Test opon zimowych 2023 Tyre Reviews: kolcowane kontra bezkolcowe

W najnowszym teście opon zimowych 2023, zostało przetestowane osiem modeli opon przeznaczonych do ekstremalnych warunków zimowych. Wyjątkowość tego testu polega na bezpośrednim porównaniu czterech opon premium bez kolców, z czterema budżetowymi modelami opon kolcowanych. Wszystkie testowane opony miały popularny rozmiar 205/55 R16. Które z nich okażą się lepszym wyborem dla kierowców chcących bezpiecznie poruszać się po zimowych drogach?

Jakie opony brały udział w teście?

W segmencie opon bezkolcowych znalazły się takie modele jak Goodyear Ultra Grip Ice 3, Michelin X-Ice Snow, Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 oraz Pirelli Winter Ice Zero FR.

Natomiast wśród opon kolcowanych w teście wzięły udział Antares Grip 60 Ice, Sunfull SF-W11, Tigar Ice oraz Winrun Winter-Max S1 WR60.

Zaskakujące wyniki testu opon zimowych 2023

Test opon zimowych 2023 przyniósł nieoczekiwane rezultaty, szczególnie w segmencie opon bezkolcowych. Goodyear Ultra Grip Ice 3 wyraźnie wyróżnił się wśród opon nordyckich, wyprzedzając Nokian Tyres Hakkapeliitta R5. Michelin X-Ice Snow zajął trzecią pozycję, ale z widoczną różnicą od liderów.

Zaskoczeniem był wynik porównania opon bezkolcowych i kolcowanych. Przypuszczano, że tańsze opony kolcowane będą lepiej radzić sobie na lodzie, lecz tylko Antares Grip 60 Ice osiągnął lepsze wyniki, głównie w testach przyczepności podłużnej. Na asfalcie, tańsze opony kolcowane wypadły lepiej. Jednak ich mieszanki gumowe nie są odpowiednie dla zimowych warunków.

Wyniki testów prowadzenia ujawniły, dlaczego wyższa cena opon często idzie w parze z lepszą jakością. Tańsze opony kolcowane tracą wydajność w zmiennych warunkach, co pokazuje, jak trudno jest stworzyć dobrą oponę zimową.

Miejsca prezentujemy poniżej.

  1. Goodyear UltraGrip Ice 3
  2. Nokian Tyres Hakkapeliitta R5
  3. Michelin X-Ice Snow
  4. Pirelli Ice Zero FR
  5. Tigar Tigar Ice
  6. Sunfull SF-W11
  7. Antares GRIP 60 ice
  8. Winrun Winter-Max S1 WR60

Zachowanie opon na suchej i mokrej nawierzchni

Na asfalcie tańsze opony kolcowane ogólnie prezentują lepszą przyczepność niż na śniegu i lodzie. 

Wynika to z twardości gumy, która jest bliższa oponom letnim niż zimowym. Jednakże, nawet te tańsze opony kolcowane mogą wykazywać niespodziewane i niekiedy niebezpieczne zachowania, szczególnie na mokrej nawierzchni. 

Ich nieprzewidywalność może stanowić ryzyko dla kierowców, zwłaszcza w trudnych warunkach drogowych.

Hamowanie na suchej nawierzchni

  1. Pirelli Ice Zero FR - 30,67 m 
  2. Sunfull SF-W11 - 30,98 m
  3. Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 31,12 m
  4. Goodyear UltraGrip Ice 3 - 31,25 m
  5. Tigar Tigar Ice - 31,32 m
  6. Michelin X-Ice Snow - 31,82 m
  7. Winrun Winter-Max S1 WR60 - 32,58 m
  8. Antares GRIP 60 ice - 33,06 m

Hamowanie na mokrej nawierzchni

  1. Sunfull SF-W11 - 32,53 m
  2. Tigar Tigar Ice - 33,62 m
  3. Winrun Winter-Max S1 WR60 - 36,13 m
  4. Goodyear UltraGrip Ice 3 - 38,49 m
  5. Antares GRIP 60 ice - 40,88 m
  6. Pirelli Ice Zero FR - 41,06 m 
  7. Michelin X-Ice Snow - 41,98 m 
  8. Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 43,16 m

Prowadzenie na mokrej nawierzchni

  1. Goodyear UltraGrip Ice 3 - 40,4 s
  2. Tigar Tigar Ice - 40,8 s
  3. Sunfull SF-W11 - 40,8 s
  4. Pirelli Ice Zero FR - 41,4 s
  5. Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 42,2 s
  6. Winrun Winter-Max S1 WR60 - 42,7 s
  7. Michelin X-Ice Snow - 42,8 s
  8. Antares GRIP 60 ice - 44,9 s

Wydajność opon na śniegu

Opony bezkolcowe konsekwentnie wykazały się najlepszą wydajnością we wszystkich testach, wyprzedzając tańsze modele kolcowane. 

Ta różnica podkreśla efektywność opon bezkolcowych w warunkach śniegowych, gdzie ich mieszanka gumowa i konstrukcja zapewniają lepszą przyczepność i kontrolę. 

W przeciwieństwie do nich, tańsze opony kolcowane nie dorównują im pod względem wydajności na śniegu, co jest ważną informacją dla kierowców poszukujących opon zimowych.

Hamowanie na śniegu 

  1. Goodyear UltraGrip Ice 3 - 11,28 m
  2. Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 11,52 m
  3. Michelin X-Ice Snow - 11,56 m 
  4. Pirelli Ice Zero FR - 11,57 m
  5. Antares GRIP 60 ice - 11,99 m
  6. Tigar Tigar Ice - 12,24 m
  7. Winrun Winter-Max S1 WR60 - 12,24 m
  8. Sunfull SF-W11 - 12,96 m

Trakcja na śniegu

  1. Pirelli Ice Zero FR - 4,34 km/h
  2. Goodyear UltraGrip Ice 3 - 4,39 km/h
  3. Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 4,45 km/h
  4. Michelin X-Ice Snow - 4,47 km/h
  5. Tigar Tigar Ice - 4,91 km/h
  6. Winrun Winter-Max S1 WR60 - 5,16 km/h
  7. Sunfull SF-W11 - 5,41 km/h
  8. Antares GRIP 60 ice - 5,44 km/h

Prowadzenie na śniegu

  1. Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 83,04 s
  2. Goodyear UltraGrip Ice 3 - 83,28 s
  3. Michelin X-Ice Snow - 84,04 s
  4. Pirelli Ice Zero FR - 85,19 s
  5. Antares GRIP 60 ice - 90,82 s
  6. Tigar Tigar Ice - 91,69 s
  7. Winrun Winter-Max S1 WR60 - 93,33 s
  8. Sunfull SF-W11 - 93,73 s

Wydajność opon na lodzie

Na lodzie, szczególnie interesujące były wyniki testów zręczności, gdzie opony bezkolcowe wykazały się lepszą wydajnością niż tańsze opony kolcowane. 

Hamowanie na lodzie

  1. Goodyear UltraGrip Ice 3 - 14,75 m
  2. Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 15,02 m
  3. Antares GRIP 60 ice - 15,25 m
  4. Michelin X-Ice Snow - 15,3 m
  5. Pirelli Ice Zero FR - 15,92 m
  6. Sunfull SF-W11 - 15,93 m
  7. Tigar Tigar Ice - 16,42 m
  8. Winrun Winter-Max S1 WR60 - 16,95 m

Trakcja na lodzie

  1. Antares GRIP 60 ice - 5,95 km/h
  2. Goodyear UltraGrip Ice 3 - 6,39 km/h
  3. Sunfull SF-W11 - 6,67 km/h
  4. Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 6,68 km/h
  5. Pirelli Ice Zero FR - 6,93 km/h
  6. Tigar Tigar Ice - 6,93 km/h
  7. Michelin X-Ice Snow - 7,01 km/h
  8. Winrun Winter-Max S1 WR60 - 7,71 km/h

Prowadzenie na lodzie

  1. Goodyear UltraGrip Ice 3 - 69,76 s
  2. Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 - 69,9 s
  3. Michelin X-Ice Snow - 71,21 s
  4. Pirelli Ice Zero FR - 77,09 s
  5. Antares GRIP 60 ice - 81,25 s
  6. Tigar Tigar Ice -82,21 s
  7. Sunfull SF-W11 - 83,04 s
  8. Winrun Winter-Max S1 WR60 - 89,39 s

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.