenowych oraz off-roadowych motocyklach. Oprócz tego, z opon diagonalnych często korzysta się w maszynach rolniczych, pojazdach przemysłowych i przyczepach.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.