Oznaczenia M+S i 3PMSF - opony całoroczne i zimowe

oznaczenia opon
oznaczenia opon
oznaczenia opon
budowa opony
budowa opony
budowa opony
indeksy prędkości i nośności
indeksy prędkości i nośności
ind. prędkości i nośności
tabele ciśnień
tabele ciśnień
tabele ciśnień
zamienniki opon
zamienniki opon
zamienniki opon
opinie o oponach
opinie o oponach
opinie o oponach
porównaj opony
porównaj opony
porównaj opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak dbać o opony
jak przechować opony
jak przechować opony
jak przechować opony

Oznaczenia M+S i 3PMSF - opony całoroczne i zimowe

Przygotowania do sezonu zimowego warto zacząć dużo wcześniej. Wybór odpowiednich opon jest wymagający i czasochłonny, a oznaczenia na oponach mogą wprowadzić w błąd nawet doświadczonego kierowcę. Odpowiednio dobrane opony zapewniają bezpieczeństwo i komfort podróżowania w tym bardzo wymagającym okresie. Zatem jakie znamy oznaczenia dla modeli zimowych i dla całorocznych? Co oznaczają M+S oraz 3PMSF? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, co te symbole znaczą dla Twojego bezpieczeństwa.

Zwróć uwagę na oznaczenia opon zimowych. Opony

Zwróć uwagę na oznaczenia opon zimowych. Opony "M + S" nie radzą sobie w każdych warunkach

Oznaczenia opon wielosezonowych i zimowych

Brak odpowiedniej standaryzacji w oznaczeniach jeszcze niedawno przyprawiał o prawdziwy zawrót głowy. Rozróżnienie modeli na poszczególne sezony było dużym utrapieniem wielu kierowców. Sytuacja ta zmieniła się, kiedy to w 2012 roku Unia Europejska i ONZ wprowadziły regulacje dotyczące oznaczenia opon samochodowych. Duża grupa kierowców wciąż jednak nie wie, jak czytać oznaczenia na oponach i sprawdzać, czy nadają się one do użytkowania w zimowych warunkach.

 

Jak rozpoznać oponę zimową?

Kupując opony zimowe wymagamy gwarancji bezpieczeństwa nawet w najcięższych warunkach, gdy na drodze znajduje się lód i śnieg. Bardzo ważna jest łatwość ruszania oraz zachowanie na zakrętach. Najważniejszym parametrem jest hamowanie w trudnych warunkach. Skuteczne zatrzymanie pojazdu jest najlepszym wyznacznikiem jakości opon. Jest to parametr łatwy do sprawdzenia, który zapewnia dużą wiarygodność pomiarów. Opony zimowe posiadają więcej nacięć na bieżniku i gęsty system lameli, a bloki rozstawiane są wąsko i oddzielone są rowkami obwodowymi. Dodatkowo opony zimowe charakteryzuje się mieszanką gumową o większej elastyczności (uzyskanej najczęściej poprzez dodatek krzemionki).

Czy M+S zawsze oznacza oponę zimową oraz czy poradzi sobie w każdych warunkach?

Symbol M+S (Mud + Snow - błoto i śnieg) stanowi tylko deklarację producenta, że jego produkt sprawdzi się na ośnieżonej drodze lepiej, niż standardowy model. Taka informacja potrafi wprowadzić w błąd. Przy zakupie trzeba pamiętać, że symbol M+S występuje na wszystkich modelach zimowych, lecz nie wszystkie opony z tym znakiem mają zimowe właściwości. Stosowane jest ono również w modelach przeznaczonych na rynek amerykański, chociaż te nie odpowiadają potrzebom kierowcy w sezonie zimowym. Przy zakupie trzeba pamiętać, że oznaczenia M+S występują na wszystkich modelach zimowych, lecz nie wszystkie opony z tym znakiem mają zimowe właściwości. Oznaczenie M+S możemy spotkać również na części opon wielosezonowych. Z założenia opony M+S zawierają w składzie bardzo miękką mieszankę i bieżnik wyposażony w dużą ilość nacięć, tak by opona lepiej sprawdzała się na ośnieżonej drodze. Niestety nie jest to weryfikowane przez ujednolicone testy i dlatego może być zawodne. Wielu kierowców błędnie uważa, że M+S to oznaczenia opon całorocznych. Oznaczenie to może się pojawić zarówno na oponie całorocznej, jak i opcji sezonowej. Najważniejsza różnica polega na tym, że opony zimowe poza oznaczeniem M+S zawierają również znak 3PMSF (płatek śniegu na tle trzech szczytów).

Oznaczenie M+S i 3PMSF na boku opony całorocznej

Oznaczenie M+S i 3PMSF na boku opony całorocznej

Wygląd bieżnika opony wielosezonowej

Wygląd bieżnika opony wielosezonowej

Wygląd bieżnika opony letniej

Wygląd bieżnika opony letniej

Wygląd bieżnika opony zimowej

Wygląd bieżnika opony zimowej

Opony 3PMSF – gwarancja bezpieczeństwa zimą

Oznaczenie 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) to łatwo rozpoznawalny symbol śnieżynki na tle trzech szczytów. Niezależnie jakiej firmy opony wybierzemy, oznaczenie zawsze wygląda tak samo i jest jedynym elementem, który potwierdza rzeczywiste właściwości opony zimowej. Model, który posiada taki znak jest przystosowany do wymagającej pogody i nie traci swoich parametrów przy ujemnej temperaturze. Kontrolowany przez organy Unii Europejskiej znak 3PMSF jest gwarancją, że opona spełnia warunki rygorystycznych testów i nadaje się do użytku w trudnych warunkach atmosferycznych.

 

Opony 3PMSF w Polsce

W Polsce nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe. Ostatni projekt zmiany ustawy, wprowadzony jeszcze za kadencji poprzedniego Sejmu, nie wkroczył na drogę legislacyjną. Brakuje tu poparcia społecznego dla takiej rewolucji w prawie. Większość kierowców woli oszczędzać przy wymianie opon nie zwracając uwagi na ryzyko. W wielu państwach europejskich istnieje jednak wymóg regulowany przepisami. Unikaj więc kłopotów i sprawdzaj, gdzie jest obowiązkowe posiadanie opon odpowiednich na warunki zimowe.

 

Zimą warto wyposażyć samochód w odpowiednie opony

Zimą warto wyposażyć samochód w odpowiednie opony

Jakie wymagania musi spełnić producent, żeby jego opona miała symbol 3PMSF?

Aby móc umieścić na boku opony oznaczenie 3PMSF, musi poddać ją bardzo skomplikowanym badaniom. Oznakowanie M+S nie podlega aż tak wymagającym testom. Poprawka do Rozporządzenia EKG ONZ wymaga od opon zimowych ściśle określonego poziomu osiągów na śniegu. Testuje się tu przede wszystkim trakcję oraz hamowanie. Specjalistyczny test ISO sprawdza, w jak opona reaguje na ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni. Porównuje się, jak opona danego producenta wypada w porównaniu do wzorcowej. Aby przejść badanie pozytywnie, wynik danego modelu musi być o 25% lepszy niż referencyjny, co najmniej w sześciu próbach na dziesięć.

 

Jak testowane są opony 3PMSF?

Test powinien być wykonany na płaskim torze z ubitego śniegu, o maksymalnym kącie nachylenia wynoszącym 2°, odpowiedniej długości i szerokości. Warstwa śniegu musi być złożona z ubitej warstwy spodniej o grubości minimum 3 centymetrów oraz warstwy wierzchniej o grubości około 2 centymetrów. W czasie testu temperatura powietrza na poziomie 1 metra nad ziemią powinna wynosić pomiędzy -2 °C i -15 °C, a temperatura śniegu natomiast pomiędzy 4 °C, a -15 °C (mierzona na głębokości około 1 centymetra) . W trakcie trwania testu zalecane jest unikanie silnego nasłonecznienia, wiatru, oraz zmian wilgotności. Tylko produkt, który uzyskał certyfikat, może zostać oznaczony symbolem 3PMSF i i uznany za bezpieczny wybór na trudny okres zimowy.

Specjalistyczny test ISO sprawdza, w jak opona reaguje na ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni

Specjalistyczny test ISO sprawdza, w jak opona reaguje na ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni

Dokładne wyniki testów nie są ujawniane, więc nie wiadomo, które modele opon okazały się najlepsze podczas uzyskania homologacji. Pogląd na takie wyniki jedynie można uzyskać dzięki testom przeprowadzanym przez czasopisma i organizacje motoryzacyjne.

 

Opony M+S mają inne przeznaczenie niż produkowane z myślą o zimie. Zdecydowanie powinniśmy kierować się symbolem śnieżynki na tle trzech szczytów. Tylko 3PMSF daje gwarancję przystosowania opon do trudnych warunków zimowych. Opony M+S mogą nie wystarczyć zimą, dlatego warto zwrócić uwagę na dodatkowe oznakowanie 3PMSF. Chcąc mieć pewność, że będziemy bezpieczni podczas jazdy na śniegu oraz w czasie niskich temperatur, wybieraj opony zaopatrzone w ten symbol. W naszej ofercie znajdziecie bezpieczne opony zimowe M+S 3PMSF.

Źródło:
płatności elektroniczne
Kontakt

Infolinia

sklep@24opony.pl

pn-pt: 8-16, sb: nieczynne

801 002 140

52 561 11 40

Płatności
Copyright © 2010-2019 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

801 002 140

52 561 11 40

tel. stacjonarne

tel. komórkowe

Infolinia