Opony bez powietrza. Technologia przyszłości Michelin

Każdy z kierowców niejednokrotnie spotkał się z sytuacją, gdy musiał wymienić oponę z powodu nagłego ubytku powietrza. Naprzeciw wychodzą projektanci Michelin, którzy chcą przezwyciężyć ten problem i wprowadzić na rynek nowe opony bez powietrza. Co za tym idzie, obniżona zostanie waga pojazdów, która przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2. Trzeba przyznać, że francuska marka podeszła do tematu bardzo konkretnie, bo ich koncepcja ma zostać wprowadzona wkrótce na rynek. 

Koncepcja TWEEL

Prekursorem opracowania technologii opon bez powietrza był francuski koncern Michelin. W 2004 roku stworzono koncepcję o nazwie TWEEL. Głównym przeznaczeniem innowacyjnego produktu miały być koparki i pojazdy przemysłowe. Przede wszystkim Francuzi postawili sobie dwa założenia: elastyczność i stabilizacja pojazdu. Konstrukcja opony bez powietrza składa się z z poprzecznie stabilizujących żeber poliuretanowych oraz bieżnika. 

Dedykowana fabryka opon bez powietrza 

Jak się okazało, projekt był zbyt futurystyczny i konkretne prace odłożono na bok. Kamieniem milowym był 2014, kiedy to francuski koncern postanowił otworzyć dedykowaną fabrykę zajmującą się produkcją X TWEEL. Prace w międzyczasie rozpoczęła Toyota. Japończycy skupili się na pojazdach przeznaczonych do jazdy na gładkich szosach. Inżynierzy z Kraju Kwitnącej Wiśni zainstalowali aluminiowe obręcze, które zostały pokryte gumowym pasem. Rozwiązanie jest skierowane do samochodów elektrycznych.

Prezentacja opon bez powietrza na Motor Show

Prezentacja opon bez powietrza na Motor Show

Wady i zalety opon bez powietrza

Zalety

  • Mniejsze zużycie paliwa — wylicza się, że pojazd z oponami bez powietrza może warzyć około 20 kilogramów mniej. Taki pojazd przejedzie dłuższą trasę w tych samych kosztach.
  • Brak konieczności wożenie zapasowego koła.
  • Mniejsze zużycie paliwa przyczyni się do redukcji emisji CO2 — ekologiczne podejście jest coraz bardziej kluczowe dla rynku motoryzacyjnego. 
  • Opony bez powietrza są trwalsze i mniej podatne na przebicia — nie tylko można z nich korzystać przez wiele sezonów, ale również podnosi to bezpieczeństwo w trasie. 

Wady

  • Opona bez powietrza nie amortyzuje tak dobrze nierówności jak opona pneumatyczna.
  • Ogumienie bez powietrza będzie narażone na tarcia i przeciążenia — może to prowadzić do zwiększenia temperatury ogumienia.
  • Powietrze w oponach odprowadza ciepło — opona bez powietrza straci swoje naturalne właściwości i będzie bardziej podatna na uszkodzenia. 
  • Wyższa cena —  każda innowacja wiąże się z podwyższoną ceną w stosunku opcji dostępnych na szeroką skalę. Dla kierowców ceniących sobie ekonomiczne rozwiązania, opony bez powietrza, mogą okazać się propozycją poza budżetem.

Nowe opony Michelin Uptis bez powietrza mają już swoje przeznaczenie

Obecnie rozwiązanie nie jest wykorzystywane w samochodach osobowych lub maszynach rolniczo-przemysłowych, jednak - jak widać na obrazku powyżej - ma ono swoje przeznaczenie w mniejszych pojazdach. Mamy na myśli kosiarki, wózki widłowe czy wózki golfowe. Opony bezpowietrzne stosowane są również w wojsku. Ich specyfika idealnie nadaje się do pojazdów zwiadowczych i terenowych, ponieważ mają podwyższoną wytrzymałość.

Amerykańska armia przeprowadza testy tego rozwiązania. Czy opony Michelin Uptis zapewniają lepszy komfort jazdy i lepszą przyczepność?

Według żołnierzy, którzy jechali wyposażonymi w nie pojazdami, opony bez powietrza są w stanie holować 1000 galonów wody na górę lub trzy palety amunicji i akumulatorów na stromym zboczu, nie różnią się niczym od zwykłych opon. Humvee wykorzystywane przez amerykańską armię mają opony „run flat”, które toczą się pomimo bardzo niskiego ciśnienia powietrza, ale „opony bezpowietrzne” są jeszcze lepsze.

Kiedy opony bez powietrza trafią do naszych rąk?

Pojawienie się opon bez powietrza na rynku oponiarskim będzie na pewno rewolucją. Jeśli wszystko pójdzie po myśli Michelin, czyli żebra okażą się wystarczająco trwałe i sztywne, to produkt zostanie wprowadzony na rynek w 2024 roku.

Ważnym pytaniem jest również rodzaj opon, które dostępne będą bez powietrza. W przypadku opon zimowych być może ogumienie będzie musiało mieć zabudowę, aby śnieg, błoto czy kamienie nie wchodziły w jej strukturę. Analogicznie temat dotyczy opon całorocznych. 

Opony bezpowietrzne - ciekawostki

Podobna koncepcja, do tej opracowywanej przez Michelin, dla modelu Uptis, jest również spotykana w innych sektorach. Ciekawostką wartą uwagi jest świat sportu. Podczas kultowego konkursu wsadów w 2023 roku, organizowanego corocznie w trakcie największego święta koszykówki – NBA All-Star Weekend, zaprezentowano piłkę Wilson, która nie wymaga pompowania. Została ona wydrukowana technologią 3D.

Pokazuje to jak realna jest wizja opon bez powietrza, a jednocześnie jak blisko jesteśmy wprowadzenia tej innowacji na rynek oponiarski.

Czy opony pneumatyczne zostaną w przyszłości całkowicie zastąpione oponami bez powietrza? Dowiemy się z czasem.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.