W najnowszym teście opon zimowych 2023, zostało przetestowane osiem modeli opon przeznaczonych do ekstremalnych warunków zimowych. Wyjątkowość tego testu polega na bezpośrednim porównaniu czterech opon premium bez kolców, z czterema budżetowymi modelami opon kolcowanych. Wszystkie testowane opony miały popularny rozmiar 205/55 R16. Które z nich okażą się lepszym wyborem dla kierowców chcących bezpiecznie poruszać się po zimowych drogach?
Zaskakujące wyniki testu opon zimowych 2023
Test opon zimowych 2023 przyniósł nieoczekiwane rezultaty, szczególnie w segmencie opon bezkolcowych. Goodyear Ultra Grip Ice 3 wyraźnie wyróżnił się wśród opon nordyckich, wyprzedzając Nokian Tyres Hakkapeliitta R5. Michelin X-Ice Snow zajął trzecią pozycję, ale z widoczną różnicą od liderów.
Zaskoczeniem był wynik porównania opon bezkolcowych i kolcowanych. Przypuszczano, że tańsze opony kolcowane będą lepiej radzić sobie na lodzie, lecz tylko Antares Grip 60 Ice osiągnął lepsze wyniki, głównie w testach przyczepności podłużnej. Na asfalcie, tańsze opony kolcowane wypadły lepiej. Jednak ich mieszanki gumowe nie są odpowiednie dla zimowych warunków.
Wyniki testów prowadzenia ujawniły, dlaczego wyższa cena opon często idzie w parze z lepszą jakością. Tańsze opony kolcowane tracą wydajność w zmiennych warunkach, co pokazuje, jak trudno jest stworzyć dobrą oponę zimową.
Miejsca prezentujemy poniżej.
- Goodyear UltraGrip Ice 3
- Nokian Tyres Hakkapeliitta R5
- Michelin X-Ice Snow
- Pirelli Ice Zero FR
- Tigar Tigar Ice
- Sunfull SF-W11
- Antares GRIP 60 ice
- Winrun Winter-Max S1 WR60
Zachowanie opon na suchej i mokrej nawierzchni
Na asfalcie tańsze opony kolcowane ogólnie prezentują lepszą przyczepność niż na śniegu i lodzie.
Wynika to z twardości gumy, która jest bliższa oponom letnim niż zimowym. Jednakże, nawet te tańsze opony kolcowane mogą wykazywać niespodziewane i niekiedy niebezpieczne zachowania, szczególnie na mokrej nawierzchni.
Ich nieprzewidywalność może stanowić ryzyko dla kierowców, zwłaszcza w trudnych warunkach drogowych.
Hamowanie na suchej nawierzchni
- Pirelli Ice Zero FR - 30,67 m
- Sunfull SF-W11 - 30,98 m
- Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 31,12 m
- Goodyear UltraGrip Ice 3 - 31,25 m
- Tigar Tigar Ice - 31,32 m
- Michelin X-Ice Snow - 31,82 m
- Winrun Winter-Max S1 WR60 - 32,58 m
- Antares GRIP 60 ice - 33,06 m
Hamowanie na mokrej nawierzchni
- Sunfull SF-W11 - 32,53 m
- Tigar Tigar Ice - 33,62 m
- Winrun Winter-Max S1 WR60 - 36,13 m
- Goodyear UltraGrip Ice 3 - 38,49 m
- Antares GRIP 60 ice - 40,88 m
- Pirelli Ice Zero FR - 41,06 m
- Michelin X-Ice Snow - 41,98 m
- Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 43,16 m
Prowadzenie na mokrej nawierzchni
- Goodyear UltraGrip Ice 3 - 40,4 s
- Tigar Tigar Ice - 40,8 s
- Sunfull SF-W11 - 40,8 s
- Pirelli Ice Zero FR - 41,4 s
- Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 42,2 s
- Winrun Winter-Max S1 WR60 - 42,7 s
- Michelin X-Ice Snow - 42,8 s
- Antares GRIP 60 ice - 44,9 s
Wydajność opon na śniegu
Opony bezkolcowe konsekwentnie wykazały się najlepszą wydajnością we wszystkich testach, wyprzedzając tańsze modele kolcowane.
Ta różnica podkreśla efektywność opon bezkolcowych w warunkach śniegowych, gdzie ich mieszanka gumowa i konstrukcja zapewniają lepszą przyczepność i kontrolę.
W przeciwieństwie do nich, tańsze opony kolcowane nie dorównują im pod względem wydajności na śniegu, co jest ważną informacją dla kierowców poszukujących opon zimowych.
Hamowanie na śniegu
- Goodyear UltraGrip Ice 3 - 11,28 m
- Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 11,52 m
- Michelin X-Ice Snow - 11,56 m
- Pirelli Ice Zero FR - 11,57 m
- Antares GRIP 60 ice - 11,99 m
- Tigar Tigar Ice - 12,24 m
- Winrun Winter-Max S1 WR60 - 12,24 m
- Sunfull SF-W11 - 12,96 m
Trakcja na śniegu
- Pirelli Ice Zero FR - 4,34 km/h
- Goodyear UltraGrip Ice 3 - 4,39 km/h
- Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 4,45 km/h
- Michelin X-Ice Snow - 4,47 km/h
- Tigar Tigar Ice - 4,91 km/h
- Winrun Winter-Max S1 WR60 - 5,16 km/h
- Sunfull SF-W11 - 5,41 km/h
- Antares GRIP 60 ice - 5,44 km/h
Prowadzenie na śniegu
- Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 83,04 s
- Goodyear UltraGrip Ice 3 - 83,28 s
- Michelin X-Ice Snow - 84,04 s
- Pirelli Ice Zero FR - 85,19 s
- Antares GRIP 60 ice - 90,82 s
- Tigar Tigar Ice - 91,69 s
- Winrun Winter-Max S1 WR60 - 93,33 s
- Sunfull SF-W11 - 93,73 s
Wydajność opon na lodzie
Na lodzie, szczególnie interesujące były wyniki testów zręczności, gdzie opony bezkolcowe wykazały się lepszą wydajnością niż tańsze opony kolcowane.
Hamowanie na lodzie
- Goodyear UltraGrip Ice 3 - 14,75 m
- Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 15,02 m
- Antares GRIP 60 ice - 15,25 m
- Michelin X-Ice Snow - 15,3 m
- Pirelli Ice Zero FR - 15,92 m
- Sunfull SF-W11 - 15,93 m
- Tigar Tigar Ice - 16,42 m
- Winrun Winter-Max S1 WR60 - 16,95 m
Trakcja na lodzie
- Antares GRIP 60 ice - 5,95 km/h
- Goodyear UltraGrip Ice 3 - 6,39 km/h
- Sunfull SF-W11 - 6,67 km/h
- Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 6,68 km/h
- Pirelli Ice Zero FR - 6,93 km/h
- Tigar Tigar Ice - 6,93 km/h
- Michelin X-Ice Snow - 7,01 km/h
- Winrun Winter-Max S1 WR60 - 7,71 km/h
Prowadzenie na lodzie
- Goodyear UltraGrip Ice 3 - 69,76 s
- Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 69,9 s
- Michelin X-Ice Snow - 71,21 s
- Pirelli Ice Zero FR - 77,09 s
- Antares GRIP 60 ice - 81,25 s
- Tigar Tigar Ice -82,21 s
- Sunfull SF-W11 - 83,04 s
- Winrun Winter-Max S1 WR60 - 89,39 s