Opony zimowe czy całoroczne. Co najlepiej wybrać?

Opony wielosezonowe czy zimowe? Wraz z nadchodzącym sezonem zimowym konieczna będzie wymiana opon. Zastanawiasz się, jakie ogumienie wybrać? Na rynku pojawia się coraz więcej opon całorocznych, ale oczywiście dostępna jest klasyka gatunku, czyli opony zimowe. Zatem co będzie dla Ciebie najlepsze? Opony przeznaczone na zimę czy może bardziej uniwersalne – całoroczne. Sprawdź artykuł! 

Kiedy zmienić na zimówki lub całoroczne? 

Idealnym momentem na wymianę opon jest sytuacja, gdy temperatura powietrza w ciągu dnia sięga poniżej 7 stopni Celsjusza. Oczywiście są to warunki, które mogą wskazywać na możliwe opady śniegu i przymrozki.

W związku z tym wielu kierowców poszukuje ogumienia i zadaje sobie pytanie: opony całoroczne czy zimowe? Właściwy wybór zależy od kilku aspektów, czyli temperatury na zewnątrz, stylu jazdy oraz liczby potencjalnie przejechanych kilometrów.

Polski Przemysł Oponiarski przeprowadził badania, z których wynika, że 8 procent Polaków korzysta z opon całorocznych. A z każdym rokiem ilość użytkowników wielosezonowego ogumienia wzrasta. Dużą zaletą opon jest brak konieczności sezonowej wymiany, a co za tym idzie nie trzeba ich magazynować. 

Opony całoroczne i niższy koszt wymiany

Jak sama nazwa mówi – opony całoroczne – stanowią połączenie rozwiązań zastosowanych zarówno w ogumieniu letnim, jak i zimowym. Opony o tej specyfice już nie są tak miękkie jak zimowe, ale także nie mają tak gładkiej struktury jak ogumienie letnie. Podstawową zaletą opon całorocznych jest kwestia ekonomiczna.

Z tego typu oponami nie musisz obawiać kosztów zakupu opon czy poszukiwania punktu wulkanizacyjnego. Nie musisz także zastanawiać się jak przechowywać opony z poprzedniego sezonu lub czy dane warunki pogodowe zmuszą Ciebie do wymiany opon w najmniej spodziewanym momencie.

Opony zimowe, czyli sezonowa stabilność

Jak wcześnie wspomnieliśmy – opony zimowe stworzone są na potrzeby warunków, które panują od jesieni do wiosny. W ogumieniu tego typu wykorzystywana jest miękka mieszanka z większą ilością krzemionki. Dzięki czemu guma nie twardnieje, gdy temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza.

Ponadto, opony zimowe wzbogacone są w większą liczbę lameli, które przyczyniają się do lepszej przyczepności na drodze. Co więcej, szerokie rowki powodują lepsze odprowadzanie błota, śniegu oraz wody. 

Na zdjęciu opona całoroczna z oznaczeniami M+S, płatkiem śniegu oraz All Season

Na zdjęciu opona całoroczna z oznaczeniami M+S, płatkiem śniegu oraz All Season

Jakie są plusy wymiany sezonowej? 

Sezonowa wymiana wpływa na nasze bezpieczeństwo. Pamiętaj, że sezonowa wymiana kompletu opon na tradycyjne zimówki, jest świetną okazją do przeglądu stanu opon i felg. 

Co więcej, przy zakupie opon, specjalnie dla Was uruchomiliśmy możliwość zakupu opon z montażem w naszych zaprzyjaźnionych warsztatach wulkanizacyjnych na ternie całego kraju. Dzięki czemu zyskasz pewność, że Twoje auto trafi w dobre ręce przed zimowymi wyzwaniami. 

Koszt eksploatacji opon zimowych i całorocznych

Dla wielu kierowców istotnym czynnikiem przy wyborze opon są koszty. Jak to wygląda? 

W przypadku opony całorocznej, wielosezonówka w przypadku przebiegu 20 tys. km rocznie, powinna wystarczać na 3 lata. Jak to sprawdzić? Wystarczy przeanalizować wskaźnik TWI

Więc przy drobnej kalkulacji, dzielimy kwotę zakupu opon na trzy, ponieważ nie mamy tutaj kosztów związanych z wymianą lub przechowywaniem ogumienia. Więc średni roczny koszt opon całorocznych to 400-600 złotych – w zależności od rozmiaru i klasy zakupionych opon. 

Jeśli mamy do czynienia z oponami sezonowymi, tutaj musimy zakupić dwa komplety, które powinny starczyć nam na ok. 120 tys. km. Wymiana ogumienia będzie nam wypadała co około 6 lat. 

Jeżeli zdecydujemy się na opony sezonowe konieczny będzie zakup dwóch kompletów. Przy założeniu, że koszt każdego kompletu wyniesie na 2 tysiące, koszt roczny to około 600 zł. W dodatku do kosztów musimy wliczyć sezonowe wymiany oraz ewentualne miejsce do przechowywania opon. 

Kiedy kupić opony całoroczne? 

Przede wszystkim kierowca, który preferuje jazdę po dużych aglomeracjach. Należy pamiętać, że polskie zimy bywają coraz ładniejsze i rzadko kiedy musimy jeździć na grubej warstwie śniegu. W tym wypadku kluczowe są warunki pogodowe.

W miastach zazwyczaj jeździmy po odśnieżonych drogach. W przypadku konkretniejszych opadów śniegu – będą górować opony zimowe. Całoroczne opony można kupić za około 130-150 zł za sztukę w klasie ekonomicznej. 

Gwarancją jakości opon całorocznych jest optymalne zachowanie właściwości jezdnych na różnych nawierzchniach

Gwarancją jakości opon całorocznych jest optymalne zachowanie właściwości jezdnych na różnych nawierzchniach

Opony zimowe czy opony całoroczne

Stosowanie konkretnego typu opon to kwestia mocno indywidualna. Przede wszystkim podczas wyboru warto kierować się własnymi potrzebami, drogą, jaką się poruszamy oraz naszym stylem jazdy.

Warunki pogodowe w Polsce są dość kapryśne. Często bywa, że przez większość zimy nie spadnie płatek śniegu, a czasami mamy konkretne opady śniegu. Co więcej, pod uwagę warto wziąć, np. przymrozek, który może nam utrudnić wyjazd. A czasami przy mało jakościowym komplecie opon wielosezonowych może być to znacznie utrudnione.

Opony zimowe i całoroczne – oznaczenia

Pisząc o oponach całorocznych, należy wspomnieć o oznaczeniu M+S. W praktyce ten charakterystyczna znak na oponie sugeruje, że konstrukcja bieżnika jest w stanie poradzić sobie zarówno na błocie, jak i na śniegu.

Jeżeli dostrzeżemy oznaczenie M+S wraz z oznaczeniem śnieżynki lub ośnieżonego szczytu to ogumienie sprawdzi się niemal tak jak tradycyjna zimówka

Natomiast opona wyłącznie z oznaczeniem M+S – może jeździć po śniegu, ale nie powinniśmy kierować się w górskie tereny zasypane śniegiem. Bywają sytuacje, w których producenci nazywają opony w klarowny sposób, np. 4Seasons lub All Weather, co jest jasną wskazówką co do przeznaczenia. Oznaczenie M+S dedykowane jest również do opon 4x4 lub SUV.

Kiedy kupić opony zimowe a kiedy całoroczne? 

Specjalnie dla Ciebie przygotowaliśmy kryteria, którymi powinieneś kierować się przy wyborze opon zimowych i opon całorocznych:

Opony całoroczne stosuj, gdy:

  • preferujesz spokojny styl jazdy,
  • przemieszczasz się głownie po mieście, po odśnieżonych drogach,
  • pokonujesz samochodem maksymalnie 5-6 tysięcy kilometrów rocznie,
  • przez cały roku w swoim aucie masz założone ogumienie letnie lub zimowe. 

Opony zimowe stosuj w sytuacji, gdy: 

  • posiadasz samochód z silnikiem o dużej mocy,
  • przemieszczasz się poza miastem,
  • preferujesz szybką jazdę,
  • cenisz sobie cichą i komfortową podróż.
Pełna nazwy technologii M+S to ang. Mud+Snow. Dlatego opony powinny dobrze poradzić sobie na błocie i śniegu

Pełna nazwy technologii M+S to ang. Mud+Snow. Dlatego opony powinny dobrze poradzić sobie na błocie i śniegu

Polecane opony całoroczne

Nie wiesz jakie opony całoroczne wybrać? Specjalnie dla Was stworzyliśmy listę polecanych opon w każdym segmencie cenowym. Ogumienie podzieliliśmy na trzy klasy – klasa ekonomiczna, średnia oraz premium. W naszym zestawieniu opon całorocznych góruje asortyment niemieckiego koncernu Continental, ale nie zabrakło opon fińskiego producenta Nokian czy amerykańskiego koncernu Goodyear

Polecane opony klasy ekonomicznej:

Polecane opony klasy średniej:

Polecane opony klasy premium:

Polecane modele opon całorocznych

Polecane modele opon całorocznych

Opony całoroczne, czyli niezły kompromis

Należy wspomnieć, że jeszcze kilka lat temu opony całoroczne były traktowane przez producentów drugorzędnie. Koncentrowali się oni bardziej na rozwiązaniach sezonowych. W efekcie, opony wielosezonowe w porównaniu do zimowych miały problem z trakcją lub wysokim zużyciem paliwa. 

Obecnie jest inaczej. Z opon przeznaczonych na cały rok korzysta wielu wymagających i doświadczonych kierowców. Jednak należy pamiętać, że przy większych przebiegach i konkretnej aurze zimowej to opony zimowe będą lepsze. 

Bowiem pamiętajmy o tym, że to opona całoroczna musi się sprawdzić w zakresie temperatur od -20 stopni Celsjusza do +30, co nie jest takie proste dla konstruktorów opon. Ale często ten kompromis jest coraz bardziej imponujący. A wybór opon letnich i zimowych może zniknąć, jeśli zdecydujemy się na opony całoroczne. 

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.