Opony asymetryczne – gwarancja bezpieczeństwa
Bieżnik asymetryczny dominuje wśród opon letnich. Rożnica w rodzaju bieżnika to nie tylko efekt wizualny. Różne kształty bloków oraz ich rozmieszczenie pozwalają na dopasowanie do konkretnego typu auta. Odpowiednio dobrane opony to zwiększenie poziomu bezpieczeństwa i poprawienie osiągów. Oponę asymetryczną pierwszy raz wyprodukowano w 1964 roku a była to Michelin X-AS.
Jak rozpoznajemy opony asymetryczne?
Opona asymetryczna składa się z dwóch różnych części. Część zewnętrzna bieżnika odpowiada za osiągi na suchej nawierzchni i stabilność. Natomiast wewnętrzna jego część odpowiada za przyczepność podczas hamowania - szybko i skutecznie odprowadza wodę. Taki model opony nie może być dowolnie montowany a tylko zgodnie z wytycznymi producenta. Po obu stronach opony umieszczone są napisy: INSIDE – opona powinna być skierowana tym oznaczeniem do wewnątrz i OUTSIDE – opona powinna być skierowana tym oznaczeniem na zewnątrz.
Zalety bieżnika asymetrycznego
Główne zalety takiego bieżnika to bardzo dobra trakcja na zakrętach nawet przy większej prędkości oraz łatwiejsze odprowadzanie wody – ochrona przed aquaplaningiem. Bieżnik asymetryczny zużywa się wolniej, co sprawia, że możemy dłużej użytkować oponę.