Jak montować opony asymetryczne - czy są opony prawe i lewe?

oznaczenia opon
oznaczenia opon
oznaczenia opon
budowa opony
budowa opony
budowa opony
indeksy prędkości i nośności
indeksy prędkości i nośności
ind. prędkości i nośności
tabele ciśnień
tabele ciśnień
tabele ciśnień
zamienniki opon
zamienniki opon
zamienniki opon
opinie o oponach
opinie o oponach
opinie o oponach
porównaj opony
porównaj opony
porównaj opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak przechować opony
jak przechować opony
jak przechować opony

Jak montować opony asymetryczne - czy są opony prawe i lewe?

Wiele osób pyta czy to prawidłowe, że po założeniu opon asymetrycznych te z prawej strony nie zgadzają się bieżnikiem z kołami z lewej strony. Jest to jak najbardziej prawidłowe ułożenie. Przy odpowiednim montażu opon rowki z jednej strony auta są skierowane do dołu, a po drugiej stronie w górę. Długie rowki na zewnętrznym barku opony zaprojektowane zostały tak, aby kierować na zewnątrz jak najwięcej wody w najkrótszym czasie. Opony te zaprojektowano w taki sposób, że woda odprowadzana jest w kierunku barku na zewnątrz, ale również w kierunku głębokich rowków obwodowych. Kąt biegu tych rowków nie ma wpływu na komfort jazdy oraz podatność na aquaplaning, gdyż woda nie będzie zbierała się przed oponą Prawidłowym jest więc i nie ma wpływu na osiągi opony, jeśli wzór bieżnika posiada odmienną orientację po każdej stronie samochodu. Opony asymetryczne łączą różne rozwiązania, zapewniając lepsze osiągi. Różnice w kształcie bloków oraz ich rozmieszczeniu pozwalają na dopasowanie opon do potrzeb konkretnego typu samochodu, lepsze osiągi, a także większy poziomu bezpieczeństwa. Wśród opon letnich dominuje asymetryczny wzór bieżnika, który najlepiej sprawdza się podczas zmiennej pogody w okresie wiosenno – letnim. Do niedawna bieżnik asymetryczny występował wyłącznie w oponach letnich. Obecnie występują one również w ofercie zimowej i całorocznej. Producenci samochodów chętnie wybierają opony asymetryczne na pierwsze wyposażenie.

Jak rozpoznać opony asymetryczne?

Bieżnik takiej opony składa się z dwóch różnych części, które pełnią ważną rolę. Budowa strony zewnętrznej (OUTSIDE) jest zazwyczaj bogatsza niż strony wewnętrznej (INSIDE) i zawiera więcej elementów. Zewnętrzna strona bieżnika asymetrycznego zbudowana jest z większych klocków, które odpowiadają za osiągi na suchej nawierzchni i na zakrętach. Strona wewnętrzna poprzez układ oraz ilość rowków zapewnia właściwe zachowanie na mokrej drodze. Opony asymetryczne często posiadają centralny klocek, który zapewnia stabilność w czasie jazdy na prostej drodze. Praca opony asymetrycznej polega na jak najlepszym wykorzystaniu rozkładu sił i nacisków powstających podczas przyśpieszania, hamowania, jazdy na prostej nawierzchni lub na zakrętach.

opona asymetryczna

opona asymetryczna

Taka budowa sprawia, że opona asymetryczna nie może być dowolnie zamontowana. Na bokach zamieszczone są napisy OUTSIDE oraz INSIDE.

OUTSIDE – opony powinny być zamontowane tym napisem do zewnątrz

Upewnij się, że napis „OUTSIDE” jest po zewnętrznej stronie felgi

Upewnij się, że napis „OUTSIDE” jest po zewnętrznej stronie felgi

INSIDE – opony powinny być zamontowane tym napisem do wewnątrz

Sprawdź czy napis „INSIDE” widoczny jest po wewnętrznej stronie felgi

Sprawdź czy napis „INSIDE” widoczny jest po wewnętrznej stronie felgi

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o oznaczeniach na oponie, zapraszamy TUTAJ!!!

Opona asymetryczna - zalety i wady

 

- bieżnik opony asymetrycznej zużywa się równomiernie, co zapewnia optymalne właściwości

- lepsze odprowadzanie wody podczas jazdy na mokrej nawierzchni (ochrona przed aquaplaningiem)

- bardzo dobre trzymanie na zakrętach, nawet podczas szybkiej jazdy

- atrakcyjny wygląd, który skłania do zakupu wielu klientów

- w porównaniu do najlepszych opon kierunkowych, wyprodukowanych typowo pod warunki deszczowe, mogą radzić sobie gorzej na mokrej nawierzchni

- wyższa cena

Czym grozi jazda na odwrotnie założonych oponach asymetrycznych?

 

W trakcie jazdy na suchej nawierzchni precyzja prowadzenia oraz przyczepność nie ulegną pogorszeniu, ale będzie pracowała głośniej. Na mokrej nawierzchni spadnie odporność na zjawisko aquaplaningu, a w czasie szybszej jazdy dojdzie do nagłej utraty przyczepności. Musimy pamiętać, żeby sprawdzać efekty pracy serwisu po każdej wymianie opon.

Opony asymetryczne – historia

Pierwsze opony asymetryczne pojawiły się w latach 90 tych XX wieku. Stosowano je początkowo w autach o wysokich osiągach, obecnie występują również w segmencie opon klasy średniej. Pierwszym seryjnie produkowanym modelem z bieżnikiem asymetrycznym była opona Michelin X-AS, zaprezentowana w 1964 roku. Opona X-AS była wyprodukowana z myślą bezpiecznej jeździe z prędkością do 210 km/h. Model zapewniał znakomitą stabilność oraz przyczepność na prostej drodze oraz w zakrętach. Pozostawał wzorcem na rynku aż do drugiej połowy lat 70. Był doceniany przez wielu producentów aut renomowanych marek. Opony X-AS były fabrycznie montowane w , Ford Capri i Lotus-Cortina, Bentley S3 i T, Mercedes W100 (600) i W113 (230/250/280 SL), Alpine A-110, Alfa Romeo GTV 1750/2000 i Alfetta, BMW 2002 Ti/Tii, Fiat 124 Coupe/Spider, Datsun Fairlady i 240 Z, Citroen DS 21 Pallas, MGB, Lotus Elan, Peugeot 404 Injection, Triumph TR4A-IRS, TR5 i TR6, Rolls-Royce Silver Shadow, Porsche 911/912.

Wielu kierowców jest przekonanych, że istnieją opony prawe i lewe. Takie opony nie są ogólnie dostępne. Wyjątkiem są opony sportowe – profesjonalne, które dostosowane są do prawej i lewej strony. Są to opony asymetryczne – kierunkowe.

Źródło:
płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-16, sb: 9-13

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia