Oblodzona droga - jak jeździć po niej bezpiecznie?

Brak charakterystycznego szumu opon pracujących na drodze oraz wyczuwalne ślizganie się pojazdu to najbardziej powszechne objawy poważnego problemu drogowego, jakim jest gołoledź. Bardzo często towarzyszą jej widoczne ślady i sople lodu na znakach drogowych czy też drzewach. Są to niezwykle trudne warunki atmosferyczne powodujące spore zagrożenie bezpieczeństwa. Warto więc dowiedzieć się czegoś więcej na temat prawidłowej techniki jazdy po śliskiej nawierzchni i dobrze ją opanować.

Zasady bezpiecznej jazdy po oblodzonej drodze

Podstawową zasadą prawidłowej jazdy po niebezpiecznie śliskiej drodze jest zachowanie większego odstępu od poprzedzającego samochodu w porównaniu z odstępem zachowywanym w standardowych sytuacjach. Dzięki temu kierowca zapewni sobie dłuższą i bezpieczniejszą drogę hamowania w przypadku gdy poprzedzający pojazd zwolni albo się zatrzyma.

Jeśli chodzi o hamowanie to technika na oblodzonej drodze powinna skupiać się na redukowaniu biegów, a nie na gwałtownym wciskaniu pedału hamulca.

Przy widoczności na poziomie poniżej 100 metrów, zalecane jest uruchomienie świateł przeciwmgłowych. Ich nadużywanie nie jest jednak dobrym pomysłem, więc należy je wyłączyć od razu, gdy poprawią się warunki pod względem widoczności.

Ogólnie rzecz biorąc, podstawą w jeździe po śliskich nawierzchniach jest płynność. Brak gwałtownego przyspieszania na śniegu i lodzie oraz łagodne skręcanie to czynności pozwalające na całkowite panowanie nad pojazdem, niezależnie od sytuacji.

Postępowanie w przypadku poślizgu

Dla wielu kierowców gołoledź jest niespodziewanym zjawiskiem od razu po stopnieniu śniegu. W takim przypadku jezdnia jest ciemna i wydaje się, że można na niej rozwijać duże prędkości. Niestety często jest ona pokryta warstwą lodu, a nadmierne używanie pedału gazu może doprowadzić do poślizgu.

Jest to sytuacja niebezpieczna zarówno dla pojazdu, jego kierowcy i pasażerów, jak również dla kierowców innych pojazdów, pieszych na przystankach, chodnikach i innych uczestników ruchu drogowego.

Sam poślizg może być związany z nadsterownością. W tym przypadku to tylne koła tracą przyczepność do podłoża. Innym zjawiskiem jest podsterowność, która najczęściej jest spowodowana poprzez zbyt silny skręt kół przednich na podłożu, które jest śliskie.

Błędem jest hamowanie w przypadku poślizgu spowodowanego nadsterownością. O wiele lepszym rozwiązaniem problemu jest delikatne skorygowanie toru jazdy. Trzeba więc zmniejszyć wcześniej wykonany skręt i wykonać manewr łagodniej. Ponadto dobrze jest wytracić prędkość poprzez puszczenie pedału gazu. Dzięki temu kierowca odzyska kontrolę nad swoim autem.

Nawet najbardziej doświadczony kierowca może się zapomnieć i wpaść w poślizg w czasie gołoledzi. W związku z tym istotne jest zachowanie szczególnej ostrożności. Podstawą techniki jazdy po śliskich nawierzchniach jest zadbanie o prawidłowe wykonywanie poniższych czynności:

  • zmniejszenie prędkości – w przypadku pojazdu bez systemu ABS, prędkość można zredukować poprzez hamowanie pulsacyjne (szybkie wciskanie i puszczanie pedału hamulca) lub dzięki stopniowej redukcji biegów. Jeśli pojazd jest wyposażony w system ABS, wówczas trzeba mocno wcisnąć hamulec, ponieważ tylko w takim przypadku system jest w stanie efektywnie i bezpiecznie wyhamować auto,
  • unikanie wykonywania gwałtownych manewrów – mogą one bowiem spowodować niebezpieczny poślizg,
  • nie wolno puszczać kierownicy – w ten sposób możliwa jest utrata kontroli nad pojazdem,
  • unikanie gwałtownego naciskania pedału gazu.
Najważniejsze w jeździe po oblodzonej drodze jest łagodne hamowanie

Najważniejsze w jeździe po oblodzonej drodze jest łagodne hamowanie

Kiedy można spodziewać się gołoledzi?

Gołoledź jest zjawiskiem atmosferycznym, które polega na zamarzaniu kropli deszczu, mżawki albo mgły, która ma kontakt z wyziębioną jezdnią. Bardzo często takie zjawisko występuje blisko jezior i innych zbiorników wodnych, ponieważ w takich lokalizacjach mamy do czynienia z bardziej wilgotnym powietrzem.

W przypadku ujemnej temperatury jezdni, spadające na nią cieplejsze opady zamieniają się w pokrywę lodową, która jest gładka, przezroczysta i często niewidoczna gołym okiem. Kierowcy wydaje się, że jedzie po czystym asfalcie, podczas gdy jezdnia jest niebezpiecznie śliska.

Gołoledź dość często pojawia się w pierwszych cieplejszych dniach po okresie silnych mrozów. Innym przypadkiem gołoledzi jest oblodzenie dróg pod warstwą śniegu, której część stopniała i ponownie zamarzła.

Ze względu na swoją przezroczystość, gołoledź jest często określana mianem czarnego lodu. Czasami można ją rozpoznać po odblaskującym słońcu, które może oślepić kierowcę. To w połączeniu z ryzykiem utraty kontroli nad pojazdem i poślizgu sprawia, że zjawisko takie jest bardzo groźne.

gołoledź jest również nazywana czarnym lodem

gołoledź jest również nazywana czarnym lodem

Przygotowanie pojazdu do eksploatacji w sezonie zimowym

Podstawową kwestią, o której trzeba pamiętać w okresie zimowym jest zamontowanie odpowiedniego ogumienia. Dzięki wykorzystaniu opon z odpowiednio głębokim bieżnikiem można uniknąć niepotrzebnego wpadnięcia w poślizg. Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Polsce minimalna głębokość bieżnika opon zimowych i letnich to 1,6 mm. Zaleca się jednak stosowanie mniej zużytych opon. W przypadku zimówek, dobrze jeśli głębokość ich bieżnika nie jest mniejsza niż 4 mm. Takie ogumienie lepiej odprowadza błoto i śnieg za pośrednictwem swojego systemu rowków. Przekłada się to na większą przyczepność.

Opcją alternatywną dla ogumienia zimowego są opony całoroczne, które może zużywają się szybciej, ale bardzo dobrze radzą sobie zarówno w okresie letnim, jak i zimowym. Są one szczególnie idealne do jazdy miejskiej na dobrze utrzymanych drogach.

Oczywiście ważny jest nie tylko wybór odpowiedniego ogumienia, ale również skontrolowanie i uzupełnienie ich ciśnienia. Przekłada się to na większą oszczędność paliwa, jak również o wiele bardziej bezpieczne podróżowanie ze względu na optymalną powierzchnię styku opony z podłożem.

W okresie zimowym mamy do czynienia z szybko zapadającym zmrokiem i raczej z ciemnymi porankami. Ważne jest więc zamontowanie porządnego oświetlenia w pojeździe. Oczywiście montażem i ustawianiem oświetlenia zajmują się fachowcy, ale dobrze jest w razie czego kupić i wozić ze sobą komplet żarówek zapasowych.

Przygotowanie do dalszej trasy w czasie zimy

Przed wyjazdem w dalszą trasę w okresie zimowym, dobrze jest zapoznać się z prognozą pogody na dzień planowanego wyjazdu. W przypadku przewidywanych mrozów oraz opadów śniegu, dobrze jest zaplanować trasę tak, aby jeździć po głównych drogach, które będą dobrze utrzymane również w okresie zimowym. Mniej uczęszczane trasy są bowiem rzadziej odśnieżane i posypywane piaskiem oraz solą.

W razie konieczności sprawą istotną jest wymiana zniszczonych wycieraczek na nowe (zapewni to optymalną widoczność w czasie opadów). W zbiorniku spryskiwaczy należy z kolei wlać płyn zimowy z substancją, która zapobiega zamarzaniu. To ochroni przednią szybę przed oblodzeniem. Oczywiście przed wyjazdem istotne jest pozbycie się śniegu i lodu z szyb, a także lusterek i dachu. Zaniedbanie tego obowiązku prowadzi nie tylko do zagrożenia na drodze, ale również może skończyć się mandatem.

Problemem w okresie zimowym jest też oślepiające światło, które odbija się od śniegu znajdującego się na jezdni i poboczach. Dobrze jest więc nie zapominać o okularach przeciwsłonecznych, które są przydatne zarówno w sezonie letnim, jak i w okresie zimowym.

Warto też pamiętać o naładowaniu swojego telefonu komórkowego. Dzięki temu w razie konieczności możliwy będzie kontakt z pomocą drogową czy też innymi służbami. Dobrym pomysłem jest posiadanie ładowarki samochodowej.

Oczywiście nawet w przypadku dużej ostrożności, trzeba liczyć się z możliwością wzięcia udziału w jakimś zdarzeniu drogowym (być może nie z własnej winy). Na wypadek takich zdarzeń warto zaopatrzyć się w trójkąt ostrzegawczy, gaśnicę (są to elementy obowiązkowe wymagane zgodnie z polskimi przepisami), apteczkę, kamizelkę odblaskową, latarkę oraz ciepłą odzież.

Śliskie drogi powodowane gołoledzią prowadzą do poślizgów i groźnych zdarzeń drogowych. Spokój i odpowiednia technika jazdy polegająca na unikaniu gwałtownych ruchów to skuteczna recepta na takie problemy. Ponadto można zwiększyć swoje bezpieczeństwo i komfort jazdy dzięki właściwemu przygotowaniu siebie i pojazdu do dalszej trasy zimowej.

Autor: Dariusz Janiszewski

Pasjonat motoryzacji, który od wielu lat profesjonalnie doradza w wyborze opon i felg. Posiada bogate doświadczenie na rynku oponiarskim – od opon do aut miejskich, aż po ogumienie do jazdy wyścigowej. Prywatnie jest zapalonym miłośnikiem japońskiej motoryzacji lat 80. i nowinek technologicznych.

Copyright © 2010-2024 24opony.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.