Jak sprawdzić głębokość i kondycję bieżnika?

Głębokość bieżnika opon powinna być regularnie sprawdzana przez każdego kierowcę. Kontrolując kondycję ogumienia zyskujemy pewność, że opony zapewniają optymalne właściwości jezdne. Chcesz poznać kilka praktycznych porad, w jaki sposób sprawdzać głębokość i kondycję bieżnika? Sprawdź nasz artykuł! 

Jak zmierzyć głębokość bieżnika w oponie?

Mierząc głębokość bieżnika w oponie, na początek zaparkuj samochód na równym i płaskim podłożu. Działanie to ułatwi Tobie pomiar oraz pozwoli przyjrzeć się oponie. Następnie warto skręcić maksymalnie skręcić koła pojazdu, by mieć łatwiejszy dostęp do ogumienia.

Warto pamiętać, że wysokość bieżnika należy sprawdzić w kilku miejscach na obwodzie opony. W ten sposób sprawdzimy, czy zużycie opon jest równomierne. Nieprawidłowości w głębokości bieżnika mogą oznaczać nieprawidłowe ciśnienie w oponach lub źle ustawioną geometrię zawieszenia.

Mierzenie głębokości bieżnika za pomocą miarki

Głębokość bieżnika najłatwiej jest zmierzyć za pomocą specjalnej miarki. Serwisy aukcyjne roją się od różnych propozycji. Koszt miernika waha się w granicach średnio 5-25 zł. Urządzenia te są niezwykle proste w użyciu.

Instrukcja krok po kroku:

  • wysuń linię pomiarową,

  • wprowadź linię pomiędzy klocki bieżnika,

  • opuść górną część, by oparła się na klockach bieżnika,

  • odczytaj wartość na miarce i gotowe!

Mierzenie głębokości bieżnika za pomocą miernika lub suwmiarki

Mierzenie głębokości bieżnika za pomocą miernika lub suwmiarki

Jak zmierzyć głębokość bieżnika suwmiarką?

Do pomiarów głębokości bieżnika można także użyć suwmiarki. Jest to bardzo prosty proces – mierzymy niemal identycznie jak miarką. Głębokościomierz należy wsunąć pomiędzy klocki bieżnika, by dotknął dna rowka. Następnie obniżamy wysunięcie, by suwmiarka dotknęła szczytu bieżnika i odczytujemy wynik.

Mierzenie suwmiarką jest nieco trudniejsze, jeśli chodzi o kondycję bieżnika opon tylnych. Ze względu na długość suwmiarka może nie mieścić się w nadkolu, a bieżnik opony trudniej zwrócić do zewnątrz za pomocą kierownicy.

Jak zmierzyć głębokość bieżnika bez miernika?

Jeśli nie posiadamy specjalnego miernika lub suwmiarki, można też zmierzyć głębokość bieżnika za pomocą linijki, wykałaczki, zapałki lub monety.

Przykład: umieszczamy jeden z końców zapałki na dnie bieżnika opon, zaznaczając punkt, który wystaje ponad bieżnik. Następnie trzeba za pomocą miary lub linijki zmierzyć odcinek, który był schowany.

Jak prawidłowo zmierzyć głębokość bieżnika za pomocą monety?

Najdokładniejszy "domowy" pomiar uzyskamy za pomocą monety. Aby zmierzyć bieżnik opony za pomocą monety, najlepiej sprawdzi się zwykła pięciozłotówka. Jej srebrne brzegi mają długość równą 4 mm.

Umieszczamy monetę pomiędzy klockami bieżnika. Jeśli srebrna obwódka schowa się całkowicie, bieżnik opon jest w dobrym stanie. Jeśli nie, może być to oznaka, że czas na wymianę opon.

Jak zmierzyć głębokość bieżnika za pomocą monety – przykład

Jak zmierzyć głębokość bieżnika za pomocą monety – przykład

Wskaźnik głębokości bieżnika TWI

Obecnie większość opon posiada wskaźnik zużycia TWI (tread wear indicator). Owe oznaczenie wskazuje nam minimalną dopuszczalną głębokość. W tej sytuacji, musisz zwrócić uwagę na oznaczenie w postaci symbolu trójkąta lub TWI na ścianie bocznej opony.

Porównanie wskaźnika głębokości TWI w nowej i używanej oponie

Porównanie wskaźnika głębokości TWI w nowej i używanej oponie

Minimalna głębokość bieżnika w Polsce

Minimalna głębokość bieżnika w Polsce wynosi 1,6 mm i określa ją ustawa Prawo o ruchu drogowym. Eksperci wskazują, że już poniżej wartości 3-4 mm następuje wydłużenie drogi hamowania i znaczne pogorszenie właściwości jezdnych opony.

Warto więc zwracać uwagę nie tylko na minimalną dopuszczalną głębokość, ale też na wartości powyżej. Przekraczając próg 3 milimetrów, dobrze jest postawić na wymianę opon.

Na koniec prezentujemy, co warto zapamiętać o głębokości bieżnika opon!

Bieżnik opon – co warto zapamiętać!

Bieżnik opon – co warto zapamiętać!

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.