Docieranie nowych opon. Sprawdź, dlaczego jest zalecane!

Docieranie nowych opon pozwala wydobyć pełnię potencjału z nowego ogumienia. Nie bez powodu mówi się, że przez pierwsze kilkaset kilometrów jazdy na świeżych oponach należy zachować ostrożność. Z artykułu dowiesz się czym jest docieranie opon i jak przeprowadzić je prawidłowo!

Jak docierać nowe opony? Praktyczne zalecenia

Eksperci z firmy Continental zalecają, by po założeniu nowych opon utrzymać bardziej zachowawczy styl jazdy i unikać gwałtownych manewrów, szczególnie na zakrętach i mokrej drodze.

Nowe opony na początku eksploatacji mogą mieć dłuższą drogę hamowania. Zaleca się więc zachowanie odstępu przed następnym pojazdem – przynajmniej przez pierwsze kilkaset kilometrów.

Jak dobrze docierać nowe opony? Oto kilka praktycznych porad!

  • Zachowaj umiarkowaną prędkość i w miarę możliwości unikaj gwałtownego przyspieszania.

  • W miarę możliwości podróżuj na suchej nawierzchni.

  • Unikaj gwałtownego hamowania pojazdu.

Docieranie opon samochodowych. Jak długo trwa?

Docieranie opon samochodowych to proces, w którym zaleca się szczególną ostrożność. Jest ono zalecanym działaniem przez głównych producentów opon i ekspertów motoryzacyjnych. Warto sprawdzić, co mają do powiedzenia na ten temat!

Według niemieckiego Continentala, warto docierać opony przez około 800 kilometrów. Na tym dystansie kierowcy samochodów powinni zachować większą ostrożność podczas jazdy.

Ponadto, organizacja ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation) przed każdym testem dociera nowe opony na dystansie 100 kilometrów.

Jak długo trwa docieranie opon?

Jak długo trwa docieranie opon?

Docieranie opon motocyklowych

Docieranie jest szczególnie ważne w przypadku opon motocyklowych. Jednoślady mają zdecydowanie wyższe wymagania dotyczące przyczepności opon od standardowych modeli.

Tak jak w poprzednim przykładzie, docieranie opon motocyklowych należy przeprowadzić ostrożnie. Nowe opony mogą zapewniać nieznacznie gorszą przyczepność przez pierwsze kilkaset kilometrów. Zalecane jest więc unikanie gwałtownego przyspieszania i brawurowych manewrów.

Niektórzy producenci znaleźli sposób na ten problem. Przykładem ponownie jest tu firma Continental i technologia Traction Skin, stosowana np. w modelu ContiRoadAttack 4. Dzięki niej powierzchnia opony ma dodatkowe mikrochropowatości i nie jest konieczne stosowanie dodatkowych substancji.

Do poprawnego działania, większość opon motocyklowych będzie wymagać docierania

Do poprawnego działania, większość opon motocyklowych będzie wymagać docierania

Docieranie nowych opon – dlaczego jest zalecane?

Docieranie nowych opon jest zalecane, by ogumienie mogło zachować optymalną przyczepność. Świeżo kupione opony zapewnią maksimum osiągów dopiero po przejechaniu pewnego dystansu i zużyciu wierzchniej warstwy gumy bieżnika.

W procesie produkcyjnym producenci stosują dodatkowe substancje, które mają głównie ułatwiać wyjmowanie opon z form odlewniczych. Jest to szczególnie zauważalne w przypadku opon zimowych, które od nowości są bardziej śliskie w dotyku. Brak tych dodatków może też negatywnie wpłynąć na wygląd opon.

Czy da się przyspieszyć docieranie nowych opon?

Docieranie nowych opon można przyspieszyć przez delikatne przetarcie powierzchni bieżnika ściereczką z alkoholem lub papierem ściernym. Dzięki temu da się nadać ogumieniu odpowiednią chropowatość oraz usunąć pozostałości substancji dodatkowych.

Próbując przyspieszyć proces docierania opon, zalecamy jednak szczególną ostrożność. Nierozważne działania mogą uszkodzić powierzchnię opon, co negatywnie wpłynie na właściwości jezdne.

Nowe opony zapewnią pełne osiągi dopiero po kilkuset kilometrach

Nowe opony zapewnią pełne osiągi dopiero po kilkuset kilometrach

Jakie substancje stosowane są w nowych oponach?

Zastosowanie dodatkowych substancji jest ważne zarówno dla producenta, jak i kierowcy. Kierowcy otrzymują bardziej wydajne i innowacyjne wzory, a producent zmniejsza ryzyko uszkodzenia rzeźby bieżnika. Na nie są szczególnie narażone opony zimowe, posiadające dużą liczbę nacięć i lameli.

Oto dwie najczęściej spotykane substancje, jakie mogą posiadać nowe opony!

  • Przeciwutleniacze – substancje chroniące opony przed pękaniem pod wpływem tlenu i zmiennych temperatur. Stwarzają wrażenie, że nowe opony są "bardziej gładkie".

  • Środki smarne – substancja ułatwiająca wyjmowanie opon z form. Może nieznacznie ograniczać trakcję i pozostaje na bieżniku do momentu dotarcia ogumienia.

Skręcanie się bieżnika. Na czym polega?

Skręcanie się bieżnika to zjawisko odczuwalne po zamontowaniu nowych opon. Polega na minimalnym odczuciu dodatkowego ruchu podczas prowadzenia pojazdu. Powodem powstawania jest maksymalna głębokość bieżnika nowego ogumienia, która może czasem sprawiać wrażenie niezwykle twardej powierzchni kontaktu z drogą.

Naturalnie można stwierdzić, że opony slick (pozbawione rzeźby bieżnika) są wolne od tego zjawiska. Z kolei w oponach zimowych (o głębokim bieżniku) skręcanie się bieżnika występuje dużo częściej.

Opony zimowe a skręcanie się bieżnika

Opony zimowe a skręcanie się bieżnika

Docieranie opon zakończone. Co dalej?

Prawidłowe docieranie opon odwdzięczy się wyższymi parametrami jezdnymi oraz dłuższą eksploatacją. Jeśli mamy ten proces za sobą, dalej pozostaje regularne kontrolowanie stanu technicznego ogumienia.

Jakość opon i ich utrzymanie wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Warto więc regularnie sprawdzać je pod kątem trzech czynników: głębokości bieżnika, prawidłowego ciśnienia oraz śladów zużycia i uszkodzenia.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.