Co to jest etykieta opony i jak ją czytać?

oznaczenia opon
oznaczenia opon
oznaczenia opon
budowa opony
budowa opony
budowa opony
indeksy prędkości i nośności
indeksy prędkości i nośności
ind. prędkości i nośności
tabele ciśnień
tabele ciśnień
tabele ciśnień
zamienniki opon
zamienniki opon
zamienniki opon
opinie o oponach
opinie o oponach
opinie o oponach
porównaj opony
porównaj opony
porównaj opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak przechować opony
jak przechować opony
jak przechować opony

Co to jest etykieta opony i jak ją czytać?

Etykieta na oponie

Etykieta na oponie

Dzięki etykiecie możemy szybko odczytać podstawowe parametry opony.

Od 1 listopada 2012 r. opony sprzedawane w krajach należących do Unii Europejskiej muszą posiadać odpowiednie etykiety. Znajdują się tam dokładne informacje dotyczące zużycia paliwa, hamowania, współczynnika przyczepności opony na mokrej nawierzchni oraz poziomu emitowanego hałasu. Stosowanie etykiety UE wynika z obowiązujących przepisów a sama etykieta powinna znajdować się na oponie. Jeżeli nie możesz jej znaleźć, zapytaj o nią w sklepie z oponami.

Wyjaśnimy Wam, jak czytać etykiety opon!

Etykieta opony

Etykieta opony

1. Efektywność energetyczna – oszczędność paliwa

Oszczędność paliwa zapisana jest na kolorowej skali od A do G. A (kolor zielony) - najwyższa klasa a G (kolor czerwony) - najniższa klasa. Klasy D nie stosuje się w odniesieniu do samochodów osobowych. Opony odpowiadają za zużycie paliwa samochodu. Wybierając opony o wysokiej klasie oszczędności paliwa masz gwarancję, że paliwa w baku starcza na dłużej i obniżysz tym samym nawet o 20% emisję CO2 . Niskie ciśnienie w oponach zwiększa opory toczenia i pogarsza przyczepność na mokrej nawierzchni. Styl jazdy oraz masa pojazdu również mają bardzo duże znaczenie. Wybierając ekonomiczny styl jazdy, możesz zmniejszyć częstotliwość tankowania paliwa. Różnica pomiędzy kompletem opon klasy A a kompletem opon klasy G może wynieść około 7,5% pod względem zużycia paliwa dla samochodów osobowych a w przypadku samochodów ciężarowych różnica ta może wynieść nawet 15%.

etykieta - efektywność/oszczędność

etykieta - efektywność/oszczędność

2. Przyczepność na mokrej nawierzchni

Hamowanie na mokrej nawierzchni jest bardzo ważną cechą, która wpływa na bezpieczeństwo podróży. Mierzona jest w metrach od momentu rozpoczęcia hamowania do zatrzymania pojazdu. Wyszczególniono oceny od A do G, przy czym nie używa się oceny D oraz G. Ocena A to najkrótsza droga hamowania. Różnice między ocenami polegają na skróceniu lub wydłużeniu dystansu hamowania przy prędkości 80 km/h od jednej do dwóch długości samochodu. Różnica między ocenami od A do F wynosi ponad 18 metrów długości hamowania dla samochodów osobowych.

 

etykieta - przyczepność

etykieta - przyczepność

3. Generowany hałas toczenia

Hałas generowany przez opony podczas jazdy mierzony jest w decybelach. Im więcej czarnych pasków na symbolu, tym opona jest głośniejsza. Na rysunku jedna fala oznacza najniższą wartość, a trzy fale najwyższą. Trzy fale to poziom hałasu odpowiadający obecnie obowiązującym normom, dwie fale to poziom zgodny z przyszłymi przepisami, podczas gdy jedna fala oznacza poziom niższy jeszcze o 3 dodatkowe decybele. Im cichsza opona, tym bardziej przyjazna dla środowiska.

etykieta - hałas

etykieta - hałas

Poniżej wyjaśniamy, jak prawidłowo czytać zawarte na etykiecie informacje. Na infografice poniżej znajdziecie, co oznaczają w praktyce poszczególne klasy opon.

Jak prawidłowo czytać zawarte na etykiecie informacje

Jak prawidłowo czytać zawarte na etykiecie informacje

Jak widzimy, etykieta informuje tylko o trzech parametrach opony: o głośności, oporach toczenia i o zachowaniu na mokrej nawierzchni. Jeśli chodzi o ostatni punkt, to o nocie, jaką producent podaje, decyduje tylko droga hamowania z prędkości 80 km/h (a nie np. odporność opon na aquaplaning lub zachowanie na zakrętach). Jest to jedyny parametr, który warto brać pod uwagę. 

Co warto wiedzieć?

Ten sam model opony może mieć inne noty na etykiecie (w zależności od rozmiaru ). Dotyczy to np. energooszczędności - im szersze opony, tym większe opory. Na podstawie informacji od producenta nie dowiemy się, jak skutecznie opona odprowadzi wodę (aquaplaning). Etykieta informuje tylko o drodze hamowania. Etykieta nie zawiera również informacji o trwałości opony. Im mniejsze opory toczenia, tym większe ryzyko, że trwałość jest niższa. Nie znajdziemy także informacji o zachowaniu opon na suchej nawierzchni. Głośność opony nie jest już tak istotna przy najnowszych samochodach, których kabiny są bardzo dobrze wyciszone.

Jakie opony podlegają obowiązkowi etykietowania?

Oznakowanie takie dotyczy opon dla:

-samochodów osobowych i SUV

-samochodów dostawczych

-samochodów ciężarowych, naczep, przyczep, autobusów

Jakie opony nie są objęte obowiązkiem etykietowania?

Oznakowanie nie dotyczy opon:

-bieżnikowanych

-motocyklowych

-rajdowych

-z kolcami

-zapasowych

-z indeksem prędkości niższym niż 80 km/h

-do pojazdów zabytkowych

-profesjonalnych,

-o średnicy obręczy nie większej niż 25,4 cm lub nie mniejszej niż 63,5 cm

-do samochodów z datą pierwszej rejestracji przed 1.10.1990 roku

 

 

Komisja Europejska szykuje zmiany?

Komisja Europejska proponuje nowy wzór etykiety oraz dodatkowe testy. Zmiany, jeśli zostaną zaakceptowane przez państwa członkowskie Unii Europejskiej, wejdą w życie od 1 czerwca 2020 roku. Dodatkowy test będzie mierzył drogę hamowania z prędkości 28 km/h do 8 km/h w dwóch sytuacjach: na mocno (symulacja hamowania na lodzie) oraz średnio ubitym śniegu. Test nie będzie zawierał stopniowania klasy od A do G. Będzie jednak zawierał informację, czy dana opona przeszła test pomyślnie lub nie. Jeśli wynik będzie pozytywny tylko na średnio ubitym śniegu to otrzyma znak alpejski (trzy szczyty i płatek śniegu), a jeśli otrzyma pozytywny wynik również na ubitym śniegu, to na etykiecie będzie widoczny trójkąt z soplami lodu (potwierdzenie właściwości jazdy na lodzie). Nowe rozporządzenie przewiduje również informacje o ciśnieniu w oponie, czasie przechowywania w warunkach testowych (temp. od -2 do -15 stopni Celsjusza, min. 2h przed testem) oraz temperaturę śniegu.

Planowana etykieta na 2020r.

Planowana etykieta na 2020r.

Jak wyglądają etykiety opon w innych krajach?

W Japonii system etykietowania opon jest bardzo podobny do tego w Unii Europejskiej. Posiada on tylko dwa kryteria: efektywność energetyczną ( 5 klas: AAA, AA, A, B i C) oraz hamowanie na mokrej nawierzchni (4 klasy: A, B, C i D).

Korea Południowa również posiada dwa kryteria. Osiągi oceniane są od 1 do 5.

W Stanach Zjednoczonych Ameryki na razie prawo nie obowiązuje. Na etykietach w tym państwie mają się znaleźć trzy kryteria: efektywność energetyczna, hamowanie na mokrej nawierzchni i odporność na zużycie. Ocena wystawiana będzie w skali od 1 do 100.

Rok po wprowadzeniu etykietowania opon w Unii Europejskiej portal Rezulteo – opony oraz instytut Ipsos przeprowadzili sondaż wśród europejskich kierowców, który dowodzi, że zaledwie 8% ankietowanych potrafi wymienić 3 kryteria, a 36% słyszało o tym nowym prawie. Badania dowiodły, że dla kierowców najważniejszym z kryteriów jest hamowanie na mokrej nawierzchni. Etykiety zawierają informacje tylko o 3 kryteriach. Na wybór opon powinny mieć wpływ także inne kryteria, jak odporność na aquaplaning, trakcja na różnych rodzajach nawierzchni, w różnych warunkach, wytrzymałość, odporność na zużycie, przyczepność na suchej nawierzchni, parametry w warunkach letnich i zimowych. Takich informacji kupujący powinien zasięgnąć u sprzedawcy.

Dlaczego nie powinniśmy traktować etykiet jako najważniejszego kryterium?

Oznaczenia na etykiecie mają jedynie charakter poglądowy. Wartości mogą się różnić w zależności od modelu i rozmiaru opony. Nie da się wyprodukować modelu uniwersalnego, dobrego w każdym rozmiarze i dla każdego pojazdu. Przed zakupem warto odnieść się do wyników testów takich jak np. ADAC oraz posiłkować się opiniami innych kierowców. Pamiętajmy, aby podczas zakupu opon nie kierować się tylko informacjami na etykiecie. Nie informują one o ważnych parametrach, jak szybkość ścierania bieżnika lub odporność opony na aquaplaning.

Źródło:
płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-18, sb: 9-13

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia