Wiele osób pyta czy to prawidłowe, że po założeniu opon asymetrycznych te z prawej strony nie zgadzają się bieżnikiem z kołami z lewej strony. Jest to jak najbardziej prawidłowe ułożenie. Przy odpowiednim montażu opon rowki z jednej strony auta są skierowane do dołu, a po drugiej stronie w górę. Długie rowki na zewnętrznym barku opony zaprojektowane zostały tak, aby kierować na zewnątrz jak najwięcej wody w najkrótszym czasie.
Bieżnik asymetryczny – charakterystyka
Opony te zaprojektowano w taki sposób, że woda odprowadzana jest w kierunku barku na zewnątrz, ale również w kierunku głębokich rowków obwodowych. Kąt biegu tych rowków nie ma wpływu na komfort jazdy oraz podatność na aquaplaning, gdyż woda nie będzie zbierała się przed oponą.
Prawidłowym jest więc i nie ma wpływu na osiągi opony, jeśli wzór bieżnika posiada odmienną orientację po każdej stronie samochodu.
Opony asymetryczne łączą różne rozwiązania, zapewniając lepsze osiągi. Różnice w kształcie bloków oraz ich rozmieszczeniu pozwalają na dopasowanie opon do potrzeb konkretnego typu samochodu, lepsze osiągi, a także większy poziomu bezpieczeństwa.
Wśród opon letnich dominuje asymetryczny wzór bieżnika, który najlepiej sprawdza się podczas zmiennej pogody w okresie wiosenno-letnim. Do niedawna bieżnik asymetryczny występował wyłącznie w oponach letnich. Obecnie występują one również w ofercie zimowej i całorocznej. Producenci samochodów chętnie wybierają opony asymetryczne na pierwsze wyposażenie.
Jak rozpoznać opony asymetryczne?
Bieżnik takiej opony składa się z dwóch różnych części, które pełnią ważną rolę. Budowa strony zewnętrznej (OUTSIDE) jest zazwyczaj bogatsza niż strony wewnętrznej (INSIDE) i zawiera więcej elementów. Zewnętrzna strona bieżnika asymetrycznego zbudowana jest z większych klocków, które odpowiadają za osiągi na suchej nawierzchni i na zakrętach.
Strona wewnętrzna poprzez układ oraz ilość rowków zapewnia właściwe zachowanie na mokrej drodze. Opony asymetryczne często posiadają centralny klocek, który zapewnia stabilność w czasie jazdy na prostej drodze.
Praca opony asymetrycznej polega na jak najlepszym wykorzystaniu rozkładu sił i nacisków powstających podczas przyśpieszania, hamowania, jazdy na prostej nawierzchni lub na zakrętach.
Jak montować opony asymetryczne?
Bardzo często nas pytać o kwestie montażu ogumienia asymetrycznego. Z związku z tym warto wspomnieć, że każda strona Twojej asymetrycznej opony jest inna, musisz zamontować ją właściwą stroną skierowaną na zewnątrz.
Na ścianie bocznej będą znajdować się instrukcje ze słowami "Outside” i "Inside" lub czymś podobnym. Zwróć na to szczególną uwagę i przyjrzyj się poniższym zdjęciom!
opona asymetryczna
Taka budowa sprawia, że opona asymetryczna nie może być dowolnie zamontowana. Na bokach zamieszczone są napisy OUTSIDE oraz INSIDE.
OUTSIDE – opony powinny być zamontowane tym napisem do zewnątrz
Upewnij się, że napis „OUTSIDE” jest po zewnętrznej stronie felgi
INSIDE – opony powinny być zamontowane tym napisem do wewnątrz
Sprawdź czy napis „INSIDE” widoczny jest po wewnętrznej stronie felgi
Opona asymetryczna – zalety
- bieżnik opony asymetrycznej zużywa się równomiernie, co zapewnia optymalne właściwości,
- lepsze odprowadzanie wody podczas jazdy na mokrej nawierzchni (ochrona przed aquaplaningiem),
- bardzo dobre trzymanie na zakrętach, nawet podczas szybkiej jazdy,
- atrakcyjny wygląd, który skłania do zakupu wielu klientów.
Opona asymetryczna – wady
- Wyższy koszt zakupu, niż w przypadku np. opon symetrycznych.
- Należy je montować w ściśle określony sposób (pamiętajmy: napis „outside" musi znaleźć się po zewnętrznej stronie auta).
- W niektórych modelach nieco mniejsza trwałość (ze względu na bardziej podatne na zużycie elementy).
Czym grozi jazda na odwrotnie założonych oponach asymetrycznych?
W trakcie jazdy na suchej nawierzchni precyzja prowadzenia oraz przyczepność nie ulegną pogorszeniu, ale będzie pracowała głośniej. Na mokrej nawierzchni spadnie odporność na zjawisko aquaplaningu, a w czasie szybszej jazdy dojdzie do nagłej utraty przyczepności. Musimy pamiętać, żeby sprawdzać efekty pracy serwisu po każdej wymianie opon.
Opony asymetryczne – historia
Pierwsze opony asymetryczne pojawiły się w latach 90 tych XX wieku. Stosowano je początkowo w autach o wysokich osiągach, obecnie występują również w segmencie opon klasy średniej.
Pierwszym seryjnie produkowanym modelem z bieżnikiem asymetrycznym była opona Michelin X-AS, zaprezentowana w 1964 roku. Opona X-AS była wyprodukowana z myślą bezpiecznej jeździe z prędkością do 210 km/h. Model zapewniał znakomitą stabilność oraz przyczepność na prostej drodze oraz w zakrętach. Pozostawał wzorcem na rynku aż do drugiej połowy lat 70.
Był doceniany przez wielu producentów aut renomowanych marek. Opony X-AS były fabrycznie montowane w , Ford Capri i Lotus-Cortina, Bentley S3 i T, Mercedes W100 (600) i W113 (230/250/280 SL), Alpine A-110, Alfa Romeo GTV 1750/2000 i Alfetta, BMW 2002 Ti/Tii, Fiat 124 Coupe/Spider, Datsun Fairlady i 240 Z, Citroen DS 21 Pallas, MGB, Lotus Elan, Peugeot 404 Injection, Triumph TR4A-IRS, TR5 i TR6, Rolls-Royce Silver Shadow, Porsche 911/912.
Opona asymetryczna – kierunek rotacji
Możesz obracać asymetryczne opony od przodu do tyłu po tej samej stronie samochodu, ale nie z jednej strony na drugą. Nigdy nie montuj w pojeździe jednocześnie opon asymetrycznych i symetrycznych
Na zdjęciu Uniroyal Rainsport 3 – jedna z najpopularniejszych opon asymetrycznych
Czy istnieję opony prawe i lewe?
Wielu kierowców jest przekonanych, że istnieją opony prawe i lewe. Takie opony nie są ogólnie dostępne. Wyjątkiem są opony sportowe – profesjonalne, które dostosowane są do prawej i lewej strony. Są to opony asymetryczne – kierunkowe.
Czy można mieszać wzory bieżnika? Załóżmy asymetryczne z kierunkowymi
Wedle obowiązującego prawa w Polsce nie wolno mieszać wzorów bieżnika na jednej osi. Precyzując, przepisy nie zabraniają eksploatacji różnych opon w samochodzie, jeśli na jednej osi opony będą identyczne.
Co mamy na myśli pisząc identyczne? Chodzi o takie same elementy konstrukcji, czyli:
- wzór bieżnika,
- model opony,
- indeksy prędkości oraz nośności,
- rozmiar opony (weź pod uwagę szerokość i rozmiar profilu).