Co to jest etykieta opony i jak ją czytać?

Co mówi etykieta opony? A może etykietowanie opony? Czyli kwestia, z którą spotkał się prawie każdy kierowca. Co ważne, od kilku dobrych lat budzi ona wiele kontrowersji i niedomówień. W związku z tym, przygotowaliśmy dla Ciebie artykuł o etykietach. Dzięki niemu dowiesz się, jak czytać etykietę ogumienia oraz co dokładnie mówią różne oznaczenia, które są na niej zawarte. Zapraszamy do artykułu! 

Nowe etykiety opon

Nowa etykieta opon od 1 maja 2021 roku! Zgodnie z deklaracją Parlamentu Europejskiego od 1 maja 2021 wejdzie w życie nowa etykieta opon. Przede wszystkim ma być czytelniejsza, co ułatwi kierowcom podejmowanie decyzji o kupnie danej opony. 

Podstawową zmianą, którą od razu dostrzeżemy jest odświeżona szata graficzna, która jest zdecydowanie czytelniejsza. Co więcej, wprowadzono nowy symbol efektywności energetycznej, którego zadaniem jest informować o tym, że opory toczenia odnoszą się zarówno do pojazdów spalinowych, jak i elektrycznych. Co ważne, skrócono liczbę klas odnoszących się do tego parametru, jak również do przyczepności na mokrej nawierzchni – od maja będzie to od A do E.

Emitowany hałas zewnętrzny pozostanie wyrażany w decybelach, ale zostanie zmienione jego graficzne przedstawienie. Nowością będzie kod QR, którego zeskanowanie dostarczy dokładniejszych informacji o produkcie. 

Nowa etykieta opon 2021! Zobacz, co się zmieniło.

Nowa etykieta opon 2021! Zobacz, co się zmieniło.

Nowe etykiety na oponach od maja 2021. Co muszę wiedzieć?

Najnowsze etykiety to istotne zmiany dla kierowców. Czeka nas kilka zmian i nowych dodatków. Mowa o charakterystycznym 3PMSF (śnieżynka na tle trzech szczytów) oraz symbolu lodowego stalagmitu (opony do użytku na oblodzonej drodze).

Ułatwi to zdecydowanie wybór ogumienia, ale też może wprowadzić kierowcę w błąd. Na przykład: ogumienie przeznaczone na oblodzoną nawierzchnię nie będzie się tak dobre na mokrej drodze. W tym wypadku warto posłużyć się testami opon, które pozwolą dokonać nam właściwego wyboru. 

Zatem, co nowego na etykiecie opon? Podsumowując: 

  • zgodnie z nowym rozporządzeniem uwzględnione zostaną opony autobusowe i ciężarowe (klasa opon C1, C2, C3);
  • oprócz standardowej etykiety dostępne są również opcje umieszczania ikon związanych z ciężkimi warunkami śniegowymi (3PMSF) i/lub przyczepnością w warunkach oblodzenia (tylko dla opon C1);
  • zmianie ulegną klasy hałasu: ABC zastępują fale dźwiękowe;
  • dostępny będzie kod QR dla każdego identyfikatora typu opony z linkiem kierującym do bazy produktów na terenie Unii Europejskiej. 

Jak sprawdzić nową etykietę opony za pomocą EPREL? 

Za pomocą EPREL (European Product Registry for Energy Labelling), będzie można przeszukiwać bazę danych produktów pod kątem etykiet energetycznych i kart informacyjnych produktów. Dzięki kodowi QR wyświetlonemu na nowej etykiecie opony UE konsumenci będą mogli uzyskać dostęp do odpowiednich informacji o oponach i je pobrać.

Dostawcy (producenci, importerzy lub upoważnieni przedstawiciele) muszą zarejestrować swoje opony przed sprzedażą na rynku europejskim. Konsumenci będą mogli uzyskać dostęp do bazy danych EPREL od 1 maja 2021 r. Baza danych będzie dostępna za pośrednictwem publicznego portalu internetowego.

Proces sprawdzania świetnie zobrazował producent opon Continental. Sprawdź poniższy graf. 

Nowa etykieta opony i proces dostarczania informacji o niej. Źródło: Continental

Nowa etykieta opony i proces dostarczania informacji o niej. Źródło: Continental

Etykieta opony i podstawowe informacje

Od 1 listopada 2012 r. opony sprzedawane w krajach należących do Unii Europejskiej muszą posiadać odpowiednie etykiety. Znajdują się tam dokładne informacje dotyczące zużycia paliwa, hamowania, współczynnika przyczepności opony na mokrej nawierzchni oraz poziomu emitowanego hałasu.

Stosowanie etykiety UE wynika z obowiązujących przepisów, a sama etykieta powinna znajdować się na oponie. Jeżeli nie możesz jej znaleźć, zapytaj o nią w sklepie z oponami.

Podstawowe informacje na etykiecie opony

Podstawowe informacje na etykiecie opony

Efektywność energetyczna – oszczędność paliwa

Oszczędność paliwa zapisana jest na kolorowej skali od A do E. A (kolor zielony) - najwyższa klasa a E (kolor czerwony) – najniższa klasa. 

Wybierając opony o wysokiej klasie oszczędności paliwa masz gwarancję, że paliwa w baku starcza na dłużej i obniżysz tym samym nawet o 20% emisję CO2.

Niskie ciśnienie w oponach zwiększa opory toczenia i pogarsza przyczepność na mokrej nawierzchni. Styl jazdy oraz masa pojazdu również mają bardzo duże znaczenie. Wybierając ekonomiczny styl jazdy, możesz zmniejszyć częstotliwość tankowania paliwa.

Generowany hałas toczenia

Hałas generowany przez opony podczas jazdy mierzony jest w decybelach. Jak na powyższej etykiecie klasa hałaśliwości opon podzielona jest na trzy klasy A, b oraz C. Im opona ma dalszą literę alfabetu, tym jest głośniejsza.

Przyczepność na mokrej nawierzchni

Hamowanie na mokrej nawierzchni jest bardzo ważną cechą, która wpływa na bezpieczeństwo podróży. Mierzona jest w metrach od momentu rozpoczęcia hamowania do zatrzymania pojazdu. Wyszczególniono oceny od A do E.

Ocena A to najkrótsza droga hamowania. Różnice między ocenami polegają na skróceniu lub wydłużeniu dystansu hamowania przy prędkości 80 km/h od jednej do dwóch długości samochodu. Różnica między ocenami od A do E może wynieść nawet 18 metrów długości hamowania dla samochodów osobowych.

Wygląd nowej etykiety opony samochodowej na terenie Unii Europejskiej

Wygląd nowej etykiety opony samochodowej na terenie Unii Europejskiej

Jak widzimy, etykieta informuje tylko o trzech parametrach opony: o głośności, oporach toczenia i o zachowaniu na mokrej nawierzchni. Jeśli chodzi o ostatni punkt, to o nocie, jaką producent podaje, decyduje tylko droga hamowania z prędkości 80 km/h (a nie np. odporność opon na aquaplaning lub zachowanie na zakrętach). Jest to jedyny parametr, który warto brać pod uwagę. 

Ciekawostki na temat etykiety opon

Ten sam model opony zimowej, letnie lub całorocznej może mieć inne noty na etykiecie (w zależności od rozmiaru). Dotyczy to np. energooszczędności – im szersze opony, tym większe opory. Na podstawie informacji od producenta nie dowiemy się, jak skutecznie opona odprowadzi wodę (aquaplaning). Etykieta informuje tylko o drodze hamowania. Etykieta nie zawiera również informacji o trwałości opony.

Im mniejsze opory toczenia, tym większe ryzyko, że trwałość jest niższa. Nie znajdziemy także informacji o zachowaniu opon na suchej nawierzchni. Głośność opony nie jest już tak istotna przy najnowszych samochodach, których kabiny są bardzo dobrze wyciszone.

Wygląd etykiety opony samochodowej – opona nordycka, zimowa i letnia

Wygląd etykiety opony samochodowej – opona nordycka, zimowa i letnia

Ciekawostki na temat nowości w etykiecie opon

Ciekawostki na temat nowości w etykiecie opon

Jakie opony podlegają obowiązkowi etykietowania?

Samochody, które muszą posiadać etykietowane opony to:

  • samochody osobowe i SUV;
  • samochody dostawcze;
  • samochody ciężarowe, naczepy, przyczepy, autobusy.

Jakie opony nie są objęte obowiązkiem etykietowania?

Oznakowanie nie dotyczy opon:

  • bieżnikowanych;
  • motocyklowych;
  • rajdowych;
  • z kolcami;
  • zapasowych;
  • z indeksem prędkości niższym niż 80 km/h;
  • do pojazdów zabytkowych;
  • profesjonalnych;
  • o średnicy obręczy nie większej niż 25,4 cm lub nie mniejszej niż 63,5 cm;
  • do samochodów z datą pierwszej rejestracji przed 1.10.1990 roku.

Jak wyglądają etykiety opon w innych krajach?

W Japonii system etykietowania opon jest bardzo podobny do tego w Unii Europejskiej. Posiada on tylko dwa kryteria: efektywność energetyczną (5 klas: AAA, AA, A, B i C) oraz hamowanie na mokrej nawierzchni (4 klasy: A, B, C i D).

Korea Południowa również posiada dwa kryteria. Osiągi oceniane są od 1 do 5.

W Stanach Zjednoczonych Ameryki na razie prawo nie obowiązuje. Na etykietach w tym państwie mają się znaleźć trzy kryteria: efektywność energetyczna, hamowanie na mokrej nawierzchni i odporność na zużycie. Ocena wystawiana będzie w skali od 1 do 100.

Japońska etykieta opon

Japońska etykieta opon

Badania na temat etykiety opon

Rok po wprowadzeniu etykietowania opon w Unii Europejskiej portal Rezulteo – opony oraz instytut Ipsos przeprowadzili sondaż wśród europejskich kierowców, który dowodzi, że zaledwie 8% ankietowanych potrafi wymienić 3 kryteria, a 36% słyszało o tym nowym prawie.

Badania dowiodły, że dla kierowców najważniejszym z kryteriów jest hamowanie na mokrej nawierzchni.

Etykiety zawierają informacje tylko o 3 kryteriach. Na wybór opon powinny mieć wpływ także inne kryteria, jak odporność na aquaplaning, trakcja na różnych rodzajach nawierzchni, w różnych warunkach, wytrzymałość, odporność na zużycie, przyczepność na suchej nawierzchni, parametry w warunkach letnich i zimowych. Takich informacji kupujący powinien zasięgnąć u sprzedawcy.

Czy etykiety są takie same we wszystkich rozmiarach danej opony?

Nie ma możliwości wyprodukowania uniwersalnego modelu, który będzie dobry w danym rozmiarze i dla każdego pojazdu. W praktyce bywa, że niektóre modele świetnie radzą sobie  świetnie w rozmiarach 14-15, a niektóre 16-calowych.

Trudne jest wyprodukowanie opony o takich osiągach, która zagwarantuje te same parametry w każdym rozmiarze. W związku z tym, jak zapewne dostrzegłeś, etykiety są posiadają różne wyniki dla tych samych modeli opon. 

Zależne jest to choćby od: rozmiaru, indeksu prędkości, indeksu nośności. Wśród sprzedawców opon funkcjonują tak kody produktów i to właśnie do nich przyporządkowane są etykiety.

Opony bez etykiet

Na wstępie warto wspomnieć, że wszystkie opony, które zostały wyprodukowane od 30 czerwca 2012 roku, aby trafić na rynek muszą posiadać etykiety. Oczywiście poza wyżej wspomnianymi wyjątkami (opony kolcowane, bieżnikowane, off-road, profesjonalne, dojazdowe, z indeksem poniżej 80 km/h oraz o średnicy mniejszej od 10 cali lub większej od 25 cali)

Opony, które zostały wyprodukowane przed lipcem 2012 roku, można sprzedawać bez etykiet. Warto tutaj zwrócić uwagę na opony z Chin, które mimo wymogów mogą nie posiadać etykiet. W tym wypadku warto być ostrożnym w tej kwestii. 

Warto pamiętać, że produkty z chin są różnej jakości – raz lepsze, raz gorsze. Kiedy trafisz na oponę chińską, która posiada etykietę, możesz być spokojny, że spełnia ona europejskie wymogi. Produkt, który pochodzi z nieznanego źródła może być niebezpieczny ze względu na wadliwą konstrukcję lub toksyczną mieszankę gumową.

Opona bez etykiety

Opona bez etykiety

Czy etykieta opony jest najważniejsza? 

Oznaczenia na etykiecie mają jedynie charakter poglądowy. Wartości mogą się różnić w zależności od modelu i rozmiaru opony. Nie da się wyprodukować modelu uniwersalnego, dobrego w każdym rozmiarze i dla każdego pojazdu. Przed zakupem warto odnieść się do wyników testów takich jak np. ADAC oraz posiłkować się opiniami innych kierowców.

Pamiętajmy, aby podczas zakupu opon nie kierować się tylko informacjami na etykiecie. Nie informują one o ważnych parametrach, jak szybkość ścierania bieżnika lub odporność opony na aquaplaning.

Miejsce produkcji wpływa na wyniki na etykietach opon?

Wyobraź sobie dwie takie same opony o tym samym rozmiarze, o tych samych indeksach, z przeznaczeniem na ten sam rynek, lecz produkowane w dwóch różnych lokalizacjach. Co w tym wypadku? Odpowiadamy: opony pochodzące z dwóch różnych fabryk, jeśli posiadają takie same parametry techniczne, powinny mieć takie same parametry jezdne. 

Czołowi producenci ogumienia na świecie, dbają o to, aby zachować ten sam standard produkcji w każdej fabryce. Mianowicie, aby każda przy każdej oponie była zachowana identyczność. 

Opony o tym samym rozmiarze, o tych samych indeksach, nie różnią się swoimi parametrami ze względu na kwestie miejsca produkcji.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.