Opony z kolcami. Czy wolno ich używać w Polsce?

Opony z kolcami zyskały popularność jako najbezpieczniejsze rozwiązanie na śnieżne zimy. Trudne warunki panujące na północy Europy lub nawet w regionach górskich sprawiają, że kierowcy poszukują jeszcze bezpieczniejszych rozwiązań. Czym charakteryzują się opony z kolcami? Czy ogumienie kolcowane jest dozwolone w Polsce? Sprawdź artykuł i dowiedz się więcej!

Budowa opony z kolcami

Budowa opony z kolcami w zasadzie nie różni się od zimowej opony radialnej, którą stosujemy na co dzień. Umieszczane jest w niej zazwyczaj od 60 do 120 elementów antypoślizgowych (kolców), a każdy z nich waży około 2 gramów.

Standardowy kolec stosowany w oponach zimowych zbudowany jest z dwóch elementów: kolca właściwego oraz korpusu.

  • Kolec właściwy – część wystająca poza powierzchnię opony. Wykonana jest z wysoce odpornego na ścieranie węglika wolframu. Długość kolca właściwego zazwyczaj oscyluje wokół 1,5 milimetra.

  • Korpus – element umieszczony w środku opony, z którego wystaje kolec. Długość tej części wynosi od 10 milimetrów (w samochodach osobowych) do nawet 30 milimetrów (w pojazdach ciężarowych). Korpus najczęściej wykonany jest z aluminium, stali lub plastiku.

Opony zimowe klasyczne a opony z kolcami

Czym się różnią opony zimowe klasyczne od opon z kolcami? Główną różnicą jest tu grubość bieżnika – kolcowane modele posiadają grubszą warstwę gumy, której zadaniem jest oddzielić kolce od stalowego opasania opony.

Zastosowanie cieńszej warstwy mogłoby poskutkować korozją szkieletu opony przez przedostającą się do środka sól i wodę. Poza tym opony z kolcami wyróżniają się aspektami wizualnymi, które od razu dostrzeże każdy kierowca. 

Przedstawienie przez Pirelli bieżnika z kolcami w modeli ICE Zero

Przedstawienie przez Pirelli bieżnika z kolcami w modeli ICE Zero

Opony z kolcami – wady i zalety

Opony z kolcami posiadają zarówno liczne zalety, jak i wady. Warto na początku poznać wszelkie atuty i mankamenty tego rozwiązania.

Najważniejsze zalety opon z kolcami

  • Bezpieczeństwo w trudnych warunkach – opony z kolcami zostały stworzone do jazdy na warstwie ubitego śniegu. W takich warunkach zapewniają najwyższą przyczepność.

  • Wysoka przyczepność na lodzie – kolce znakomicie trzymają się nawet śliskiej nawierzchni i przewyższają pod tym względem większość opon zimowych.

Wady opon z kolcami

  • Gorsze osiągi na mokrej nawierzchni – kolce stanowią przeszkodę w sprawnym odprowadzaniu wody. W efekcie może to pogorszyć poziom bezpieczeństwa, gdy droga jest pokryta warstwą wody.

  • Pogorszone parametry na kopnym śniegu – modele te cechuje zmniejszona liczba lameli, przez co oponie trudniej jest „wgryzać" się w warstwę lekkiego i sypkiego śniegu.

  • Zły wpływ na stan nawierzchni – mimo znacznego rozwoju, opony kolcowane przyczyniają się do degradacji dróg oraz pogłębiania kolein, co ma potem wpływ na pogorszenie przyczepności. Zimą droga staje się nierówna, a latem zachodzi efekt polerowania nawierzchni (zmiany w mikro- i makrochropowatości drogi).

Polecane opony z kolcami

Planujesz podróż do innego kraju i spodziewasz się trudnej zimy? Jeśli opony zimowe okażą się niewystarczające i zezwala na to prawo w danym regionie, postaw na opony z możliwością montażu kolców.

Przedstawiamy modele polecane przez naszych ekspertów:

Polecane opony z kolcami

Polecane opony z kolcami

Opony z kolcami a przepisy w Polsce

Przepisy drogowe kategorycznie zabraniają opon z kolcami na polskich drogach. Tą kwestię reguluje obowiązująca w naszym kraju ustawa – Prawo o ruchu drogowym. Konkretny przepis znajdziemy w art. 60. ust. 2 pkt. 5.

„Zabrania się kierującemu używania opon z umieszczonymi w nich na trwałe elementami przeciwślizgowymi.”

Za użytkowanie opon kolcowanych na drogach publicznych kierowcy grozi mandat w wysokości 100 złotych, a funkcjonariusz może zatrzymać dowód rejestracyjny aż do momentu usunięcia źle dostosowanych elementów.

Obowiązujący przepis wyróżnia jednak wyjątek (art. 65a ust. 2 pkt 7a), w którym opony z kolcami mogą być stosowane. Dotyczy on pojazdów biorących udział w profesjonalnych wyścigach i rajdach zimowych. Organizator musi jednak posiadać do tego stosowane zezwolenia zarządcy dróg (władz lokalnych).

Warto w tym miejscu powiedzieć, czym są opony z kolcami. Wspomniane kolce to z definicji elementy antypoślizgowe, które są trwale umieszczone na bieżniku opony. Jak więc widzimy, dokładnie wpisują się w charakterystykę elementów, których zakazują polskie przepisy.

Opony z kolcami a przepisy drogowe

Opony z kolcami a przepisy drogowe

Kolcowanie opon – na czym polega

Kolcowanie opon to proces polegający na umieszczeniu elementów przeciwpoślizgowych na powierzchni bieżnika opony. Jest to bardzo precyzyjna praca, która wymaga nie tylko specjalistycznych narzędzi, ale też wyjątkowej dokładności.

Na czym polega kolcowanie opon – omówienie krok po kroku

  • Wykonanie otworów – dobór wymiarów otworów wymaga dużej precyzji. Zbyt małe lub zbyt duże mogą poskutkować pękaniem opony lub wypadaniem elementów. Ten krok nie jest konieczny w przypadku opon z fabrycznymi otworami.

  • Dobór kolców do opon i pojazdu – pod uwagę bierze się średnicę, długość, a także zastosowanie – modele do samochodów rajdowych będą wymagać innych kolców, niż standardowe opony zimowe.

  • Nabijanie kolcami opony – w tym kroku używa się specjalnego kleju, który nadaje poślizgu. Dzięki niemu łatwiej i precyzyjniej jest nakolcować oponę, a po wyschnięciu kolec przykleja się do ogumienia.

  • Oczekiwanie na wyschnięcie kleju

W jakich warunkach korzystać z opon z kolcami?

Korzystanie z opon z kolcami zależy głównie od intensywności sezonu zimowego w danym kraju. W państwach europejskich wyróżniamy dwie metody utrzymywania przejezdności na drogach publicznych – standard białej drogi oraz standard czarnej drogi.

  • Standard czarnej drogi – stosowany w państwach o umiarkowanym klimacie i łagodniejszych zimach, np. w Polsce. Drogi odśnieża się z całej warstwy śniegu i często posypuje solą drogową.

  • Standard białej drogi – stosowany w krajach, w których utrzymanie dróg jest szczególnie kosztowne, np. w rejonach skandynawskich. Polega na pozostawieniu warstwy ubitego śniegu na asfalcie.

Polska należy do krajów, gdzie drogi są regularnie odśnieżane. Kierowcy przez znaczną część podróży poruszają się po asfalcie, dzięki czemu dodatkowe elementy antypoślizgowe nie są konieczne do bezpiecznej jazdy.

Interesujący model z kolcami Pirelli Ice Zero 2 zadebiutował w ekskluzywnej wersji zapoznawczej na drogach Mistrzostw Świata w narciarstwie w Are w Szwecji, gdzie marka Pirelli była głównym sponsorem.

Interesujący model z kolcami Pirelli Ice Zero 2 zadebiutował w ekskluzywnej wersji zapoznawczej na drogach Mistrzostw Świata w narciarstwie w Are w Szwecji, gdzie marka Pirelli była głównym sponsorem.

Opony kolcowane – w jakich krajach są dozwolone

Opony kolcowane w wielu krajach są dozwolone, gdy zaistnieją odpowiednie warunki. Wbrew pozorom z ogumienia wyposażonego w kolce korzysta się nie tylko w mroźnych skandynawskich państwach.

Regulacje prawne mogą różnić się w zależności od regionu. Czasem konieczne może okazać się specjalne oznakowanie samochodu. Z kolei w niektórych państwach obowiązują dodatkowe ograniczenia prędkości oraz określone sytuacje, w których można używać opon z kolcami.

Spójrzmy też na przykład wspomnianej Skandynawii. Wjazd do niektórych miast w krajach takich jak Finlandia, Norwegia oraz Szwecja może wymagać dodatkowych opłat.

W jakich krajach opony kolcowane są dopuszczone do użytku?

  • Finlandia,

  • Szwecja,

  • Norwegia,

  • Estonia,

  • Łotwa,

  • Litwa,

  • Francja,

  • Szwajcaria,

  • Austria,

  • Włochy,

  • Hiszpania.

Na zdjęciu opona z kolcami Ice Zero 2 oraz Excalibur Pirelli Ice Zero 2 w prezentacji kolekcji Rogera Dubius i Pirelli Design

Na zdjęciu opona z kolcami Ice Zero 2 oraz Excalibur Pirelli Ice Zero 2 w prezentacji kolekcji Rogera Dubius i Pirelli Design

Historia opon z kolcami – ciekawostki

Opony z kolcami mają bogatą historię, sięgającą lat 50. ubiegłego wieku. Po raz pierwszy zaczęto je stosować w krajach skandynawskich – miały one na celu zwiększyć bezpieczeństwo w surowych warunkach zimowych północnej Europy.

Od lat 60. opony kolcowane zaczęły zyskiwać popularność zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie. Oferowały lepsze bezpieczeństwo, niż standardowe modele zimowe. Dzięki temu były chętnie wykorzystywane przez kierowców aż do końcówki lat 70.

W tamtym okresie pojawiły się pierwsze potwierdzenia negatywnego wpływu opon z kolcami na stan nawierzchni oraz bezpieczeństwo jazdy. W związku z tym, część krajów wprowadziła zakazy oraz ścisłe regulacje ogumienia kolcowanego.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.