Jak hamować samochodem? Praktyczne wskazówki!

Hamowanie samochodem to jedna z najważniejszych technik prowadzenia pojazdu. Choć z pozoru wydaje się prosta, nieprzewidziane sytuacje na drodze mogą wymagać natychmiastowej reakcji. Sprawdź artykuł i dowiedz się, jak hamować samochodem i doprowadzić ten manewr do perfekcji!

Techniki hamowania samochodem. Dlaczego są ważne?

Hamowanie to jeden z podstawowych manewrów prowadzenia pojazdu. Jego opanowanie jest bardzo ważne dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. W tym artykule dokładnie omówimy najważniejsze techniki hamowania.

Może się wydawać, że wcisnąć pedał hamulca potrafi każdy kierowca i nie ma potrzeby dłużej tego wyjaśniać. W sytuacjach awaryjnych zdarza się jednak, że kierowca zapomina to, czego był doskonale nauczony. Opanowanie technik hamowania wyrabia dobre nawyki, które w efekcie pozwolą podróżować bezpieczniej.

Jak prawidłowo hamować samochodem? Porady ogólne

Aby hamowanie samochodem przebiegło prawidłowo, na początek należy dobrze przygotować się do podróży. Oto dwie porady ogólne, które warto znać!

  • Właściwe przygotowanie do jazdy – przede wszystkim prawidłowo ustawiamy fotel kierowcy. Noga na hamulcu powinna być lekko zgięta, a pozycja kierowcy stabilna, by hamowanie było prawidłowe i skuteczne.

  • Właściwa kolejność działań – najpierw używamy pedału hamulca, a sprzęgłem operujemy na samym końcu lub tuż przed zmianą biegów. Dzięki temu samochód nie zgaśnie.

Właściwe przygotowanie do jazdy = skuteczne hamowanie w awaryjnych sytuacjach!

Właściwe przygotowanie do jazdy = skuteczne hamowanie w awaryjnych sytuacjach!

Hamowanie awaryjne

Hamowanie awaryjne polega na jak najszybszym zatrzymaniu pojazdu. Stosujemy je w sytuacjach nieprzewidzianych takich jak wtargnięcie pieszego lub zwierzęcia na drogę oraz pojawienie się niespodziewanej przeszkody.

Jak wykonać hamowanie awaryjne?

Stosując technikę hamowania awaryjnego, kluczowa jest jak najszybsza reakcja kierowcy. Pedał hamulca dociskamy maksymalnie i puszczamy dopiero w momencie zatrzymania się pojazdu. W ostatniej fazie hamowania należy wcisnąć sprzęgło, by uniknąć zgaszenia silnika.

Hamując awaryjnie starszym samochodem należy uważać – gwałtowny hamulec może spowodować zablokowanie kół i wpadnięcie w poślizg. Samochody z systemem ABS są przed tym zabezpieczone.

Hamowanie awaryjne a wypadek

Hamowanie awaryjne a wypadek

Hamowanie pulsacyjne

Hamowanie pulsacyjne polega na zwalnianiu pojazdu poprzez naciskanie i zwalnianie pedału hamulca z dużą częstotliwością. Jest to technika szczególnie sprawdzająca się podczas jazdy na śliskiej nawierzchni.

Jak zahamować pulsacyjnie?

Wciskamy pedał hamulca maksymalnie, do momentu zablokowania się kół. Następnie należy zmniejszyć nacisk, by przywrócić przyczepność. Czynność powtarza się do zatrzymania pojazdu. Dzięki cyklicznemu odzyskiwaniu przyczepności, możliwa jest korekta toru jazdy lub ominięcie przeszkody na drodze.

Należy pamiętać, że podczas hamowania pulsacyjnego, noga kierowcy musi cały czas być na hamulcu. Manewr ten wymaga doświadczenia – warto więc dobrze opanować go przed "próbą" w terenie.

Hamowanie pulsacyjne szczególnie dobrze sprawdza się na zimowych trasach

Hamowanie pulsacyjne szczególnie dobrze sprawdza się na zimowych trasach

Hamowanie silnikiem

Hamowanie silnikiem (inaczej hamowanie biegami) polega na stopniowym zatrzymywania auta poprzez redukcję biegów. Technika ta przydaje się szczególnie podczas jazdy samochodem w mieście i jest jedną z podstaw eco-drivingu.

Warto też wspomnieć, że hamowanie silnikiem przyczynia się do polepszenia bezpieczeństwa kierowcy. Pozwala lepiej unikać poślizgu oraz wydajniej podróżować na trudnych trasach.

Jak hamować silnikiem?

Do hamowania silnikiem na samym początku należy zwolnić pedał gazu i zredukować obroty silnika do około 1,5 tys./min. Wtedy ważne jest nierozłączanie układu napędowego (czyli nie używamy sprzęgła). Następnie dopiero wciskamy sprzęgło i przechodzimy do redukcji biegu na niższy.

W hamowaniu silnikiem istotne jest wyczucie pojazdu. Jeśli poświęcimy dłuższą chwilę, auto odwdzięczy się wolniejszym zużyciem klocków hamulcowych, a w przypadku pojazdów z bezpośrednim wtryskiem – spadnie również i zużycie paliwa.

Hamowanie silnikiem jest szczególnie pomocną techniką dla ekonomii jazdy

Hamowanie silnikiem jest szczególnie pomocną techniką dla ekonomii jazdy

Hamowanie samochodem a egzamin na prawo jazdy

Zdając egzamin na prawo jazdy, przed młodym kierowcą mogą stanąć dwa zadania sprawdzające, czy umie prawidłowo hamować samochodem. Jedno z nich polega na zatrzymaniu pojazdu w wyznaczonym miejscu, a drugie sprawdza technikę hamowania awaryjnego.

Choć technika hamowania może być stresująca dla debiutujących kierowców, zalecamy nie panikować. Poniżej umieszczamy kilka wskazówek, jak dobrze wykonać zadania egzaminacyjne!

Hamowanie awaryjne na egzaminie

Po usłyszeniu sygnału egzaminatora należy jak najszybciej wcisnąć hamulec, by zatrzymać pojazd. Na sam koniec trzeba wcisnąć pedał sprzęgła, by samochód nie zgasł. Na sam koniec młody kierowca powinien upewnić się o możliwości ruszenia i kontynuować jazdę.

Aby zadanie zostało zaliczone, sprzęgło nie może być wciśnięte jako pierwsze i obie ręce muszą spoczywać na kierownicy. Podstawą do niezaliczenia jest też zbyt mała siła hamowania początkowego oraz zbyt wolna reakcja na polecenie egzaminatora.

Zatrzymanie pojazdu w wyznaczonym miejscu

Aby zatrzymać pojazd w wyznaczonym przez egzaminatora miejscu, należy dobrze ocenić odległość, zdjąć nogę z pedału gazu i wspomagać się hamulcem do momentu zatrzymania pojazdu. Nie wolno tu gwałtownie hamować – cały manewr musi być dynamiczny.

O czym należy pamiętać? Zatrzymujemy się zawsze przy prawej krawędzi jezdni, a sprzęgła używamy dopiero w momencie gdy obroty silnika sięgną ok. 1,2 tys./min. Z łatwością da się to wyczuć po delikatnym drżeniu samochodu. Użycie kierunkowskazu nie będzie w tej sytuacji konieczne – zjeżdżając do prawej strony nie zmieniamy kierunku jazdy ani pasa ruchu.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.