Rotowanie opon. Dlaczego zamiana kół miejscami jest ważna?

Rotowanie opon to jeden z podstawowych zabiegów konserwacyjnych, pozwalający wydłużyć żywotność naszego ogumienia. O ile zwykle kierowcy pamiętają o utrzymaniu ciśnienia, wyważaniu oraz kontrolowaniu stanu technicznego, regularna rotacja opon jest często ignorowana. Sprawdź artykuł i dowiedz się, jak rotować opony oraz dlaczego zamiana kół miejscami jest tak ważna! 

Czym jest rotacja opon?

Rotacja opon to najprościej mówiąc przekładanie opon pomiędzy osiami pojazdu. Jest to prosty i ważny zabieg, dzięki któremu niweluje się nierównomierne zużycie bieżnika pomiędzy poszczególnymi modelami.

W praktyce oznacza to, że przekłada się opony o większym stopniu zużycia na oś słabiej eksploatującą (oraz odwrotnie). Dzięki temu ogumienie o większej głębokości bieżnika wyrówna się z pozostałym, a kierowca na dłuższy czas zachowa równomierny komplet opon.

Co warto zapamiętać: zamiana kół miejscami to rutynowa procedura konserwacyjna, którą powinni stosować wszyscy kierowcy. Równomiernie zużywające się ogumienie może zmniejszyć ryzyko awarii oraz dłużej cieszyć się sprawnym ogumieniem.

Dlaczego rotacja opon jest ważna?

Dlaczego rotacja opon jest ważna?

Czy warto rotować opony?

Rotowanie opon to zdecydowanie warty uwagi proces ze względu na kilka czynników. Opony są nierównomiernie obciążone, między innymi przez różnice konstrukcyjne pomiędzy przodem i tyłem samochodu. Skutkuje to większym zużyciem bieżnika na niektórych osiach.

Najczęściej na wyższy poziom zużycia bieżnika narażone są opony:

  • na osi napędowej,

  • na osi obciążonej,

  • na osi przedniej.

Co ważne, jazda na nierównomiernie zużytych oponach niesie ze sobą ryzyko. Pogarsza komfort jazdy, drogę hamowania oraz osłabia przyczepność pojazdu, co jest szczególnie widoczne na mokrej nawierzchni. Dzięki rotowaniu opon, kierowca zapewnia więc sobie kilka korzyści.

Najważniejsze korzyści z rotacji opon:

  • zwiększona żywotność opony,

  • poprawa bezpieczeństwa i wydajności,

  • równomiernie zużyty bieżnik.

Regularne rotowanie opon przełoży się na dłuższą żywotność ogumienia!

Regularne rotowanie opon przełoży się na dłuższą żywotność ogumienia!

Jak często rotować opony?

Rotowanie opon przyniesie pożądany efekt tylko wtedy, gdy stosowane jest w określonych interwałach czasowych. Zwykle mierzone są one w przebytej odległości.

Nie ma jasnego, granicznego momentu, w którym rotacja ogumienia będzie konieczna. Producenci z branży motoryzacyjnej zalecają jednak, by wykonać ją średnio co 8-12 tysięcy kilometrów.

Jaki jest najlepszy moment na rotowanie opon? Zabieg ten zdecydowanie warto wykonać przy każdej wymianie ogumienia sezonowego. Wystarczy poinformować w warsztacie o takiej potrzebie, a dobry mechanik szybko zamieni opony miejscami!

Jak często rotować opony – zalecenia producentów

Jak często rotować opony – zalecenia producentów

Kiedy wykonać rotowanie opon szybciej?

W niektórych przypadkach rotowanie opon należy wykonać szybciej, niż jest to zalecane. Podczas jazdy może nastąpić kilka sytuacji, które alarmują o natychmiastowej konieczności zamiany opon miejscami. Najczęstsze z nich wyjaśniamy poniżej.

  • Zwiększony hałas opony – nienaturalne hałasy wytwarzane przez oponę (tarcie, buczenie, stukot itp.), mogą oznaczać szybszą konieczność rotacji opon.

  • Nierównomierne zużycie – jeśli jedna lub więcej opon zużywa się wyraźnie szybciej niż reszta, warto pomyśleć o zamianie opon miejscami.

  • Ząbkowanie opon – inaczej rozumiane jako nieregularne niszczenie kostek bieżnika, które jest naturalną konsekwencją zużycia ogumienia. Pojawienie się ząbkowania także informuje kierowcę, że konieczna jest zamiana opon miejscami.

  • Styl jazdy kierowcy – na koniec porada ogólna. Warto pomyśleć nad częstszym rotowaniem opon gdy poruszamy się na długich trasach mocno obciążonym samochodem i preferujemy agresywny styl jazdy.

Posiadając auto o dużej mocy silnika, warto rozważyć częstsze rotowanie opon

Posiadając auto o dużej mocy silnika, warto rozważyć częstsze rotowanie opon

Rotacja opon a typ napędu

Rotacja opon przyjmie inną formę w zależności od typu napędu i konstrukcji bieżnika opon w pojeździe. Wyróżniamy trzy rodzaje napędu:

  • FWD – napęd na przednie koła,

  • RWD – napęd na tylne koła,

  • AWD/4WD – napęd na cztery koła.

Generalnie rotowanie opon ze względu na typ bieżnika przyjmuje dwie zasady. Każdy z przypadków szczegółowo objaśniamy w dalszej części artykułu.

  • opony asymetryczne i symetryczne można przekładać miejscami pomiędzy osiami pojazdu,

  • opony kierunkowe można rotować tylko po jednej stronie pojazdu.

Rotowanie opon – napęd na przednią oś (FWD)

Rotując opony w samochodzie z przednim napędem, musimy zachować dwie zasady.

  • Przednie opony przekładamy na tył, uwzględniając zachowanie stron. Ogumienie w prawym przednim nadkolu przekładamy więc z zachowaniem prawej strony. Analogicznie postępujemy w przypadku lewego przedniego nadkola.

  • Opony na tylnej osi przekładamy na przód, uwzględniając zamianę stron. Prawy tył przekładany jest na lewy przód, a lewy tył na prawą stronę z przodu.

Samochód z napędem FWD – schemat rotowania opon

Samochód z napędem FWD – schemat rotowania opon

Rotowanie opon – napęd na tylną oś (RWD)

Rotowanie opon w samochodzie z napędem na tylną oś jest lustrzanym odbiciem pierwszego przykładu. Wykonujemy je więc w dokładnie odwrotny sposób.

  • Opony przednie trafiają na tył, wraz ze zmianą stron (prawy przód na lewy tył itd.).

  • Opony tylne trafiają na przód, ale zachowują swoją stronę montażu (prawy tył na prawy przód itd.).

Samochód z napędem RWD – schemat rotowania opon

Samochód z napędem RWD – schemat rotowania opon

Rotowanie opon – napęd na obie osie (4WD lub AWD)

W przypadku pojazdów posiadających napęd na cztery koła zalecane jest, by opony na obu osiach zamieniać zarówno osiami, jak i stronami auta. Ogumienie przekładamy więc metodą na krzyż.

  • Opony na przedniej osi trafiają na tylną wraz z zamianą stron (prawy przód na lewy tył itd.).

  • Opony na tylnej osi trafiają na przód, również ze zmianą stron (lewy tył na prawy przód itp.).

Warto pamiętać: rotując opony z bieżnikiem kierunkowym w autach z napędem AWD, konieczne będzie zdjęcie ogumienia z felgi, by przywrócić właściwy kierunek obrotu.

Samochód z napędem AWD – schemat rotowania opon

Samochód z napędem AWD – schemat rotowania opon

Rotowanie opon kierunkowych

W przypadku opon kierunkowych, rotacja dopuszczalna jest jedynie po jednej stronie pojazdu. W innym wypadku, ogumienie musiałoby zostać zdjęte z felgi, by zostało zamontowane zgodnie z właściwym kierunkiem.

Specyficzna konstrukcja bieżnika narzuca kierunek toczenia opon (często oznaczany przez producenta strzałką), gdyż tylko montowane w taki sposób zachowają swoje właściwości. Właściwy kierunek rotowania opon kierunkowych przedstawia poniższy schemat.

Opony z bieżnikiem kierunkowym – jak rotować?

Opony z bieżnikiem kierunkowym – jak rotować?

Jak rotować opony o różnych rozmiarach?

Niektóre samochody (szczególnie te o sportowych osiągach) mają różne rozmiary ogumienia zamontowane na tylnej i przedniej osi. Niezależnie od rodzaju napędu, rotowanie opon można wykonać tylko w obrębie jednej osi.

O ile opony symetryczne i asymetryczne nie sprawią większego kłopotu, zamiana kierunkowych opon miejscami wymaga zdjęcia ich z felgi i ponownego montażu. Dzięki temu ponownie uzyska się właściwy kierunek obrotu.

Czy rotowanie opon można wykonać samodzielnie?

Znając powyższe zalecenia, rotowanie opon możemy spokojnie przeprowadzić samodzielnie. Zamieniając koła miejscami trzeba jednak zachować szczególną ostrożność. W przypadku braku pewności własnych umiejętności lub potrzeby dodatkowych zabiegów (takich jak wyważanie kół lub ustawienia zbieżności), zdecydowanie zalecamy powierzenie rotacji opon specjalistom.

Na koniec przypominamy kilka najważniejszych aspektów, o których należy pamiętać rotując opony samodzielnie!

  • Uwzględnij typ bieżnika i rodzaj napędu we własnym samochodzie.

  • Auto z odkręconymi kołami zawsze utrzymuj na stabilnych podnośnikach.

  • Pamiętaj, by rotowanie opon przeprowadzać regularnie (podczas wymiany sezonowej lub co około 8-12 tysięcy kilometrów).

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.